• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • ananna
    Idoh skrev 2021-06-29 20:34:19 följande:

    Tack så mycket! Och detsamma vad gäller dig och er! Beskeden känns mest bara bra. Skönt liksom att veta att jag verkar ?funka? och att hans rörlighet var så hög. Han har bara en pungkula sedan födseln och det har antagligen med det hela att göra. Sen hindrar inte det att man kan försöka förbättra mängden på olika sätt!

    Nu ska jag njuta (hoppas jag!) av lite fotboll :D


    Skönt att det känns övervägande bra för er :) lite ny energi att fortsätta försöka.
  • ananna
    Steeph skrev 2021-06-30 08:29:48 följande:

    Tusen tack för allt erat stöd <3 Flikar bara in och säger att vi har bokat privat missfallsutredning nu och att vi bestämt oss för privat ivf i höst. Det känns som det enda rätta för oss. Vi får ingen hjälp av regionen och jag vill göra allt jag kan för att slipp gå igenom det här igen.

    Hoppas på att många får sina plus i sommar och höst och att vi istället blir en BF grupp. Största kramen till er alla, ni är fantastiska! Njut av sommar och lite semester. Ta hand om er <3


    Instämmer helt i att alla i denna gruppen är helt fantastiska! Så tacksam för er <3

    Låter som ett bra beslut och kanske en lättnad också (även om jag givetvis håller tummarna för att ni plussar dessförinnan). Av ren nyfikenhet (om du vill svara) hur valde ni vilken privat klinik ni skulle vända er till?

    Jag känner så igen mig i din frustration över att inte få hjälp från regionen. Jag kontaktade min regionala klinik i måndags för att höra efter om jag kunde få någon prognos på är vi kan tänkas få komma på läkarbesök för undersökning+ återkoppling provsvar (första kontakten med kliniken var i Februari) men fick till svar att de inte kan ge några som helst besked mer än "någon gång i höst". Överväger också om jag och sambon ska söka privat istället.
  • Steeph
    ananna skrev 2021-06-30 16:43:25 följande:

    Instämmer helt i att alla i denna gruppen är helt fantastiska! Så tacksam för er <3

    Låter som ett bra beslut och kanske en lättnad också (även om jag givetvis håller tummarna för att ni plussar dessförinnan). Av ren nyfikenhet (om du vill svara) hur valde ni vilken privat klinik ni skulle vända er till?

    Jag känner så igen mig i din frustration över att inte få hjälp från regionen. Jag kontaktade min regionala klinik i måndags för att höra efter om jag kunde få någon prognos på är vi kan tänkas få komma på läkarbesök för undersökning+ återkoppling provsvar (första kontakten med kliniken var i Februari) men fick till svar att de inte kan ge några som helst besked mer än "någon gång i höst". Överväger också om jag och sambon ska söka privat istället.


    Tack snälla! Ja men givetvis kan jag svara Vi kommer att göra privat missfallsutredning i Örebro (gjorde min spolning där) och sen kommer vi göra ivf i Falun. Har gjort så mycket forskning och jag tror Falun är de bästa för oss. Vi har dock en tid inbokad på Linnékliniken men i och med vårat andra ma så valde vi Falun istället som verkar ligga i framkant när det gäller just missfall. Annars hade jag nog valt Linnékliniken då de är en av de ledande klinikerna i Sverige. Jag googlade ivf statistik klinker i Sverige typ. Hoppas så att ni får ett plus och en fullgången graviditet snart. Håller alla tummarna för dig <3
  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-06-30 00:16:54 följande:
    beklagar att mensen kom för dig :( ang. äl för mig så är det typ 30% att jag känner lite stickande känslor, 30% får jag ömma bröstvårtor? och typ 40% av tiden känner jag ingenting :/ men jag tror att jag har lite svag äl och har redan dålig med progesteron (pga det troligtvis)
    Soff skrev 2021-06-29 21:36:01 följande:

    Aaah okey! Tänkte väl!... Men återigen.. så sjukt att man till viss del ska behöva leda sin egen utredning....! 


    Förstår jag helt klart!


    <3 <3 Tack för att du bryr dig. Mitt binjuretest (DHEAS) var inom referensintervallet..så alltså "normalt". Vet inte om det är värt att ta kortisolprov då, men kanske det är... funderade ju på att ta det också, +progesteron/östrogen, via gettested.se. Blir uppgiven om alla dessa prover inte visar på något, för då känns det hopplöst på nåt sätt, att det inte blir något trots att allt ser bra ut. Men får väl se, har ju inte tagit alla tester än. Nu ska vi åka bort på Torsdag på lite obestämd tid så då känns det som att jag får avvakta nu dock... vi ska åka och hälsa på svärföräldrarna. Så får väl bli att jag testar mig om det inte blir något detta försök. 



    Asch, det är ju jobbigt att vara inom referensintervallet... man kan vara ?lite för högt/lågt? om värde men ändå inom ramen så ingen kommer att ta tag i det :/ skulle tycka att det var interessant med progesteron/östrogen men mer för din egen curiosity, det finns iaf progesteronkräm att köpa från iHerb om man inte kan få det via recept, men klart det blir mer risky att ta tag i det själv. Kram!
    Aa man vill ju så gärna ha svar på varför det inte blir nåt, och då hoppas man ju på något avvikande, som går att rätta till. Jag låg typ i mitten av referensintervallet dessutom...ja verkligen, ska nog testa det om det inte blir något denna gången. Vet inte om jag vågar laborera med det själv, när jag inte vet hur det står till. Kram!
  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-06-30 08:35:11 följande:

    God morgon, liten skugga, hoppas du inte försvinner i upplåsning pga kass upplösning har... Ändå bara en 10miu test och jag är äl +10,jag har haft många kemiska graviditeter och en under tiden jag har använt progesteron, but we take the wins anyway, right?


    Men åh grattis <3 <3 såklart det är en win! <3 jag håller tummarna för att det håller i sig nu<3 ! 
  • Soff
    Ericky skrev 2021-06-30 11:53:43 följande:
    Förstår precis... man vill ju hellre (iaf jag) att det ska vara något man "kan ta på", så att det förhoppningsvis finns något att göra åt det. Som i mitt fall, där ja hoppades att det skulle finnas en polyp eller något som kunde förklara det. Nu hoppas jag ju fortfarande att det var den som var problemet även till barnlösheten (att mellanblödningarna berodde på det tycker jag att jag fått fastställt iom att jag sluppit de i 2 månader), men är förstås rädd att det inte är det. 

    Jag kommer också ta progesteron/östrogen-prov om det inte blir något denna cykel. Så att jag kan leverera mina resultat direkt när vi träffar vården efter sommaren och kanske skynda på medicinering med Letrozol och/eller progeseronvagitorer. 

    Kanske är det så att du behöver en extra boost på din äl av Letrozol? Verkar ju vara många som blivit förklarade som ofrivilligt barnlösa, men som blir gravida med den boosten :)

    Ja precis! Jag tror definitivt att det var polypen som satte käppar i hjulet för dig. Jag är ingen expert men känns ju helt rimligt med tanke på att du blev gravid direkt när den var borta... så jag har en känsla av att det inte kommer dröja länge innan du är gravid igen <3


    Låter klokt tycker jag. Är ju skönt att förbereda det man kan förbereda. Alla vi här inne har väntat tillräckligt liksom... så kan man skynda på något så vill man ju göra det helt klart! 


    Ja kanske det! Har inte läst så mycket om det faktiskt. Trodde man tog det om man hade problem med att man inte fick äl. Jag får ju äl, men det kan alltså vara så att man kan få en starkare äl med hjälp av detta? så att man utsöndrar mer progesteron? 

  • Emmalucy

    Skickar en massor kram och är super tacksam för ni fina kvinnor här :) jag har noll förtroendet att kroppen kan låta det fästa, och era pepp är precis det jag behövde :) ska läsa dem varje gång jag känner mig nere. Ni är så fina <3 kollade igår och blir den här av så blir det en mars bebis, vilket jag och min kille också är, och jag har drömt om att ha en mars bebis men med alla års misslyckande så räknade jag aldrig att det skulle hända... Kom igen progesteron och kroppen! Testet ser normalt bra ut idag iaf <3

  • Emmalucy
    ananna skrev 2021-06-30 16:43:25 följande:

    Instämmer helt i att alla i denna gruppen är helt fantastiska! Så tacksam för er <3

    Låter som ett bra beslut och kanske en lättnad också (även om jag givetvis håller tummarna för att ni plussar dessförinnan). Av ren nyfikenhet (om du vill svara) hur valde ni vilken privat klinik ni skulle vända er till?

    Jag känner så igen mig i din frustration över att inte få hjälp från regionen. Jag kontaktade min regionala klinik i måndags för att höra efter om jag kunde få någon prognos på är vi kan tänkas få komma på läkarbesök för undersökning+ återkoppling provsvar (första kontakten med kliniken var i Februari) men fick till svar att de inte kan ge några som helst besked mer än "någon gång i höst". Överväger också om jag och sambon ska söka privat istället.


    Men herregud.... Ni vill ju bara få provsvar och vul och ni får "någon gång i höst" kolla era fucking schema och låta er boka en tid! Varför ska det vara så svårt?! Måste säga att jag är glad att vi gick privat, fick massa recept (efter vi hade lagt ut typ 6k dock) men det blev bra till slut :) allt vi ville ha var en push för kroppen och det fick vi efter mycket stressande över väntetider för killens spermaprov. Det vi inte visste innan var att kliniken ska ha någon kontrakt med andra ställe så har man otur som vi sa hade hon bara ett ställe vi kunde få recept till, medan alla på öppenvård kunde välja fritt och då behövde vi vänta i 3 mån.... Men under tiden så skrev hon ut allt efter mina provsvar och vul :) lycka till om ni går den route!
  • Emmalucy
    Soff skrev 2021-06-30 22:50:11 följande:

    Aa man vill ju så gärna ha svar på varför det inte blir nåt, och då hoppas man ju på något avvikande, som går att rätta till. Jag låg typ i mitten av referensintervallet dessutom...ja verkligen, ska nog testa det om det inte blir något denna gången. Vet inte om jag vågar laborera med det själv, när jag inte vet hur det står till. Kram!


    Har du kollat maca någon gång? Säger inte att det är en miracle product men går hört att den ska typ jämna ut hormonerna, så kanske det blir lite mer naturlig hjälp för kroppen :) jag köpte pulvret för jag orkade inte svälja en till tablett hahah, jag tror att jag bär en hel apotke i kroppen nuförtiden! Men då glömmer jag alltid det i mina smoothies eller yoghurt >.
  • Soff
    Emmalucy skrev 2021-07-01 08:45:30 följande:
    Har du kollat maca någon gång? Säger inte att det är en miracle product men går hört att den ska typ jämna ut hormonerna, så kanske det blir lite mer naturlig hjälp för kroppen :) jag köpte pulvret för jag orkade inte svälja en till tablett hahah, jag tror att jag bär en hel apotke i kroppen nuförtiden! Men då glömmer jag alltid det i mina smoothies eller yoghurt >.
    Nääe det har jag inte. Det ska jag kolla :) tack för tips <3 haha jag har också en hel cocktail med tillskott så man blir lagom less >< haha... 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet