• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Kiiwi00 skrev 2021-08-24 12:35:01 följande:

    Vill bara flika in att min man har jobbat som PT tidigare och har lärt sig olika mätningstekniker och BMI är inte en egentligen korrekt mätning eftersom den helt och hållet utesluter muskelmassa och metabolism. Som exempel så tänk dig en vältränad kvinna som väger 70 kg och är 168 cm lång, BMI visar överviktig men i själva verket är det muskelmassa som gör vikten.

    Tycker med andra ord att du inte ska försöka tänka på BMI och vikt. Så länge du känner dig hälsosam och mår bra i din kropp som den är, samt att din sambo tycker om dig som du är så ska du verkligen inte tänka på vågen :)


    Tack för ditt svar :) Jag är inte muskulös, men jag tror att jag väger lite mer än jag ser ut ändå på något sätt. Jag har väl lite att ta av eller vad man ska säga, men tror ingen tycker att jag är tjock. Har oftast storlek medium i kläder. Lite större i byxor, snarare large.

    Min sambo säger att han älskar min kropp, han gillar inte när man är för smal, så det är ju positivt. Men jag kan boka över att det ska vara risker vid graviditet även vid en liten liten övervikt.
  • Anonym4848
    Katxim skrev 2021-08-24 11:52:35 följande:

    Hur mycket kostar ett NIPT prov?


    Jag väntar på svar på NIPT nu, betalade 5400 kr.
  • toughshit
    Värphönan skrev 2021-08-24 13:11:18 följande:

    Precis kletigt äggviteaktigt så får man det mellan fingrarna så blir det som en hängbro när man drar isär dom lixom. Lite lagom mysigt haha men det är det bästa sättet tycker jag att ha koll på när äl skett. Tar äl-tester men brukar själva äl ske runt 2-3 dagar efter för mig. Då slutar jag ha fertila flytningar iaf.


    Ja, exakt så är det! Som en tråd liksom när man drar isär fingrarna. Sen när man torkar sig på toaletten så är det typ halkbana (:

    Ska hinta karln min om detta idag då!
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • toughshit
    Katxim skrev 2021-08-24 11:52:35 följande:

    Hur mycket kostar ett NIPT prov?


    Jag tror att det beror på vilken region man tillhör? Kan ha fel..
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Semlan3
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-24 13:29:50 följande:

    Så vill jag nog också göra! Pratade ni något om vikt eller kost generellt?


    Ja men tror det ingår i inskrivnings/hälsosamtalet. Jag är sjuksköterska och har gått kurser på överviktsenheten så känner att jag har koll på hur man bör äta. Sen är det svårt när man är gravid och mår illa. Har inte direkt varit sugen på sallad och gröt de första månaderna.
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-24 13:28:59 följande:

    Skönt att du inte har ångest längre <3 Jag ska också prata med min barnmorska om hur jag känner. Jag kan tänka mig att vägas och slippa se siffrorna, alternativt väga mig själv hemma och skriva på en lapp jag tar med så min sambo inte hör (haha, låter helt galet jag vet!). Jag tar förstås gärna emot kostråd av barnmorskan. Är nog bra om hon har lite koll på vikten.


    Jag vill inte heller att min sambo ska veta min vikt, helst inte barnmorskan heller men det går kanske inte att undvika haha..
  • Essie0

    Så himla spännande och mysig tråd, jag hänger gärna med!

    Slutade med p-piller 11/8 då jag och min man vill börja försöka. Vet tyvärr inte BIM efter 6+ år med p-piller så vi försöker spontant tills dess att mensen dyker upp så att jag får koll på ägglossningen ???? Som sagt, så spännande att följa, håller tummarna för oss alla!

    26/8 bez (31 år 1:a försöket, 1:a barnet)

    26/8 slo92 (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet)

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet)

    29/8 Willow89 (32 år, femte försöket med första barnet)

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    ?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • Bez

    Gah började kika när nästa äl är för tror inte de vart nått den här månaden, såklart krockar den med jobbkonferens med övernattning ... förra gången va vi bortresta med familjen så va inte heller helt enkelt. Hur kan de krocka varje gång haha vill ju va hemma och kunna fokusera på uppgiften!

  • chouette

    Alltså jag vet inte varför men jag har en stark magkänsla av att jag är gravid. Hoppas, hoppas nu att det stämmer för annars lär jag känna mig ganska nedslagen inför BIM nästa månad om jag känner samma sak. Kan testa först på fredag eller som allra tidigast kanske på torsdag. Hoppas!

  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-24 09:36:37 följande:

    Konstigt nog känns det faktiskt rätt "okej" nu en månad senare, kanske för att jag jämför med tiden alldeles då jag fick beskedet och genomgick avbrytandet, som var tung. Det hade varit mycket värre att få veta detta nu i augusti istället för juli, om jag var i vecka 14. Det har också varit skönt för mig att min partner är "on the same page" med allt runt detta; vi vill båda försöka igen nu så snart som möjligt och har försökt att inte gräva ner oss allt för mycket i det deppiga.

    Tack så mycket! Nu gäller det bara att prova igen, och att försöka ta hand om sig och inte stressa för mycket. Hoppas också att det går fort och bra för dig! Det är spännande nu i gruppen att följa alla som har BIM snart!


    Jag håller också med. Känns bättre nu. Dock har det bara gått 1.5 vecka men ändå känns det helt okej. Nu känner jag mest oro för när äl kommer tillbaka. Nästan så jag skulle vilja ha mens så man kan räkna ordentligt. Men frågan är när livmodern börjar kännas bra igen. Känner mig öm liksom. Gjorde du också det?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?