• Anonym (Pappa lars33)

    Tappad vårdnad

    Hej jag blev igår av med vårdnaden om min 13 åriga dotter.domaren motiverade det hela med svåra samarbetsproblem samt att det är barnets vilja att mamman har ensam vårdnad.

    Vi ansågs båda 2 som lämpliga föräldrar som ville vårt barns bästa och hade både en ordnad vardag.i domen stod det även att jag hade svårt att hålla dottern utanför våra konflikter och att det påvärkade henne negativt.min fråga är,har jag någon chans få tillbaka vårdnaden vid ett överklagande och vad krövs?tänker om någon här varit el befinner sig i samma sits?

    Känner mig totalt tom efter detta.

  • Svar på tråden Tappad vårdnad
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 16:25:27 följande:
    Så för att din dotter har de,ska alla andra ha de?om min kommer och säger jag vill ha en liten tatuering,el piercing för kompisar har det.ska hon då ha det för att övriga har de?detta är sådant deras mamma skulle tillåta.men inte jag!
    Men varför inte?? Vad är det som är så farligt med att kunna visa leg?
  • Anonym (enda)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 16:25:27 följande:
    Så för att din dotter har de,ska alla andra ha de?om min kommer och säger jag vill ha en liten tatuering,el piercing för kompisar har det.ska hon då ha det för att övriga har de?detta är sådant deras mamma skulle tillåta.men inte jag!
    Det låter ju väldigt märkligt att du skulle förlora vårdnaden för att du motsätter dig såna saker. Här fabulerar du nog en aning för att vinna poänger i din argumentation i tråden.

    Att du nekat dottern id-kort är ju däremot ganska allvarligt, hon är ju stor och det finns verkligen ingen anledning att hon inte ska ha egen legitimation. Vad hade du för skäl där att neka? 

    Är det flera barn nu? Deras mamma, skriver du. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 16:25:27 följande:

    Så för att din dotter har de,ska alla andra ha de?om min kommer och säger jag vill ha en liten tatuering,el piercing för kompisar har det.ska hon då ha det för att övriga har de?detta är sådant deras mamma skulle tillåta.men inte jag!


    Jag har väldigt svårt att tro att det kommer bli några tatueringar på din 13 åring! Det har ju inga 13-åringar. Däremot har nästan alla ett ID i den åldern.
  • Friger
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 16:25:27 följande:
    Så för att din dotter har de,ska alla andra ha de?om min kommer och säger jag vill ha en liten tatuering,el piercing för kompisar har det.ska hon då ha det för att övriga har de?detta är sådant deras mamma skulle tillåta.men inte jag!
    Viss skillnad på id-kort och tatuering.

    Problemet är att du sätter dig på tvären för något som många anser vara normalt.

    Det är din rätt att överklaga till hovrätten. Så det ska du givetvis göra om du anser att tingsrätten dömt fel.

    Men av ditt sätt att resonera här så har du inte mina sympatier.

    Mitt råd, släpp rättshaveristen inom dig. Bor ungen hos mamman så har du inte så mycket att säga till om i praktiska termer vare sig du gillar det eller ej. Acceptera läget. Ring ungen regelbundet.
  • Anonym (Menhallå)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:40:14 följande:

    Jag har kvar umgängesrätten såklart.konflikterna beror inte bara på mig...

    Jag har inte haft något ombud och inte mamman heller.

    Så för att dottern vill att mamman ska ha vårdnaden då är det kört el vad?

    Kan tilläggas att jag inte heller har ett fungerande umgänge som det är nu och med handen på hjärtat har jag inte gjort nått för att ha en bra kontakt med min dotter.har gått 3 månader nu och jag har inte kontaktat henne,ja vet,jag skäms och vill ha en bra relation.men dottern hör inte av sig till mig heller.är det bara upp till mig?det har inte tillkommit något nytt men känner jag vill överklaga ändå.


    När man läser alla dina svar får man dessvärre ingen bild av en pappa som vill sin dotter det bästa och känner djup kärlek för henne. Snarare en pappa som är fylld med prestige och självömkan. Din kontakt med din dotter ligger helt och fullt på dig och inte på henne. Det är du som är vuxen. Ditt agerande gällande samarbetet med mamman måste du också jobba på. Din dotter ska inte behöva bli inblandad i era vuxen konflikter. Hon har rätt att bli älskad och respekterad av båda sina föräldrar utan att höra skitprat om den andre föräldern.

    En sista påminnelse till dig är att från din dotters 18 årsdag så bestämmer hon helt själv om hon vill ha dig i sitt liv. Det glömde min pappa!
  • Fiona M

    Det kommer väl inte tas upp för överklagan om du inte kan tillföra nåt nytt -kan du det?

    Du straffar dottern genom att inte träffa henne och du tackar nej till insyn.

    Tror du det tolkas till din fördel eller att du verkar oengagerad och, precis som sades, blandar in dottern i konflikten?

  • Anonym (Pappa lars33)
    Fiona M skrev 2021-05-25 17:09:41 följande:

    Det kommer väl inte tas upp för överklagan om du inte kan tillföra nåt nytt -kan du det?

    Du straffar dottern genom att inte träffa henne och du tackar nej till insyn.

    Tror du det tolkas till din fördel eller att du verkar oengagerad och, precis som sades, blandar in dottern i konflikten?


    Jag har meddelat att jag tar kontakt när vårdnadstvisten är löst,och sa åt domaren att vår relation kommer bli ännu sämre om mamman får vårdnaden och nu har hon den tyvärr.jag ska setill att få tillbaka den i hovrätten,barn mår bäst av att ha 2 vårdnadshavare.är mamman som påvärkat dottern säga hon vill att mamma har vårdnaden!!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 17:20:38 följande:
    Jag har meddelat att jag tar kontakt när vårdnadstvisten är löst,och sa åt domaren att vår relation kommer bli ännu sämre om mamman får vårdnaden och nu har hon den tyvärr.jag ska setill att få tillbaka den i hovrätten,barn mår bäst av att ha 2 vårdnadshavare.är mamman som påvärkat dottern säga hon vill att mamma har vårdnaden!!
    Varför skulle er relation bli sämre av att du förlorar vårdnaden? Är det en vendetta mot domaren du har eller mot dottern, eller mamman, eller alla tre? 

    Varför inte vända på steken istället och börja med att visa rätten att du gör allt för att få en bra relation med flickan? Du kan ju inte straffa flickan för att domaren valde att döma som hen gjorde? 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 16:25:27 följande:
    Så för att din dotter har de,ska alla andra ha de?om min kommer och säger jag vill ha en liten tatuering,el piercing för kompisar har det.ska hon då ha det för att övriga har de?detta är sådant deras mamma skulle tillåta.men inte jag!
    Det här handlar uppenbarligen enbart om att du inte vill för att det var mammans ide med id-kort. Vet du inget om hur det fungera för tonåringar idag? De behöver tex bank-id för att när man är 13 år får inte föräldrar logga in på 1177 åt barnen längre. 
    Du kan behöva id-kort på butiker, t.o.m på bussen om du måste intyga att du har rätt ålder för de bussbiljetter man åker på osv. 

    Du tänker inte alls utifrån din dotters perspektiv. Att ha id-kort är näppeligen samma sak som att ha tatuering  eller piercing - det här är så korkat nu så jag svimmar snart ärligt talat. 

    Här kan du få ett sista råd av mig trots att jag vet att du inte kommer bry dig:
    PRIO ETT: bonda med dottern! Ring henne, bjud henne på fika, umgås! Visa att du ÄR den fins pappa som du antagligen vill vara. 

    Överklaga, absolut, gör det, men sitt inte på rumpan och var passiv medan du väntar på det beskedet. Använd tiden till att visa din dotter att du vill umgås med henne för hennes skull, för att du älskar henne - inte för att du vill knäppa mamman på näsan. 

    Det här argumenterandet du kör med i tråden - antar det är exakt det som gjorde att du förlorade i rätten eftersom det visar hur du hakar upp dig på saker och blir sur = kan inte samarbeta med mamman och tydligen drar in dottern in det. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 17:20:38 följande:
    Jag har meddelat att jag tar kontakt när vårdnadstvisten är löst,och sa åt domaren att vår relation kommer bli ännu sämre om mamman får vårdnaden och nu har hon den tyvärr.jag ska setill att få tillbaka den i hovrätten,barn mår bäst av att ha 2 vårdnadshavare.är mamman som påvärkat dottern säga hon vill att mamma har vårdnaden!!
    Så du menar att OM det kommer upp i hovrätten så ska du inte umgås alls med dottern under tiden? Fattar du inte att det kan ta ca ett halvår eller så, det är kö till sånt här. 

    Åh, den gamla: "mamman har påverkat". 
Svar på tråden Tappad vårdnad