• Anonym (Missnöjd mamma)

    Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

    Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska. 

    Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning. 

    Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.

  • Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-11 20:46:01 följande:
    Tack. Det har jag redan nämnt så det är inget du behöver tipsa om. Jag tycks inte vara ensam i tråden att ha den "felaktiga" iden att det är skolans ANSVAR att undervisa och se till att målen uppnås. Om inte behöver åtgärder sättas in, men det betyder också att man måste följa målen. Det här är skolans kärnuppdrag, men du är förstås fri att tycka annorlunda. 
    Vi har förklarat för dig många gånger och du bara fortsätter att påstå att du ska sköta undervisningen, vilket ingen har sagt. Du verkar ju inte vilja ta till dig. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 22:21:24 följande:
    Vi har förklarat för dig många gånger och du bara fortsätter att påstå att du ska sköta undervisningen, vilket ingen har sagt. Du verkar ju inte vilja ta till dig. 
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 22:19:38 följande:

    Jo, det ska rapporteras, men det ska inte tas upp i lärarens omdöme inför utvecklingssamtal. Då kan dock en förälder inte veta om det är just i ett specifikt ämne, det bara rapporteras som frånvaro sammanlagd. Det kan alltså vara så att eleven skolkar i något ämne hela tiden, eller så kan det vara jämnt fördelat över olika ämnen. Förutom om plattformen som skolan använder skiljer på ämnen. Jag har sett någon som gör det, minns inte vilken. Och det är inte en enskilt skola som bestämmer så, utan det kommer ifrån skolverket att man bara ska skriva om barnets framsteg i ämnet. Sedan tolkas det kanske lite olika. 

    Som jag sa, om man ska rapportera alla läxor - det är inte fråga om att det är för mycket jobb, men problemet är att det blir totalt låst då, då kan man inte anpassa lite när det skulle behövas. Och det är en nackdel. Jag tycker det kan räcka om föräldrarna vet att barnen får läxa en viss dag i ett visst ämne. 


    Fast nog behöver man som förälder veta vilket ämne det är ens barn skolkar i från. Och absolut vad orsaken är till ens barn låga betyg. Hur ska man som förälder kunna stödja sitt barn om man inte vet var det brister? Det är rätt stor skillnad om det handlar om att barnet behöver mer stöd i algebra eller om ett barn skolkar.

    Ja, för barn i högstadieålden räcker att veta att barnet har läxa i ett visst ämne. Fast varför det skulle vara svårt att lägga till att det handlar om engelska glosor kap 12 eller samhäll sidorna x till y förstår jag inte. Det är ju inget som man behöver veta veckor i förväg. Kvällen innan räcker gott för att kunna kontrollera att barnet läser det den ska.
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 22:21:24 följande:
    Vi har förklarat för dig många gånger och du bara fortsätter att påstå att du ska sköta undervisningen, vilket ingen har sagt. Du verkar ju inte vilja ta till dig. 
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

  • Karlington
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 00:11:04 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

    Det har du fått svar på flera gånger. Möjligen har de brustit i sin skyldighet att informera, men det är oklart.

    Du vägrar svara på frågor om huruvida du skött din del av deras studier, t.ex. genom att se till att de gör läxor, hemarbeten, och annat som ska skötas utanför skoltid.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 00:11:04 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

    Det som diskuteras är ditt barns problem med skolgången. Vad är viktigast i den problematiken?


    Att du får rätt i vems ansvar det är? Eller att ditt barn får hjälp av både hem och skola som båda strävar efter en god dialog för att ge ditt barn dom bästa förutsättningar?

    Det verkar som att du har svårt att se det här och det kan vara en del av problematiken. Släpp tankar om anmälningar och kämpa istället för ditt barn och en bra dialog med skolan. Det kommer gynna ditt barn bäst.

  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Karlington skrev 2021-06-12 02:43:21 följande:
    Det har du fått svar på flera gånger. Möjligen har de brustit i sin skyldighet att informera, men det är oklart.

    Du vägrar svara på frågor om huruvida du skött din del av deras studier, t.ex. genom att se till att de gör läxor, hemarbeten, och annat som ska skötas utanför skoltid.
    Därför det inte är relevant för frågeställningen, huruvida det är och ska vara möjligt för en elev att gå ett helt läsår, utan att vi någon gång blir erbjudna ett utvecklingssamtal. Samt att eleven nu lämnar åttonde klass utan godkänt i några ämnen  däribland Engelska, utan att jag får veta någonting. Det är frågeställningen. Inte hur många timmar, minuter och sekunder jag ägnar åt att bistå min dotter i eventuella hemarbeten.  Förstår du nu?
  • Anonym (Missnöjd mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-12 07:23:58 följande:

    Det som diskuteras är ditt barns problem med skolgången. Vad är viktigast i den problematiken?


    Att du får rätt i vems ansvar det är? Eller att ditt barn får hjälp av både hem och skola som båda strävar efter en god dialog för att ge ditt barn dom bästa förutsättningar?

    Det verkar som att du har svårt att se det här och det kan vara en del av problematiken. Släpp tankar om anmälningar och kämpa istället för ditt barn och en bra dialog med skolan. Det kommer gynna ditt barn bäst.


    Nej, det som diskuteras är skolans ansvar för utbildningen inom ramen för skolplikten. Vill du diskutera något annat kan du starta en egen tråd. Läs trådstarten - snälla!
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Nea) skrev 2021-06-11 23:53:44 följande:
    Fast nog behöver man som förälder veta vilket ämne det är ens barn skolkar i från. Och absolut vad orsaken är till ens barn låga betyg. Hur ska man som förälder kunna stödja sitt barn om man inte vet var det brister? Det är rätt stor skillnad om det handlar om att barnet behöver mer stöd i algebra eller om ett barn skolkar.

    Ja, för barn i högstadieålden räcker att veta att barnet har läxa i ett visst ämne. Fast varför det skulle vara svårt att lägga till att det handlar om engelska glosor kap 12 eller samhäll sidorna x till y förstår jag inte. Det är ju inget som man behöver veta veckor i förväg. Kvällen innan räcker gott för att kunna kontrollera att barnet läser det den ska.
    Till första delen: Jo, jag håller helt med dig. Men det finns ju sätt att få informationen till föräldrarna. Just nu finns det många olika plattformer, som skiljer sig en del och inte alla visar exakt vilka ämnen barnet är frånvarande ifrån. Men det finns! Jag fick reda på sånt redan för 10 - 12 år sedan när mina barn gick i högstadiet, genom en plattform. Om en skola verkligen använder alltför dåliga digitala medel, så är det en bra idé att framföra det direkt till rektorn. Det är ju inte lärarna som bestämmer sånt. Ofta är det inte ens en enskilt rektor, det kan vara samma för hela kommunen.

    Iofs måste ju skolan informera i fall föräldrarna inte får reda på det så enkelt. Men det brukar man ju göra. Senast när det är dags för utvecklingssamtal. Dvs. när det finns risk att en elev inte blir godkänd. Däremot brukar vi lärare inte hinna med att uppmärksamma föräldrar enskilt om barnet kanske låg på A eller B-nivå och nu ligger mer på C-nivå, det hinner man inte med. Om däremot föräldern håller lite kontakt, kanske är i skolan på olika events - då kan man ju tala om för föräldern. Och personligen svarar jag alltid och ganska omgående på mail från föräldrar som vill veta hur barnet ligger till. Förstår inte varför andra inte skulle göra så, men det vet jag förstås inte säkert.

    Varför är det svårt att säga exakt vad barnen ska ha i läxa eller vilka sidor man ska avhandla på lektionen? Fråga: Vill du att ditt barn ska ha en tråkig lärare som bara kör det som är planerat och inte tar upp eventuella frågor, idéer och synpunkter ifrån elever? Om barnen nu tycker något är intressant och kan vi inte titta på det lite närmare - ska jag som lärare säga, nej, tyvärr , så står det inte i vår planering? Eller om de så gott som alla är trötta för att de har haft något ansträngande innan och jag märker att det vore bättre att göra något annat istället för det jag hade tänkt? Eller om jag märker att en eller några elever skulle ha mer nytta av att repetera något som de har glömt istället för läxan som egentligen var tänkt. Resten av klassen kan göra den tänkta läxan då.

    Barn är inga maskiner. Tanken är att vi ska  ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och även till dagsformen, och tanken är att de ska få vara delaktiga i att utforma sin inlärning (allt detta står också i läroplanen). Vi skulle verkligen gå emot allt detta om vi körde oflexibelt efter vår planering. Som sagt, inte ens kvällen innan fungerar om jag först på lektionen märker att eleverna är trötta eller att vissa behöver träna mer på en annan sak. Och det är just avvikelserna från planeringen som brukar göra undervisning levande och spännande. Det vore väldigt synt att missa. Därför kompromissar jag och anger inte i minsta detalj. Och de flesta lärare tänker nog så. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-12 00:11:04 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

    Det är just pga sånt att jag tvivlar på att det här är på riktigt. Alla vettiga föräldrar skulle tänka på sitt barns bästa. Du verkar strunta i det! Du vill inte ens ta reda på VARFÖR ditt barn inte har uppnått målen i FLERA ämnen!!?? 

    Då skulle jag genast boka tid på BUP för att kolla om mitt barn har en livskris! Ätstörning? Skär hon sig? Självmordstankar? Och det enda du tänker på är att sätta dit skolan? Det är det sjukaste jag har hört! 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?