• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Ciccie86
    Janni91 skrev 2021-07-27 21:17:19 följande:
    Välkommen hit! Skönt att allt ser bra ut, håller tummarna för ett plus om ett par veckor då! :) 
    Tack snälla :) Ja man vill ju hålla tummarna, men samtidigt är man ju lite rädd för att hoppas. Hur går allting för dig?

    Kram 
  • Vickan31
    MsTintin skrev 2021-07-27 09:09:11 följande:

    Nu har jag haft semester i lite mer än två veckor och har verkligen försökt att bara slappna av, inte stressa, inte tänka på barnaskapande och andra jobbiga känslor. Det har väl gått sådär.

    På något sätt har jag börjat förknippa saker jag gör eller som händer som inte är bra med att jag är en värdelös människa, vilket i sin tur river upp känslan att vara värdelös för att man inte lyckas bli gravid. Exempelvis håller jag på en del med sport, och när det går dåligt så går tankarna direkt till att det är för att jag är värdelös - jag kan ju inte ens bli gravid! Så det är lite tunga tankar att gå och bära på, kunde i alla fall prata med min mamma om det nyligen, vilket kändes bra.

    Min cykel är också helt wacko denna månad (såklart, bara för att vi bestämt att om det inte blir något nu så skickar vi remiss för IVF). Började med spotting flera dagar efter mens och sen har tempen varit svajig som aldrig förr! Jag ligger knappt över normaltemp trots ÄL+5, så det känns ju inte sådär väldigt hoppfullt.

    Jag har sån ångest för att sommaren ska ta slut, inte bara för att värmen försvinner, semestern är över och de vanliga bitarna, utan också för att jag är rädd för vad IVF innebär. Jag är rädd att jag kommer må dåligt, jag är rädd för att det ska bli stressigt att pussla ihop jobb med läkarbesök men allra mest är jag rädd för att vi inte ska lyckas 3


    Usch så frusterande det är när cykeln och tempen ska bråka med en så där! Tycker att det är många saker jag trott mig se mönster i som ändå bryts lite nu och då bara för att kroppen är oförutsägbar och kanske för att man analyserar mycket mer nu när man försöker bli gravid än vad man gjorde innan.

    Jag ringde till kliniken där vi gjort utredningen och frågade just om det där med att min temp varit så låg senaste månaderna och då sa läkaren att de inte kollar på temp särskilt mycket utan att det är så många andra saker som är tydligare indikatorer på hur det står till med fertiliteten. Så de sa att jag inte skulle oroa mig för tempen, så det behöver inte betyda att hoppet är ute denna månad för dig heller tänker jag <3 

    Vad skönt att du kunde prata med din mamma, jag tror att det är viktigt när sådana här tunga känslor av nedstämdhet, självkritik och ibland ångest, sorg och nästintill depression slår till att man kan prata med någon om hur jobbig den här berg-och-dalbanan är. Jag oroar mig också för IVF - egentligen tror jag ju att tid, pusslande och hormoner m.m. ska lösa sig, men just att jag är orolig för vad som händer om IVF inte funkar. Vilket är onödigt att tänka på redan nu då vi inte ens påbörjat IVF än, men ibland är det lätt att oroa sig för saker långt fram i tiden känner jag. Men jag försöker tänka att IVF är ju ändå något positivt och väldigt häftigt, och om det kommer att ge oss vårt efterlängtade barn,så kommer det ju att vara värt allt <3 
  • Janni91
    Ciccie86 skrev 2021-07-27 21:51:14 följande:
    Tack snälla :) Ja man vill ju hålla tummarna, men samtidigt är man ju lite rädd för att hoppas. Hur går allting för dig?

    Kram 
    Förstår det! Vi har försökt i ett år nu och har genomgått en utredning men de säger att allt ser bra ut. Så nu väntar vi bara på att remissen för IVF ska skickas, sen tar det tydligen 8-9 månader innan vi får börja med IVF så jag hoppas att vi kommer lyckas själva innan dess. Vi har tydligen haft en infektion som heter mykoplasma, som vi nyligen har behandlat. Men läkaren säger att det inte har att göra med barnlösheten. Men jag funderar på om det ändå kan ha något att göra med det, känns ändå logiskt om kroppen känner att den inte kan fokusera på att bli gravid när den har en infektion att ta han om. Men vad vet jag, spekulerar bara :) 

    Planerar ni att gå vidare med IVF eller fortsätta försöka själva? 

    Kram!
  • MsTintin
    Vickan31 skrev 2021-07-27 22:02:39 följande:

    Usch så frusterande det är när cykeln och tempen ska bråka med en så där! Tycker att det är många saker jag trott mig se mönster i som ändå bryts lite nu och då bara för att kroppen är oförutsägbar och kanske för att man analyserar mycket mer nu när man försöker bli gravid än vad man gjorde innan.

    Jag ringde till kliniken där vi gjort utredningen och frågade just om det där med att min temp varit så låg senaste månaderna och då sa läkaren att de inte kollar på temp särskilt mycket utan att det är så många andra saker som är tydligare indikatorer på hur det står till med fertiliteten. Så de sa att jag inte skulle oroa mig för tempen, så det behöver inte betyda att hoppet är ute denna månad för dig heller tänker jag <3 

    Vad skönt att du kunde prata med din mamma, jag tror att det är viktigt när sådana här tunga känslor av nedstämdhet, självkritik och ibland ångest, sorg och nästintill depression slår till att man kan prata med någon om hur jobbig den här berg-och-dalbanan är. Jag oroar mig också för IVF - egentligen tror jag ju att tid, pusslande och hormoner m.m. ska lösa sig, men just att jag är orolig för vad som händer om IVF inte funkar. Vilket är onödigt att tänka på redan nu då vi inte ens påbörjat IVF än, men ibland är det lätt att oroa sig för saker långt fram i tiden känner jag. Men jag försöker tänka att IVF är ju ändå något positivt och väldigt häftigt, och om det kommer att ge oss vårt efterlängtade barn,så kommer det ju att vara värt allt <3 


    Ja, det är galet vad man lär sig mycket om sin kropp som man inte hade en aning om innan allt detta påbörjades! Det kan man ju ändå vara tacksam för, alla lärdomar om hur man fungerar och att man lärt sig att faktiskt lyssna mer på kroppen :)

    Vad skönt att du säger det, jag har varit lite nojig över min låga temp rätt länge, men jag hopas att det är som du säger, att det är fler andra saker som är "viktigare" :)

    Ja det känns väldigt skönt när man kan prata om det! Jag försöker ändå vara ganska öppen med våra svårigheter kring detta, men är tacksam att det inte är så många som frågat om barn och liknande, för det hade nog ändå känts lite obekvämt att dela med sig helt fritt!

    Vi får peppa varandra om/när vi kommer till IVF, för som du säger så är det ju superbra att det finns och resulterar det i ett efterlängtat barn kan man ju inte vara annat än tacksam och lycklig! För nu får vi försöka stanna i nuet och inte springa iväg för mycket i våra tankar på "what ifs" det tar trots allt bara massa onödig energi som man kan lägga på annat!
  • Ciccie86
    Janni91 skrev 2021-07-27 22:27:42 följande:

    Förstår det! Vi har försökt i ett år nu och har genomgått en utredning men de säger att allt ser bra ut. Så nu väntar vi bara på att remissen för IVF ska skickas, sen tar det tydligen 8-9 månader innan vi får börja med IVF så jag hoppas att vi kommer lyckas själva innan dess. Vi har tydligen haft en infektion som heter mykoplasma, som vi nyligen har behandlat. Men läkaren säger att det inte har att göra med barnlösheten. Men jag funderar på om det ändå kan ha något att göra med det, känns ändå logiskt om kroppen känner att den inte kan fokusera på att bli gravid när den har en infektion att ta han om. Men vad vet jag, spekulerar bara :) 

    Planerar ni att gå vidare med IVF eller fortsätta försöka själva? 

    Kram!


    Hej!

    Vi planerar nog att försöka få tid för IVF.. Men tänker kanske att vi försöker några månader till nu eftersom detta troligtvis var min första ägglossning efter att jag tog ut spiralen. Kan ju vara så att vi lyckas själva om jag äntligen "fungerar" som jag ska.

    Problemet med IVF för oss för tillfället är att landstinget kräver att vi är skrivna på samma adress, vilket vi ej är. Vi är inte officiellt sambos ännu. Jag bor i andra hand och den jag hyr av vill inte att min kille skriver sig hos mig ännu. Så så länge vi ej får det godkänt så kommer vi ej få tillåtelse för IVF.

    Jag hoppas att ni lyckas på egen hand under de 8-9 månaderna det kan ta för att komma igång med IVF. Hur gammal är du om man får fråga?

    Min klocka tickar rätt hårt då jag fyller 36 i januari.

    Kram!
  • Janni91
    Ciccie86 skrev 2021-07-28 12:16:51 följande:
    Hej!

    Vi planerar nog att försöka få tid för IVF.. Men tänker kanske att vi försöker några månader till nu eftersom detta troligtvis var min första ägglossning efter att jag tog ut spiralen. Kan ju vara så att vi lyckas själva om jag äntligen "fungerar" som jag ska.

    Problemet med IVF för oss för tillfället är att landstinget kräver att vi är skrivna på samma adress, vilket vi ej är. Vi är inte officiellt sambos ännu. Jag bor i andra hand och den jag hyr av vill inte att min kille skriver sig hos mig ännu. Så så länge vi ej får det godkänt så kommer vi ej få tillåtelse för IVF.

    Jag hoppas att ni lyckas på egen hand under de 8-9 månaderna det kan ta för att komma igång med IVF. Hur gammal är du om man får fråga?

    Min klocka tickar rätt hårt då jag fyller 36 i januari.

    Kram!
    Jaha, jag förstod inte att det var din första ägglossning efter spiralen. Då förstår jag verkligen att ni vill försöka själva först, det är ju skönt att slippa IVF om möjligt. 

    Vad jobbigt det där med boendesituationen, hoppas det löser sig snart! Bostadsmarknaden är ju inte så rolig nu tyvärr.

    Tack! Jag fyllde 30 i år och vill allra helst ha två barn, men kanske får nöja oss med ett om det ska ta sån tid och eventuellt behöva utsätta sig för och bekosta IVF. Kram!
  • Tildasafira

    Hej tjejer, hoppas ni har en fin onsdag <3

    Hade ju som sagt plussat och sedan ännu en gång fått en blödning, blödningen var 8 dagar sedan nu och idag kom jag hem från en weekend hos mamma och pappa. Tog ett test för att bekräfta att gravidhormonerna skulle vara borta men får alltså fortfarande plus på stickan.. vet någon hur länge det kan sitta i? Började ju blöda bara ett par dagar efter bim (4+3 tror jag) och alla tidigare gånger har det försvunnit på 1-2 dagar. Börjar fundera på om allt inte kommit ut som det ska då jag bara blödde i två dagar. Vem vänder man sig till för att kolla en sån här sak? Gynekologen? Eller barnmorskan? Är riktigt förvirrad här hemma..

  • Tildasafira
    Soff skrev 2021-07-26 14:52:37 följande:

    Åh jag känner så med dig! :( <3 ja jag hoppas verkligen att du får det!! klart du ska få hjälp med detta så du kan få det i balans! 

    <3 

    Tack <3 Jo jag hoppas att zonterapin ska göra någon nytta för mig, vore ju underbart. Jag ska dit imorn igen. Har lite hopp där iallafall, även om jag försöker att inte ha alltför mycket förhoppningar.. Men tänker att jag går - all in - för detta nu, man måste ju tro på att det faktiskt kan hjälpa en ändå. Annars känns det ju bortkastat. Sen har jag akupunkturen också som jag har 2-3 gånger kvar att gå på, så kommer att gå på det parallellt. 

    Idag skickade jag också iväg mitt kortisoltest som jag gjorde under gårdagen (man samlar in saliv 7ggr på en dag:P). Ska bli spännande att se vad det säger. Och äl+7 ska jag ta progesteron/östrogen/fsh- test. Så mycket på gång nu >< hah... men känns skönt att göra saker aktivt för att ta reda på saker och försöka göra något åt situationen. Drömmen vore ju att testen visar på att jag har lågt progesteron, för då är det ju lätt att fylla på med det så kanske det löser sig så sätt. Får väl se..

    Den dagen man förhoppningsvis får ett plus, kommer vara den lyckligaste dagen någonsin. Och jag har ett digitalt test på övervåningen som ligger och väntar på att visa det, för det kommer jag inte ta förns jag vet att det blir plus på det. På nåt sätt kändes det lite tröstande att ha ett test som jag vet att "det här testet, det är det testet som kommer att ge mig positiva besked". 


    Tycker det är skitcoolt av dig att du gör allt i din makt för att påverka era chanser, du är så stark!

    Spännande med kortisoltestet, det skulle jag också behöva göra då jag ofta upplever underliggande stress och har lång erfarenhet av psykisk ohälsa! För visst hänger de ihop lite? När får man svar på ett sådant test?

    Hoppas du får ett svar på något som kan vara en orsak o h som är lätt att åtgärda, så ni får lite klarhet i vad det kan vara som gör att det dröjer för er! Och mysigt med det digitala testet som ligger och väntar, tror jag ska ta efter dig på den faktiskt! Kram!
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-07-27 21:15:31 följande:
    Precis, i början oroade jag mig för att det skulle ta lång tid (tog 7 år och 6 IVF-försök för min syster) och nu har jag insett att det tar lång tid för oss med. Så ja, många känslor! 

    Håller med, det är så viktigt att röra på sig! Och att göra saker man mår bra av är också väldigt viktigt :) Vi har hund så jag tvingas ut på promenader varje dag i alla fall :) 

    O fy så tungt för din syster! Det är enormt lång tid.. och förstår din oro kring att det skulle va samma för dig. Det behöver verkligen inte vara så! Och håller såå tummarna för dig att det är din tur snart <3 


    Ja, man mår så bra av det. Absolut! Okey! :D det har jag med! Så samma här! :D 

  • Soff
    Tildasafira skrev 2021-07-28 15:44:54 följande:
    Tycker det är skitcoolt av dig att du gör allt i din makt för att påverka era chanser, du är så stark!

    Spännande med kortisoltestet, det skulle jag också behöva göra då jag ofta upplever underliggande stress och har lång erfarenhet av psykisk ohälsa! För visst hänger de ihop lite? När får man svar på ett sådant test?

    Hoppas du får ett svar på något som kan vara en orsak o h som är lätt att åtgärda, så ni får lite klarhet i vad det kan vara som gör att det dröjer för er! Och mysigt med det digitala testet som ligger och väntar, tror jag ska ta efter dig på den faktiskt! Kram!

    Va snällt av dig att säga det <3 Tack <3


    Då kanske det absolut är något för dig med. Jag har också erfarenhet av detta, och misstänker att jag har underliggande stress sen en lång tid tillbaka, som kanske ligger och blockerar för detta. Det hänger i allra högsta grad ihop. Har man mycket stresshormoner (kortisol) så prioriteras det framför progesteron, vilket såklart är väldigt viktigt. Utifrån vad Jenny Koos (vulverine) sagt så kan man ha ägglossning, men ändå ha undermålig progesteronnivå för att ägget sen ska fästa. Så min teori är att det är just så för oss/mig. Jag kan såklart ha helt fel, men det skadar inte att undersöka saken. Jag beställde kortisoltestet på gettested.se och det skulle ta ca 15 dagar att få svar (det skickas till Tyskland för analys). 


    Tack, hoppas <3 ja men gör det =) kan kännas skönt att ta saker i egna händer på nåt sätt, det man KAN göra iallafall, så får man väl se om det ger något. Det är ju inte säkert. Men då har man iallafall testat. Kram! 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet