• Lillafamd

    Mormor och morfar

    Jag vet inte var jag ska börja, men ska försöka mig på att förklara mitt problem ????

    Det har sen jag varit lite funnits 2 av mina syskon som är mer värderade än 2 av oss andra, detta har lett till otaliga bråk med samma svar som att jag är otacksam och elak, då jag påpekar vissa saker när jag tycker dom gör stor skillnad mellan oss barn, jag är äldsta barnet och har alltid varit den som sagt och gjort mest väsen av mig vid orättvisa i yngre år. Vi kan ta ett exempel,

    förra julen var vi hemma och firade Jul med min mamma och pappa och min syster var där med sin familj, på kvällen pratar dom om hur mysigt det ska bli dagen efter då övrig familj kommer som inte kom på julafton, jag hänger med i konversationen och skrattar och säger att ja men va roligt att vi alla ska samlas för en gång skull, mamma tystnar och tar ett andetag, och säger att vi inte är välkomna imorgon för det finns inte mat så det räcker, jag vet inte om hon skojar eller menar alvar så jag frågar om hon menar allvar, hon tittar på mig och säger att ja, vi kan ju inte ha alla här och så räcker inte maten, jag säger så att vi kan ju ta med egen mat, men nej det är inte något hon vill. Jag blir ju såklart ledsen, men jag är van att hon gör så här, hon njuter av att se mig ledsen, ...

    Det finns så mycket jag kan berätta detta är bara en Micro del i vad dom gör och säger, men nu börjar de att göra mycket skillnad mellan mina 2 barn och dom andras barn, jag är så ledsen över att dom och speciellt min mamma som oftast står för det elaka och pappa som väljer att se åt andra hållet. Mina barn blir glada av att se morfar men inte mormor, men igår blev min far arg på mig för att jag frågade varför vi inte fick frågan nån gång om att komma och hälsa på i deras husvagn, vi älskar camping och dom har det väldigt mysigt, men vi måste alltid fråga om det är ok om vi kan komma och hälsa på dom och att barnen vill träffa dom .. han fick ett utbrott på mig inför mina barn och jag både skämdes och blev ledsen över att dom såg och hörde allt elak han sa om mig till mig, min son tog det inte bra och jag såg att han blev rädd, saken är att min son är jätte känslig sedan innan och nu kommer det ta tid igen innan han kan bygga upp relationen med morfar igen, eftersom han redan innan kan vara lite blyg.

    Är det någon mer där ute som har liknande problem med föräldrar? Finns det ett sätt att sluta bry sig om det dom gör och säger? Jag vill ju inte ta barnen från deras morföräldrar, men jag är så färdig med att bli behandlad som att jag är mindre värd.

  • Svar på tråden Mormor och morfar
  • Anonym (oooo)

    Ni behöver en paus från dem, helt klart!

    Tyvärr finns det folk som gör så här. Det är beklagligt att du fått växa upp så men att de fortsätter och gör skillnad på barnbarnen är så illa! Det som är bra är ändå att du och barnens andra förälder kan styra upp så att era barn inte ska behöva hantera detta. Ni kan kapa kontakten ett tag och beroende på hur gamla barnen är så får ni berätta valda delar av varför.

    Min farmor och farfar gjorde skillnad på oss barnbarn. Kusinerna fick julklappar, vi fick inga eller möjligen en påse godis. Vi firade inte ihop, ska sägas, men de brukade komma förbi någon gång under julhelgen och typ dumpa en påse i hallen och säga hej. Jag var ca 6 år när mina föräldrar valde att sluta umgås med dem. Det var inte bara detta, det fanns lite andra problem också (som alkoholintag). 

    Mina föräldrar var rätt öppna om varför, trots att jag inte var så stor, men jag var ändå tillräckligt gammal för att ha märkt av det själv så jag blev inte ledsen eller inte förstod varför vi inte skulle träffa farmor och farfar. Pappa hade också vuxit upp med att det var skillnad på honom och hans syskon, några var mer favoriserade än andra. 

