• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff
    Steeph skrev 2021-07-20 12:20:13 följande:

    Jag har äntligen fått tillbaka min ägglossning efter medicinska aborten. Det tog 3,5 vecka och nu hoppas jag på att få en fin lutealfas. I augusti och september blir det letrozol och sedan ivf i oktober.

    Har läst allt ni skrivit och känner så med er alla <3

    Jag vill bara att vi alla ska få våra graviditeter och lyckade sådana. Även om jag känner mig svag och lite ensam ibland så vet jag att jag alltid kan skriva här och få vara en del av gemenskapen. Tack för att ni finns och för att jag vara en del av er, även om det är så hemskt att vi alla är i den här bedrövliga situationen. Stor stor kram


    Åh skönt att det går framåt för dig <3 jag kommer förmodligen också få ivf i oktober så då kommer vi följa varandra där <3 men förhoppningsvis så behöver vi aldrig ivf <3 


    Och tack också för att DU finns! Kram! 

  • apan95
    Dibella skrev 2021-07-20 18:42:12 följande:

    Jag tänkte som såhär (för mig själv) att om jag hinner båda innan nästa IVF, så tar jag båda. Men om jag inte skulle hinna så skulle jag avvakta.

    Jag frågade faktiskt när jag var och vaccinerade mig om jag kunde få spruta 2 en vecka tidigare eftersom jag ev. kommer hålla på med IVF och inte vill att det ska krocka, var absolut inget problem ansåg de och jag fick en tidigare tid. Hade jag inte kunnat göra detta så hade jag nog valt IVF framför vaccinet, för att jag inte vill missa chansen. Alla gör nog olika här och det ända rätta är att göra det som känns bäst för en själv. Vissa hinner ta båda, vissa tar inget alls.. Andra kommer ta under graviditet men efter v,12 och vissa inget fören de fått barn. I dagsläget är det väl inget som visar varken för eller emot gällande vaccinet.

    För min del handlade det snarare om att jag vill kunna känna mig mer "fri" både nu och sen vid ev. graviditet. Om det nu, som vissa kanske oroar sig för, krånglar med ens fertilitet, ja.. jag är redan infertil. Hur mycket värre det kan bli vet jag inte.


    Precis, jag tänker ungefär som du förutom att jag är livrädd att kliniken ska säga att jag inte får starta om de skulle me krocka med vaccinet och därför har jag valt att avvakta för jag känner mig så förvirrad haha.

    Men jag håller med, hade varit så skönt att känna sig fri! tänker att jag ska ringa de när de öppnar nu i augusti igen och se lite mer hur jag ska göra! Men tack för svaret <3
  • apan95
    Emmalucy skrev 2021-07-20 18:51:41 följande:

    Hej! Jag hade tänkt själv att en är bättre än inget, men hann inte testa den teorin ^^ vad är det värsta dom kan hända, man får börja om vid v12? Men nu känner jag också fundersam att ta vaccinet under graviditeten, jag var redan lite orolig för den innan. Har några veckor på mig att bestämma!


    Ja precis, tänkte också att jag skulle försöka hinna ta en och isåfall avvakta med den andra, men har hört att man bara blir tilldelad en tid för andra när man är där första gången haha. Och då vet ja inte va jag ska säga haha!

    Så roligt för dig att de gått bra <3 hoppas det fortsätter göra det!!

    Blir jag gravid framöver tänker jag att jag samråder med min BM så går man se! Kram
  • NatMar005

    Ville bara säga att även om jag håller mig lite i bakgrunden just nu så läser jag allt ni skriver och känner så med er! Tänker på er ofta och ibland läser jag ikapp på kvällarna tillsammans med min sambo. Och han känner också med er. Vi hoppas bägge två så för er allihopa!! Hoppas ni kan få njuta lite av sommarvädret emellan alla tankar, all oro, ilska, frustration och sorg. <3 Kraaaam

  • Soffsen
    Soff skrev 2021-07-19 23:52:16 följande:

    Hej och tack för svar <3 hmm okey! Jag fick svar från werlabs som sa att man kan ta det samtidigt som progesterontestet i det syftet jag vill ta testen. Så blir lite förvirrad >< vet inte om jag ska köpa ett till östrogentest och kanske ta det både cd2-5 och 1 vecka efter äl!?..... jag vet inte. Har tagit fsh tidigare, men då måste man alltså ta det samtidigt? 


    Tack för att du tog dig tid att svara <3 Kram 


    Jag gjorde blodprov på östrogen och FSH denna cykel. Tog dag 3 i cykeln men man kan ta både dag CD 2-5, under Äl och ÄL +7. 

    Jag fick upp dessa referensvärden för kvinnor (icke gravida) när det handlar om östradiol: 

    Tidig follikelfas: 75-230 pmol/L
    Sen follikelfas: 180 - 860 pmol/L
    Ägglossning: 220 - 2000 pmol/L
    Intermediär lutealfas: 240-1100 pmol/L

    När jag kollade på Vulverinekoos webinarium om blodprover sa hon att man inte vill ha våldsamt mycket eller lite utan att det är bra att ligga ungefär i mitten av referensintervallet. Glad

    Kan rekommendera alla här att kolla på det webinariet om man ska ta olika blodprov. Hon säger där hur hon ser på referensintervallerna och hur hon tycker att man ska ligga. Lärde mig massor och utgick från det när jag gjorde Karin Björkegren Jones testet hos Werlabs (som vulverine rekommenderade). 


    Ericky skrev 2021-07-20 09:42:10 följande:


    BIM imorgon och idag fick vi vårt efterlängtade plus igen. 2a ägglossningen efter missfallet och 12:e försöket totalt. Ber till gudarna att det här är vårt guldägg som stannar den här gången <3

    Jag fortsätter precis som tidigare att följa er i bakgrunden och heja på er <3 Önskar SÅ att ni alla får plussa under året, helst igår förstås <3

    Wow!! Stort stort grattis!! Hjärta Hoppas på samma för oss, är också inne på andra ägglossningen sen MF.
  • Soff
    Soffsen skrev 2021-07-20 21:50:49 följande:
    Jag gjorde blodprov på östrogen och FSH denna cykel. Tog dag 3 i cykeln men man kan ta både dag CD 2-5, under Äl och ÄL +7. 

    Jag fick upp dessa referensvärden för kvinnor (icke gravida) när det handlar om östradiol: 

    Tidig follikelfas: 75-230 pmol/L
    Sen follikelfas: 180 - 860 pmol/L
    Ägglossning: 220 - 2000 pmol/L
    Intermediär lutealfas: 240-1100 pmol/L

    När jag kollade på Vulverinekoos webinarium om blodprover sa hon att man inte vill ha våldsamt mycket eller lite utan att det är bra att ligga ungefär i mitten av referensintervallet. Glad

    Kan rekommendera alla här att kolla på det webinariet om man ska ta olika blodprov. Hon säger där hur hon ser på referensintervallerna och hur hon tycker att man ska ligga. Lärde mig massor och utgick från det när jag gjorde Karin Björkegren Jones testet hos Werlabs (som vulverine rekommenderade). 
    Ericky skrev 2021-07-20 09:42:10 följande:
    BIM imorgon och idag fick vi vårt efterlängtade plus igen. 2a ägglossningen efter missfallet och 12:e försöket totalt. Ber till gudarna att det här är vårt guldägg som stannar den här gången <3

    Jag fortsätter precis som tidigare att följa er i bakgrunden och heja på er <3 Önskar SÅ att ni alla får plussa under året, helst igår förstås <3

    Wow!! Stort stort grattis!! Hjärta Hoppas på samma för oss, är också inne på andra ägglossningen sen MF.

    Åh tack för tydligt svar <3 då känner jag mig lugn med att ta proven äl+7 som jag tänkt.


    Det låter intressant, det ska jag kolla in! Tack för tipset!

  • Janni91

    Hej! Stort grattis till dig Ericky, så kul!! :) Hoppas på fler plus här inom kort!

    Min mens kom idag, så jag uppdaterade listan. Dock verkar flera passerade datum ligga kvar, ska vi ta bort de datum som passerat (förutom de som plussat)?

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT


    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Carina82, BIM 3/7, 38 år (8e försöket)

    Memestar, BIM 6/7, 29 år (11e försöket)

    BoringBrick92, BIM 7/7, 28 år (8:e försöket)

    Gulgja, BIM 7/7 (10:e försöket och 2 försöket efter stabiliserande prolaktinvärden)

    Idoh, BIM 7/7, 35 år, 10:e försöket, genomgår fertilitetsutredning)

    ananna, BIM 14/7 29 år (13:e försöket)

    Längtar00, BIM 19/7, 21 år (15:e försöket)

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Mirabilis89, BIM 22/7, 32 år (13:e försöket)

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Soffsen BIM 28/7, 27 år (12:e försöket, 2 missfall)

    Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)



    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

  • Mirabilis89

    Mens i dag så nytt försök i augusti! Tar bort gamla datum förutom de som plussat.

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Soffsen BIM 28/7, 27 år (12:e försöket, 2 missfall)

    Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 16/8, 32 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

  • Steeph

    Fick ägglossning för 2 dagar sen så skriver in mig också

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Stickling, bim 28/7, 33 år (13:e försöket, 3:e med Letrozol, 2 mf, PCOS)

    Soffsen BIM 28/7, 27 år (12:e försöket, 2 missfall)

    Dibella, BIM 29/7, 31 år (19:e försöket, 2 IVF med minus)

    MAKL, BIM 30/7, 27 år (11:e försöket)

    Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

    Steeph BIM 2/8, 30 år (15:e försöket, 2 MA, första försöket efter senaste MA)

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 16/8, 32 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

  • Yassie

    Hej!

    Vill så gärna också vara med i denna tråden.

    Jag har försökt med min sambo att bli gravid så länge nu.

    Har gjort en abort vid 17-års ålder som gick hur bra som helst utan komplikationer, efter det slutade jag med mina preventivmedel och har inte tagit något sådant sen dess. Är 24 år nu och min sambo är 30, vi äter folsyra o har gjort ett tag. Kör med äl stickor och har koll i Flo appen. 9e försöket denna gång.

    Jag börjar bli rädd att jag inte kan bli gravid igen och det är så psykiskt påfrestande att det aldrig blir ett plus när det är det enda jag vill.

    Det är inte många som vi pratar om detta med och att hela tiden ha hoppet uppe för att mensen sen ska komma bli så jobbigt, vet inte vem jag ska prata med eller ventilera med om detta. Min sambo får stå ut med mycket av mina känslor som går upp och ner kring detta och jag känner att jag behöver någon som går igenom samma sak som man kan följas åt.

    Alla i min närhet har blivit gravida under dessa månader som vi har försökt och det gör så ont i mitt hjärta att det inte går för oss också så ?snabbt? som för andra.

    Både mitt och min sambos syskon har blivit gravida nu med deras respektive och båda paren har endast varit ihop i 3-4 månader o inte alls varit planerat någon graviditet. Här står vi o kämpar o längtar och väntar och försöker men tiden går så långsamt?

    Kan inte glädjas åt deras graviditeter längre då jag hela tiden nu får höra hur mysigt det är, eller hur jobbigt det är och allt som kommer med det? blir så okänsligt på något sätt nästan som att dom trycker upp det i mitt ansikte och jag känner mig nästan mindre värd. (Våra syskon är de som vet att vi försöker och försökt länge). Varken jag eller min sambo blir uppmärksammade av familjen längre, ingen vill hälsa på oss eller bjuda hem oss osv, utan all fokus ligger på de som är gravida. Det gör så ont i mitt hjärta att det är såhär och att vi inte känner oss inräknade längre endast för att vi inte är gravida än? Kanske för att vi är äldst i leden och dom förväntade sig att vi skulle vara först? Jag vet inte.

    Har iallafall bim 25/7 och äl var den 10/7.

    Gjorde ett gravtest idag äl+11 som är negativ på morgonurinen. Har varit så himla känslig senaste 5-6 dagarna o haft nära till både irritation och tårar flera gånger om dagen. Hoppas att mensen inte kommer denna gång även om det känns kört pga neg. Test imorse! Dock ska man väl inte ge upp förr än mensen dyker upp så än finns det en liten gnutta hopp. Kommer mensen på söndag så ska vi testa med apiforce från mensens första dag till nya Äl 5/8e och se om det gör någon skillnad.

    Håller tummarna för er alla att det går snart och stort grattis till er som plussat! <3

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet