• Anonym (Missnöjd mamma)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

    Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

    Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 12:19:53 följande:
    Skolan är ansvarig för att sköta skolpliktsrapporteringen. Det borde du känna till om du jobbar som lärare. Tror inte du jobbar som lärare. 
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 12:21:16 följande:
    Det handlar om att skolan ska ta sitt ansvar. Barn har skolplikt och då förväntar sig alla att skolan ska ta det utbildningsmässiga utbildningsansvaret. Vad är så konstigt med det?
    Att du inte verkar bry dig om hur ditt barn MÅR! Det är är det som är konstigt. 

    Utöver det så ser jag inte heller att du tittar på dem punkterna där skolan kan ha missat något, utan försöker hittar på sånt som inte finns. Och då menar jag frågan om om skolan har erbjudit utvecklingssamtal t.ex. Men du kanske undviker det för att du hade kunnat få tid till utvecklingssamtal men har tackat nej? 
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:35:46 följande:
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
    Det finns, men ts fattar inte vad de där termerna innebär. Skolpliktsrapporteringen går ut på att förmedla närvarostatistik och berätta vilka rutiner man har, t ex till kommunen då som är huvudman för många skolor.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:35:46 följande:
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
    Rättare sagt kallas det väl skolpliktsbevakning, och det är väl bl.a. därför ts inte fattar vad det betyder. Hon vet ju inte ens vad skolplikt är.....

    Gör dig själv en tjänst och sluta skriva i tråden, du kommer inte att nå ts alls.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 12:31:50 följande:
    Jo det finns plattformer men min erfarenhet är att lärare generellt är väldigt dåliga på att lägga upp saker där. Har testat ett par olika genom barnens skolor med samma usla resultat från lärarsidsn. Inga resutat från prov har hamnat där vilket utlovats för att ta ett exempel. Inte annan information av värde heller. Och jo det påpekas såklart från oss föräldrar både till lärare och rektorn men inget händer. Alltid samma svar från lärarna. Vi ska bli bättre och så händer inget.

    Jag vet inte varför du själv gjorde tillägget att det ska läggas upp läggas upp vad som ska avhandlas på nästkommande lektioner. Det var inte det jag efterfrågade och naturligtvis inget som exakt behöver redovisas, utan vad barnen har i läxa tills dagen efter. Dina förklaringar till varför det inte går att lägga in på plattformen exakt vad barnen har till läxa kvällen innan betraktar jag som bortförklaringar. Nog vet lärarna vilken läxa barnen fått tills nästkommande dag. Och nog borde det ligga i ert intresse att barnen och föräldrarna kan dubbelkolla så det blir rätt. Även om mina tre barn på den punkten varit ordentliga så har det såklart hänt någon gång att dom varit lite osäkra på hur långt dom ska räkna eller vilka kapitel dom ska plugga på.

    Tyvärr tycker jag generellt att många lärare tenderar att inte ha viljan att göra föräldrarna delaktiga i barnens skolgång. Dina bortförklaringar är tydliga indikationer på det. Min önskan hade varit tydligare riktlinjer och regler om lärarens upplysningsskyldighet till föräldrarna. I dag fungerar det uselt.
    Okej, du har lyckats få mig att ge långa förklaringar, som uppenbarligen var bortkastade. Det var som jag började misstänka, TS i dubbel uppsättning.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Y) skrev 2021-06-13 12:05:08 följande:

    Jag tänker på en sak utifrån diskussionen som uppstått om att föräldern inte tagit sitt ansvar. Jag tycker det är viktigt att man som förälder involverar sig i sitt barns skolgång, men... och detta är ett stort MEN.

    Det ser så olika ut vilka förutsättningar föräldrar har att hjälpa till. Eller om vi nu istället ska se det från barnens perspektiv så har de olika hem förhållanden. Därför är det viktigt att skolan tar det ansvaret de har för utbildningen och att informera.

    Skolan ska vara för alla barn och inte bara för dem där föräldrar lägger mycket tid hemma. Vi vet att det ser olika ut hemma för barn och att många barn inte alltid får det stödet hemma, av många olika skäl.

    Därför anser jag att skolan har ett långtgående ansvar för utbildningen. Och att se till att rätt åtgärder sätts in tidigt där det behövs

    Så om man märker att det inte funkar med hemmet så måste man agera utifrån det. Jag tycker att alla barn ska ha rätt till likvärdig utbildning oavsett hur hemsituationen ser ut.


    Men det ÄR så det brukar vara. Missar kan förekomma, men inte särskilt ofta, tycker jag. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 17:40:07 följande:

    Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig.


    Sonen har precis slutat grundskolan i Internationella engelska skolan (IES) och där får man:

    - Alla läxor, prov samt resultat i SchoolSoft

    - Ett samtal från elevens mentor varje månad för att ha regelbunden kontakt om hur det går i skolan, alltså inte bara om det har hänt något utan som rutin.

    - En s.k. subject warning i god tid om barnet riskerar att få underkänt i något ämne. Då hör mentorn och den aktuella läraren av sig och gör upp en plan med föräldrarna och barnet för att undvika att det blir så.

    Så det finns skolor där det fungerar. Jag är själv kritisk till vinster inom skolområdet men IES är så otroligt bra på många sätt. Visst det är hög akademisk nivå men mitt barn har dyslexi och fick all hjälp man kan tänka sig. De har dessutom ett studentcare-team av kurator, specialpedagoger och olika funktioner för att göra individuella studieplaner vid behov.

    Det är inte ok att skolan inte har kontaktat TS om att dottern riskerar att få underkänt i flera ämnen. Det ska finnas en plan för det oavsett pandemi. Sedan kan man tycka vad man vill om TS engagemang men ett barns betyg ska inte bero på det. Då skulle många barn med dysfunktionella föräldrar inte ha en chans och det vore grymt orättvist. Jag menar inte alls att TS är dysfunktionell utan rent allmänt.
  • Karlington
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 17:40:07 följande:
    Nu hade ts ingen anledning att tro annat än att det gick bra för dottern. Det hade gjort det innan och dottern sa själv att det gick bra. Hon var ju dessutom i skolan så att misstänka något annat än att allt var under kontroll fanns ingen anledning till. Speciellt inte när skolan signalerade samma.

    Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig:

    - Få lärarna att skriva i barnens läxor i läroplattformen. Förutsättning i många fall för att få barnen att göra dom är att man faktiskt vet att dom har några.

    - Få information om resultat på proven. Fick reda på i genomsnitt två per barn och termin, Barnen fick aldrig ta hem proven och visa så om det dom sa stämde visste vi aldrig,

    -Få reda på hur barnen låg i dom olika ämnen. Vad deras svagheter var och vad vi som föräldrar behövde träna mer med dom på.

    - Få mailadresser till samtliga ämneslärare för att kunna kontakta dom vid behov. Det lovades att det skulle läggas ut men gjordes aldrig.

    - Få förslag på relevant extralitteratur om barnen ville förkovra sej i något ämne.

    Det jag fick. Jag fick veta att mina barn var sociala och trevliga och hade många kompisar. Jag fick veta att dom klarade målen. Vad målen var och vad det innebar kunde dom dock aldrig redogöra för. Inte heller om det var med nöd och näppe eller med god marginal.

    För att man som förälder ska kunna vara aktiv i sina högstadiebarns skolgång krävs engagerad skola och lärarkår som är villiga att släppa in föräldrarna och göra dom delaktiga. Mina barns skolor var det inte och av det ts berättat är inte hennes dotters skola det heller. Vänner med barn på andra skolor upplever samma sak. Tyvärr är det i princip omöjligt att vara delaktig i den mån man vill för sina högstadiebarn och det beror till stor del på skolan. Inte barnen eller föräldrarna.
    Angående läxor och hemarbeten så är det bara att fråga barnen. Det fungerade fint innan Internet eller lärplattformar ens fanns, och det var inte så många år sen. Visst kan barnen ljuga någon gång då och då, men man märker det ganska snabbt om barnen påstår att de bara har en läxa var tredje vecka eller liknande. :)
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:35:46 följande:
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
    Klart det finns något som heter skolpliktsrapportering. Hur ska annars huvudmannen kunna förvissa sig om att eleverna är i skolan i enlighet med den skolplikt som finns i Sverige?

    Läs sidan 8. http://docplayer.se/115352707-Vilka-krav-stalls-pa-huvudman-for-fristaende-och-kommunala-skolor-lund-oktober-2018-lars-werner.html

    J
    ag tror inte du jobbar som lärare. 
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:39:06 följande:
    Att du inte verkar bry dig om hur ditt barn MÅR! Det är är det som är konstigt. 

    Utöver det så ser jag inte heller att du tittar på dem punkterna där skolan kan ha missat något, utan försöker hittar på sånt som inte finns. Och då menar jag frågan om om skolan har erbjudit utvecklingssamtal t.ex. Men du kanske undviker det för att du hade kunnat få tid till utvecklingssamtal men har tackat nej? 
    Nej, jag har inte fått några erbjudanden om utvecklingssamtal. Läs trådstarten så framgår tydligt input till tråden och ämne för tråden. Jag vill diskutera skolans ansvar i den uppkomna situationen. Inte min dotters psykiska hälsa, hur många timmar andra föräldrar hjälper sin barn med läxor, vem som kan lasta mest skit på mig som förälder, varför jag inte ställt skolan mot väggen tidigare etc. Jag vill bara diskutera det jag lyfter i trådstarten. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?