• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • ananna

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?)

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 8/7, 28 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 12/7, 35 år (10e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    ananna, BIM 21/6, 29 år (13:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

  • ananna

    Bra om jag skriver rätt också ???? sorry för missen i förra inlägget.

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Mizzi26, BIM 17/6, 27 år (försökt i 9 mån, 6 äl, 1 missfall, långa oregelbundna cykler)

    Mirabilis89, BIM 25/6, 32 år (12 försöket, eller något?)

    SoHo84 BIM 27/6, 37 år, 18:e försöket

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    Stickling, bim 3/7, 33 år (12:e försöket, 2 mf, PCOS)

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 8/7, 28 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 12/7, 35 år (10e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

  • ananna
    Idoh skrev 2021-06-29 13:30:09 följande:

    Hej alla kämpar! Skriver med en uppdatering om hur det går för oss. Idag var jag på kliniken (sambon var med på telefon) och läkaren presenterade provsvar och plan framåt. TSH och AMH såg fint ut för mig och allt annat också. Min sambo hade dock bara 20 miljoner spermier i sitt prov, dock med 90% rörlighet vilket tydligen är riktigt bra och kan väga upp för det lägre antalet. Han ska lämna ett nytt prov i sommar och då ha längre avhållsamhet innan. Summa summarum är att läkaren menar att vi har goda möjligheter att bli gravida på naturlig väg och att vi ska fortsätta försöka i sommar. Han kan inte skriva en remiss till ivf förrän 12 mån har gått efter första försök, ä, så vi ska vänta och se och kontakta kliniken i slutet av sept om inget hänt tills dess.


    Vad bra att sambon kunde vara med på telefon. Hur känns beskeden för er? Kan tänka mig att det kanske är en lättnad ändå att veta att det finns en plan framåt. Hoppas ni får en underbar sommar och plussar utan att behöva gå vidare. :)
  • ananna
    Molybden skrev 2021-06-28 11:46:06 följande:

    Hej allesammans. Är i v 5+0 idag troligtvis och vi är försiktigt optimistiska sen igår, känns som att mycket kan gå fel fortfarande. Jag ska ta nya sköldkörtelprover på fredag för att se om vi ska justera medicinen och sen har jag inbokat hälsosamtal hos BM nästa vecka. Sen kommer tyvärr alla på jobbet få reda på det idag vilket ger mig ångest men min chef kunde inte komma på något sätt att dölja det.

    Men jag måste bara få tacka er för allt stöd. Jag har hängt här sen i september tror jag och hade inte klarat den här resan utan er. Ni är så fina människor och jag hoppas innerligt att ni kommer att få era efterlängtade bebisar snart för ni förtjänar det! Skickar massor av styrkekramar till er alla och hoppas att jag inte trampar någon på tårna för det inte min mening. <3


    Ååh!!!! Tack själv, och det låter helt fantastiskt!! Det fram emot uppdatering från dig längre fram om du vill <3
  • ananna

    En uppdatering från mig- mensen kom för en tid sedan, lika jobbigt men ändå väntat på något sätt. Nu räknar jag ner till nästa ÄL och hoppas hoppas det tar sig.

    Men en fundering och kanske en dum fråga, ÄL smärta, hur känns det för er? Jag är osäker på om jag faktiskt får ÄL eller inte, men positiva utslag på LH test och fertilt sekret. Dock ganska sent i cykeln med luteal fas på 10-12 dagar.

  • Idoh
    RH93 skrev 2021-06-29 18:08:10 följande:

    Va skönt att allt ser bra ut för dig :) det låter ju väldigt lovande ändå med god rörlighet. Kan det alltså vara så att antalet spermier i provet blir påverkat av om han har fått utlösning nyligen?

    Skönt att det finns en plan framåt men hoppas ni inte ska behöva det!


    Hej! Ja det känns skönt, även om jag så klart får många tankar på allt annat som kan tänkas strula, och som inte testas för på kliniken. Men ändå - hurra för kroppen!

    Ja, läkaren menade att två dagar var lite tätt inpå och han trodde att ett längre uppehåll kunde ge bättre resultat.

    Tack! :)
  • Idoh
    Emmalucy skrev 2021-06-29 18:57:03 följande:

    Kul att du hade tidigare äl! :) oooh en spesiell månad, jag både gillar och hatar dem eftersom jag har gått förbi många sånna occasions utan att kunna fira på det sättet :/ håller tummarna för er! :) 


    Hej igen! Kul att höra att dina provsvar ser bra ut :) är det något mannen kan göra åt antalet spermier? Skulle tro att det är så precis som allt galet vi testar ibland :) kan det bli värt att Googla lite om vad som blir bäst med sexet och låg sperm count? Tänker om det är mer lönsamt att köra ofta eller om han ska ?samla på sig? osv. Såklart kan man bara låta det vara :D men jag är en som testar allt hehe. Ni har iaf sommaren att se fram emot, och vet med säkerhet att det blir remiss efter det! Kram
    Hej! Hmmm, läkaren sa inget om det och jag kom mig inte för att fråga eftersom besöket liksom gick så snabbt. Blir till att googla helt enkelt ;). Tänkte att vi Iaf kunde prova att köra varannan dag nästa ÄL, vore kanske skönt med lite mindre hets! Kram till dig också!
  • Idoh
    ananna skrev 2021-06-29 19:54:54 följande:

    Vad bra att sambon kunde vara med på telefon. Hur känns beskeden för er? Kan tänka mig att det kanske är en lättnad ändå att veta att det finns en plan framåt. Hoppas ni får en underbar sommar och plussar utan att behöva gå vidare. :)


    Tack så mycket! Och detsamma vad gäller dig och er! Beskeden känns mest bara bra. Skönt liksom att veta att jag verkar ?funka? och att hans rörlighet var så hög. Han har bara en pungkula sedan födseln och det har antagligen med det hela att göra. Sen hindrar inte det att man kan försöka förbättra mängden på olika sätt!

    Nu ska jag njuta (hoppas jag!) av lite fotboll :D
  • Idoh
    ananna skrev 2021-06-29 20:03:42 följande:

    En uppdatering från mig- mensen kom för en tid sedan, lika jobbigt men ändå väntat på något sätt. Nu räknar jag ner till nästa ÄL och hoppas hoppas det tar sig.

    Men en fundering och kanske en dum fråga, ÄL smärta, hur känns det för er? Jag är osäker på om jag faktiskt får ÄL eller inte, men positiva utslag på LH test och fertilt sekret. Dock ganska sent i cykeln med luteal fas på 10-12 dagar.


    Inga frågor är dumma här! För mig gör det ont några dagar innan ÄL och fram tills dess det ?händer? (antar jag). När det är över (enligt temp) brukar det ömma i nedre buken och mest på den sida det lossat från.

    Själva ÄL-smärtan känns liksom gnagande och huggande, fast inte alls outhärdligt på nåt sätt!
  • Soff
    Ericky skrev 2021-06-28 12:20:11 följande:
    Nejnej, inte ska du tro att det ingår här heller. Progesteronproverna har de sagt på förhand att de ska ta för att JAG sa en gång att "jag kanske har progesteronbrist eftersom jag har de här och de här symtomen". Så när man tog bort polypen sa man att "om du hamnar i utredning så får vi ta mer progesteronprover" då ett till lågt resultat (hade ju typ 6 när jag tog det vilket är på tok för lågt) kan indikera att jag har för svag ägglossning.

    Kan säga att jag kommer ta diverse prover själv via Werlabs om jag upplever vanliga utredningen bristfällig. Tänker inte vänta mer än ett år på medicinering för att få till en graviditet. Tycker ditt binjuretest lät intressant! Du får gärna återkoppla när du tagit det. Resultat och vad du kan läsa ut av det <3

    Aaah okey! Tänkte väl!... Men återigen.. så sjukt att man till viss del ska behöva leda sin egen utredning....! 


    Förstår jag helt klart!


    <3 <3 Tack för att du bryr dig. Mitt binjuretest (DHEAS) var inom referensintervallet..så alltså "normalt". Vet inte om det är värt att ta kortisolprov då, men kanske det är... funderade ju på att ta det också, +progesteron/östrogen, via gettested.se. Blir uppgiven om alla dessa prover inte visar på något, för då känns det hopplöst på nåt sätt, att det inte blir något trots att allt ser bra ut. Men får väl se, har ju inte tagit alla tester än. Nu ska vi åka bort på Torsdag på lite obestämd tid så då känns det som att jag får avvakta nu dock... vi ska åka och hälsa på svärföräldrarna. Så får väl bli att jag testar mig om det inte blir något detta försök. 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet