• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Längtartillvår
    Msofie skrev 2021-09-10 18:05:22 följande:

    Haha det är verkligen svårt att hänga med här om man inte är med varje dag! Men vad spännande att höra Längrartillvår att du fått ett protokoll. Vilka mediciner och doser är det du har fått? Blev lite nyfiken! När startar ni igång?

    Jag har nu hämtar ut alla mediciner till IVF 2.0. Vi uppnådde högkostnadsskyddet i juni månad, så jag blev lite snopen när vi har tvungen att betala 2300 igen, men det är vad det är haha. Har samma sprutor som förra, dock lite högre dos på Gonal F, vilket jag tycker var bra då vi fick höja någon dag förra gången. Mensen är beräknad nästa onsdag, men känner jag min kropp rätt kommer den nog tills måndag och sen kör vi.

    Vi har även fått bekräftat att sjukvården har skickat remiss för att vi ska stå i kö till IVF genom landsting, läkartid om tre månader. Haha tur man har råd att betala privat.


    Tack, ja det känns lite pirrigt. Men tycker det här långa protokollet känns onödigt. Jag ska ta norethisterone dag 14 (dag 8 idag) och 2 veckor fram. Så om ca 3 veckor börjar jag med sprutor. Tabletterna gör så man kan anpassa mensen, men mensen kommer runt samma datum oavsett tabletterna eller inte. Kan tycka att det här protokollet och tabletterna är för de med oregelbunden cykel, men jaja.

    Ska jag vara ärlig så har jag noll koll på vilka doser det är, jag tar det som det kommer och kan uppdatera längs vägen :)

    Vad mycket medicinerna kostar! Jag fick betala runt 400kr, blev förvånad för har fått för mig att det skulle vara gratis, haha! (Vi bor utomlands)

    Håller tummar och tår för ivf 2.0. Skönt att ni har haft möjlighet att gå privat iom att landstinget tar sin tid. Håll oss gärna uppdaterade om du orkar. Som sagt så är vi en hel del som är nära ivf så det är spännande att läsa.

    Stor kram
  • Längtartillvår

    I onsdags så berättade jag på jobbet att ska få vård + operation (här där vi bor så blir man sövd när det är äggplock, ser INTE fram emot det)!

    Jag nämnde att jag ska ta en del mediciner och behöver vara på sjukhus en del så de kan hålla koll på nivåerna och hur medicinerna påverkar mig etc. Alla chefer är män så kände mig inte bekväm med att säga att det är ivf jag ska göra. Men allt gick bra, de var väldigt stöttande och sa att det inte är några problem alls, och behöver jag mer ledigt så går det bra också. Känns skönt att ha berättat och att de är så stöttande.

  • apan95
    Längtartillvår skrev 2021-09-10 20:37:42 följande:

    I onsdags så berättade jag på jobbet att ska få vård + operation (här där vi bor så blir man sövd när det är äggplock, ser INTE fram emot det)!

    Jag nämnde att jag ska ta en del mediciner och behöver vara på sjukhus en del så de kan hålla koll på nivåerna och hur medicinerna påverkar mig etc. Alla chefer är män så kände mig inte bekväm med att säga att det är ivf jag ska göra. Men allt gick bra, de var väldigt stöttande och sa att det inte är några problem alls, och behöver jag mer ledigt så går det bra också. Känns skönt att ha berättat och att de är så stöttande.


    Åh, wow va modigt av dig att ändå berätta. Skönt att du fick positiv respons och att de inte frågade vidare. Så viktigt att kunna slappna av runt omkring allt som sker med ivf osv!
  • Tildasafira

    Tack gänget för alla fina tips till att distrahera mig! Det hjälper så enormt<3

    Idag på bim testade jag dock igen och plussen är svagare, som vanligt! Ställer mig mentalt in på ett missfall nu i dagarna. Vet inte hur jag ska orka fortsätta detta framåt. Behöver nog en paus från allt då mitt hjärta går i tusen bitar varje gång. Jag uppdaterar om hur det går, men sen kommer jag kanske ta en liten paus härifrån <3 hejar självklart på er alla i mina tankar!

  • Janni91
    Tildasafira skrev 2021-09-11 10:29:00 följande:

    Tack gänget för alla fina tips till att distrahera mig! Det hjälper så enormt<3

    Idag på bim testade jag dock igen och plussen är svagare, som vanligt! Ställer mig mentalt in på ett missfall nu i dagarna. Vet inte hur jag ska orka fortsätta detta framåt. Behöver nog en paus från allt då mitt hjärta går i tusen bitar varje gång. Jag uppdaterar om hur det går, men sen kommer jag kanske ta en liten paus härifrån <3 hejar självklart på er alla i mina tankar!


    Åh, det gör så ont att läsa detta Tilda! </3 Hoppades så att det skulle gå vägen denna gången, finner inga ord. Jag förstår absolut om du vill ta en paus härifrån. Skickar en massa styrkekramar till dig, ta hand om dig <3 
  • Janni91

    Tar ni ofta graviditetstest? Jag har nog bara tagit ett test på nästan ett år. Testade mycket i början men blev så besviken när det inte var något så nu känns det typ ångestladdat av tanken på att ta ett test så jag gör det helst inte. Tänkte dock testa denna månaden då det är första gången jag går på Cyclogest och om jag är gravid så tänkte jag trappa ned och om det är negativt tänkte jag sluta direkt. Är på ÄL+12 idag och har aldrig kommit så långt men har inte vågat ta något test än, imorgon kanske..

    Hoppas ni har en fin helg <3 

  • Steeph
    Janni91 skrev 2021-09-12 08:51:03 följande:

    Tar ni ofta graviditetstest? Jag har nog bara tagit ett test på nästan ett år. Testade mycket i början men blev så besviken när det inte var något så nu känns det typ ångestladdat av tanken på att ta ett test så jag gör det helst inte. Tänkte dock testa denna månaden då det är första gången jag går på Cyclogest och om jag är gravid så tänkte jag trappa ned och om det är negativt tänkte jag sluta direkt. Är på ÄL+12 idag och har aldrig kommit så långt men har inte vågat ta något test än, imorgon kanske..

    Hoppas ni har en fin helg <3 


    Åh vad spännande, håller verkligen tummarna för dig att det blir ett stort fint plus

    Jag har bara tagit gravtest kanske 3-4 ggr under det senaste året. Går annars efter min tempkurva och börjar tempen sjunka vid dag 12-13 så tar jag inget test. Förra cykeln tog jag ett då min temp låg högt på 37.10 på äl+15 men sen äl+16 sjönk den och mensen tittade fram sent på kvällen. Jag kommer att ta ett testa tidigt denna cykeln i och med att det är sista cykeln innan jag börjar med sprutor.
  • Janni91
    Steeph skrev 2021-09-12 09:57:22 följande:
    Åh vad spännande, håller verkligen tummarna för dig att det blir ett stort fint plus

    Jag har bara tagit gravtest kanske 3-4 ggr under det senaste året. Går annars efter min tempkurva och börjar tempen sjunka vid dag 12-13 så tar jag inget test. Förra cykeln tog jag ett då min temp låg högt på 37.10 på äl+15 men sen äl+16 sjönk den och mensen tittade fram sent på kvällen. Jag kommer att ta ett testa tidigt denna cykeln i och med att det är sista cykeln innan jag börjar med sprutor.
    Tack snälla! :) Det hade ju varit helt underbart, har aldrig plussat i hela mitt liv..Jag tempar någon gång ibland, idag gjorde jag det för jag vaknade tidigt och kände mig så svettig, vilket jag inte brukar göra :P  

    Oj, förstår om du blev hoppfull förra cykeln :/ Okej, det förstår jag då, hade ju varit superkul om du plussade då istället! :) Jag tänkte boka in tid för IVF nästa vecka om det inte blir något nu, känns ju ändå skönt att ha det inplanerat tänker jag. Stort lycka till!!
  • Carina82
    Steeph skrev 2021-09-10 09:54:34 följande:

    Nu kommer jag med en ganska udda fråga. Hur mycket mens har ni? Alltså hur många dagar och ungefär hur mycket blödning?

    Min på minipiller var 5-6 dagar med bra flöde 3 dagar sen började det minska. Har varit utan mini piller i 1,5 år och mensen ligger på max 4 dagar. Då är det mindre flöde, sen 1 dag med rikligt, sen minskar det ned. Nu så här efter 2 medicinska aborter och covid vaccin så verkar jag ha fått 3 dagar bara. 1 dag riktigt, en dag med medel och en med lite. På VUL vid äl sa de att slemhinnan såg fin och tjock ut och hade en lutealfas på 15 dagar. Ändå så oroar jag mig över att det är min slemhinna som inte tjockar på sig alls som den ska som tur är så hjälper väl ivf med den biten i och med att jag ska göra frysåterföring, då kan de preppa slemhinnan men ändå


    Intressant fråga! Jag har (sedan jag slutade med ppiller) en mens på 3 dagar- inga mängder nån av dagarna. Blev orolig och gick till en gynekolog i våras för att fråga om jag borde oroa mig med tanke på barnplanerna. Han sa att det inte var nåt att oroa sig för, att huvudsaken var att jag har mens och därmed ägglossning. Är dock mitt inne i en fertilitetsutredning nu, så hoppas (såklart) på att den inte visar på annat iii

    Vill även skriva till alla hjältar här inne, så fint att få följa era resor även om jag just nu inte klarar att kommentera på allt. Ni ska veta att jag håller tummarna för er alla <3
  • hellow0rld
    Janni91 skrev 2021-09-12 08:51:03 följande:

    Tar ni ofta graviditetstest? Jag har nog bara tagit ett test på nästan ett år. Testade mycket i början men blev så besviken när det inte var något så nu känns det typ ångestladdat av tanken på att ta ett test så jag gör det helst inte. Tänkte dock testa denna månaden då det är första gången jag går på Cyclogest och om jag är gravid så tänkte jag trappa ned och om det är negativt tänkte jag sluta direkt. Är på ÄL+12 idag och har aldrig kommit så långt men har inte vågat ta något test än, imorgon kanske..

    Hoppas ni har en fin helg <3 


    Tycker också det är extremt ångestladdat med tester så jag har slutat. Den vackra dagen när jag gått över BIM? så kan jag testa. Har regelbunden mens också, händer aldrig att mensen är sen, så känns onödigt att testa och bli ledsen i onödan <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet