• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Jenek18
    Juli1990 skrev 2021-08-20 10:55:05 följande:

    En fråga, är temperaturhöjning mer än 3 dagar alltid en indikation på att ägglossningen skett? Jag kör NC och får temperaturhöjning varje månad och mens, men har haft negativa ägglossningstest. 


    Som jag har förstått det är tempökning en mycket bra indikation på att ägglossning har skett, betydligt bättre än ÄL-tester. Men såklart måste tempningen göras korrekt dvs direkt när du vaknar och sovit minst 4h. ÄL-testrer är luriga jag har haft svårt att hitta rätt men jag ville verkligen få koll på när och hur länge LH-ökningen varar så jag testade 3 gånger om dagen och då gick det. Fick negativt på morgonen och sen vid lunch positivt. Blir en hel del tester men jag tyckte det var värt det kör de billigaste teststickorna. Låter verkligen bara som att du missat din LH-höjningen den kan vara väldigt kort typ endast 12 h (om jag förrätt det rätt) men mens, regelbundna cykler och temhöjning är bättre indikationer på att du har ägglossning.
  • LJM91

    Ansluter mig till tråden, jag och sambon försöker skaffa barn och jag slutade med preventivmedel i juli, hade senaste mens den 7e juli. Har haft molvärk, ömma bröst och trötthet i någon vecka nu, så ska göra första testet snart. Fick en liten blödning i morse så tror tyvärr att mensen är på G, men har aldrig haft molvärk och ömma bröst så pass länge innan mens tidigare. Hoppas såklart på ett plus och att blödningen har någon annan orsak.

  • Juli1990
    Jenek18 skrev 2021-08-20 11:23:55 följande:
    Som jag har förstått det är tempökning en mycket bra indikation på att ägglossning har skett, betydligt bättre än ÄL-tester. Men såklart måste tempningen göras korrekt dvs direkt när du vaknar och sovit minst 4h. ÄL-testrer är luriga jag har haft svårt att hitta rätt men jag ville verkligen få koll på när och hur länge LH-ökningen varar så jag testade 3 gånger om dagen och då gick det. Fick negativt på morgonen och sen vid lunch positivt. Blir en hel del tester men jag tyckte det var värt det kör de billigaste teststickorna. Låter verkligen bara som att du missat din LH-höjningen den kan vara väldigt kort typ endast 12 h (om jag förrätt det rätt) men mens, regelbundna cykler och temhöjning är bättre indikationer på att du har ägglossning.
    Stort tack för ditt svar! Jag kommer börja köra med stickor tidigt nu tänker jag, redan i mitten av nästa vecka (min mens ska sluta idag eller imorgon), och då köra flera gånger per dag. När det börjar öka kommer jag köra med CB Advanced är tanken, vi håller tummarna! 
  • chouette

    Hej! Jag hoppar också på tråden Glad Har ett barn sedan tidigare och försöker nu med ett syskon. Har bara hunnit försöka en gång och det är denna månaden. Hade ÄL runt 17/8-18/8 augusti och hann då bara ligga en gång så hoppas att det räcker! 

  • Meemelie
    Kiwikiwi skrev 2021-08-20 08:20:36 följande:

    Precis så gick mina tankar, jag har kört med de rosa testen men när jag fick glad gubbe på morgonen tänkte jag också "tänk om jag haft glad gubbe sen igår em" eftersom jag också testat på morgonen bara. Vi låg då i stress innan jobbet och sen låg vi dagen efter, sen har vi inte legat mer. Jag är besviken att de redan nu känns som jag får tjata/påminna om att vi behöver ligga nu för att öka chanserna. Kommer kanske mer naturligt på kvällen men nu med den glada gubben har jag inte velat vänta 14 timmar till ifall de skulle blir för sent. Någon som känner igen sig? Har pratat med min sambo att jag inte vill känna mig tjatig men han är också lite "blyg" kring ämnet.


    Jag känner igen mig! Har också ÄL nu i dagarna och vill såklart ligga så ofta som möjligt för att inte missa den. Känner mig dock tjatig som måste påminna om att ligga varje dag och känner att vi säkert missat det perfekta tillfället om vi missat en dag. Denna vecka har det blivit varje eller varannan dag hela veckan men kommer eventuellt inte bli något idag vilket gör mig stressad eftersom det kanske är idag som är det perfekta tillfället liksom. Inte hela världen om det inte tar sig denna månad såklart, men man vill ju liksom göra sitt bästa varje månad då man liksom inte vet hur lång tid det tar?

    Kör inte med ÄL-tester utan använder enbart prognoserna från NC, vilket sätter ut ÄL efter den skett så finns ju risk att man missar den. Får se, tar det lång tid kanske jag får börja med ÄL-tester också.
  • Lövsångerska1991
    Kiwikiwi skrev 2021-08-20 08:20:36 följande:

    Precis så gick mina tankar, jag har kört med de rosa testen men när jag fick glad gubbe på morgonen tänkte jag också "tänk om jag haft glad gubbe sen igår em" eftersom jag också testat på morgonen bara. Vi låg då i stress innan jobbet och sen låg vi dagen efter, sen har vi inte legat mer. Jag är besviken att de redan nu känns som jag får tjata/påminna om att vi behöver ligga nu för att öka chanserna. Kommer kanske mer naturligt på kvällen men nu med den glada gubben har jag inte velat vänta 14 timmar till ifall de skulle blir för sent. Någon som känner igen sig? Har pratat med min sambo att jag inte vill känna mig tjatig men han är också lite "blyg" kring ämnet.


    Och jag som försökt lugna dig, så kommer jag och blir nojig också! :D Jag kom dock på att man kan dubbelkolla med andra test också efter glad fast gubbe (för det går ju inte att testa mer med clearblue). Jag har även andra billigare test där det bara blir streck, och hade tagit ett sånt igår och fick inte superstarkt streck, men sen imorse och nu på eftermiddagen så ser jag en rejäl stegring. De är inte exakta lika starka, så det känns som att vi fortfarande har tid att få till det någon mer gång innan ägget verkligen släpper. Antagligen kommer vi att ligga lite senare ikväll. Får hoppas att det funkar. Känns inte bra att pressa min sambo heller, känner igen mig i tjatkänslan lite, fast egentligen är min sambo inte så brydd över samtalsämnet. Men känns lite så där att det ska stressas med sexet, känns liksom inte lika romantiskt som vanligt.
  • Lövsångerska1991
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-20 15:35:24 följande:

    Och jag som försökt lugna dig, så kommer jag och blir nojig också! :D Jag kom dock på att man kan dubbelkolla med andra test också efter glad fast gubbe (för det går ju inte att testa mer med clearblue). Jag har även andra billigare test där det bara blir streck, och hade tagit ett sånt igår och fick inte superstarkt streck, men sen imorse och nu på eftermiddagen så ser jag en rejäl stegring. De är inte exakta lika starka, så det känns som att vi fortfarande har tid att få till det någon mer gång innan ägget verkligen släpper. Antagligen kommer vi att ligga lite senare ikväll. Får hoppas att det funkar. Känns inte bra att pressa min sambo heller, känner igen mig i tjatkänslan lite, fast egentligen är min sambo inte så brydd över samtalsämnet. Men känns lite så där att det ska stressas med sexet, känns liksom inte lika romantiskt som vanligt.


    Mina äl-tester :)

  • toughshit
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-20 15:36:07 följande:

    Mina äl-tester :)


    Det där borde väl räknas som positivt? :o

    Har själv aldrig använt mig av ÄL-tester.. hur vet man när ägget släpper?
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Lövsångerska1991
    toughshit skrev 2021-08-20 15:38:38 följande:

    Det där borde väl räknas som positivt? :o

    Har själv aldrig använt mig av ÄL-tester.. hur vet man när ägget släpper?


    Ja jag tror det, eller de är nästan lika starka. Känner att det är bra att få till sex ikväll :) Är faktiskt inte säker på hur man vet när ägget släpper. Sen läste jag att det inte är någon 100 garanti att man verkligen har ägglossning :/ men frågan är om man kan veta det alls utan undersökning eller bekräftad graviditet.
  • Lövsångerska1991
    chouette skrev 2021-08-20 15:10:34 följande:

    Hej! Jag hoppar också på tråden  Har ett barn sedan tidigare och försöker nu med ett syskon. Har bara hunnit försöka en gång och det är denna månaden. Hade ÄL runt 17/8-18/8 augusti och hann då bara ligga en gång så hoppas att det räcker! 


    Välkommen! :) Håller tummarna! Skriv gärna in dig i BIM-listan. :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?