• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 13:55:24 följande:

    Hej :) Det är skönt att veta att man inte är ensam om sina tankar :) det ger lite perspektiv. Kanske har jag inte extrem otur? Det är kanske bara livet, det trasslar till sig för de flesta och så där. För om man skulle vara otursdrabbad, då är det som att tro på en högre makt som bestämt det, och det jag nog inte på egentligen?

    Skönt om du kan låta bli att stressa och bli besatt. Jag har en massa syskonbarn och även vänner med barn och det är mysigt, men har mer börjat känna som ett utanförskap nu på senaste tiden. Som att alla är med i en klubb jag inte får tillträde till?.


    Ja men precis! Det är väldigt skönt då jag inte berättat för någon att vi försöker! :) man får helt enkelt ha tålamod:)
  • Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 13:55:24 följande:

    Hej :) Det är skönt att veta att man inte är ensam om sina tankar :) det ger lite perspektiv. Kanske har jag inte extrem otur? Det är kanske bara livet, det trasslar till sig för de flesta och så där. För om man skulle vara otursdrabbad, då är det som att tro på en högre makt som bestämt det, och det jag nog inte på egentligen?

    Skönt om du kan låta bli att stressa och bli besatt. Jag har en massa syskonbarn och även vänner med barn och det är mysigt, men har mer börjat känna som ett utanförskap nu på senaste tiden. Som att alla är med i en klubb jag inte får tillträde till?.


    Ja men precis! Det är väldigt skönt då jag inte berättat för någon att vi försöker! :) man får helt enkelt ha tålamod:)

    [quote=81338065][quote-nick]Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 13:55:24 följande:[/quote-nick]Hej :) Det är skönt att veta att man inte är ensam om sina tankar :) det ger lite perspektiv. Kanske har jag inte extrem otur? Det är kanske bara livet, det trasslar till sig för de flesta och så där. För om man skulle vara otursdrabbad, då är det som att tro på en högre makt som bestämt det, och det jag nog inte på egentligen?

    Skönt om du kan låta bli att stressa och bli besatt. Jag har en massa syskonbarn och även vänner med barn och det är mysigt, men har mer börjat känna som ett utanförskap nu på senaste tiden. Som att alla är med i en klubb jag inte får tillträde till?.[/quote

    Förstår känslan av att inte få vara med i den där klubben man så gärna vill få tillträde till! Men förhoppningsvis får vi det snart allihopa :) tänker att det är okej att känna dessa känslor men att man inte låter sig besegrad av dem, man är ju bara människa:)
  • hurtänktedunu
    Värphönan skrev 2021-08-26 23:37:37 följande:

    Jag blev gravid direkt efter utan mens emellan så det kan gå, men man ska kanske inte bli besviken om det inte blir så heller. Jag fick negativt på gravtest veckan efter mitt mf startade och positivt på äl-test 14 dagar efter. Lycka till! <3


    Ja vi får hoppas. Idag fick jag en ordentlig väldigt äcklig (ursäkta info) flytning. Konsistens av en snorloska. Skulle det kunna vara ägglossning?

    Nej jag glömde kolla test i morse men kan göra det ikväll.
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 13:51:46 följande:

    [quote=81337911][quote-nick]Kiwikiwi skrev 2021-08-27 11:55:11 följande:[/quote-nick]Känner igen mig så mycket i det du skriver, jag känner också en viss otur som förföljer mig genom livet. De går aldrig lika lätt som för alla andra, men så kanske alla känner? Jag led också av en ganska djup depression förra året som inte togs på allvar av sjukvården och kom äntligen ur den i våras och tror också därför man känner sig ännu mer redo för ett litet barn och få känna helt att livet är tillbaka!

    Jag är på tjejweekend och som jag nämnt tidigare dricks de drinkar osv men igår hällde jag i smyg ut bubblet på rummet och skippade vin till maten och tog alkoholfritt. Skulle på något sätt känna mig lite "ledsen" om jag gjort allt i onödan även om de låter superfånigt att känna så. Men man försöker anstränga sig för de eventuella barnet som kanske blivit till även om chansen är rätt liten på första försöket.[/quot]

    Skickar en kram till dig <3 Depressioner är hemska. Skönt att du kommit ut på rätt sida. Jag har haft depression, men framför allt har jag haft tvångssyndrom i många år, och det är jättejobbigt, men jag har lärt mig leva med det och jag ägnar allt mindre tid åt tvånget, jag fungerar i vardagslivet nu på ett annat sätt än tidigare. Och jag vill bli ännu friskare för det kommande barnets skull.

    Vad skönt att du kunde hitta ett sätt att slippa alkoholen :) tror att det var ett bra val. Jag är lite ledsen för att jag har använt bisolvon, det ska man bara göra i nödfall. Även paracetamol. Haft så jobbigt med hostan och värk i kroppen, men ser äntligen ljuset nu iaf. Men borde väl egentligen vara gulesäcken som ger näring till barnet nu? Om det är något där vill säga.

    Förresten, märkte precis att det var vått i mitt trosskydd, mycket mer än det brukar vara. Kände efter och det är som en väldigt vattnig genomskinlig flytning, inte slemmig. Jag hade inte tänkt på något romantiskt eller så kanske jag bör tillägga. Kan det vara ett graviditetstecken?


    Paracetamol ska inte vara farligt att äta under graviditeten (alltså inte innan heller), jag läste på om det igår och de kunde vara farligt om man åt det varje dag i en månad, kunde leda till adhd hos barnet, men verkar inte alls vara några problem att ta vid värk och förkylning :)

    Ja men många verkar ju ha mer flytning som tidiga graviditetssymptom så de kan de ju absolut vara! Jag har inga symtom alls och försöker verkligen att inte inbilla mig några heller. Tycker också att man läser om få som faktiskt har symtom innan bim, så man kanske inte ska stressa upp sig innan man får svart på vitt när man tar test senare nästa v.
  • toughshit

    Herregud!

    Kunde knappt tro mina ögon nu när jag fick en blinkande glad gubbe på ÄL-testet :O

    Sjukt att jag känner av ägglossningen så mycket. Känns ju som att jag ska få mens när som helst. Jag hade nästan inte ens tänkt ta något test idag eftersom strecken på själva stickorna såg ut att bli blekare varje dag.. Slutade med minipiller den 6/8.

    Jag är så förvånad. Trodde nästan att mensen är på väg, för det känns precis så! (Fast har gjort det sedan i måndags)


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Semlan3
    Juli1990 skrev 2021-08-27 08:02:41 följande:

    Håller helt med dig, såå segt! Enligt NC ska jag ha ÄL på torsdag nästa vecka och började testa med NC Advanced äl-test (de blåa) igår.. såklart toknegativa, börjar bli orolig att mina ÄL-test ALLTID visar negativt :(. Har testat med stickor också i några dagar med förmiddagsurinet, då är det ändå ganska starka streck, men oförändrade så antar att ingen stegring sker än och att det inte är ägglossning i sikte än. Vi kommer förmodligen köra att börja ligga varje dag från och med imorgon om vi har möjlighet, och eventuellt två gånger per dag när NC säger att jag har högst fertilitet, men vi får se om det går att få till.. så jobbigt detta är haha. 


    Ja men verkligen. Blir att man inte alltid orkar ligga men typ tvingar sig för att man verkligen inte vill missa en potentiell chans!
  • Lövsångerska1991
    toughshit skrev 2021-08-27 17:20:44 följande:

    Herregud!

    Kunde knappt tro mina ögon nu när jag fick en blinkande glad gubbe på ÄL-testet :O

    Sjukt att jag känner av ägglossningen så mycket. Känns ju som att jag ska få mens när som helst. Jag hade nästan inte ens tänkt ta något test idag eftersom strecken på själva stickorna såg ut att bli blekare varje dag.. Slutade med minipiller den 6/8.

    Jag är så förvånad. Trodde nästan att mensen är på väg, för det känns precis så! (Fast har gjort det sedan i måndags)


    Åh så kul :) lagom till helgen också!
  • Värphönan
    Juli1990 skrev 2021-08-27 14:44:27 följande:
    Tack för snabbt svar!
    Jag är säker, hade mens förra helgen i fyra dagar! Jag började med CB Advanced i dag 9, så jag tror inte att det var för sent. Jag har en cykel på mellan 29-32 dagar enligt NC och det var rekommenderat att börja testa igår enligt anvisning :). Tycker det låter konstigt om jag missat då jag enbart är i början av cykeln och brukar ha ÄL enligt NC dag 14-19 (med lite olika variationer).. Blir lite klok på detta. absolut, jag tempar också :). 

    Ok, jag fick för mig att du va på cd 14 nu av någon anledning men då är det ju gott om dagar kvar :) då vet jag inte vad grejen är med stickorna, men att det digitala inte visar något än är kanske för att det är för tidigt helt enkelt. Om du har snabb ökning av östrogen innan äl så kanske de reagerar lite senare. Speciellt om du är på dag 9 och det skulle visa sig att det är en månad du har äl cd 19. 


    Det är säkerligen olika för olika personer men jag brukar få maximal fertilitet ca 2 dagar före äl faktiskt sker och oftast för jag hög fertilitet 1-3 dagar innan dess. Det har också hänt att jag aldrig fått hög fertilitet utan att det gått från O direkt till maximal fertilitet. 


    Så om du fortsätter så borde du få något utslag snart :)

  • Värphönan
    hurtänktedunu skrev 2021-08-27 16:01:42 följande:
    Ja vi får hoppas. Idag fick jag en ordentlig väldigt äcklig (ursäkta info) flytning. Konsistens av en snorloska. Skulle det kunna vara ägglossning?

    Nej jag glömde kolla test i morse men kan göra det ikväll.
    Inte upplevt det själv men hört de som berättat som att en liten slempropp släppt när tappen är fullt öppen för att ta emot spermierna, så kanske va det? isåfall är definitivt äl här :) Mys på! <3
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-27 13:51:46 följande:

    Skickar en kram till dig <3 Depressioner är hemska. Skönt att du kommit ut på rätt sida. Jag har haft depression, men framför allt har jag haft tvångssyndrom i många år, och det är jättejobbigt, men jag har lärt mig leva med det och jag ägnar allt mindre tid åt tvånget, jag fungerar i vardagslivet nu på ett annat sätt än tidigare. Och jag vill bli ännu friskare för det kommande barnets skull.

    Vad skönt att du kunde hitta ett sätt att slippa alkoholen :) tror att det var ett bra val. Jag är lite ledsen för att jag har använt bisolvon, det ska man bara göra i nödfall. Även paracetamol. Haft så jobbigt med hostan och värk i kroppen, men ser äntligen ljuset nu iaf. Men borde väl egentligen vara gulesäcken som ger näring till barnet nu? Om det är något där vill säga.

    Förresten, märkte precis att det var vått i mitt trosskydd, mycket mer än det brukar vara. Kände efter och det är som en väldigt vattnig genomskinlig flytning, inte slemmig. Jag hade inte tänkt på något romantiskt eller så kanske jag bör tillägga. Kan det vara ett graviditetstecken?


    Precis som Kiwikiwi skrev så är det ingen fara med paracetamol. Det är ibuprofen man ska hålla sig borta ifrån som gravid :) Så du behöver absolut inte känna någon skuld för att du tagit det. 


    Det kan absolut vara ett graviditetstecken med flytningen. 


    Tufft med ocd men skönt att du hittat sätt att fungera <3 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?