• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Ericky
    Soff skrev 2021-06-30 23:01:31 följande:

    Ja precis! Jag tror definitivt att det var polypen som satte käppar i hjulet för dig. Jag är ingen expert men känns ju helt rimligt med tanke på att du blev gravid direkt när den var borta... så jag har en känsla av att det inte kommer dröja länge innan du är gravid igen <3


    Låter klokt tycker jag. Är ju skönt att förbereda det man kan förbereda. Alla vi här inne har väntat tillräckligt liksom... så kan man skynda på något så vill man ju göra det helt klart! 


    Ja kanske det! Har inte läst så mycket om det faktiskt. Trodde man tog det om man hade problem med att man inte fick äl. Jag får ju äl, men det kan alltså vara så att man kan få en starkare äl med hjälp av detta? så att man utsöndrar mer progesteron? 


    Jag hoppas och tror också det, men en del av mig är ändå ärrad av resan hittills och pessimistisk och tänker att det kanske bara var en tillfällighet och att det visar sig ändå i slutändan att jag har för dåligt med progesteron och därför har svårt även framåt. 

    Jag tycker du ska kolla på det och be att kanske få testa det framåt. Om vi kommer till utredning kommer jag be om det direkt. Har läst historier från en massa här på FL som fått det trots att de har egen äl, bara för att få en extra knuff. Den extra knuffen skulle ju innebära starkare äl och i och med det högre progesteron = lättare att bli gravid + behålla graviditeten <3 
  • Ericky

    Hej på er, 

    Ville bara tipsa er om att kolla upp SMEP-metoden om ni inte känner till den. Tänker att det kanske är fler än jag som behöver lite förnyad pepp och strategi framåt såhär 10, 11, 12, 13, 14, 15 månader in i verkstan ;)

    SMEP står för Sperm meet egg och handlar om att se maximera chansen varje äl genom att se till att det alltid finns spermier i äggledarna redo när ägget väl släpper, och att dessa är nya, fräscha och pigga. 

    Den går ut på att man börjar ha sex CD 8 och har det sedan varannan dag fram tills dess att man får positivt ÄL-test. Då ligger man 3 dagar i rad. Sedan pausar man en dag och ligger sedan en dag till. Sen är det klart. 

    Den här metoden har jag läst har funkat för flera som försökt under lång tid. Har också egen erfarenhet av det sedan cykeln jag blev gravid. Då låg ungefär (!) enligt ovan. Varannan dag under äl-veckan, när jag fick positivt äl-test låg vi 2 dagar i rad, hoppade över en dag och låg sedan en dag till.  Jag kan inte ligga 3 dagar i rad för då får jag rubbningar i PH-balansen där nere tyvärr, så jag har fått modifiera metoden lite för att passa oss. 

    Men skillnaden den cykeln jag blev gravid var, förutom att jag precis opererat bort en polyp, att vi låg varannan dag innan äl och sedan även ett par dagar EFTER. Alla andra månader har vi kört på fram till äl, legat dagen för positivt äl-test och dagen efter men sedan slutat. 

    Chattade med en tjej igår som hade samma erfarenhet, att det tog sig först när hon körde såhär. Så bara ett tips och kanske lite ny energi till er mina vänner <3

  • Soff
    Ericky skrev 2021-07-01 10:33:38 följande:
    Jag hoppas och tror också det, men en del av mig är ändå ärrad av resan hittills och pessimistisk och tänker att det kanske bara var en tillfällighet och att det visar sig ändå i slutändan att jag har för dåligt med progesteron och därför har svårt även framåt. 

    Jag tycker du ska kolla på det och be att kanske få testa det framåt. Om vi kommer till utredning kommer jag be om det direkt. Har läst historier från en massa här på FL som fått det trots att de har egen äl, bara för att få en extra knuff. Den extra knuffen skulle ju innebära starkare äl och i och med det högre progesteron = lättare att bli gravid + behålla graviditeten <3 

    Det förstår jag verkligen, skulle nog tänka och känna precis likadant i din sits.


    Ja, det ska jag verkligen göra. Tack för att du säger det <3 Det är något man behöver få utskrivet va? inte något man kan testa på eget bevåg. 

  • Soff
    Ericky skrev 2021-07-01 10:45:16 följande:

    Hej på er, 

    Ville bara tipsa er om att kolla upp SMEP-metoden om ni inte känner till den. Tänker att det kanske är fler än jag som behöver lite förnyad pepp och strategi framåt såhär 10, 11, 12, 13, 14, 15 månader in i verkstan ;)

    SMEP står för Sperm meet egg och handlar om att se maximera chansen varje äl genom att se till att det alltid finns spermier i äggledarna redo när ägget väl släpper, och att dessa är nya, fräscha och pigga. 

    Den går ut på att man börjar ha sex CD 8 och har det sedan varannan dag fram tills dess att man får positivt ÄL-test. Då ligger man 3 dagar i rad. Sedan pausar man en dag och ligger sedan en dag till. Sen är det klart. 

    Den här metoden har jag läst har funkat för flera som försökt under lång tid. Har också egen erfarenhet av det sedan cykeln jag blev gravid. Då låg ungefär (!) enligt ovan. Varannan dag under äl-veckan, när jag fick positivt äl-test låg vi 2 dagar i rad, hoppade över en dag och låg sedan en dag till.  Jag kan inte ligga 3 dagar i rad för då får jag rubbningar i PH-balansen där nere tyvärr, så jag har fått modifiera metoden lite för att passa oss. 

    Men skillnaden den cykeln jag blev gravid var, förutom att jag precis opererat bort en polyp, att vi låg varannan dag innan äl och sedan även ett par dagar EFTER. Alla andra månader har vi kört på fram till äl, legat dagen för positivt äl-test och dagen efter men sedan slutat. 

    Chattade med en tjej igår som hade samma erfarenhet, att det tog sig först när hon körde såhär. Så bara ett tips och kanske lite ny energi till er mina vänner <3


    Tack för att du berättar <3 


    Testade faktiskt SMEP-metoden i början av våran resa, 2 försök tror jag, men det tog för mycket på oss så vi fick sluta. Är ju lite olika hur sexlivet ser ut men för oss vid den tidpunkten det ganska ansträngt och krystat... det har dock blivit mycket mer avslappnat nu, mycket tack vare denna process faktiskt. Det har liksom blivit mer avdramatiserat vilket underlättat för oss. Så tänkte faktiskt detta försök att vi mer naturligt skulle kunna gå efter denna metod (på ett ungefär), och se vad som händer, utan att uttala att vi egentligen går efter en metod, och kommer heller inte ta äl-test.. 


    Intressant det där med sex ett par dagar efter.. man tror ju att det är försent då, men kanske kan vara avgörande, om ägget släpper lite senare än man tror! 

  • Emmalucy
    Ericky skrev 2021-07-01 10:45:16 följande:

    Hej på er, 

    Ville bara tipsa er om att kolla upp SMEP-metoden om ni inte känner till den. Tänker att det kanske är fler än jag som behöver lite förnyad pepp och strategi framåt såhär 10, 11, 12, 13, 14, 15 månader in i verkstan ;)

    SMEP står för Sperm meet egg och handlar om att se maximera chansen varje äl genom att se till att det alltid finns spermier i äggledarna redo när ägget väl släpper, och att dessa är nya, fräscha och pigga. 

    Den går ut på att man börjar ha sex CD 8 och har det sedan varannan dag fram tills dess att man får positivt ÄL-test. Då ligger man 3 dagar i rad. Sedan pausar man en dag och ligger sedan en dag till. Sen är det klart. 

    Den här metoden har jag läst har funkat för flera som försökt under lång tid. Har också egen erfarenhet av det sedan cykeln jag blev gravid. Då låg ungefär (!) enligt ovan. Varannan dag under äl-veckan, när jag fick positivt äl-test låg vi 2 dagar i rad, hoppade över en dag och låg sedan en dag till.  Jag kan inte ligga 3 dagar i rad för då får jag rubbningar i PH-balansen där nere tyvärr, så jag har fått modifiera metoden lite för att passa oss. 

    Men skillnaden den cykeln jag blev gravid var, förutom att jag precis opererat bort en polyp, att vi låg varannan dag innan äl och sedan även ett par dagar EFTER. Alla andra månader har vi kört på fram till äl, legat dagen för positivt äl-test och dagen efter men sedan slutat. 

    Chattade med en tjej igår som hade samma erfarenhet, att det tog sig först när hon körde såhär. Så bara ett tips och kanske lite ny energi till er mina vänner <3


    Har hört mycket om det tidigare :) det känns ju dock märkligt att fortsätta såpass länge efter positiv äl test, man brukar tänka typ samma dag eller dagen efter och allt efter det är för sent, att köra 3 dagar i rad, hoppa över en och kör en till kunde bli typ äl+4 tillslut :o för att lyckas denna cykel körde vi 6, 3, och 1 dag innan, och en dag efter. Tror aldrig att vi kunde klara oss varje dag i flera dagar :( but there?s something for everyone! <3
  • Stickling

    Hej! Jag har inte varit så aktiv i tråden på länge, men försöker läsa allt och håller tummarna för er alla. Här överraskades jag av tidigare mens än förväntat den här cykeln och flyttar fram min bim en månad då.. Hoppas på 13:e gången gillt, 3:e med Letrozol?

