• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Flizz skrev 2021-08-25 09:12:49 följande:

    Nu dök mensen upp, en dag för tidigt, nya tag nästa månad.

    Eller ja vi får se hur det går med den biten då maken är borta på älgjakt hela min fertila vecka


    Typiskt :( hoppas på bättre lycka nästa vecka trots älgjakten!
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 13:14:35 följande:
    När började flyttningarna tillta? Så glad för er skull :)
    de slutade väl snarare inte efter äl utan fortsatte i lite annan konsistens bara. 
  • Flizz
    Sheltie skrev 2021-08-25 09:24:35 följande:

    Åhh vad typiskt att han ska vara bortrest hela perioden nästa månad!! Är det långt bort som de kommer hålla till under älgjakten? 


    Jo de är väldigt typiskt, nästan så man hoppas på att ägglossningen kommer diffa några dagar mot vad den brukar.

    De är 3 timmar enkel väg bort så är lite svårt att hålla på och köra fram och tillbaka men jag visste ju redan innan vi började försöka att de skulle ta tid då mina andra barn tagit ungefär 2 år.
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 09:36:43 följande:

    Vad tråkigt! Håller tummarna för nästa månad.

    Tycker din man får ställa in älgjakten ;) Nä, men sen vet man ju inte, ägglossningen kommer väl inte alltid exakt på beräknat datum. Kanske kan ni ha sex precis innan och så lyckas spermierna överleva länge, eller om ägglossningen kommer någon dag senare kanske ni hinner pricka in den ändå när han är hemma igen.


    Haha ja nästan så :D

    Nä ibland hoppar den ju men haft exakt samma dag i fyra månader nu så. De är ju inte så att vi inte kommer ligga när vi har chansen men de blir va de blir, vi har inte bråttom :)
  • chouette
    Jenek18 skrev 2021-08-24 17:32:42 följande:
    Hej, jag har BIM en dag efter dig och tänkte göra ett tidigt test på lördag. Jag har också en magkänsla som säger att något är annorlunda. Mina bröst är ömma och brukar nog inte vara det såhär långt innan mens. Känner mig också lite känsligare än vanligt började gråta idag för ingenting. Vågar inte heller säga något till min man, han tycker definitivt att jag lägger för mkt fokus på detta redan och jag riskerar att bli väldigt besviken. Tänkte inte nämna något om graviditet förrens på lördag när jag testar.
    Åh, hoppas det är någonting då! Jag kommer nog endast säga någonting om jag faktiskt plussar. Gör jag inte det så blir det bara nya tag nästa månad, och försöka ligga lite oftare. (Fick bara till det en enda gång precis på ÄL denna månaden Glad)
  • Jenek18
    chouette skrev 2021-08-25 15:51:09 följande:

    Åh, hoppas det är någonting då! Jag kommer nog endast säga någonting om jag faktiskt plussar. Gör jag inte det så blir det bara nya tag nästa månad, och försöka ligga lite oftare. (Fick bara till det en enda gång precis på ÄL denna månaden )


    Jag tänker mest att om det är negativt kan jag kanske kan ta mig något glas vin eller så då vi är bjudna på festligheter de kommande helgerna. Jag har sagt till min man att jag kör helt alkoholfritt så han skulle kanske undra lite om jag tog ett glas vin, haha men egentligen tror jag inte att han skulle bry sig alls. Men jag har själv tänkt att jag kör helt alkoholfritt från ägglossningen. Så mkt fokus kring detta vilket känns jobbigt men alla som känner mig skulle verkligen reagera om jag valde alkoholfritt. Tycker att det känns lättare att låtsas dricka än att hitta på ursäkter. Vill inte berätta öppet för alla att vi försöker liksom. Hur tänker ni med alkohol kör ni helt alkoholfritt nu när ni försöker bli gravida?
  • Semlan3
    Jenek18 skrev 2021-08-25 16:45:41 följande:

    Jag tänker mest att om det är negativt kan jag kanske kan ta mig något glas vin eller så då vi är bjudna på festligheter de kommande helgerna. Jag har sagt till min man att jag kör helt alkoholfritt så han skulle kanske undra lite om jag tog ett glas vin, haha men egentligen tror jag inte att han skulle bry sig alls. Men jag har själv tänkt att jag kör helt alkoholfritt från ägglossningen. Så mkt fokus kring detta vilket känns jobbigt men alla som känner mig skulle verkligen reagera om jag valde alkoholfritt. Tycker att det känns lättare att låtsas dricka än att hitta på ursäkter. Vill inte berätta öppet för alla att vi försöker liksom. Hur tänker ni med alkohol kör ni helt alkoholfritt nu när ni försöker bli gravida?


    Nej. När vi försökte få vårt första barn tog det 9 månader. Ångrar så i efterhand att jag inte levde mer som vanligt. Blev lång tid utan alkohol och att kunna leva mer normalt. Är ju småbarnsförälder nu så dricker sällan. Men om jag skulle ta ett glas vin dagarna innan bom så oroar jag mig inte, det är så tidigt.
  • Kiwikiwi
    Jenek18 skrev 2021-08-25 16:45:41 följande:

    Jag tänker mest att om det är negativt kan jag kanske kan ta mig något glas vin eller så då vi är bjudna på festligheter de kommande helgerna. Jag har sagt till min man att jag kör helt alkoholfritt så han skulle kanske undra lite om jag tog ett glas vin, haha men egentligen tror jag inte att han skulle bry sig alls. Men jag har själv tänkt att jag kör helt alkoholfritt från ägglossningen. Så mkt fokus kring detta vilket känns jobbigt men alla som känner mig skulle verkligen reagera om jag valde alkoholfritt. Tycker att det känns lättare att låtsas dricka än att hitta på ursäkter. Vill inte berätta öppet för alla att vi försöker liksom. Hur tänker ni med alkohol kör ni helt alkoholfritt nu när ni försöker bli gravida?


    Dricker inte alkohol hemma (nu innan bim) men är bjuden på bröllop och ska på tjejweekend så kommer dricka alkohol fram tills typ 9 dagar före bim. Vill egentligen kanske inte dricka men blir för tydligt om jag inte gör de, ska dricka så lite jag kan dock. Är problematiskt tycker jag när man alltid dricker i andras sällskap annars, även om måttligt. Men som andra säger om de tar ett år eller mer så kommer de nog ändå slinka ner någon drink här och där innan ett positivt test. Skulle aldrig dricka om jag visste att jag var gravid, såklart.
  • Jenek18
    Semlan3 skrev 2021-08-25 16:49:40 följande:

    Nej. När vi försökte få vårt första barn tog det 9 månader. Ångrar så i efterhand att jag inte levde mer som vanligt. Blev lång tid utan alkohol och att kunna leva mer normalt. Är ju småbarnsförälder nu så dricker sällan. Men om jag skulle ta ett glas vin dagarna innan bom så oroar jag mig inte, det är så tidigt.


    Hej, åh tack för det perspektivet, det har jag faktiskt inte alls tänkt på. Finns ju verkligen en poäng med att passa på för med ett litet barn blir det ju inte mkt fester. Jag tror inte heller att måttliga mängder alkohol har någon betydelse så tidigt. Men ville ändå köra alkoholfritt från eventuell befruktning.
  • Chilins

    Hej hörni!

    Det börjar närma sig denna månads ägglossning för min del och jag vill vara beredd så jag är redo med clearblues ägglossningstest, har tidigare haft RFSU. Nu till min fråga, vilken tid på dagen kör ni ägglossningstest? :) man vill ju gärna testa ungefär samma tid varje dag

  • Lövsångerska1991
    Chilins skrev 2021-08-25 18:58:32 följande:

    Hej hörni!

    Det börjar närma sig denna månads ägglossning för min del och jag vill vara beredd så jag är redo med clearblues ägglossningstest, har tidigare haft RFSU. Nu till min fråga, vilken tid på dagen kör ni ägglossningstest? :) man vill ju gärna testa ungefär samma tid varje dag


    Jag tog morgonurinet så det blev när jag vaknade, kunde vara vid 5 på vardagar om jag vaknade kissnödig innan klockan ringde. Annars vid kl 6 på vardagar och knalle vid 7 på helgen. Men har lärt mig nu att få man blinkande gubbe så kan man testa flera gånger samma dag. Tror det är bra, så man inte missar den. Om det är såna test du har alltså :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?