• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Chilins skrev 2021-08-25 18:58:32 följande:

    Hej hörni!

    Det börjar närma sig denna månads ägglossning för min del och jag vill vara beredd så jag är redo med clearblues ägglossningstest, har tidigare haft RFSU. Nu till min fråga, vilken tid på dagen kör ni ägglossningstest? :) man vill ju gärna testa ungefär samma tid varje dag


    Är det cb digital(rosa) eller cb advanced digital(lila)? Man använder de på lite olika sätt :)
  • Kiwikiwi
    Chilins skrev 2021-08-25 18:58:32 följande:

    Hej hörni!

    Det börjar närma sig denna månads ägglossning för min del och jag vill vara beredd så jag är redo med clearblues ägglossningstest, har tidigare haft RFSU. Nu till min fråga, vilken tid på dagen kör ni ägglossningstest? :) man vill ju gärna testa ungefär samma tid varje dag


    Hej,

    Jag körde med cb digitala rosa test och tog på morgonurinen, fick glad gubbe på testdag 4 :)
  • chouette
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-24 15:57:08 följande:
    Jag får också en sån känsla till och från dessa dagar. Kastas mellan hopp och förtvivlans hela tiden, lite jobbigt. Tänker först ?jag kände någonting i magen? ?det känns som att det kan bli någonting den här gången, jag bara känner det? men sen känns det som att det inte finns någonting, bara ett stort tomrum. Och jag tänker tankar som ?varför skulle just jag bli gravid lätt?? Mycket annat i livet har varit jobbigt för mig med psykisk ohälsa bl.a. och jag kan liksom känna mig ?otursdrabbad? vilket är rätt tramsigt egentligen. Därför tänker jag ibland att ?det är klart att det inte kommer gå? eller ?vi kommer förstås bli det där paret som inte kan få barn?. Borde verkligen inte tänka så här mycket!
    Förstår hur du menar. Det är lättare sagt än gjort att tänka på annat när man väl har bestämt sig. Man blir lätt väldigt fixerad. Nu har ju vi ett barn sedan innan och vet åtminstone att det borde gå att få ett till även om man inte kan veta säkert :) Men med första barnet så visste man ju inte ens om man kunde få barn och då tänkte man ju på sådana scenarior desto mer. 
  • chouette
    Jenek18 skrev 2021-08-24 17:32:42 följande:
    Hej, jag har BIM en dag efter dig och tänkte göra ett tidigt test på lördag. Jag har också en magkänsla som säger att något är annorlunda. Mina bröst är ömma och brukar nog inte vara det såhär långt innan mens. Känner mig också lite känsligare än vanligt började gråta idag för ingenting. Vågar inte heller säga något till min man, han tycker definitivt att jag lägger för mkt fokus på detta redan och jag riskerar att bli väldigt besviken. Tänkte inte nämna något om graviditet förrens på lördag när jag testar.
    Håller tummarna för dig!!
  • Chilins
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 19:21:14 följande:

    Jag tog morgonurinet så det blev när jag vaknade, kunde vara vid 5 på vardagar om jag vaknade kissnödig innan klockan ringde. Annars vid kl 6 på vardagar och knalle vid 7 på helgen. Men har lärt mig nu att få man blinkande gubbe så kan man testa flera gånger samma dag. Tror det är bra, så man inte missar den. Om det är såna test du har alltså :)


    Okej :) det är dom här ?vanliga? rosa, blinkar dom?
  • Chilins
    Värphönan skrev 2021-08-25 19:45:44 följande:

    Är det cb digital(rosa) eller cb advanced digital(lila)? Man använder de på lite olika sätt :)


    Det är dom rosa, jag har aldrig använt såna här :) bara rfsu tidigare så jag har verkligen ingen aning. Går in på dag 11 i cykeln imorgon och har dom två senaste månaderna haft 29 dagars cykler så jag tänkte börja testa på fredag (dag 12) Vill verkligen inte missa ägglossningen denna månad
  • Lövsångerska1991
    Chilins skrev 2021-08-25 21:45:33 följande:

    Okej :) det är dom här ?vanliga? rosa, blinkar dom?


    Nej, mina är de lila/blå. Förlåt, jag borde varit tydligare. Är det någon som vet skillnaden mellan dem?
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 22:20:50 följande:

    Nej, mina är de lila/blå. Förlåt, jag borde varit tydligare. Är det någon som vet skillnaden mellan dem?


    De lila tror jag visar dina 4 mest fertila dagar och därmed den blinkande gubben, som jag förstått de är de väl viktigt att man börjar testa med dessa några dagar innan äl. De rosa som jag använt är väl mer som "vanliga test" och visar bara när du är som mest fertil 2 dagar, ingen blinkande gubbe, dessa kan man även ta flera tider på dygnet inte bara på morgonenurinen.
  • Mina pojkar 2

    Hej! Jag följer gärna med i tråden! Har haft två täta missfall, tog en del prover efter det som visade att jag hade problem med köldkörtel (hypotyreos) äter levaxin nu, Gyn läkaren tror att det är därför jag fått missfallen. Men nu är värdet bättre och förhoppningsvis haft ägglossningen denna månad. Är på Äl+ 10 och väntar nu tills jag kan ta ett graviditetstest :) har haft molande mensvärk två dagar efter ägglossning som kommer och går hela tiden och att det ilar i livmodern, känns som växtvärk/ trångt. Lycka till alla

  • Värphönan
    Chilins skrev 2021-08-25 21:47:25 följande:

    Det är dom rosa, jag har aldrig använt såna här :) bara rfsu tidigare så jag har verkligen ingen aning. Går in på dag 11 i cykeln imorgon och har dom två senaste månaderna haft 29 dagars cykler så jag tänkte börja testa på fredag (dag 12) Vill verkligen inte missa ägglossningen denna månad


    Tror det står i instruktionen att man ska testa mellan Kl 10-20 med dom men jag är inte alls säker? Men läst om de som tagit dom på morgonen och ändå fått positivt resultat. Jag har bara kört advanced och de ska man testa på morgonurin fram tills de börjar blinka och då kan man testa när som på dygnet.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?