• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wave Mother
    hurtänktedunu skrev 2021-08-18 09:51:04 följande:
    Tack. Ja jag tänkte ta ett grav test i slutet på veckan och se så får vi se om det blir negativt innan vi kör igen.

    Så får vi se sen om jag tar eller inte sen.
    Ja! Jag är i och för sig inte säker på att det måste bli negativt på grav-test för att det ska vara värt att prova igen, men jag tyckte det var skönt att hålla koll på hcg så att man vet om man kan lita på ett eventuellt positivt test senare.

    Jag har fått neg på känsliga tester (25mIU/25ml) till slut sen ett tag tillbaka (ca tre-fyra veckor efter första blödningsdagen.) Testet jag fick från vården för efterkontroll var negativt lite tidigare, efter ca 2,5 veckor (de har ett ganska okänsligt test för att fånga upp höga hcg-nivåer).

    Jag är inte säker på att svagt plus på känsliga test innebär tillräckligt hög hcg för att det ska hindra ägglossnign, kanske någon annan vet mer om det!

    Hoppas det går bra för dig! Ska du få komma på någon efterkontroll/eftertest?
  • Juli1990
    Flizz skrev 2021-08-18 10:29:05 följande:
    Beklagar att mensen dök upp :(

    Jag har testat alla möjliga ägglossningstest genom åren, extremt billiga stickor från tradera, RFSUs stickor och Clear Blue.
    För mig är CB överlägset bäst trots priset, man kan beställa på nätet för lite bättre pris. Men dom lämnar inget utrymme för tolkning vilket är otroligt skönt.

    Nu vet ju jag ungefär när jag har ägglossning CD 16 eller 17 så jag börjar bara testa 2-3 dagar innan vilket gör att en förpackning räcker 2-3 månader för mig. Är man osäker så skulle jag börja tidigt, bara någon enstaka dag efter mensen slutat. visst blir de dyrare dom första månaderna men de tycker jag det är värt så man inte missar :)
    Tack för ditt svar! Jag har beställt CB samt CB Advanced ägglossningstester, ska börja testa någon dag efter mensen slutar! Har som sagt tidigare testat enstaka dagar när NC rekommenderat mig att göra det, men aldrig fått positivt, vilket i sin tur gjort mig lite orolig för att något är fel! Men nu ska jag testa varje dag istället och se om det kan bli en glad gubbe denna gång! 
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-08-18 10:40:40 följande:

    Tack för ditt svar! Jag har beställt CB samt CB Advanced ägglossningstester, ska börja testa någon dag efter mensen slutar! Har som sagt tidigare testat enstaka dagar när NC rekommenderat mig att göra det, men aldrig fått positivt, vilket i sin tur gjort mig lite orolig för att något är fel! Men nu ska jag testa varje dag istället och se om det kan bli en glad gubbe denna gång! 


    Ja jag fick som sagt positivt nu i dag 11 men trodde jag skulle ha runt dag 14-15 så vill ändå tipsa om att börja i tid om din också är tidig :)
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 10:33:35 följande:

    Ja! Jag är i och för sig inte säker på att det måste bli negativt på grav-test för att det ska vara värt att prova igen, men jag tyckte det var skönt att hålla koll på hcg så att man vet om man kan lita på ett eventuellt positivt test senare.

    Jag har fått neg på känsliga tester (25mIU/25ml) till slut sen ett tag tillbaka (ca tre-fyra veckor efter första blödningsdagen.) Testet jag fick från vården för efterkontroll var negativt lite tidigare, efter ca 2,5 veckor (de har ett ganska okänsligt test för att fånga upp höga hcg-nivåer).

    Jag är inte säker på att svagt plus på känsliga test innebär tillräckligt hög hcg för att det ska hindra ägglossnign, kanske någon annan vet mer om det!

    Hoppas det går bra för dig! Ska du få komma på någon efterkontroll/eftertest?


    Ja det är ju svårt det där. Jag har en del test kvar dom från rfsu så får vi se. Men oavsett börjar vi ligga när blödningarna är slut. Det är ju trevligt det också. Men jag hoppas jag känner av ägglossningen sen.

    Nej ingen efterkontroll. Brukar man alltid få det?
  • Wave Mother
    hurtänktedunu skrev 2021-08-18 12:39:00 följande:
    Ja det är ju svårt det där. Jag har en del test kvar dom från rfsu så får vi se. Men oavsett börjar vi ligga när blödningarna är slut. Det är ju trevligt det också. Men jag hoppas jag känner av ägglossningen sen.

    Nej ingen efterkontroll. Brukar man alltid få det?
    Ja, vi har kört på och bara tänkt att det är lite kul att när som helst skulle kunna vara tillfället.

    Jag tycker det verkar väldigt olika hur mycket de kollar efteråt. Kanske beror lite på hur långt gången man var också. Jag fick komma på VUL efter typ 10 dagar för att se att det inte var kvar rester. Och sedan fick jag alltså ett särskilt graviditetstest att ta hemma efter ca 2,5 veckor, för att se att hcg gått ner ordentligt. Om jag hade plussat där skulle jag ringa in och få komma på mer kontroller, förstod jag det som.

    Men har hört om andra som antingen bara fått testet också. De verkar göra så olika. 
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 14:28:32 följande:

    Ja, vi har kört på och bara tänkt att det är lite kul att när som helst skulle kunna vara tillfället.

    Jag tycker det verkar väldigt olika hur mycket de kollar efteråt. Kanske beror lite på hur långt gången man var också. Jag fick komma på VUL efter typ 10 dagar för att se att det inte var kvar rester. Och sedan fick jag alltså ett särskilt graviditetstest att ta hemma efter ca 2,5 veckor, för att se att hcg gått ner ordentligt. Om jag hade plussat där skulle jag ringa in och få komma på mer kontroller, förstod jag det som.

    Men har hört om andra som antingen bara fått testet också. De verkar göra så olika. 


    Ja det är ju lite så. Men lite jobbigt just i och med att man precis vart gravid. Skulle vart i v.12 nu. Svårt att inte tänka på det. Hoppas verkligen man kan bli gravid snabbt nu. Just nu känner jag bara för att sjukskriva mig tills jag blir gravid igen.
  • Wave Mother
    hurtänktedunu skrev 2021-08-18 15:03:39 följande:
    Ja det är ju lite så. Men lite jobbigt just i och med att man precis vart gravid. Skulle vart i v.12 nu. Svårt att inte tänka på det. Hoppas verkligen man kan bli gravid snabbt nu. Just nu känner jag bara för att sjukskriva mig tills jag blir gravid igen.
    Ja, det är verkligen jättejobbigt. Jag var runt vecka 11 när det upptäcktes och skulle varit i vecka 14 nu, så det var planerat att berätta för familj osv. Svårt att ställa om tankarna, och antagligen gör hormonerna rätt mycket till. I början kände jag mig helt desperat och allt jag kunde tänka på var att bli gravid igen. (Känns fortfarande lite så, och det är ju en sorg man får bära på). 

    Det lär vara helt olika för alla, men för mig började det kännas mindre deppigt när jag slutat blöda i alla fall. Håller tummarna för att det går fort för dig att bli gravid igen!
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 15:48:09 följande:

    Ja, det är verkligen jättejobbigt. Jag var runt vecka 11 när det upptäcktes och skulle varit i vecka 14 nu, så det var planerat att berätta för familj osv. Svårt att ställa om tankarna, och antagligen gör hormonerna rätt mycket till. I början kände jag mig helt desperat och allt jag kunde tänka på var att bli gravid igen. (Känns fortfarande lite så, och det är ju en sorg man får bära på). 

    Det lär vara helt olika för alla, men för mig började det kännas mindre deppigt när jag slutat blöda i alla fall. Håller tummarna för att det går fort för dig att bli gravid igen!


    Ja det var samma här. V11 men fostret dog v8. Jätte svårt att ställa om tankarna. Jag känner mig helt klart desperat nu. Men tror blödningar är slut snart. Knappt kommit något på hela dagen. Men ja vi får väl se. Men jag känner också att det nog kommer bli bättre när det slutar blöda som en konstant påminnelse.
  • Semlan3
    hurtänktedunu skrev 2021-08-18 17:07:24 följande:

    Ja det var samma här. V11 men fostret dog v8. Jätte svårt att ställa om tankarna. Jag känner mig helt klart desperat nu. Men tror blödningar är slut snart. Knappt kommit något på hela dagen. Men ja vi får väl se. Men jag känner också att det nog kommer bli bättre när det slutar blöda som en konstant påminnelse.


    Jag skulle varit i vecka 25. Börjat gå på kontroller hos barnmorskan med mera. Tänker att sannolikheten att samma sak händer mig igen är rätt liten. Men kan ju råka ut för massa annat under graviditeten. Känns som att det skulle ta hårdare nu än innan.
  • Wave Mother
    hurtänktedunu skrev 2021-08-18 17:07:24 följande:
    Ja det var samma här. V11 men fostret dog v8. Jätte svårt att ställa om tankarna. Jag känner mig helt klart desperat nu. Men tror blödningar är slut snart. Knappt kommit något på hela dagen. Men ja vi får väl se. Men jag känner också att det nog kommer bli bättre när det slutar blöda som en konstant påminnelse.
    Då verkar det ha varit väldigt lika för oss, fostret dog i v. 7+3. Man får ta det någon dag i taget. Var helt knäckt först, men det blir bättre när det slutar blöda, och bättre när man börjar orka göra lite andra saker. 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?