• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Steeph

    Jag har äntligen fått tillbaka min ägglossning efter medicinska aborten. Det tog 3,5 vecka och nu hoppas jag på att få en fin lutealfas. I augusti och september blir det letrozol och sedan ivf i oktober.

    Har läst allt ni skrivit och känner så med er alla <3

    Jag vill bara att vi alla ska få våra graviditeter och lyckade sådana. Även om jag känner mig svag och lite ensam ibland så vet jag att jag alltid kan skriva här och få vara en del av gemenskapen. Tack för att ni finns och för att jag vara en del av er, även om det är så hemskt att vi alla är i den här bedrövliga situationen. Stor stor kram

  • Dibella
    Längtartillvår skrev 2021-07-19 23:37:13 följande:
    Jaha, det hade jag ingen aning om! Så att de typ fejkar en cykel pga tabletter och injektioner så det ska passa dem snarare än tvärtom?

    Tack för svar. Jag vet ju såklart att ivf inte är lika med barn. Så är på nåt sätt inställd på att det inte kommer gå direkt. Men iom att det är en hjälp som ändå ska ha större chans än naturliga så kommer jag bli så ledsen om det inte går. Vet det redan nu. Du är så stark som gått igenom det här, och tredje gången gillt för er tror jag.

    Skönt ändå att chefen vet om och är så bra, är ju skönt att slippa ljuga och så kan jag tänka mig, när man har så mycket annat att fokusera på.

    Ja vissa kliniker kan göra så, anpassa oss efter dem snarare än att de anspassar efter oss. Smidigt på ett sätt, för då vet man hundra att man får lov att köra igång. 


    Nej man hoppas ju trots att man inte.. vill hoppas? om du förstår hur jag menar. Jag försöker alltid ha så låga förväntningar jag bara kan, för jag går helt sönder när det inte fungerar. Än mer så när det varit IVF, eftersom förhoppningarna är skyhöga trots att jag inte vill det. Det är en "spännande" och oerhört förödande process på samma gång. Tack, jag hoppas också för oss nu tredje gången gillt, jag har de där 70% inom 3 spökandes i hjärnan så går det inte nu så vet jag inte vart man ska ta vägen.


    Jag tyckte det var dubbelt att berätta, jag berättade för chef och 2 närmaste kollegorna. Skönt att någon kunde "cover for you" när man smet iväg, men också jobbigt med frågor och att man ibland bara vill vara privat och ha ångest ifred. Man får göra det som känns bäst där och då. Håller alla tummarna för att det går bra för er Hjärta

  • Dibella
    Steeph skrev 2021-07-20 12:20:13 följande:

    Jag har äntligen fått tillbaka min ägglossning efter medicinska aborten. Det tog 3,5 vecka och nu hoppas jag på att få en fin lutealfas. I augusti och september blir det letrozol och sedan ivf i oktober.

    Har läst allt ni skrivit och känner så med er alla <3

    Jag vill bara att vi alla ska få våra graviditeter och lyckade sådana. Även om jag känner mig svag och lite ensam ibland så vet jag att jag alltid kan skriva här och få vara en del av gemenskapen. Tack för att ni finns och för att jag vara en del av er, även om det är så hemskt att vi alla är i den här bedrövliga situationen. Stor stor kram


    Skönt att kroppen är på banan igen Hjärta hoppas att det blir en riktig lyckoträff utav nån av de kommande och att du slipper IVF till hösten
  • Längtartillvår
    Ericky skrev 2021-07-20 09:42:10 följande:

    BIM imorgon och idag fick vi vårt efterlängtade plus igen. 2a ägglossningen efter missfallet och 12:e försöket totalt. Ber till gudarna att det här är vårt guldägg som stannar den här gången <3

    Jag fortsätter precis som tidigare att följa er i bakgrunden och heja på er <3 Önskar SÅ att ni alla får plussa under året, helst igår förstås <3


    Wow! Massa grattis och lycka till! Hoppas det går vägen den här gången, men det tror jag <3
  • apan95
    Ericky skrev 2021-07-20 09:42:10 följande:

    BIM imorgon och idag fick vi vårt efterlängtade plus igen. 2a ägglossningen efter missfallet och 12:e försöket totalt. Ber till gudarna att det här är vårt guldägg som stannar den här gången <3

    Jag fortsätter precis som tidigare att följa er i bakgrunden och heja på er <3 Önskar SÅ att ni alla får plussa under året, helst igår förstås <3


    STORT GRATTIS!!! Va roligt, och vilken lättnad att det ändå gick så fort igen. Håller tummarna! <3
  • apan95

    Hej tjejer!

    Jag är här i bakgrunden och läser lite sporadiskt, försöker hänga med!

    Men det jag undrar är egentligen hur ni har tänkt/gjort gällande vaccination nu.

    Jag ska ju göra en stimulerad FET nu i augusti och har valt att hittills avvakta med vaccin just för att jag inte vet hur jag ska göra. Min klinik hänvisar endast till folkhälsomyndighetens hemsida.

    Läste på en hemsida för en annan klinik där de skrev att man helst skulle ta båda sprutorna innan samt vänta en vecka. Men det hinner jag ju inte. Eller att man skulle avvakta tills efter fertilitetsbehandling och vid lyckad sådan vaccinera sig efter graviditetsvecka 12.

    Hur resonerar ni? Och hur hade ni gjort om ni var i min sits? Kan tillägga att jag inte haft Corona och har därför inga antikroppar heller.

  • Dibella
    apan95 skrev 2021-07-20 16:54:27 följande:

    Hej tjejer!

    Jag är här i bakgrunden och läser lite sporadiskt, försöker hänga med!

    Men det jag undrar är egentligen hur ni har tänkt/gjort gällande vaccination nu.

    Jag ska ju göra en stimulerad FET nu i augusti och har valt att hittills avvakta med vaccin just för att jag inte vet hur jag ska göra. Min klinik hänvisar endast till folkhälsomyndighetens hemsida.

    Läste på en hemsida för en annan klinik där de skrev att man helst skulle ta båda sprutorna innan samt vänta en vecka. Men det hinner jag ju inte. Eller att man skulle avvakta tills efter fertilitetsbehandling och vid lyckad sådan vaccinera sig efter graviditetsvecka 12.

    Hur resonerar ni? Och hur hade ni gjort om ni var i min sits? Kan tillägga att jag inte haft Corona och har därför inga antikroppar heller.


    Jag tänkte som såhär (för mig själv) att om jag hinner båda innan nästa IVF, så tar jag båda. Men om jag inte skulle hinna så skulle jag avvakta.


    Jag frågade faktiskt när jag var och vaccinerade mig om jag kunde få spruta 2 en vecka tidigare eftersom jag ev. kommer hålla på med IVF och inte vill att det ska krocka, var absolut inget problem ansåg de och jag fick en tidigare tid. Hade jag inte kunnat göra detta så hade jag nog valt IVF framför vaccinet, för att jag inte vill missa chansen. Alla gör nog olika här och det ända rätta är att göra det som känns bäst för en själv. Vissa hinner ta båda, vissa tar inget alls.. Andra kommer ta under graviditet men efter v,12 och vissa inget fören de fått barn. I dagsläget är det väl inget som visar varken för eller emot gällande vaccinet.


    För min del handlade det snarare om att jag vill kunna känna mig mer "fri" både nu och sen vid ev. graviditet. Om det nu, som vissa kanske oroar sig för, krånglar med ens fertilitet, ja.. jag är redan infertil. Hur mycket värre det kan bli vet jag inte.

  • Emmalucy
    Ericky skrev 2021-07-20 09:42:10 följande:

    BIM imorgon och idag fick vi vårt efterlängtade plus igen. 2a ägglossningen efter missfallet och 12:e försöket totalt. Ber till gudarna att det här är vårt guldägg som stannar den här gången <3

    Jag fortsätter precis som tidigare att följa er i bakgrunden och heja på er <3 Önskar SÅ att ni alla får plussa under året, helst igår förstås <3


    Säger igen, grattis!! :) jag har en bra känsla för denna ägg!
  • Emmalucy
    apan95 skrev 2021-07-20 16:54:27 följande:

    Hej tjejer!

    Jag är här i bakgrunden och läser lite sporadiskt, försöker hänga med!

    Men det jag undrar är egentligen hur ni har tänkt/gjort gällande vaccination nu.

    Jag ska ju göra en stimulerad FET nu i augusti och har valt att hittills avvakta med vaccin just för att jag inte vet hur jag ska göra. Min klinik hänvisar endast till folkhälsomyndighetens hemsida.

    Läste på en hemsida för en annan klinik där de skrev att man helst skulle ta båda sprutorna innan samt vänta en vecka. Men det hinner jag ju inte. Eller att man skulle avvakta tills efter fertilitetsbehandling och vid lyckad sådan vaccinera sig efter graviditetsvecka 12.

    Hur resonerar ni? Och hur hade ni gjort om ni var i min sits? Kan tillägga att jag inte haft Corona och har därför inga antikroppar heller.


    Hej! Jag hade tänkt själv att en är bättre än inget, men hann inte testa den teorin ^^ vad är det värsta dom kan hända, man får börja om vid v12? Men nu känner jag också fundersam att ta vaccinet under graviditeten, jag var redan lite orolig för den innan. Har några veckor på mig att bestämma!
  • Soff
    Steeph skrev 2021-07-20 12:15:05 följande:
    Ja alltså fsh måste alltid läsas av tillsammans med östrogen. Hur låg ditt fsh förra gången?

    Det är nämligen så att man kan få tillbaka ett bra fsh (under 10) men där östrogenet är högt och då sänks fsh per automatik. Därför vill man just se ett lågt östrogen med ett lågt fsh. Sen säger det inte allt, men det säger lite om hur äggstockarna fungerar läste att du haft en tung dag igår och jag känner så med dig <3 du ska veta att du inte är ensam med dina tankar och känslor, vi alla finns här! Jag vet att det kommer bli er tur oavsett om det går naturligt eller med lite hjälp, även om det just nu känns som en omöjlighet. Ge inte upp<3 kram

    Vet du vad, jag tror jag blandade ihop fsh med tsh >< .. så har nog inte tagit ett sånt test. Kanske ska beställa ett sånt också då och ta det samtidigt om östrogentestet.


    Åh tack <3 ja det var mörker igår. Kändes som att det här med barn är fullkomligt ouppnåerligt, och jag var så arg på att livet är så jäkla orättvist. Idag känner jag att jag fått tillbaka lite hopp och energi. Har beställt kortisoltest nu också (många tester nu haha). Sen har jag kontaktat en zonterapeut angående barnlöshet och frågade om hon hjälper till med sånt, då jag läst en del om att många blivit hjälpta av zonterapi. Kanske pengar i sjön.. men kan vara värt att testa.. kanske... vet inte. 


    Tack för dina stöttande ord <3 Kramar 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet