• Anonym (Missnöjd mamma)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

    Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

    Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Jemp
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 12:32:02 följande:

    Det är ingen skillnad alls i det resonemanget och hur jag resonerar. Det du och andra ifrågasätter eller beskyller mig för, är att jag inte går in och "tar över" när skolan kommer till korta. Att jag inte tar över undervisningen. Att jag inte kontaktar lärarna och förhör mig om hur det går. För mig är det i alla fall självklart att för undervisningen ansvarar lärarna och skolan för. De ansvarar även för att ta initiativ till kommunikation med föräldrar genom att bjuda in till utvecklingssamtal m.m. Det ska inte komma som en chock en vecka innan skolavslutning att barnen inte når upp till godkända resultat. 


    Varför är ditt fokus på skolans fel istället på hur du ska hjälpa din dotter?

    Har de fallerat- och på mer än att skicka varning- så är det fortfarande du och ev medförälder som behöver steppa upp och ta ansvar för att se var det har brustit, vad er dotter behöver utveckla, se till att hon får den hjälpen (både i skolan och hemma) osv.

    Om hon står utan utbildning som ung vuxen är det ju en klen tröst att det ev var skolans fel, men ingen fanns där för att fånga upp.
  • Xenia
    KKarate skrev 2021-06-11 10:56:18 följande:
    Fel på dagens föräldrar? Nej du. Har vi lagstadgad skolplikt så är det 100 % skolans ansvar. Du kan inte ha en lagstadgad rätt att tvinga barnen gå i skola och sedan skylla på föräldrarna. Det håller inte någonstans alls.

    Skulle vi inte haft skolplikt så skulle man kunna argumentera att föräldrarna har delat ansvar för elevens kunskaper. Just nu har vi inte det systemet. Det fattar till och med en blind dum höna.
    Jaha du, går alla barn i internatskola där personal kontrollerar att de läser läxorna? 

    Det är alltid föräldrarna som har det största ansvaret. Herregud, borde inte föräldrarna vara superintresserade av att det går bra för just deras barn?

    På vilket sätt ska lärarna tvinga in kunskaper i ointresserade/lata barns huvuden menar du? Har inte barnen något ansvar alls förutom att komma till skolan och sitta av tiden där? Har inte föräldrarna något ansvar alls förutom att se till att barnen kommer iväg till skolan?

    Jag är väl en blind höna då. Men jag har alltid varit intresserad av hur det går i skolan för min dotter. Och hon har diskuterat saker med mig i ämnen typ samhällskunskap, historia m m. Jag har tagit skolan på allvar och det gör hon också. Som någon skrev, det är intresserade föräldrars barn som det går bra för i skolan. Skolan kan inte kompensera föräldrarnas brister, tyvärr.

    En del 15-åringar klarar av att själva ta ansvar för sina studier. Men uppenbart inte TS dotter av någon anledning. 

    En del föräldrar tycks abdikera när deras barn blir tonåringar. Som om jobbet var klart då.
  • Anonym (D)

    Kontakta skolan direkt och kräv att få veta redan nu vad som din dotter behöver öva på för att nå godkänd nivå. Jättebra om hon faktiskt kan jobba lite varje dag för att repetera och förbättra sina kunskaper. 

    Jag har en son som läste franska i 4:an och 5:an, och sedan bestämde sig för att byta till tyska i 6:an. Vi fick hem läroboken, och hjälpte honom att läsa in boken under sommarlovet. Sedan fick han B i tyska under höstterminen och A nu på vårterminen. Tror han lade ca 10-15 min. om dagen i snitt. 

    Så se till att skolan skickar hem material på det hon har luckor i, och så får hon lägga 20-30 min. om dagen på repetition och extra övningar under sommaren.

    För engelska rekommenderar jag starkt att läsa skönlitteratur också. Finns massor med bra barn- och ungdomsböcker på engelska på biblioteken. Borde ge en ordentlig boost vad gäller ordförråd och gramatik. 

    Behöver hon bättra på matten kan man t.ex. använda Albert, och för svenska är läsnining alltid bra. 

  • Ess
    Anonym (...) skrev 2021-06-11 12:49:32 följande:

    Det är det väl inte? Man får prioritera sin tid, precis som vi andra. Det är viktigare att studera än att vara med kompisar eller slappa. Eller ja självklart ska man få göra det ibland också, men problemet är oftast att ungdomar och barn lägger ner sin tid på fel saker. De har en fantastisk möjlighet att få utbilda sig, vilket jag tycker vi ska vara tacksam över, istället för att lägga skulden på en enda lärare. Han har inte bestämt reglerna.


    Är man hemma från skolan vid 16 så finns det ingen tid överhuvudtaget till något annat än läxor tills det är dags att lägga sig.

    Jag tyckte det som dotterns lärare sa om 20 min per läxa är precis lagom.

    Inte ens när man jobbar så jobbar man varje sekund av vaken tid, får man ingen tid att göra annat så är det inte konstigt om man tröttnar.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 10:45:22 följande:

    Ni som skriver att man som förälder ska ta mer ansvar. Hur tycker ni att man som förälder till ett barn i högstadiet ska göra det om inte verktygen som finns för att hålla koll ens finns? Som förälder till ett så stort barn står man rätt ovetande om barnet väljer att inget berätta. Om barnet säger att det inte har några läxor och att allt är bra finns inte så mycket man kan göra, speciellt inte när läraren säger detsamma.

    Jag har ett barn som fick F i ett betyg när han gick i åttan. Mitt barn nämnde ingenting om det utan sa att allt var bra. Ingen kontaktade oss föräldrar om detta. Jag hade ingen anledning att tro något annat heller. På alla utvecklingssamtal som jag såklart var med på pratades det bara om vad mitt barn tyckte om skolan i allmänhet. Jag har alltid pressat på hårt med frågor som hur ligger mitt barn betygsmässigt i respektive ämne? Vad är hen bra på och vilka svagheter har hen? I vilka ämnen behöver vi stödja mer och med vad? Lärarens svar har alltid varit att läsa upp respektive lärares omdöme som alla har bestått av en massa flum om hur social och trevlig mitt barn är. Inget mer har gått att krama ur. Jag har aldrig fått veta mer än att det går bra.

    Och jo det fanns såklart en plattform vi föräldrar kunde gå in på, Där skulle allt finnas, från läxor, provresultat och övrigt. Problemet var att lärarna inte brydde sej om att lägga in något där. Trots flera påpekande från både mej och andra föräldrar blev det ingen förändring. På plattformen fanns också möjlighet för föräldrarna att kommunicera med lärarna. Problemet var bara att lärarna inte svarade. Och det var aldrig några frågor typ kl 22 på kvällen vad barnet hade i läxa tills i morgon utan mer mitt barn tycker x i matte är svårt, vad för böcker rekomderar du att jag införskaffar för att kunna hjälpa till att träna mer?

    Mitt betyg efter att ha haft tre barn som passerat högstadiet i olika skolor är att lärarnas kommunikation till föräldrarna är under all kritik. I allt. Som förälder om man vill veta något om sitt barn får man jaga och jaga och jaga för att oftast få ett goddag yxskaft till svar. Det handlar inte om att man ska få någon daglig information om när ens barn hostat eller fisit utan information där man som föräldrar tydligt vet hur ens barn ligger till i varje ämne och vad och när barnet behöver skärpa till sej.

    Ts, jag förstår helt din frustration. Det du ska göra är att kontakta rektorn på skolan. Ifrågasätt varför du inte fått veta att ditt barn riskerar att få F. Be också att få ta del av en åtgärdsplan för ditt barn och kräv kontinuerlig återkoppling. Lyssna inte på den del av lärarkåren som skyller allt på ditt barn eller dej.


    Ja, jag förstår vad du menar. Dock låter det som om du har råkat ut för ett rötägg av skola. Så är det inte överallt. 

    Det där med att alla skriver trevlig flum - klaga till skolverket! Jag har haft elever som har kommit med citerade paragrafer om att jag inte får göra si eller så . Jag har t.ex. haft en tjej i 9:an som hade tutat i sina föräldrar att hon inte hängde med i tyska för att det var svårt. Sanningen var att hon inte gick på lektionerna. Och hon kom alltså till mig och sa att jag inte fick skriva att hon var borta mycket. Det visade sig att hon hade rätt. Men jag chansade och ändrade det INTE. Kanske hade jag kunnat få problem för det. Men jag insåg inte att tonåringar ska få lura sina föräldrar och vi lärare får inte säga som det är. 

    I regel är det så att såna dumheter antigen är skollag eller också att rektorn vill att det ska vara så. Skolor gör lite olika. I min skola säger vi vilket betyg eleven ligger på, ungefär. Men jag har varit på skolor där man inte skulle göra det. 

    Det är svårt om tonåringar lurar sina föräldrar, jag vet. Min äldste son lyckades t.o.m. blockera sin mentors mail-adress i min email, så att jag inte fick dennes mail! Han har dock ett funktionshinder. Generellt lär sig ju barn av misstag och då får  man väl ta i då och kolla noggrant i fortsättningen om barnet verkligen ha koll på om hen har gjort allt. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (...) skrev 2021-06-11 12:49:32 följande:
    Det är det väl inte? Man får prioritera sin tid, precis som vi andra. Det är viktigare att studera än att vara med kompisar eller slappa. Eller ja självklart ska man få göra det ibland också, men problemet är oftast att ungdomar och barn lägger ner sin tid på fel saker. De har en fantastisk möjlighet att få utbilda sig, vilket jag tycker vi ska vara tacksam över, istället för att lägga skulden på en enda lärare. Han har inte bestämt reglerna.
    3 - 4 timmar är överdrivet. Barn och ungdomar behöver också fritid. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (D) skrev 2021-06-11 15:06:12 följande:

    Kontakta skolan direkt och kräv att få veta redan nu vad som din dotter behöver öva på för att nå godkänd nivå. Jättebra om hon faktiskt kan jobba lite varje dag för att repetera och förbättra sina kunskaper. 

    Jag har en son som läste franska i 4:an och 5:an, och sedan bestämde sig för att byta till tyska i 6:an. Vi fick hem läroboken, och hjälpte honom att läsa in boken under sommarlovet. Sedan fick han B i tyska under höstterminen och A nu på vårterminen. Tror han lade ca 10-15 min. om dagen i snitt. 

    Så se till att skolan skickar hem material på det hon har luckor i, och så får hon lägga 20-30 min. om dagen på repetition och extra övningar under sommaren.

    För engelska rekommenderar jag starkt att läsa skönlitteratur också. Finns massor med bra barn- och ungdomsböcker på engelska på biblioteken. Borde ge en ordentlig boost vad gäller ordförråd och gramatik. 

    Behöver hon bättra på matten kan man t.ex. använda Albert, och för svenska är läsnining alltid bra. 


    Hon verkar inte vilja ha tips om allt man kan göra, bara att skylla ifrån sig. 
  • Anonym (Nea)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 12:32:02 följande:

    Det är ingen skillnad alls i det resonemanget och hur jag resonerar. Det du och andra ifrågasätter eller beskyller mig för, är att jag inte går in och "tar över" när skolan kommer till korta. Att jag inte tar över undervisningen. Att jag inte kontaktar lärarna och förhör mig om hur det går. För mig är det i alla fall självklart att för undervisningen ansvarar lärarna och skolan för. De ansvarar även för att ta initiativ till kommunikation med föräldrar genom att bjuda in till utvecklingssamtal m.m. Det ska inte komma som en chock en vecka innan skolavslutning att barnen inte når upp till godkända resultat. 


    Håller med dej. Allt det där är lärarnas och skolans ansvar.

    Om ett barn får F i betyg skyller man det alltid på eleven och eller oengagerade föräldrar. Den som är pedagogiskt utbildad att lära ens barn och uppenbarligen inte lyckats förmedla sina kunskaper ens till den grad att eleven når lägsta nivån för godkänt är helt utan ansvar.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 16:48:02 följande:

    Ja, jag förstår vad du menar. Dock låter det som om du har råkat ut för ett rötägg av skola. Så är det inte överallt. 

    Det där med att alla skriver trevlig flum - klaga till skolverket! Jag har haft elever som har kommit med citerade paragrafer om att jag inte får göra si eller så . Jag har t.ex. haft en tjej i 9:an som hade tutat i sina föräldrar att hon inte hängde med i tyska för att det var svårt. Sanningen var att hon inte gick på lektionerna. Och hon kom alltså till mig och sa att jag inte fick skriva att hon var borta mycket. Det visade sig att hon hade rätt. Men jag chansade och ändrade det INTE. Kanske hade jag kunnat få problem för det. Men jag insåg inte att tonåringar ska få lura sina föräldrar och vi lärare får inte säga som det är. 

    I regel är det så att såna dumheter antigen är skollag eller också att rektorn vill att det ska vara så. Skolor gör lite olika. I min skola säger vi vilket betyg eleven ligger på, ungefär. Men jag har varit på skolor där man inte skulle göra det. 

    Det är svårt om tonåringar lurar sina föräldrar, jag vet. Min äldste son lyckades t.o.m. blockera sin mentors mail-adress i min email, så att jag inte fick dennes mail! Han har dock ett funktionshinder. Generellt lär sig ju barn av misstag och då får  man väl ta i då och kolla noggrant i fortsättningen om barnet verkligen ha koll på om hen har gjort allt. 


    Mina barn gick på olika skolor. Samma slapphet från lärarna på alla skolor. Ingen återkoppling eller dialog alls med föräldrar från lärare eller skola. Och helt omöjligt att få veta vad barnen har i läxa från skolan. Hur svårt kan är det egentligen för lärare att lägga ut vad barnen har för hemuppgifter? Och jo ett barn på högstadienivå borde kunna sköta att ta ansvar för sina läxor, men alla vet inklusive lärarna att barnen ibland tar den lätta vägen och struntar i det. Och en del barn gör det alltid. Om lärarna vill ha engagerade föräldrar är steg ett att se till göra det möjligt för föräldrarna att kunna engagera sej. Det finns ingen möjlighet att se till att barnen gör sin läxa när man inte vet att dom har den.

    Det du beskriver med tjejen som hade låga betyg på tyskan för att hon inte gick på lektionerna är ett sånt exempel som får mej att gå i taket. Inte att hon skolkade men att skolan låtit bli att underrätta föräldrarna om det. Varför gjorde man inte det? Du beskriver det som lite lustigt att flickan försökte övertala dej att inte berätta. Det enda som är lustigt i historien är att skolan låtit det fortgå så långt att hennes betyg är i fara.
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 16:53:40 följande:
    Hon verkar inte vilja ha tips om allt man kan göra, bara att skylla ifrån sig. 
    Har inte sett att du kommit med några konkreta tips kring hur man ska förmå skolan att sköta sitt jobb. Men har du sådana så är jag förstås idel öra. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?