• mamma8212

    För oss 35+ som försöker bli gravida

    Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

    Vore kul om vi var fler!

  • Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Pandy13
    RoyalCanin skrev 2021-09-20 10:26:56 följande:

    Tack! Ska försöka att tänka så framöver.  


    Ja folk har så mycket åsikter om saker. Det får man såklart, men man får hålla dem för sig själv.

    Heja dig!! :)
  • nomina
    RoyalCanin skrev 2021-09-20 10:23:23 följande:

    Tack  !!!  Spolningen görs för att kolla att det finns fri passage för ägget i äggledaren, så att det kan vandra ner till livmodern. Det fanns det för mig.

    Jag valde att göra undersökningen bara för att vara på den säkra sidan att det inte är stopp. Vissa säger att spolningen ger en ökad chans till att bli gravid på cyklerna efter spolningen. Vet inte om det är sant eller ej, men jag tänkte att det inte kan skada iaf. Det gjorde inte ont alls, och dessutom kollade de hur många ägg som fanns i varje äggstock , och hur stora de var.

    Allt såg bra ut, men jag vet ju inget om kvaliten på äggen och så. Bara hoppas på det bästa nu 


    Wow häftigt och det måste kännas skönt att veta att allt är ok! Jag hoppas att vi allihop blir gravida snart!
  • lililil

    Jag är 35 och tog ut min spiral i oktober förra året, blev då gravid på första ägglossningen november, tyvärr slutade det i missfall i vecka 10, hade varit på ett tidigt vul v 8 och sett hjärtslag och rörelser så hade ändå stort hopp. 

    Har sedan dess försökt varje månad, och plussade äntligen i fredags (17/9). Tyvärr har jag börjat blöda och misstänker missfall igen, blöder lite för mycket för att bara vara en "vanlig" blödning i graviditet.

    Har ett barn som fyllde 4 i år. Har tidigare haft MA, ett sent missfall i vecka 20, och två "vanliga" missfall. Önskar mer än allt ett barn till men vet inte hur länge vi orkar försöka med risk för fler missfall eller negativa test.

  • nomina
    lililil skrev 2021-09-23 12:59:17 följande:

    Jag är 35 och tog ut min spiral i oktober förra året, blev då gravid på första ägglossningen november, tyvärr slutade det i missfall i vecka 10, hade varit på ett tidigt vul v 8 och sett hjärtslag och rörelser så hade ändå stort hopp. 

    Har sedan dess försökt varje månad, och plussade äntligen i fredags (17/9). Tyvärr har jag börjat blöda och misstänker missfall igen, blöder lite för mycket för att bara vara en "vanlig" blödning i graviditet.

    Har ett barn som fyllde 4 i år. Har tidigare haft MA, ett sent missfall i vecka 20, och två "vanliga" missfall. Önskar mer än allt ett barn till men vet inte hur länge vi orkar försöka med risk för fler missfall eller negativa test.


    Fyy så jobbigt med dina tidigare missfall och för vad som händer dig just nu. Skickar en varm stöttande virtuell kram

    Om du känner att det är tufft så kanske ni kan ta en paus i försöken till en till bebis ett tag så du får landa? Lyckligtvis har du/ni en liten iallafall :)
  • Anonym (Hoppfull)

    Funderar på detta med utredningar. Är gravid med första som kommer vilken vecka som helst nu (är 38 år) och vill ju hemskt gärna försöka på ett syskon om allt går bra under och efter förlossning. Bebis blev till naturligt, och den enda utredning jag gjorde var en snabb koll med VUL innan jag blev gravid, där allt såg bra ut. Så jag antar att det inte är något som är direkt stopp eller problem- iaf inte förr.

    Men hur är det, kan en graviditet ställt till något som gör det svårare att bli gravid igen, när man inte haft mens eller ÄL på länge liksom? Något man bör vara uppmärksam på? :)

  • Anonym (Babymakeing)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2021-09-23 13:54:57 följande:

    Funderar på detta med utredningar. Är gravid med första som kommer vilken vecka som helst nu (är 38 år) och vill ju hemskt gärna försöka på ett syskon om allt går bra under och efter förlossning. Bebis blev till naturligt, och den enda utredning jag gjorde var en snabb koll med VUL innan jag blev gravid, där allt såg bra ut. Så jag antar att det inte är något som är direkt stopp eller problem- iaf inte förr.

    Men hur är det, kan en graviditet ställt till något som gör det svårare att bli gravid igen, när man inte haft mens eller ÄL på länge liksom? Något man bör vara uppmärksam på? :)


    Ofta är det tvärt om, att det är lättare att bli gravid om man varit det en gång. Det är såklart inga garantier men kroppen vet vad den ska göra. Haft vänner som försökt i många år med ettan och blivit gravida med nr 2 innan ett halvår gått ens. Hur snabbt äl kommer tillbaka efter förlossningen beror på olika saker men främst hur länge och mycket man ammar.

    Min mens kom tillbaka ca 6 månader efter förlossningen när jag slutade helamma.

    Hoppas allt går bra med förlossningen och tiden efter <3 :)
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym (Babymakeing) skrev 2021-09-23 16:59:31 följande:

    Ofta är det tvärt om, att det är lättare att bli gravid om man varit det en gång. Det är såklart inga garantier men kroppen vet vad den ska göra. Haft vänner som försökt i många år med ettan och blivit gravida med nr 2 innan ett halvår gått ens. Hur snabbt äl kommer tillbaka efter förlossningen beror på olika saker men främst hur länge och mycket man ammar.

    Min mens kom tillbaka ca 6 månader efter förlossningen när jag slutade helamma.

    Hoppas allt går bra med förlossningen och tiden efter <3 :)


    Det låter ju hoppfullt. Jag hoppas också att allt går bra, nu ligger ju såklart allt fokus på bebben i magen som snart ska göra entré - är så glad och tacksam för att få ett barn liksom pch längtar efter att se vad det är för ett pyre.

    Men eftersom jag är äldre så funderar jag ju såklart också på syskonfrågan snabbare än om jag vore 28.
  • Anonym (Babymakeing)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2021-09-23 17:22:04 följande:

    Det låter ju hoppfullt. Jag hoppas också att allt går bra, nu ligger ju såklart allt fokus på bebben i magen som snart ska göra entré - är så glad och tacksam för att få ett barn liksom pch längtar efter att se vad det är för ett pyre.

    Men eftersom jag är äldre så funderar jag ju såklart också på syskonfrågan snabbare än om jag vore 28.


    Förstår dig. Jag/vi gjorde utredning och fick låga siffror på äggreserven så vi började rätt snart efter mensen kom igång igen på inrådan från läkaren.
  • wimi

    Här har jag 3 dagar till bim och har haft ont i brösten i några dagar nu. Fick precis ilningar i dem som när mjölken rinner till om ni minns den känslan. Har pissdåligt humör varvat med väldigt blödigt humör. Så vet i tusan.. jobbig väntan ..

  • Anonym (..)
    wimi skrev 2021-09-25 14:44:16 följande:

    Här har jag 3 dagar till bim och har haft ont i brösten i några dagar nu. Fick precis ilningar i dem som när mjölken rinner till om ni minns den känslan. Har pissdåligt humör varvat med väldigt blödigt humör. Så vet i tusan.. jobbig väntan ..


    Vet precis hur det är.. Jag hade Bim för några dagar sedan och fick en lite brun flytning igår och var helt säker på att det skulle sätta igång men inget har hänt ännu. Hoppas men jag tror tyvärr att jag kommer få mens. Dom symptomen jag har är ont i brösten, svullna bröst, mensvärk(som nu avtagit men hade dom i några dagar), dåligt humör. Jag vågar inte testa mig, om jag inte fått mens på en vecka då testar jag.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida