• Anonym (Missnöjd mamma)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

    Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

    Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 09:14:03 följande:
    Nej, det som diskuteras är skolans ansvar för utbildningen inom ramen för skolplikten. Vill du diskutera något annat kan du starta en egen tråd. Läs trådstarten - snälla!
    Skolplikt har barn, inte skolan. Du vill alltså diskutera något som inte finns. Intressant. 
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-12 10:02:04 följande:
    Skolplikt har barn, inte skolan. Du vill alltså diskutera något som inte finns. Intressant. 
    Skolan är ansvarig för att sköta skolpliktsrapporteringen. Det borde du känna till om du jobbar som lärare. Tror inte du jobbar som lärare. 
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-12 10:00:44 följande:
    Det är just pga sånt att jag tvivlar på att det här är på riktigt. Alla vettiga föräldrar skulle tänka på sitt barns bästa. Du verkar strunta i det! Du vill inte ens ta reda på VARFÖR ditt barn inte har uppnått målen i FLERA ämnen!!?? 

    Då skulle jag genast boka tid på BUP för att kolla om mitt barn har en livskris! Ätstörning? Skär hon sig? Självmordstankar? Och det enda du tänker på är att sätta dit skolan? Det är det sjukaste jag har hört! 
    Det handlar om att skolan ska ta sitt ansvar. Barn har skolplikt och då förväntar sig alla att skolan ska ta det utbildningsmässiga utbildningsansvaret. Vad är så konstigt med det?
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-12 09:56:41 följande:

    Till första delen: Jo, jag håller helt med dig. Men det finns ju sätt att få informationen till föräldrarna. Just nu finns det många olika plattformer, som skiljer sig en del och inte alla visar exakt vilka ämnen barnet är frånvarande ifrån. Men det finns! Jag fick reda på sånt redan för 10 - 12 år sedan när mina barn gick i högstadiet, genom en plattform. Om en skola verkligen använder alltför dåliga digitala medel, så är det en bra idé att framföra det direkt till rektorn. Det är ju inte lärarna som bestämmer sånt. Ofta är det inte ens en enskilt rektor, det kan vara samma för hela kommunen.

    Iofs måste ju skolan informera i fall föräldrarna inte får reda på det så enkelt. Men det brukar man ju göra. Senast när det är dags för utvecklingssamtal. Dvs. när det finns risk att en elev inte blir godkänd. Däremot brukar vi lärare inte hinna med att uppmärksamma föräldrar enskilt om barnet kanske låg på A eller B-nivå och nu ligger mer på C-nivå, det hinner man inte med. Om däremot föräldern håller lite kontakt, kanske är i skolan på olika events - då kan man ju tala om för föräldern. Och personligen svarar jag alltid och ganska omgående på mail från föräldrar som vill veta hur barnet ligger till. Förstår inte varför andra inte skulle göra så, men det vet jag förstås inte säkert.

    Varför är det svårt att säga exakt vad barnen ska ha i läxa eller vilka sidor man ska avhandla på lektionen? Fråga: Vill du att ditt barn ska ha en tråkig lärare som bara kör det som är planerat och inte tar upp eventuella frågor, idéer och synpunkter ifrån elever? Om barnen nu tycker något är intressant och kan vi inte titta på det lite närmare - ska jag som lärare säga, nej, tyvärr , så står det inte i vår planering? Eller om de så gott som alla är trötta för att de har haft något ansträngande innan och jag märker att det vore bättre att göra något annat istället för det jag hade tänkt? Eller om jag märker att en eller några elever skulle ha mer nytta av att repetera något som de har glömt istället för läxan som egentligen var tänkt. Resten av klassen kan göra den tänkta läxan då.

    Barn är inga maskiner. Tanken är att vi ska  ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och även till dagsformen, och tanken är att de ska få vara delaktiga i att utforma sin inlärning (allt detta står också i läroplanen). Vi skulle verkligen gå emot allt detta om vi körde oflexibelt efter vår planering. Som sagt, inte ens kvällen innan fungerar om jag först på lektionen märker att eleverna är trötta eller att vissa behöver träna mer på en annan sak. Och det är just avvikelserna från planeringen som brukar göra undervisning levande och spännande. Det vore väldigt synt att missa. Därför kompromissar jag och anger inte i minsta detalj. Och de flesta lärare tänker nog så. 


    Jo det finns plattformer men min erfarenhet är att lärare generellt är väldigt dåliga på att lägga upp saker där. Har testat ett par olika genom barnens skolor med samma usla resultat från lärarsidsn. Inga resutat från prov har hamnat där vilket utlovats för att ta ett exempel. Inte annan information av värde heller. Och jo det påpekas såklart från oss föräldrar både till lärare och rektorn men inget händer. Alltid samma svar från lärarna. Vi ska bli bättre och så händer inget.

    Jag vet inte varför du själv gjorde tillägget att det ska läggas upp läggas upp vad som ska avhandlas på nästkommande lektioner. Det var inte det jag efterfrågade och naturligtvis inget som exakt behöver redovisas, utan vad barnen har i läxa tills dagen efter. Dina förklaringar till varför det inte går att lägga in på plattformen exakt vad barnen har till läxa kvällen innan betraktar jag som bortförklaringar. Nog vet lärarna vilken läxa barnen fått tills nästkommande dag. Och nog borde det ligga i ert intresse att barnen och föräldrarna kan dubbelkolla så det blir rätt. Även om mina tre barn på den punkten varit ordentliga så har det såklart hänt någon gång att dom varit lite osäkra på hur långt dom ska räkna eller vilka kapitel dom ska plugga på.

    Tyvärr tycker jag generellt att många lärare tenderar att inte ha viljan att göra föräldrarna delaktiga i barnens skolgång. Dina bortförklaringar är tydliga indikationer på det. Min önskan hade varit tydligare riktlinjer och regler om lärarens upplysningsskyldighet till föräldrarna. I dag fungerar det uselt.
  • Anonym (Nea)
    Karlington skrev 2021-06-12 02:43:21 följande:

    Det har du fått svar på flera gånger. Möjligen har de brustit i sin skyldighet att informera, men det är oklart.

    Du vägrar svara på frågor om huruvida du skött din del av deras studier, t.ex. genom att se till att de gör läxor, hemarbeten, och annat som ska skötas utanför skoltid.


    Möjligen brustit? Hur tänker du nu? Om ts inte fått någon information om sitt barns svårigheter att uppnå godkänt någon gång under läsåret så har skolan brustit.
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 09:12:19 följande:
    Därför det inte är relevant för frågeställningen, huruvida det är och ska vara möjligt för en elev att gå ett helt läsår, utan att vi någon gång blir erbjudna ett utvecklingssamtal. Samt att eleven nu lämnar åttonde klass utan godkänt i några ämnen  däribland Engelska, utan att jag får veta någonting. Det är frågeställningen. Inte hur många timmar, minuter och sekunder jag ägnar åt att bistå min dotter i eventuella hemarbeten.  Förstår du nu?
    Huruvida du tagit ditt ansvar som förälder är en mycket viktig faktor i ditt barns studieresultat. Det står ganska klart att du inte gjort det, och därför vill du avgränsa ämnet till att enbart gälla skolans ansvar, trots att du själv gjort fel.

    Baserat på vad vi fått veta här så är det som sagt möjligt att skolan brustit i sitt kommunikationsansvar, men det huvudsakliga ansvaret för din dotters dåliga studieresultat verkar falla på dig. 
  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 12:21:16 följande:
    Det handlar om att skolan ska ta sitt ansvar. Barn har skolplikt och då förväntar sig alla att skolan ska ta det utbildningsmässiga utbildningsansvaret. Vad är så konstigt med det?
    Det ska ta det ansvaret på skoltid. Du tar ansvar för den del av skolarbetet som ska utföras utanför skoltid. Så enkelt är det.
  • Karlington
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-12 12:37:44 följande:
    Möjligen brustit? Hur tänker du nu? Om ts inte fått någon information om sitt barns svårigheter att uppnå godkänt någon gång under läsåret så har skolan brustit.
    Ja, men jag är inte helt övertygad av TSs utsagor om detta.
  • Anonym (Nea)
    Karlington skrev 2021-06-12 15:13:20 följande:

    Huruvida du tagit ditt ansvar som förälder är en mycket viktig faktor i ditt barns studieresultat. Det står ganska klart att du inte gjort det, och därför vill du avgränsa ämnet till att enbart gälla skolans ansvar, trots att du själv gjort fel.

    Baserat på vad vi fått veta här så är det som sagt möjligt att skolan brustit i sitt kommunikationsansvar, men det huvudsakliga ansvaret för din dotters dåliga studieresultat verkar falla på dig. 


    Nu hade ts ingen anledning att tro annat än att det gick bra för dottern. Det hade gjort det innan och dottern sa själv att det gick bra. Hon var ju dessutom i skolan så att misstänka något annat än att allt var under kontroll fanns ingen anledning till. Speciellt inte när skolan signalerade samma.

    Att som förälder stå i kontinuerlig kontakt med lärarna för sina högstadiebarn hade ju förstås varit det optimala. Tyvärr är det nog få skolor som funkar så. Efter tre barn som passerat högstadiet och jag som förälder legat på om information lyckades jag aldrig:

    - Få lärarna att skriva i barnens läxor i läroplattformen. Förutsättning i många fall för att få barnen att göra dom är att man faktiskt vet att dom har några.

    - Få information om resultat på proven. Fick reda på i genomsnitt två per barn och termin, Barnen fick aldrig ta hem proven och visa så om det dom sa stämde visste vi aldrig,

    -Få reda på hur barnen låg i dom olika ämnen. Vad deras svagheter var och vad vi som föräldrar behövde träna mer med dom på.

    - Få mailadresser till samtliga ämneslärare för att kunna kontakta dom vid behov. Det lovades att det skulle läggas ut men gjordes aldrig.

    - Få förslag på relevant extralitteratur om barnen ville förkovra sej i något ämne.

    Det jag fick. Jag fick veta att mina barn var sociala och trevliga och hade många kompisar. Jag fick veta att dom klarade målen. Vad målen var och vad det innebar kunde dom dock aldrig redogöra för. Inte heller om det var med nöd och näppe eller med god marginal.

    För att man som förälder ska kunna vara aktiv i sina högstadiebarns skolgång krävs engagerad skola och lärarkår som är villiga att släppa in föräldrarna och göra dom delaktiga. Mina barns skolor var det inte och av det ts berättat är inte hennes dotters skola det heller. Vänner med barn på andra skolor upplever samma sak. Tyvärr är det i princip omöjligt att vara delaktig i den mån man vill för sina högstadiebarn och det beror till stor del på skolan. Inte barnen eller föräldrarna.
  • Anonym (Y)

    Jag tänker på en sak utifrån diskussionen som uppstått om att föräldern inte tagit sitt ansvar. Jag tycker det är viktigt att man som förälder involverar sig i sitt barns skolgång, men... och detta är ett stort MEN.

    Det ser så olika ut vilka förutsättningar föräldrar har att hjälpa till. Eller om vi nu istället ska se det från barnens perspektiv så har de olika hem förhållanden. Därför är det viktigt att skolan tar det ansvaret de har för utbildningen och att informera.

    Skolan ska vara för alla barn och inte bara för dem där föräldrar lägger mycket tid hemma. Vi vet att det ser olika ut hemma för barn och att många barn inte alltid får det stödet hemma, av många olika skäl.

    Därför anser jag att skolan har ett långtgående ansvar för utbildningen. Och att se till att rätt åtgärder sätts in tidigt där det behövs

    Så om man märker att det inte funkar med hemmet så måste man agera utifrån det. Jag tycker att alla barn ska ha rätt till likvärdig utbildning oavsett hur hemsituationen ser ut.

Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?