• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 18:57:52 följande:
    Jag tror att det faktiskt kan handla om slumpen att du inte råkat bli gravid med avbrutet samlag. Kanske har du oftast haft ägglossning mitt i veckan och så brukar ni inte ha sex då? Ägglossningen brukar ju komma vid ungefär samma tid varje månad. T.ex får jag nästan alltid mens på helgen (hemskt), så det är liksom ett mönster. Vi har vanligtvis nästan aldrig sex under arbeta veckorna så om vi inte försökt få barn och jag nästan alltid fick ägglossning mellan onsdag-torsdag så vore ju chansen/risken att råka bli gravid väldigt liten. Och om vi dessutom använde metoden avbrutet samlag så kanske det är bara 10-20 % chans/risk att det kommer en försats med spermier.
    Ja det kan nog ha varit mycket slumpen som spelat in där. Man förstår ju nu när man är så insatt i allting kring ÄL osv att det verkligen krävs att man prickar in dom där dagarna när man är fertil. Jag är väldigt regelbunden dock och min ÄL har alltid kommit på en helg förstår jag nu haha... Så vi har nog garanterat haft oskyddad (men avbrutet) under ÄL tidigare. Dock liten risk/chans som du säger med försats och dessutom på det att man skulle lyckats bli gravid.
  • Wave Mother
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-06 06:20:01 följande:
    Jag tror inte det ger någon större effekt ändå, har googlat lite och tänkt. Spermierna åker ju inte ut förrän minst en kvart (då man känner hur det liksom plötsligt rinner) och på den tiden borde de spermier som är dugliga ha hunnit ta sig till ägget. Kroppen kan nog det där själv. Provar på vanligt sätt en gång till åtminstone :)
    Nej, jag håller med om detta. Man blir lite varse nu när man är i situationen, hur man blir lite desperat och hur det finns många som vill sälja saker till en. Tror att det i så fall är bättre (och definitivt billigare) att ligga kvar i sängen ett litet tag längre om man oroar sig.
  • Wave Mother
    knyttets skrev 2021-09-06 06:40:08 följande:

    BIM idag, ännu ingen mens i sikte och känns inte som att den är på kommande. Brukar ha ganska ont första dagen men känner inget sånt nu ännu på morgonen. Testen fortsätter visa svaga svaga streck men tycks inte bli starkare. Köpte digitalt CB igår som jag tar i något skede om mensen inte dyker upp. Känner mig i allmänhet krasslig och har dragit på mig en förkylning, kan det vara ett tecken? Borde inte vara corona och jag har hunnit få båda vaccindoserna, men ska på snabbtest idag ändå. Hur mår ni andra idag?


    Jag vet inte med förkylning och krasslighet, men nästäppa är ett symptom som nämns. Jag hade det när jag var gravid tidigare i år i flera veckor.
  • hurtänktedunu
    Chilins skrev 2021-09-05 21:01:02 följande:

    Åh!! Det låter ju väldigt hoppfullt:) det känns som sagt alldeles för tidigt med mensvärk?


    Ja absolut det tycker jag. Jag har haft molande värk nu sedan 4 dagar tillbaka and still going strong men har inte bim förrän söndag. Så vi får se om det blev något
  • hurtänktedunu
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 21:10:11 följande:

    Jobbigt att behöva renovera så mycket! Men kul att det blir så fint :) jo jag mår bra av att motionera. För mig mycket i jobbet och gillar att promenera med. Man måste ju absolut inte väga sig. Jag blir bara nojig när jag läser att även lite övervikt är dåligt vid graviditet. Har några kg som sagt. Väldigt jobbigt med vikt tycker jag. Har haft ätstörningar tidigare och det känns jobbigt fortfarande ibland.

    Ja jag försöker acceptera känslor som avundsjuka t.ex. Och självklart är glad för hennes skull samtidigt. Spännande att du ska testa, du får uppdatera hur det går :)


    Ja man får göra sitt bästa helt enkelt. Mer kan man inte görs.

    Jag testade men visade inget. Men var ju dessutom 7 dagar innan så man ska nog inte ha för höga förhoppningar än. Men jag tänkte testa igen kanske på onsdag eller något. Om jag kan hålla mig. Hahaha. Det var ju det där också. Så svårt. Men har ordentligt med molvärk i ryggen idag så vi får se. Kände lite i brösten i morse också. Så hoppet lever
  • Jenek18
    Meemelie skrev 2021-09-06 06:39:24 följande:

    Ni som tempar, vad tror ni om detta? BIM imorgon och normalt borde ju tempen sjunka men idag höjdes den istället till högre än tidigare denna cykel. Kanske inte är helt kört denna månad ändå. Kanske vågar hoppas lite ändå? Planen är att testa på onsdag ifall mensen inte dyker upp imorgon!


