Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 23:53:44 följande:
Fast nog behöver man som förälder veta vilket ämne det är ens barn skolkar i från. Och absolut vad orsaken är till ens barn låga betyg. Hur ska man som förälder kunna stödja sitt barn om man inte vet var det brister? Det är rätt stor skillnad om det handlar om att barnet behöver mer stöd i algebra eller om ett barn skolkar.
Ja, för barn i högstadieålden räcker att veta att barnet har läxa i ett visst ämne. Fast varför det skulle vara svårt att lägga till att det handlar om engelska glosor kap 12 eller samhäll sidorna x till y förstår jag inte. Det är ju inget som man behöver veta veckor i förväg. Kvällen innan räcker gott för att kunna kontrollera att barnet läser det den ska.
Till första delen: Jo, jag håller helt med dig. Men det finns ju sätt att få informationen till föräldrarna. Just nu finns det många olika plattformer, som skiljer sig en del och inte alla visar exakt vilka ämnen barnet är frånvarande ifrån. Men det finns! Jag fick reda på sånt redan för 10 - 12 år sedan när mina barn gick i högstadiet, genom en plattform. Om en skola verkligen använder alltför dåliga digitala medel, så är det en bra idé att framföra det direkt till rektorn. Det är ju inte lärarna som bestämmer sånt. Ofta är det inte ens en enskilt rektor, det kan vara samma för hela kommunen.
Iofs måste ju skolan informera i fall föräldrarna inte får reda på det så enkelt. Men det brukar man ju göra. Senast när det är dags för utvecklingssamtal. Dvs. när det finns risk att en elev inte blir godkänd. Däremot brukar vi lärare inte hinna med att uppmärksamma föräldrar enskilt om barnet kanske låg på A eller B-nivå och nu ligger mer på C-nivå, det hinner man inte med. Om däremot föräldern håller lite kontakt, kanske är i skolan på olika events - då kan man ju tala om för föräldern. Och personligen svarar jag alltid och ganska omgående på mail från föräldrar som vill veta hur barnet ligger till. Förstår inte varför andra inte skulle göra så, men det vet jag förstås inte säkert.
Varför är det svårt att säga exakt vad barnen ska ha i läxa eller vilka sidor man ska avhandla på lektionen? Fråga: Vill du att ditt barn ska ha en tråkig lärare som bara kör det som är planerat och inte tar upp eventuella frågor, idéer och synpunkter ifrån elever? Om barnen nu tycker något är intressant och kan vi inte titta på det lite närmare - ska jag som lärare säga, nej, tyvärr , så står det inte i vår planering? Eller om de så gott som alla är trötta för att de har haft något ansträngande innan och jag märker att det vore bättre att göra något annat istället för det jag hade tänkt? Eller om jag märker att en eller några elever skulle ha mer nytta av att repetera något som de har glömt istället för läxan som egentligen var tänkt. Resten av klassen kan göra den tänkta läxan då.
Barn är inga maskiner. Tanken är att vi ska ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och även till dagsformen, och tanken är att de ska få vara delaktiga i att utforma sin inlärning (allt detta står också i läroplanen). Vi skulle verkligen gå emot allt detta om vi körde oflexibelt efter vår planering. Som sagt, inte ens kvällen innan fungerar om jag först på lektionen märker att eleverna är trötta eller att vissa behöver träna mer på en annan sak. Och det är just avvikelserna från planeringen som brukar göra undervisning levande och spännande. Det vore väldigt synt att missa. Därför kompromissar jag och anger inte i minsta detalj. Och de flesta lärare tänker nog så.