  • Anonym (Men gud!)

    Jag hade sagt upp relationen eller åtminstone dragit kraftigt ner på umgänget. Vem behöver sånna människor i sitt liv även om det är ens föräldrar? Du förtjänar bättre!

  • Anonym (Val)

    Du väljer aktivt varje gång huruvida du vill utsätta dig och din familj för din mammas behandling. Precis som hon gör ett aktivt val i hur hon behandlar dig.

    Jag upplever en annan form av särbehandling där den äldsta är den som hörs mest och styr. Mina föräldrar har exempelvis aldrig firat jul med oss för att de ?inte får? för sitt äldsta barn. De hade kunnat välja att fira vartannat år eller fira med oss 25:e eller 26:e dec men de har valt att tillbringa julhelgen med sin äldsta. Det är troligtvis inte för att de tycker bättre om sitt äldsta barn (de berättar om att de är väldigt oense med hens beteende och ogillar hens val) men för att de är rädda för något om de skulle gå emot hens vilja. Detta resulterar så klart i att relationen mellan morföräldrarna och min familj är väldigt begränsad (de firar även påsk med äldsta barnets familj).

    Jag har pratat med mina föräldrar och det enda de säger är att det håller med mig men de ändrar inte sina val utifrån det.

    Jag har insett att det inte finns mer jag kan göra för att förändra situationen. Vi tar emot dem när de önskar komma (det har hittills varit när de är påväg till eller från att hälsa på äldsta barnet och stannar någon timma (hos äldsta stannar de flera dagar)).

  • Poppy 2012

    Deras agerande och din fars utbrott mot dig samt det han sa är inte ok. Han kränkte dig inför dina barn samtidigt som han satte barnen i en hotful och otrygg situation. Jag förstår att du känner dig sårad och ledsen. Du har rätt till de känslorna. Känslor är bra och de ska du värna om.

    Jag tror att du bör bestämma hur du vill att ditt liv ska vara och vart dina gränser går. Du är huvudrollsinnehavare i ditt liv. Dina föräldrar eller dina syskon är inte huvudrollsinnehavare i ditt liv, de har egna liv.

    Personligen hade jag inte accepterat att någon behandlade mig på detta sätt som din far gjorde inför mina barn. Jag hade skurit ner på umgänget efter en sådan sak. Men det är hur jag är.

    Du måste bestämma vart dina gränser går och vad som sker om någon bryter mot dem. För du som alla förtjänar att bli behandlade med respekt.

    Du verkar vara en väldigt snäll person som är mån om att andra ska må bra. Se till att du är lika snäll mot dig själv.

  • Anonym (låt)

    Är det någon mer där ute som har liknande problem med föräldrar? Finns det ett sätt att sluta bry sig om det dom gör och säger? Jag vill ju inte ta barnen från deras morföräldrar, men jag är så färdig med att bli behandlad som att jag är mindre värd.


    Det låter inte som att dina barn har så stor glädje av dina föräldrar som det är nu heller, så vad är det du egentligen tar ifrån dem som inte dina föräldrar redan undanhållit dem?

    Oavsett vad orsaken är att de beter sig såhär så har du rätt att skydda dig själv från deras elakheter och du har också rätt att skapa ditt eget liv och vara i ett sammanhang där du är värdefull och älskad. 

    Du behöver nog kliva bakåt ett steg, sluta förvänta dig något du aldrig kommer att få men inte heller be om det så att du riskerar ytterligare avvisande. Sluta dy up på tillställningar dit du inte är specifikt inbjuden. Fundera noga även kring dem där du är inbjuden. Vill du verkligen gå dit och bli behandlad såsom de behandlar dig? 

    Om de börjar fråga varför du inte kommer längre så kan du berätta, att du inte känner dig värderad och väl mött i deras sällskap och att du därför väljer att umgås med andra. I bästa fall ändrar de sig, i sämsta fall inte, men då kan du i alla fall avstå att sätta dig mitt i striden. 
Svar på tråden Mormor och morfar