• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wave Mother
    slo92 skrev 2021-09-04 10:09:00 följande:

    Jag har en liten fundering. Enligt min app så har jag ägglossning på söndag (cykeldag 13) då jag har en menscykel på ungefär 26 dagar. Igår fick på jag såna där fertila, klistriga flytningar, men när jag tog ett ägglossningstest och så var det negativt. Är det så att dessa fertila flytningar kommer efter LH-toppen, vilket innebär att jag testade för sent och missade LH-stegringen? Vi hade sex igår och imorse, men tror ni att det finns risl att ägglossningen redan var över då?


    Jag fick äggviteflytningar tidigare i veckan (i måndags/tisdags). Jag hade testat negativt på LH-stickor innan i flera dagar och testade även negativt hela veckan fram till igår, då det dök upp en stark stegring på kvällen och jag fick ännu mer äggviteflytningar. Så jag tror att jag har äl idag eller i morgon.

    Efter att ha läst runt på internet ett tag tror jag helt enkelt att de flytningarna kan komma lite före ibland.
  • evelinagra1
    Värphönan skrev 2021-09-04 11:03:26 följande:

    Jag fick längre cykel när jag använde RR så jag slutade med det och har inte vågat testa några fler huskurer efter det.


    Säkert så för mig också då.. ska jag sluta med dom nu eller ta dem fram till äl?
  • Bez

    Ni som kör clearblue advance läst att många av er fått blinkande gubbe rätt länge innan fast gubbe? Fick blinkande idag bara 3dje test dagen men tror inte jag har ägglossning förrän fre/lör nästa vecka så borde få fast på typ torsdag?

    Ska man ta de lite chill med liggandet och spara sig eller är de bra att börja köra fast de känns tidigt? Så man inte bränner ut sig och inte orkar när de borde va dags?

  • Värphönan
    evelinagra1 skrev 2021-09-04 11:41:17 följande:
    Säkert så för mig också då.. ska jag sluta med dom nu eller ta dem fram till äl?
    Mår du bra i övrigt kan du ju fortsätta ta dom om du vill men jag tror inte att månadens cykel blir eller mindre påverkad än den redan är av att du tar dom ett par dagar till eller slutar nu. 
  • Värphönan
    Bez skrev 2021-09-04 12:37:23 följande:

    Ni som kör clearblue advance läst att många av er fått blinkande gubbe rätt länge innan fast gubbe? Fick blinkande idag bara 3dje test dagen men tror inte jag har ägglossning förrän fre/lör nästa vecka så borde få fast på typ torsdag?

    Ska man ta de lite chill med liggandet och spara sig eller är de bra att börja köra fast de känns tidigt? Så man inte bränner ut sig och inte orkar när de borde va dags?


    varannan dag kanske? Jag har aldrig haft sex mer än 2-3 gånger runt äl och det har funkat 4 gånger men det är ju fler månader som jag inte blivit gravid än gravid om man säger så. 
  • evelinagra1
    Värphönan skrev 2021-09-04 12:45:23 följande:

    Mår du bra i övrigt kan du ju fortsätta ta dom om du vill men jag tror inte att månadens cykel blir eller mindre påverkad än den redan är av att du tar dom ett par dagar till eller slutar nu. 


    Hmm ja okej, fortsätter några dagar till då kanske :)
  • knyttets

    Hjälp! Vad tror ni om det här? Är nu på BIM-2, ÄL+10 (appen justerade BIM till 6/9 efter positiva ägglossningstest). Syns det faktiskt något här eller håller jag på att tappa förståndet? Första bilden är tagen under testtiden andra en kort stund efteråt. Vanliga RFSU-test taget på eftermiddagsurin. Haft spök på dessa tester tidigare, men då har "strecket" försvunnit då testet torkar.

  • Sophiee92
    hurtänktedunu skrev 2021-09-04 09:29:52 följande:
    Spännande. Hoppas det blir något. Jag vet inte riktigt om jag har bim fredag eller söndag nästa helg i och med mitt missfall så vi får se.
    Ah okej förstår :/ vad otroligt ledsamt med missfall... Antar att det redan kan stå i tråden men får man fråga hur långt gången du var när du fick det...? Så hemskt att behöva gå igenom :(... 

    Tack vad snällt. För mig är det allra första gången jag och min man försöker få barn, jag har aldrig varit gravid tidigare trots oskyddat sex i 9 år (!) dock med avbrutet samlag varje gång, så kan inte säga att jag är otroligt hoppfull att lyckas bli gravid nu såhär fort :O. Försöker dock att känna mig så lugn som möjligt och tänker att det får ta den tid det tar, och även om jag givetvis hoppas mer än något annat att snart få ett pluss på stickan så är jag nog mest bara glad över att vi nu äntligen börjat resan mot ett första gemensam barn tillsammans :)
  • Wave Mother

    Jag ser nog allt svagt streck/skugga på båda bilderna. Sedan vet jag inget om de stickorna i sig, men jag skulle nog vara försiktigt positiv!

    Jag gissar att du får ett tydligare i morgon, speciellt om du testar med morgonurin. Jag hade kanske till och med testat igen ikväll och sett till att inte ha druckit för mycket då, så kanske du får tydligare besked innan du måste försöka sova.  


    knyttets skrev 2021-09-04 13:30:37 följande:

    Hjälp! Vad tror ni om det här? Är nu på BIM-2, ÄL+10 (appen justerade BIM till 6/9 efter positiva ägglossningstest). Syns det faktiskt något här eller håller jag på att tappa förståndet? Första bilden är tagen under testtiden andra en kort stund efteråt. Vanliga RFSU-test taget på eftermiddagsurin. Haft spök på dessa tester tidigare, men då har "strecket" försvunnit då testet torkar.


  • hurtänktedunu
    Sophiee92 skrev 2021-09-04 13:43:46 följande:

    Ah okej förstår :/ vad otroligt ledsamt med missfall... Antar att det redan kan stå i tråden men får man fråga hur långt gången du var när du fick det...? Så hemskt att behöva gå igenom :(... 

    Tack vad snällt. För mig är det allra första gången jag och min man försöker få barn, jag har aldrig varit gravid tidigare trots oskyddat sex i 9 år (!) dock med avbrutet samlag varje gång, så kan inte säga att jag är otroligt hoppfull att lyckas bli gravid nu såhär fort :O. Försöker dock att känna mig så lugn som möjligt och tänker att det får ta den tid det tar, och även om jag givetvis hoppas mer än något annat att snart få ett pluss på stickan så är jag nog mest bara glad över att vi nu äntligen börjat resan mot ett första gemensam barn tillsammans :)


    Ja det är många inlägg i den här tråden haha. Men blev gravid på första försöket i juni och gick sen till v10+4 när jag började småblöda. Bebis hade dött i 7+6 ca och vi hade vart på ultraljud v7+4 så kändes lite segt att det inte kunde komma igång direkt då. Men men. Tog cytotec 13 augusti och fick ägglossning 29 augusti. Så det gick ändå smidigt. Hade det nästan på känn då denna graviditet kändes så konstigt. Men jag har ju två barn sedan innan där jag blivit gravid lätt och graviditet och förlossning gått bra så vi vet ju att det funkar i alla fall. Så vi får se hur det blir nu. Om det går snabbt eller kommer ta tid.

    Jag har faktiskt hört många som kört avbrutet flera år och direkt när dom börjar försöka så har det gått så jag tror inte du ska tänka allt för mycket på det. Bara vänta och se helt enkelt.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?