    Ja men kanske! Jag har tempat i ett år och dagen innan mens eller samma dag så sjunker min temp till medellinjen. Din ökning idag skulle absolut kunna indikera graviditet. Men beror också på hur noggrant du tempar, om du sov oroligt eller var vaken innan du tog tempem kan den öka. Håller tummarna! Häftigt om det skulle vara så att det är en graviditet som visar sig genom kroppstemperaturen.
  • hurtänktedunu
    Sophiee92 skrev 2021-09-05 22:15:14 följande:

    Förstår dig, jag kommer nog inte heller kunna hålla mig från att ta ett test... Tog du ett "testa tidigt" test? Vore ju helt fantastiskt om ni fick ett pluss nu såhär snabbt, håller verkligen tummarna!

    Känner verkligen igen mig i alla gravidsymptom... Har haft en stundtals molande, stundtals huggande smärta i nedre magen och ut mot sidorna, är förmodligen bara jag som inbillar mig eller väldigt tidig mensvärk men man kan ju bara inte låta bli att låta tankarna vandra iväg till en graviditet. Låter som vi är många här i tråden som delar liknande symptom just nu :P


    Jag tog rfsu testa ofta tror jag dom heter. Röda stickor. Gud vad jag skulle vilja spola fram några dagar nu. Haha. Till torsdag i alla fall. Vi får hoppas denna vecka går snabbt. Men det brukar dom ju göra. Men men.

    Vi får väl se om jag inbillar mig eller inte. Känns verkligen som man läser in allt nu. Men både spännande och jobbigt på samma gång. Speciellt i och med att jag skulle vart i v15 nu så känns det ju ännu segare helt klart.
  • BounceBambi
    Lägger in mig själv på BIM-listan eftersom jag fick min mens igår

    BIM


    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet) 


    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)
  • Avokado92
    Chilins skrev 2021-09-05 20:06:26 följande:

    Jag ser ju att det är några som plussat - stort grattis till er!! Jag har en fundering för er som är gravida nu eller som varit gravida tidigare, det är mitt första försök med bebis nu så jag har ju ingen koll.. vi prickade ägglossning några dagar före och samma dag som glad gubbe på clearblue förra veckan och beräknad mens är 14/9 så ännu ett tag bort. Ikväll har jag en molande värk i nedre delen av magen. Litegrann. Knappt märkbart men ändå är den där. Jag undrar om man kan märka av en eventuell graviditet såhär snabbt? Vad har ni haft för symptom som tidigast? Jag har inga känningar i brösten eller så, enbart molande värk i nedre delen av magen. Ett plus vore nästan osannolikt för mig känns det som, jag är så beredd på att det inte kommer ta sig på första försöket men man vet ju verkligen aldrig..


    När jag blev gravid i somras så fick jag förmodligen en nidblödning, för jag hade som en superljus rosa flytning några dagar efter äl. Jag skrev dagbok under tiden och hade skrivit ?jaha blev inget denna månad, hade en superlight mellanblödning nu?. Sen kom tröttheten jättesnabbt för mig - innan bim. Jag somnade sittandes haha. Tyvärr gick det ju inte vägen för mig - men tänkte ändå att jag kunde dela mina symptom. Ett tips är att skriva dagbok med datum, så kan man dela med sig till kompisar eller i såna här forum! :D

    Är det någon annan som erfarenheter av missfall? Jag har inte fått mens sedan mitt missfall (startade 7 aug), men min kropp är verkligen konstig. Sen jag hade ägglossning har jag haft bruna flytningar, rätt så rikliga. Det är inte en nidblödning då det nu hållit på sedan typ 28 augusti. Men det är inte som mens heller. Någon som haft liknande? Har läst att kroppen kan bete sig underligt såhär efter ett missfall. Den kanske kommer ?i fas? efter en riktig mens. Jag trodde först att det var en mens som började, men den drar liksom aldrig igång på riktigt - haha om ni fattar.
  • Värphönan
    BounceBambi skrev 2021-09-06 08:58:07 följande:
    Lägger in mig själv på BIM-listan eftersom jag fick min mens igår

    Det är en gammal lista du hittat så jag uppdaterar med rätt :)


     


    BIM

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet) 

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?