• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Beckizen skrev 2021-08-16 06:45:01 följande:

    Igår kom min mens 3 dagar för tidigt. Supertråkigt men förstår att det är svårt att få till det på första försöket så försöker att inte känna mig för besviken:) nästa äl har jag 27 augusti så hoppas då istället!

    Första försöket så låg vi med varandra en gång per dag under de fertila dagarna och till en dag efter äl. Det blev alltså 1-4 augusti då vi bestämde för att börja försöka 1 augusti. Men hur har ni gjort? Ökar chansen för positivt test om man ökar antalet gånger på dag under äl? Tänker att jag ska testa varannan dag fram till äl och sen flera gånger samma dag:)

    Hoppas det går bra för er andra!:)


    Förste att du blir besviken, men som du säger så är det inget konstigt att det inte blir något på en gång. Jag tror egentligen inte att det handlar om att ha sex flera gånger per dag utan man ska se till så att det finns överlevande spermier innan ägglossning och att ha sex vid ägglossning. Spermierna lever ju som jag förstår ca fem dagar i en. Tror att det är mycket slumpen som gör när det blir ett barn. Alltså inte slumpen med tidpunkten, det är ju vid ägglossning, men alla förhållanden ska nog stämma på något sätt och det gör det kanske inte varje månad.
  • Beckizen
    Meemelie skrev 2021-08-16 06:55:13 följande:

    Tråkigt, men det är nog svårt att lyckas på första försöket. Har hört lite olika om antalet gånger per dag. Har läst något om att för många gånger ger sämre kvalitet på spermierna och att det räcker med varannan dag. Vi kommer nog köra varannan dag och sedan varje dag dagarna innan och efter ÄL tror jag.


    Ja precis och jag känner ingen stress kring att bli gravid, det får bli när det blir:) ja, jag har också hört något om att spermiernas kvalitet skulle försämras vid för många gånger. Jag tror jag kommer köra varannan dag och sen varje dag runt äl dagarna:)
  • Bez

    Oxå ny medlem och hoppar gärna in i tråden :) 31 år och försöker med första barnet. Försökte första gången den här månaden så ska bli spännande att se men tänker att de nog kommer ta lite tänger tid än så.

  • Värphönan
    Beckizen skrev 2021-08-16 08:41:18 följande:

    Ja precis och jag känner ingen stress kring att bli gravid, det får bli när det blir:) ja, jag har också hört något om att spermiernas kvalitet skulle försämras vid för många gånger. Jag tror jag kommer köra varannan dag och sen varje dag runt äl dagarna:)


    Spermierna blir inte sämre av att ha sex ofta, snarare tvärt om. Det är större risk för kromosomfel på fler i satsen när de legat några dagar. Däremot kan det bli problem om mannen inte har normal produktion. Alltså att han tillverkar för få, då kan det bli bekymmer om man har sex för ofta. Men om han inte har ett konstaterat problem med det så skulle jag inte vara orolig :)

    Kör på så ofta som känns rätt för er men om det blir barn eller inte ligger inte i hur ofta ni får till det utan att det blir vid rätt tidpunkt för äl :) och att allt annat klaffar såklart med äggkvalite, celldelning osv.
  • Wave Mother

    Jag fattar aldrig när jag har ägglossning så vi kör på ungefär som vanligt (varannan eller ibland var tredje dag, och ibland två gånger på en dag). Har inte pratat med min partner om fertila dagar och sånt; det brukar gå att få till det ändå, och kanske skulle det bara bli stress, har jag tänkt.

    Jag blev gravid i princip direkt förra gången (som tyvärr ledde till MA), men vågar inte lita på att det blir lika lätt igen, så har ställt in mig på att det kan ta tid nu. Kroppen är kanske inte på banan heller, efter att man tvingats till abort. Jag försöker få lite bättre koll på äl nu men har inte haft någon lycka med testerna ännu. Nåja.

  • Kiwikiwi

    Hej på er alla, nu börjar vi bli så många här inne och jag tänkte (om okej för TS) att vi kan köra en BIM lista för att få lite koll på vilka som hänger här i tråden. Jag är ny på familjeliv och är väl egentligen första gången jag deltar i ett forum, men har sett liknande i andra trådar. Hoppas inte de skapar stress för någon, de som vill kan väl hänga på.

    Passar på att önska ett stort lycka till, till er alla :)

    BIM

    Kiwikiwi (4/9, 31 år, första försöket med första barnet)

  • hurtänktedunu
    Kiwikiwi skrev 2021-08-16 12:35:51 följande:

    Hej på er alla, nu börjar vi bli så många här inne och jag tänkte (om okej för TS) att vi kan köra en BIM lista för att få lite koll på vilka som hänger här i tråden. Jag är ny på familjeliv och är väl egentligen första gången jag deltar i ett forum, men har sett liknande i andra trådar. Hoppas inte de skapar stress för någon, de som vill kan väl hänga på.

    Passar på att önska ett stort lycka till, till er alla :)

    BIM

    Kiwikiwi (4/9, 31 år, första försöket med första barnet)


    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    ?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-08-16 12:35:51 följande:

    Hej på er alla, nu börjar vi bli så många här inne och jag tänkte (om okej för TS) att vi kan köra en BIM lista för att få lite koll på vilka som hänger här i tråden. Jag är ny på familjeliv och är väl egentligen första gången jag deltar i ett forum, men har sett liknande i andra trådar. Hoppas inte de skapar stress för någon, de som vill kan väl hänga på.

    Passar på att önska ett stort lycka till, till er alla :)

    BIM

    Kiwikiwi (4/9, 31 år, första försöket med första barnet)

    Juli1990 (18/8) 31 år, första försöket med första barnet


  • Värphönan

    [quote=81315048][quote-nick]Juli1990 skrev 2021-08-16 14:30:10 följande:[/quote-nick][/quote]

    Du hoppade över Hurtänktedunu som skrivit in sig i bimlistan :)

  • Bez

    18/8 Juli1990 (31 år, första försöket med första barnet)

    26/8 bez (31 år 1:a försöket, 1:a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    ???/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?