• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Emmalucy
    NatMar005 skrev 2021-07-02 16:28:53 följande:

    Hej gänget!

    V12 nu och på dagens vul fick vi se en räka på 5cm sprattla, göra kullerbyttor och vinka åt oss innan den blev trött och la sig på sidan mot oss för att sedan somna med händerna om kinderna. Vilken lycka! Nu förbereder vi oss bara för KUB om lite mindre än 2v och sen kanske vi vågar tro på det här <3


    Nääämen!!! Såååå spännande :) jag blev lite chokad över storleken, har aldrig tänkt på det och 5cm låter liten! Säkert normal storlek men jag började titta på det mellan finger och tumma och blev bara nyfiken hehe :) såååå jävla skönt att det börjar kännas lite mer på riktigt nu, det förtjänar du så himla mycket!!! massor med internet kramar <3
  • Vickan31
    NatMar005 skrev 2021-07-02 16:28:53 följande:

    Hej gänget!

    V12 nu och på dagens vul fick vi se en räka på 5cm sprattla, göra kullerbyttor och vinka åt oss innan den blev trött och la sig på sidan mot oss för att sedan somna med händerna om kinderna. Vilken lycka! Nu förbereder vi oss bara för KUB om lite mindre än 2v och sen kanske vi vågar tro på det här <3


    NatMar005 skrev 2021-07-02 17:58:14 följande:
    Mirabilis89 skrev 2021-07-02 16:52:02 följande:

    Men YES alltså!!!


    Längtartillvår skrev 2021-07-02 17:36:29 följande:

    Wow, vilken lycka och vilken underbar dag ni har haft! Lycka till på erat KUB


    Tack kära, fina, underbara ni! Att ni har det i er stt bli så glada för min skull alltså när ni alla kämpar så för stt få det jag nu har. Jag är så tacksam och ödmjuk inför både det och hela den här graviditeten! <3

    Jag hoppas att jag med detta, istället för att strö salt i några sår, kan få ge er lite hopp. Att det går trots 5mf, 2ma och 1 utomkveds. Och jag hoppas så på att få följa era graviditeter längre fram!! Kraaam
    Fina, fina du, jag måste bara få säga än en gång att jag är så oerhört glad för varje positiv uppdatering från dig, för det är precis så som du skriver att jag tycker verkligen att det här ger så mycket hopp och framtidstro Hjärta Skickar mina varmaste tankar till lilla räkan och hoppas att du och resten av alla otroliga kämpar i den här gruppen får en fin helg!
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-07-02 23:41:32 följande:
    MAKL skrev 2021-07-02 20:26:19 följande:

    Det vart tydligtvis CD 1 idag då mensen smyger sig på nu på kvällen. Bara att sörja och försöka samla nya krafter till ytterligare ett försökt. Börjar bli riktigt less på detta nu!



    Blir så ledsen att ni också ska behöva få mens nu, och min drog ju igång idag - punktlig som vanligt och lika oönskad som alltid. Så oerhört tråkigt och jag hade verkligen hoppats att vi alla - men speciellt ni - skulle plussa istället för att behöva stå ut med ännu en besvikelse och ännu en ny cykel av frågor och oro och försök. Tungt, men vi finns här för varandra Hjärta
    Fina fina kvinnan :( blir så ledsen för din skull gumman, beklagar :( du och din värm och kärleksfull energi förtjänar något tillbaka snart!!! hoppas att du får helgen att känna allt du behöver inför nästa vecka ;( har ni semester planerat nån gång? stor kram <3
  • Memestar

    Hej allihopa!

    Kul att se att det finns iaf en här som fått positivt besked! Grattis!! (Glömde tagga men alla förstår nog vem jag menar

    Jag fick idag beskedet att min sambos spermaprov var normalt och det finns därför ingen förklaring till vår barnlöshet. Det var ett besked som jag tog hårdare än jag trott jag skulle.  Dels för att jag hoppades väl på att hitta något fel iaf så man kunde behandla det, men också för att nu vet jag att det verkligen är mig det är fel på. Han har ju barn sedan innan och det var ju 7 år sedan sist så tänkte kanske någonstans att kanske hans spermakvalite blivit lite sämre med åren, men nu känner jag ju bara att det inte känns som att det är menat att just han och jag ska få barn :'( Hans syfte var väl med hans ex och de har ju redan fått två barn. 