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Vickan31, BIM 1/7, 32 år (13:e försöket)

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - lämnar blodprov och gör VUL denna cykel

    MAKL, BIM 3/7, 27 år (10:de försöket)

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    Sellcarro, BIM 8/7, 28 år (11:e försöket) 1 MA & 1 MF

    RH93, BIM 8/7, 28 år (12:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 12/7, 35 år (10e försöket)

    Lisen91, BIM 13/7, 29 år (12:e försöket)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Soff, BIM 17/7, 33 år (16:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF)

    Mirabilis89, BIM 21/7, 32 år (13:e försöket)

    Janni91, BIM 22/7, 30 år (13:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

  • ananna
    Steeph skrev 2021-06-30 17:17:18 följande:

    Tack snälla! Ja men givetvis kan jag svara Vi kommer att göra privat missfallsutredning i Örebro (gjorde min spolning där) och sen kommer vi göra ivf i Falun. Har gjort så mycket forskning och jag tror Falun är de bästa för oss. Vi har dock en tid inbokad på Linnékliniken men i och med vårat andra ma så valde vi Falun istället som verkar ligga i framkant när det gäller just missfall. Annars hade jag nog valt Linnékliniken då de är en av de ledande klinikerna i Sverige. Jag googlade ivf statistik klinker i Sverige typ. Hoppas så att ni får ett plus och en fullgången graviditet snart. Håller alla tummarna för dig <3


    Tack för svar Steeph och att du delar med dig. Låter som en riktigt bra plan för er! Jag ska också göra min research men tack för tips om Linné, när man väl satsar vill man ju förstås att det ska bli bästa möjliga alternativ. :)
  • ananna
    Ericky skrev 2021-07-01 10:45:16 följande:

    Hej på er, 

    Ville bara tipsa er om att kolla upp SMEP-metoden om ni inte känner till den. Tänker att det kanske är fler än jag som behöver lite förnyad pepp och strategi framåt såhär 10, 11, 12, 13, 14, 15 månader in i verkstan ;)

    SMEP står för Sperm meet egg och handlar om att se maximera chansen varje äl genom att se till att det alltid finns spermier i äggledarna redo när ägget väl släpper, och att dessa är nya, fräscha och pigga. 

    Den går ut på att man börjar ha sex CD 8 och har det sedan varannan dag fram tills dess att man får positivt ÄL-test. Då ligger man 3 dagar i rad. Sedan pausar man en dag och ligger sedan en dag till. Sen är det klart. 

    Den här metoden har jag läst har funkat för flera som försökt under lång tid. Har också egen erfarenhet av det sedan cykeln jag blev gravid. Då låg ungefär (!) enligt ovan. Varannan dag under äl-veckan, när jag fick positivt äl-test låg vi 2 dagar i rad, hoppade över en dag och låg sedan en dag till.  Jag kan inte ligga 3 dagar i rad för då får jag rubbningar i PH-balansen där nere tyvärr, så jag har fått modifiera metoden lite för att passa oss. 

    Men skillnaden den cykeln jag blev gravid var, förutom att jag precis opererat bort en polyp, att vi låg varannan dag innan äl och sedan även ett par dagar EFTER. Alla andra månader har vi kört på fram till äl, legat dagen för positivt äl-test och dagen efter men sedan slutat. 

    Chattade med en tjej igår som hade samma erfarenhet, att det tog sig först när hon körde såhär. Så bara ett tips och kanske lite ny energi till er mina vänner <3


    Tack för tips Ericky! Det är sjukt hur "sex på schema" har gått från att vara stelt och osexigt till att vara en rutin och även njutningsfullt efter all denna tid (iaf för oss). Oftast brukar vi faktiskt ha ett längre uppehåll efter förväntad ÄL så ska definitivt ta ett snack med sambon att vi kör på lite till efter. :)
  • ananna
    Emmalucy skrev 2021-07-01 08:39:54 följande:

    Men herregud.... Ni vill ju bara få provsvar och vul och ni får "någon gång i höst" kolla era fucking schema och låta er boka en tid! Varför ska det vara så svårt?! Måste säga att jag är glad att vi gick privat, fick massa recept (efter vi hade lagt ut typ 6k dock) men det blev bra till slut :) allt vi ville ha var en push för kroppen och det fick vi efter mycket stressande över väntetider för killens spermaprov. Det vi inte visste innan var att kliniken ska ha någon kontrakt med andra ställe så har man otur som vi sa hade hon bara ett ställe vi kunde få recept till, medan alla på öppenvård kunde välja fritt och då behövde vi vänta i 3 mån.... Men under tiden så skrev hon ut allt efter mina provsvar och vul :) lycka till om ni går den route!


    Tack Emmalucy för din pepp och för att du delar med dig! <3 Känns riktigt skönt att höra och jag blir så glad för er att ni iaf fick recept, skönt när det händer något som en boost på vägen! Har du märkt någon allmän påverkan eller biverkningar av den behandlingen du fått?
  • NatMar005

    Hej gänget!

    V12 nu och på dagens vul fick vi se en räka på 5cm sprattla, göra kullerbyttor och vinka åt oss innan den blev trött och la sig på sidan mot oss för att sedan somna med händerna om kinderna. Vilken lycka! Nu förbereder vi oss bara för KUB om lite mindre än 2v och sen kanske vi vågar tro på det här <3

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet