• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    chouette skrev 2021-08-27 08:42:06 följande:

    Känner mig också lite modfälld och än så länge bara första försöket med syskon. Fick ju någon slags spökstreck i onsdags vilket fick upp hoppet väldigt mycket, men nu har det bara varit blankt. Testade imorse och kunde inte se någonting. Känner dessutom lite menskänsla så min magkänsla om att det hade gått vägen börjar ruckas nu :( Är dock bara ÄL+10 än så länge så kan fortfarande vara någonting. Men det är okej att ha känslor och känna sig besviken även om andra har kämpat längre eller har det tufft. Alla har rätt till sina egna känslor.


    Tack för ditt svar! Började tänka att jag kanske skrivit något väldigt fel, liksom egoistiskt och på sätt och vis var var det det, blev för dramatisk. Handlar mer om en känsla av att ständigt bli drabbad av saker, har ofta otur och har haft det kämpigt i många år med psykisk ohälsa, och därför blir det som att jag förväntar mig att även detta ska gå dåligt.

    Ser att du har BIM den 31:a, tycker inte du ska ge upp hoppet helt än. Upplever du att det är precis samma menskänsla du får nu som innan mens? Jag har ömma bröst, men tycker att det började tidigare än vanligt och att de känns lite annorlunda, men det är troligtvis inbillning. De känns liksom mer ömma när jag går runt (utan bh) än när jag väl känner på dem med händerna. Och de är inte superömma. Iom att jag är hemma sjuk går jag dessutom runt utan bh vilket jag vanligtvis inte gör. Så då känns det kanske annorlunda.

    Så störigt att det kan bli spökstreck, det borde inte få förekomma!
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 07:05:25 följande:

    God morgon!

    Vill börja med att säga att jag känner att jag skrev ett dumt inlägg tidigare som kan ha framstått som okänsligt, eller mest barnsligt. Ber om ursäkt för det, särskilt om någon blev illa till mods. Ibland hoppar det liksom grodor ur mig.

    Sen undrar jag vad ni har för erfarenheter av tetslagrets testa tidigt stickor? De ska kunna visa positivt väldigt tidigt har jag hört. Beställde ett 10-pack av dem.


    Kan inte svara för andra men själv reagerade jag inte på att du skulle ha skrivit något olämpligt. Kände kanske snarare sorgsenhet för din skull för att du kände att du inte skulle förtjäna ett plus.

    Livet är orättvist, och hur svårt eller lätt man har att få barn är också orättvist. Kan inte sticka under stolen med att jag kunnat bli väldigt ledsen när jag läst inlägg på familjeliv med kvinnor som blivit gravida utan att ens försöka, eller kvinnor som försökt få barn och sen lyckats snabbt men ångrat sig och börjat prata om abort högt och lågt i grupper där andra försöker och kämpar, när vi försökt och misslyckats om och om igen. Och när vi sist trodde vi lyckades fick vi mattan bortsvept under våra fötter på kub och lämnades i ovisshet i flera veckor innan vi tillslut fattade ett beslut om vår bebis framtid. Vi har haft otur och ja livet är inte rättvist och det är inget jag kan klandra andra som vill (eller kanske inte vill) ha barn för.

    Det är svårt att styra sina tankar och lätt att hamna i en negativ spiral, speciellt när man går in för att skaffa barn. Det kan ta upp hela ens tillvaro om man låter det. När man är hemma sjuk och inte har något annat som tar ens uppmärksamhet är det extra svårt att inte låta tankar skena.

    Det kommer säkert bli bra! Ni kommer få ett plus så småning om hoppas jag :) om det inte går på första eller andra kanske det går på tredje. Tror det viktigaste är att inte sluta leva för allt annat som ger glädje och ta tillvara på stunder dom gör att man mår bra. Att det tar upp till 1-1,5 år är inte helt ovanligt även om det sällan är de scenarion som visas här på familjeliv. Men denna plattformen är bara en liten del av verkligheten.

    Oj vilket långt inlägg det blev! Men hoppas du mår bättre snart och håller tummarna att du får plus förr än senare :)

    Tyvärr ingen erfarenhet av deras tidiga tester. Men deras vanliga stickor tycker jag är bra så hoppas deras tidiga test håller samma standard!
  • BounceBambi

    Håller med flera om att det är kul att se flera plus i tråden! Skönt att se att det faktiskt går bra och snabbt för många, ger mer hopp om att det kan göra det för mig också. :)

    Själv väntar jag på första mens efter stopp av p-medel, borde komma runt 5/9 så finns en liten chans att jag lyckats bli gravid innan det. Har bestämt mig oavsett för att inte testa förens några dagar efter BIM. Kommer nog ändå kännas rätt bra med mens så att man vet att kroppen är igång igen. Jag kommer inte ta något test förens några dagar efter BIM oavsett har jag bestämt. Tror att jag kommer börja testa så mycket om jag väl börjar och jag försöker ha en mer avslappnad approach även om det är svårt. 

  • chouette
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 09:03:37 följande:
    Tack för ditt svar! Började tänka att jag kanske skrivit något väldigt fel, liksom egoistiskt och på sätt och vis var var det det, blev för dramatisk. Handlar mer om en känsla av att ständigt bli drabbad av saker, har ofta otur och har haft det kämpigt i många år med psykisk ohälsa, och därför blir det som att jag förväntar mig att även detta ska gå dåligt.

    Ser att du har BIM den 31:a, tycker inte du ska ge upp hoppet helt än. Upplever du att det är precis samma menskänsla du får nu som innan mens? Jag har ömma bröst, men tycker att det började tidigare än vanligt och att de känns lite annorlunda, men det är troligtvis inbillning. De känns liksom mer ömma när jag går runt (utan bh) än när jag väl känner på dem med händerna. Och de är inte superömma. Iom att jag är hemma sjuk går jag dessutom runt utan bh vilket jag vanligtvis inte gör. Så då känns det kanske annorlunda.

    Så störigt att det kan bli spökstreck, det borde inte få förekomma!

    Förstår. Men försök att inte skjuta ner göra-barn-projektet innan det ens startat Glad Det kommer säkert gå jättebra!


    Nja, svårt att säga. Det kommer och går liksom. Förut kändes det som mensmolande men nu är känslan över och känns istället lite skumt runt högra äggstocken. Har också en lite tyngre känsla i brösten. 


    Nej, det är så störigt! Blir ju att jag jämför med hur det var förra gången. Då fick jag ett svagt streck på kvällen på ÄL+10 och sedan plussade jag med CB med veckoindikator på kvällen på ÄL+12. Så jag förväntar mig ju typ att om det är något så borde jag se det redan på ÄL+10, men det behöver ju nödvändigtvis inte vara så :)

  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-08-27 09:35:32 följande:

    Kan inte svara för andra men själv reagerade jag inte på att du skulle ha skrivit något olämpligt. Kände kanske snarare sorgsenhet för din skull för att du kände att du inte skulle förtjäna ett plus.

    Livet är orättvist, och hur svårt eller lätt man har att få barn är också orättvist. Kan inte sticka under stolen med att jag kunnat bli väldigt ledsen när jag läst inlägg på familjeliv med kvinnor som blivit gravida utan att ens försöka, eller kvinnor som försökt få barn och sen lyckats snabbt men ångrat sig och börjat prata om abort högt och lågt i grupper där andra försöker och kämpar, när vi försökt och misslyckats om och om igen. Och när vi sist trodde vi lyckades fick vi mattan bortsvept under våra fötter på kub och lämnades i ovisshet i flera veckor innan vi tillslut fattade ett beslut om vår bebis framtid. Vi har haft otur och ja livet är inte rättvist och det är inget jag kan klandra andra som vill (eller kanske inte vill) ha barn för.

    Det är svårt att styra sina tankar och lätt att hamna i en negativ spiral, speciellt när man går in för att skaffa barn. Det kan ta upp hela ens tillvaro om man låter det. När man är hemma sjuk och inte har något annat som tar ens uppmärksamhet är det extra svårt att inte låta tankar skena.

    Det kommer säkert bli bra! Ni kommer få ett plus så småning om hoppas jag :) om det inte går på första eller andra kanske det går på tredje. Tror det viktigaste är att inte sluta leva för allt annat som ger glädje och ta tillvara på stunder dom gör att man mår bra. Att det tar upp till 1-1,5 år är inte helt ovanligt även om det sällan är de scenarion som visas här på familjeliv. Men denna plattformen är bara en liten del av verkligheten.

    Oj vilket långt inlägg det blev! Men hoppas du mår bättre snart och håller tummarna att du får plus förr än senare :)

    Tyvärr ingen erfarenhet av deras tidiga tester. Men deras vanliga stickor tycker jag är bra så hoppas deras tidiga test håller samma standard!


    Tack för ditt fina svar! <3 Skönt att du inte blev upprörd av mitt tidigare inlägg. Kände mer att jag har ju ingen aning om det kommer bli lätt, svårt eller inte alls. Det är ju så mycket värre att som för dig och flera andra förlova ett barn, eller att det tar lång tid, som du säger. Låter galet med någon som planerar att skaffa barn och sedan vill göra abort. :/

    Du har helt rätt i att man måste fortsätta leva. Även OM jag nu skulle vara gravid nu så förändras ju inte livet totalt riktigt ännu, det syns inte på ett bor månader och man fortsätter gå till jobbet, handla mat, kolla tv med sambon, träffa familj och vänner osv. Livet går ju på som vanligt, fast att man nog känner sig lite förtrollad kan jag tänka mig? :) Längtar dock mycket efter att köpa gravidböcker och kanske någon sån klassisk dvd film som Nio månader, känns liksom dumt att göra det innan vi vet om det kan bli något. Men jag ska försöka komma på positiva saker jag kan göra i väntan på väntans tider! :)

    Hur mår du idag? Har du kontaktat en barnmorska för ett inskrivningsmöte?
  • Willow89

    Jahapp, då var det jag som fick uppdatera här då. Mensen kom två dagar innan beräknat BIM, uppskattar det ändå så slipper jag gå och vänta i onödan. Cykeln var bara 27 dagar och förra månaden 28.

    Men otroooligt segt nu, kan inte fatta att det gått ett halvår sen jag fick tillbaka mensen efter att ha slutat med minipiller! Otroligt lång tid i sammanhanget, tycker jag. Ska beställa ägglossningstest nu, har inte kört med det innan för jag har inte velat göra ett för stort projekt av det. Litat på min kropp och flytningar (och lite appen). Men nu är det dags!

    BIM-lista

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    ?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • SecretFlower
    Uppdaterar listan då även det digitala testet bekräftade det Hjärta
    Hade glömt hur extrem den här tröttheten är. Tur att man jobbar hemmifrån och kan lägga sig och vila emellan.

    Håller tummarna för er andra.

    BIM-lista


    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    ?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)
  • Sheltie
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 07:05:25 följande:

    God morgon!

    Vill börja med att säga att jag känner att jag skrev ett dumt inlägg tidigare som kan ha framstått som okänsligt, eller mest barnsligt. Ber om ursäkt för det, särskilt om någon blev illa till mods. Ibland hoppar det liksom grodor ur mig.

    Sen undrar jag vad ni har för erfarenheter av tetslagrets testa tidigt stickor? De ska kunna visa positivt väldigt tidigt har jag hört. Beställde ett 10-pack av dem.


    Jag tog inte illa vid mig, utan kunde känna igen mig lite i känslorna för liknande hade jag vid första cykeln som vi försökte. Man är orolig och nojar sig att det inte kommer gå och att det ska ta väldigt lång tid att få ett barn och för mig har längtan efter ett barn funnits där långt innan vi ens började försöka så i mitt huvud har hela barn-situationen pågått mycket längre än vad den egentligen har. Samt så gick jag all-in med tester och allt redan första månaden just pga den stora längtan och oron att det skulle vara något fel. 

    Nu har jag haft turen att plussat redan på andra försöket, men det är ingen garanti på att det kommer gå hela vägen. 

    Ville egentligen bara säga att dina känslor och tankar är inte ovanliga att ha och du är inte ensam <3 
  • Willow89
    SecretFlower skrev 2021-08-27 11:01:11 följande:
    Uppdaterar listan då även det digitala testet bekräftade det Hjärta
    Hade glömt hur extrem den här tröttheten är. Tur att man jobbar hemmifrån och kan lägga sig och vila emellan.

    Håller tummarna för er andra.

    BIM-lista

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    ?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)
    Stort grattis till 4:an, vad mysigt! :) 
  • Lövsångerska1991
    Willow89 skrev 2021-08-27 10:51:47 följande:

    Jahapp, då var det jag som fick uppdatera här då. Mensen kom två dagar innan beräknat BIM, uppskattar det ändå så slipper jag gå och vänta i onödan. Cykeln var bara 27 dagar och förra månaden 28.

    Men otroooligt segt nu, kan inte fatta att det gått ett halvår sen jag fick tillbaka mensen efter att ha slutat med minipiller! Otroligt lång tid i sammanhanget, tycker jag. Ska beställa ägglossningstest nu, har inte kört med det innan för jag har inte velat göra ett för stort projekt av det. Litat på min kropp och flytningar (och lite appen). Men nu är det dags!

    BIM-lista

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    ?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)


    Vad tråkigt att mensen kom, men skönt som du säger att den ändå inte var sen för då hade förhoppningarna säkert blivit högre. Ägglossningstest är väldigt bra tycker jag. Min kompis trodde att hon visste när hon hade ägglossning, hon räknade ut ungefär var den borde ligga, och det blev ingen graviditet de första fyra försöken. Sedan köpte hon tester och det visade sig vara ett helt annat datum än hon tänkt. Det försöket lyckades och de har nu ett friskt litet barn :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?