    Så mycket negativa tankar och sorg idag, känslan av att vara en värdelös människa som inte kan fortplantera sig börjar liksom ta över hela mitt väsen. Känner mig så hopplös. Nu är det 5 dagar till BIM men det finns 0 hopp hos mig. Brukar ändå känna lite hopp innan BIM såhär men det känns bara som att det är förutbestämt... Och jag hade ju denna känslan innan jag och han ens började försöka (har aldrig försökt med någon annan tidigare men heller aldrig varit gravid) så nu känns det bara som den katastrofala mardrömmen blir mer och mer verklighet för varje månad. 

    Jag börjar till och med undra om det kanske inte är värt IVF. Varför ska jag tvinga min kropp till någonting den inte är skapt för? Det gick så lätt för han och hans ex så någon mening måste det ju vara med allt. Jag kanske bara borde acceptera faktumet att jag inte förtjänar att bli mamma Jag är så rädd för att genomgå IVF och att det inte ska gå ändå.. Eller att om det går så kommer jag fortsätta jämföra mig med hans ex och vara ledsen för att dom lyckades på naturlig väg medan vi fick tvinga in en graviditet i mig :'(

  • Mirabilis89
    NatMar005 skrev 2021-07-02 17:58:14 följande:
    Mirabilis89 skrev 2021-07-02 16:52:02 följande:

    Men YES alltså!!!


    Längtartillvår skrev 2021-07-02 17:36:29 följande:

    Wow, vilken lycka och vilken underbar dag ni har haft! Lycka till på erat KUB


    Tack kära, fina, underbara ni! Att ni har det i er stt bli så glada för min skull alltså när ni alla kämpar så för stt få det jag nu har. Jag är så tacksam och ödmjuk inför både det och hela den här graviditeten! <3

    Jag hoppas att jag med detta, istället för att strö salt i några sår, kan få ge er lite hopp. Att det går trots 5mf, 2ma och 1 utomkveds. Och jag hoppas så på att få följa era graviditeter längre fram!! Kraaam
    Självklart, jag tar det precis som du hoppas - med eget hopp. Det blir ju inte svårare för mig för att det äntligen går för någon annan som har haft det svårt själv, utan ökar ju snarare möjligheten för att det ska bli av för oss med då. Skrattande
  • Längtartillvår
    Memestar skrev 2021-07-03 03:09:57 följande:

    Hej allihopa!

    Kul att se att det finns iaf en här som fått positivt besked! Grattis!! (Glömde tagga men alla förstår nog vem jag menar

    Jag fick idag beskedet att min sambos spermaprov var normalt och det finns därför ingen förklaring till vår barnlöshet. Det var ett besked som jag tog hårdare än jag trott jag skulle.  Dels för att jag hoppades väl på att hitta något fel iaf så man kunde behandla det, men också för att nu vet jag att det verkligen är mig det är fel på. Han har ju barn sedan innan och det var ju 7 år sedan sist så tänkte kanske någonstans att kanske hans spermakvalite blivit lite sämre med åren, men nu känner jag ju bara att det inte känns som att det är menat att just han och jag ska få barn :'( Hans syfte var väl med hans ex och de har ju redan fått två barn. 

    Så mycket negativa tankar och sorg idag, känslan av att vara en värdelös människa som inte kan fortplantera sig börjar liksom ta över hela mitt väsen. Känner mig så hopplös. Nu är det 5 dagar till BIM men det finns 0 hopp hos mig. Brukar ändå känna lite hopp innan BIM såhär men det känns bara som att det är förutbestämt... Och jag hade ju denna känslan innan jag och han ens började försöka (har aldrig försökt med någon annan tidigare men heller aldrig varit gravid) så nu känns det bara som den katastrofala mardrömmen blir mer och mer verklighet för varje månad. 

