• Anonym (Ts)

    Sommarschema för vuxna bonusar?????

    Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

    Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

    Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

    Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

    Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

    Är detta rimligt?

  • Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:23:16 följande:

    Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

    Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

    Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

    Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

    Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

    Är detta rimligt?


    Nej, de flesta normalbegåvade ungdomar i den åldern brukar vilja vara självgående. Förvisso så försöker vi få ihop en vecka per år då vi kan träffa samtliga ungdomar (som sedan länge är utflyttade). Men då är det på allas villkor.
    Vad är det med dessa föräldrar som har så svårt att se sina barn som vuxna?
  • Anonym (Sara)

    Handlar schemat veekligen om att ni ska passa barnen? Kan det inte handla om att respektive föräöder gärna har tid i hemmet med färre vuxna barn hemma och därför gör en sådan överenskommelse?

    Jag tänler att för dig borde det väl kunna vara en fördel att veta när de bor hos er och inte?

    Om det däremot är så att ni ska passa barnen (och barnen inte har några specifika problem, handlar det tex om en extremt självmordbenägen 20åring är det förstås en annan sak) låter det ju väldigt konstigt.

  • Anonym (helt ok)

    Vad är problemet med schema även om de råkar vara vuxna? Det är väl bra att vet var de ska vara, när? Eller tycker du att det är bättre att de bara hux flux dyker upp hos er?

    Jag har också vuxna barn, 2 st, som bor ca varannan vecka. De studerar på annan ort men kommer hem till sommaren. Har heller inga sommarjobb. Jag och deras pappa uppskattar väldigt att veta åtminstone ungefär när de ska dyka upp så att det finns mat så det räcker. Vi har dessutom fler barn här oss oss så främst vi vill verkligen veta hur mycket vi ska handla när vi veckohandlar maten. 

    Ett sådant schema innebär inte att vi stannar hemma bara för att de är hemma. Vi gör det vi vill med de yngre barnen. De äldre klarar sig givetvis helt fint utan att vi är hemma hela tiden. Vi kommer tex åka bort en vecka senare på sommaren och då följer enbart det allra yngsta barnet med. Alla andra stannar hemma (de är mellan 13-20 år gamla) 

    Givetvis kan mina vuxna barn få för sig att sticka iväg på något, men det gör de ju då, så klart. 

    Jag anar här att du är irriterad för att det inte är dina egna barn? Men tänk på helheten - nog är det bra att ha ett schema, som en grund att stå på? 

  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2021-05-25 07:27:16 följande:

    Nej, de flesta normalbegåvade ungdomar i den åldern brukar vilja vara självgående. Förvisso så försöker vi få ihop en vecka per år då vi kan träffa samtliga ungdomar (som sedan länge är utflyttade). Men då är det på allas villkor.

    Vad är det med dessa föräldrar som har så svårt att se sina barn som vuxna?


    Det är en helt annan sak att planera in gemensamma saker men det här börjar bli så löjligt.

    Känner att de fortsätter leka småbarn o småbarnsföräldrar och hans ex är den drivande. Vet att min sambo tycker att det här är jobbigt och lite pinsamt men han låter det fortsätta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-25 07:30:24 följande:

    Handlar schemat veekligen om att ni ska passa barnen? Kan det inte handla om att respektive föräöder gärna har tid i hemmet med färre vuxna barn hemma och därför gör en sådan överenskommelse?

    Jag tänler att för dig borde det väl kunna vara en fördel att veta när de bor hos er och inte?

    Om det däremot är så att ni ska passa barnen (och barnen inte har några specifika problem, handlar det tex om en extremt självmordbenägen 20åring är det förstås en annan sak) låter det ju väldigt konstigt.


    Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

    Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

    Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.
  • Anonym (helt ok)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:31:22 följande:
    Det är en helt annan sak att planera in gemensamma saker men det här börjar bli så löjligt.

    Känner att de fortsätter leka småbarn o småbarnsföräldrar och hans ex är den drivande. Vet att min sambo tycker att det här är jobbigt och lite pinsamt men han låter det fortsätta.
    Men då är det ju DÄR problemet ligger, inte hos ungdomarna!
    Sorry TS, att du valt en partner som inte klarat av sitt föräldraskap. 

    Ditt val om du vill leva så eller inte. Hur du accepterat detta hittills är förstås en gåta bara du själv kan svara på. Res bort själv om din partner inte fixar att lämna vuxna barn hemma en vecka. 
  • Anonym (helt ok)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:33:54 följande:
    Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

    Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

    Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.
    Vill ungdomarna ens följa med? Mina hade totalvägrat om jag sa att vi ska vara i en stuga och umgås en vecka, haha. 

    Det här är väl ett utmärkt tillfälle för pappan att träna på att släppa kontrollen och åka bort. Han får göra upp ett matschema med kidsen, handla, fixa matlådor i frysen och sen åker ni. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:31:22 följande:

    Det är en helt annan sak att planera in gemensamma saker men det här börjar bli så löjligt.

    Känner att de fortsätter leka småbarn o småbarnsföräldrar och hans ex är den drivande. Vet att min sambo tycker att det här är jobbigt och lite pinsamt men han låter det fortsätta.


    Det som blir så märkligt med sådana här trådar är att barnen (i detta fall unga vuxna) beskrivs som söndercurlade och med noll krav. Detta drivs helt av exet medan pappan tycker det är jobbigt men han är så snäll/konflikträdd/osäker att han inte säger något.

    Barnen blir förstörda. Pappan gör inget åt det. Reagerar inte. Kommer inte på någon lösning. Låter inte detta som en rätt kass pappa? Oavsett hur kass hans ex är?

    Sedan blir jag också lite fundersam över det här schemat. Vad skulle hända om dessa unga vuxna inte fick ett sådant schema? Skulle det då vara mammans uppgift att göra det du tycker inte ni ska behöva göra? Vad, rent konkret, har pappan föreslagit? Vad skulle han helst vilja? Vad är det mamman ska fixa åt dessa barn som inte pappan klarar? Hur jobbar han aktivt med att barnen blir självständiga?

    Jag får ju liksom känslan av att mamman alltid gjort allt, pappan är passiv och sen är det hennes fel när saker går snett. Men strunt i mamman till sin sambos vuxna barn och fokusera på honom istället. Vad tänker han, förutom att han inte ska behöva ta några initiativ i sitt föräldraskap?
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:33:54 följande:

    Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

    Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

    Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.


    Är det vad din sambo säger rakt ut? Eller kan det vara så att han vill ha med barnen för att han uppskattar deras sällskap?

    Klarar barnen att laga mat, tvätta, duscha osv? Alltså handlar det enbart om att föräldrarna inte TROR att de klarar sig ensamma eller är de faktiskt så dåligt uppfostrade att de på riktigt inte klarar sig själva?
  • Ess

    Gud va löjligt!

    Åk iväg och gör saker själv och låt honom stanna hemma och passa de små liven.

Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????