    Jag börjar till och med undra om det kanske inte är värt IVF. Varför ska jag tvinga min kropp till någonting den inte är skapt för? Det gick så lätt för han och hans ex så någon mening måste det ju vara med allt. Jag kanske bara borde acceptera faktumet att jag inte förtjänar att bli mamma Jag är så rädd för att genomgå IVF och att det inte ska gå ändå.. Eller att om det går så kommer jag fortsätta jämföra mig med hans ex och vara ledsen för att dom lyckades på naturlig väg medan vi fick tvinga in en graviditet i mig :'(


    Hej <3 usch vad ledsamt att läsa ditt inlägg. Vill bara börja med att säga att jag verkligen beklagar ar du måste gå igenom hela den här resan, önskar så att du skulle slippa!

    Jag blev precis som du, helt förstörd när vi fick höra att allt ser bra ut (lätt manlig faktor, men det ska egentligen inte vara ett större problem). När man på bara ett år tar fram ett vaccin mot covid, varför kan det inte finnas en lösning att få ofrivilliga barnlösa att skaffa barn snabbare?! Dålig parallell kanske, men önskar bara det fanns mer att göra!

    Jag har igen, precis som du, haft samma tankar om ivf, att jag kanske inte förtjänar det, att det kanske är menat att jag och min partner inte ska få barn tillsammans. Har heller aldrig varit gravid (inte heller försökt iof, men oskyddat och så ibland).

    Men det är klart att vi också förtjänar det här! Vi är så hårda mot oss själva! För visst tänker du inte om andra som gått igenom IVF att "Jaha, du fick ditt barn via ivf. Om det inte gick naturligt så förtjänar du faktiskt inte att vara mamma". Och samma gäller ju allt som har med vård att göra - sjuka som överlever/klarar av daglig smärta pga av medicin och annan hjälp från vården tex.

    Jag förstår att det är tufft och vi är många som tänker som dig och känner med dig. Men du FÖRTJÄNAR ATT BLI MAMMA. Du kommer bli mamma, även fast det tar tid. Det kommer att hända! En dag sitter du och klappar på din växande mage, med stor tacksamhet pga resan du gått igenom. Men resan är skit, jag vet. Jag önskat vi alla slapp den.

    Än håller jag tummarna för dig att mensen inte kommer om några dagar. <3
  • Emmalucy
    Memestar skrev 2021-07-03 03:09:57 följande:

    Hej allihopa!

    Kul att se att det finns iaf en här som fått positivt besked! Grattis!! (Glömde tagga men alla förstår nog vem jag menar

    Jag fick idag beskedet att min sambos spermaprov var normalt och det finns därför ingen förklaring till vår barnlöshet. Det var ett besked som jag tog hårdare än jag trott jag skulle.  Dels för att jag hoppades väl på att hitta något fel iaf så man kunde behandla det, men också för att nu vet jag att det verkligen är mig det är fel på. Han har ju barn sedan innan och det var ju 7 år sedan sist så tänkte kanske någonstans att kanske hans spermakvalite blivit lite sämre med åren, men nu känner jag ju bara att det inte känns som att det är menat att just han och jag ska få barn :'( Hans syfte var väl med hans ex och de har ju redan fått två barn. 

    Så mycket negativa tankar och sorg idag, känslan av att vara en värdelös människa som inte kan fortplantera sig börjar liksom ta över hela mitt väsen. Känner mig så hopplös. Nu är det 5 dagar till BIM men det finns 0 hopp hos mig. Brukar ändå känna lite hopp innan BIM såhär men det känns bara som att det är förutbestämt... Och jag hade ju denna känslan innan jag och han ens började försöka (har aldrig försökt med någon annan tidigare men heller aldrig varit gravid) så nu känns det bara som den katastrofala mardrömmen blir mer och mer verklighet för varje månad. 

    Jag börjar till och med undra om det kanske inte är värt IVF. Varför ska jag tvinga min kropp till någonting den inte är skapt för? Det gick så lätt för han och hans ex så någon mening måste det ju vara med allt. Jag kanske bara borde acceptera faktumet att jag inte förtjänar att bli mamma Jag är så rädd för att genomgå IVF och att det inte ska gå ändå.. Eller att om det går så kommer jag fortsätta jämföra mig med hans ex och vara ledsen för att dom lyckades på naturlig väg medan vi fick tvinga in en graviditet i mig :'(


    Hej! Skickar en stor kram, jag förstår att "allt ser bra ut" kan bli väldigt tufft att höra, spesiellt när vården tycker att det är inget mer att göra än IVF..... vad är det som behövs för att vården i Sverige ska göra mer än bara skicka folk för IVF? Men å andra sidan, jag tycker att det är vackert att ni kämpar så hårt för ett litet liv att börja, IVF är bara den hjälpen man ska få när man har svårt att bli gravid, det är inget att skämmas över, alla våra resor ser annorlunda ut Hjärta dessa känslor av att skita i allt är ett försvarsmetod mot mer sorg, att själen inte klarar av mer besvikelse. Men du förtjänar att ha ett barn tillsammans, djupt nere förbi den känslan av hopplöshet så fins en längtan så starkt att ni fortsätter månad efter månad. Låt dig själv vara ledsen, men jag hoppas att saker ser ljusare ut snart <3
  • Emmalucy
    Längtartillvår skrev 2021-07-03 10:41:35 följande:
    Hej <3 usch vad ledsamt att läsa ditt inlägg. Vill bara börja med att säga att jag verkligen beklagar ar du måste gå igenom hela den här resan, önskar så att du skulle slippa!

    Jag blev precis som du, helt förstörd när vi fick höra att allt ser bra ut (lätt manlig faktor, men det ska egentligen inte vara ett större problem). När man på bara ett år tar fram ett vaccin mot covid, varför kan det inte finnas en lösning att få ofrivilliga barnlösa att skaffa barn snabbare?! Dålig parallell kanske, men önskar bara det fanns mer att göra!

    Jag har igen, precis som du, haft samma tankar om ivf, att jag kanske inte förtjänar det, att det kanske är menat att jag och min partner inte ska få barn tillsammans. Har heller aldrig varit gravid (inte heller försökt iof, men oskyddat och så ibland).

    Men det är klart att vi också förtjänar det här! Vi är så hårda mot oss själva! För visst tänker du inte om andra som gått igenom IVF att "Jaha, du fick ditt barn via ivf. Om det inte gick naturligt så förtjänar du faktiskt inte att vara mamma". Och samma gäller ju allt som har med vård att göra - sjuka som överlever/klarar av daglig smärta pga av medicin och annan hjälp från vården tex.

    Jag förstår att det är tufft och vi är många som tänker som dig och känner med dig. Men du FÖRTJÄNAR ATT BLI MAMMA. Du kommer bli mamma, även fast det tar tid. Det kommer att hända! En dag sitter du och klappar på din växande mage, med stor tacksamhet pga resan du gått igenom. Men resan är skit, jag vet. Jag önskat vi alla slapp den.

    Än håller jag tummarna för dig att mensen inte kommer om några dagar. <3
    Kunde inte ha sagt det bättre :) man tänker aldrig att andra som fått barn via IVF inte förtjänar det, eller att de inte är riktiga föräldrar.... aldrig skulle man vara så elak mot någon annan, men vi är lätt hemsk mot oss själva... <3
  • Längtartillvår

    Hej tjejer, hoppas ni alla har en fin helg!

    Jag är ute efter lite tips, råd egna erfarenheter.

    Jag har en regelbunden cykel på ca 26-28 dagar och brukar ha ägglossning typ mellan dag 12-14. Aldrig mellanblödningar, men spottings typ 1-2 dagar innan mensen kickar igång (väldigt lätt blödning generellt, om det nu spelar roll)

    För två cykler sedan fick jag, vad jag trodde var, nidblödning. Aldrig hänt innan. Det var en liten blodfläck i toan 7 dagar efter ägglossning och sedan lite lite fram tills mensen. Förra cykeln var som vanligt.

    Och precis nu, ca en vecka efter ägglossning fick jag en brunröd vattnig flytning typ, rätt så mycket för att vara jag.

    Vad kan ha hänt? Försök till fästning förrförra cykeln och den här? Mellanblödningar som helt plötsligt startat? Eller nåt värre?

    Har inte gjort några ändringar i livsstil eller diet, ingen stress.

    Tar tacksamt emot idéer och tips. Har ett inbokat besök 19 juli, så tänkte ta upp det då. Men antar att jag får till svar "det är vanligt, ibland är det så".

  • Memestar
    Längtartillvår skrev 2021-07-03 10:41:35 följande:
    Hej <3 usch vad ledsamt att läsa ditt inlägg. Vill bara börja med att säga att jag verkligen beklagar ar du måste gå igenom hela den här resan, önskar så att du skulle slippa!

    Jag blev precis som du, helt förstörd när vi fick höra att allt ser bra ut (lätt manlig faktor, men det ska egentligen inte vara ett större problem). När man på bara ett år tar fram ett vaccin mot covid, varför kan det inte finnas en lösning att få ofrivilliga barnlösa att skaffa barn snabbare?! Dålig parallell kanske, men önskar bara det fanns mer att göra!

    Jag har igen, precis som du, haft samma tankar om ivf, att jag kanske inte förtjänar det, att det kanske är menat att jag och min partner inte ska få barn tillsammans. Har heller aldrig varit gravid (inte heller försökt iof, men oskyddat och så ibland).

    Men det är klart att vi också förtjänar det här! Vi är så hårda mot oss själva! För visst tänker du inte om andra som gått igenom IVF att "Jaha, du fick ditt barn via ivf. Om det inte gick naturligt så förtjänar du faktiskt inte att vara mamma". Och samma gäller ju allt som har med vård att göra - sjuka som överlever/klarar av daglig smärta pga av medicin och annan hjälp från vården tex.

    Jag förstår att det är tufft och vi är många som tänker som dig och känner med dig. Men du FÖRTJÄNAR ATT BLI MAMMA. Du kommer bli mamma, även fast det tar tid. Det kommer att hända! En dag sitter du och klappar på din växande mage, med stor tacksamhet pga resan du gått igenom. Men resan är skit, jag vet. Jag önskat vi alla slapp den.

    Än håller jag tummarna för dig att mensen inte kommer om några dagar. <3
    Tack så jättemycket för dina fina ord <3 Det värmer verkligen. Många dagar på månaden så håller jag humöret uppe men sen kommer vissa saker och gör att man bara är i totalt mörker. Alla positiva tankar är som bortblåsta och man börjar bara sörja på ett sånt existentiellt plan. Allt med livet känns liksom mörkt och för mig känns det som jag känner när jag får dödsångest - lite den där obehagliga känslan av att allt kommer vara slut en dag och det finns verkligen ingenting man kan göra. Samma typ av hopplösa ångest inför att man kanske blir barnlös. 

    Jag är inte främmande för adoption, men jag vill så gärna genomföra en graviditet och förlossning och allt vad det innebär.

    Man blir oerhört hård mot sig själv och som ni säger skulle man aldrig tänka så om andra. Verkligen inte.. Blir ju lite lättare att tänka så <3

    Jag tror att det tyvärr blir mycket svårare för mig just för att han redan har barn, jag känner mig lite ensam i denna hemska sorg medan han aldrig riskerar att bli barnlös. Och det är ju som det är, han vill ju såklart med mig med och han förstår att jag tänker som jag gör. Men han kan ju inte riktigt förstå min sits, han riskerar ju aldrig att bli barnlös och han har ju redan fått uppleva meningen med livet.

    Jag håller tummarna också, har BIM på torsdag 7/7, så det är ju snart. Idag fick jag en liten blödning när vi hade sex. Jag har fått så nån gång förut och i vissa perioder har jag ont vid sex vilket jag hade idag. Tror det är endometrios men har ju ingen diagnos.. Det grundar jag bara på att vissa månader har jag brutal mensvärk och så dessa smärtor vid samlag (när han penetrerar för djupt i vissa ställningar). Men det var en kort tillfällig blödning så det är ingen mellanblödning i den bemärkelsen.. Håller tummarna tills på torsdag men känner 0 förändringar i kroppen.

    Lycka till du med <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet