• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Avokado92 skrev 2021-09-06 10:06:18 följande:
    När jag blev gravid i somras så fick jag förmodligen en nidblödning, för jag hade som en superljus rosa flytning några dagar efter äl. Jag skrev dagbok under tiden och hade skrivit ?jaha blev inget denna månad, hade en superlight mellanblödning nu?. Sen kom tröttheten jättesnabbt för mig - innan bim. Jag somnade sittandes haha. Tyvärr gick det ju inte vägen för mig - men tänkte ändå att jag kunde dela mina symptom. Ett tips är att skriva dagbok med datum, så kan man dela med sig till kompisar eller i såna här forum! :D

    Är det någon annan som erfarenheter av missfall? Jag har inte fått mens sedan mitt missfall (startade 7 aug), men min kropp är verkligen konstig. Sen jag hade ägglossning har jag haft bruna flytningar, rätt så rikliga. Det är inte en nidblödning då det nu hållit på sedan typ 28 augusti. Men det är inte som mens heller. Någon som haft liknande? Har läst att kroppen kan bete sig underligt såhär efter ett missfall. Den kanske kommer ?i fas? efter en riktig mens. Jag trodde först att det var en mens som började, men den drar liksom aldrig igång på riktigt - haha om ni fattar.

    När jag fick mf så hann jag aldrig få någon mer mens innan jag blev gravid igen. Min cykel va väl ungefär som vanligt med att jag plussade när jag hade förväntad mens i förhållande till när mitt mf startade. 


    Efter mitt ma så tog det längre tid innan kroppen hittade tillbaka till sitt normala läge så jag tror det är högst individuellt och från gång till gång hur kroppen reagerar.

  • Wave Mother
    Avokado92 skrev 2021-09-06 10:06:18 följande:
    När jag blev gravid i somras så fick jag förmodligen en nidblödning, för jag hade som en superljus rosa flytning några dagar efter äl. Jag skrev dagbok under tiden och hade skrivit ?jaha blev inget denna månad, hade en superlight mellanblödning nu?. Sen kom tröttheten jättesnabbt för mig - innan bim. Jag somnade sittandes haha. Tyvärr gick det ju inte vägen för mig - men tänkte ändå att jag kunde dela mina symptom. Ett tips är att skriva dagbok med datum, så kan man dela med sig till kompisar eller i såna här forum! :D

    Är det någon annan som erfarenheter av missfall? Jag har inte fått mens sedan mitt missfall (startade 7 aug), men min kropp är verkligen konstig. Sen jag hade ägglossning har jag haft bruna flytningar, rätt så rikliga. Det är inte en nidblödning då det nu hållit på sedan typ 28 augusti. Men det är inte som mens heller. Någon som haft liknande? Har läst att kroppen kan bete sig underligt såhär efter ett missfall. Den kanske kommer ?i fas? efter en riktig mens. Jag trodde först att det var en mens som började, men den drar liksom aldrig igång på riktigt - haha om ni fattar.
    Jag hade nyligen MA och fick avbrytande behandling 21 juli i år. Efter det vet jag inte om jag hade äl, men fick mens efter 32 dagar. Jag fick däremot känningar att mensen var på gång i en hel vecka innan, mensvärk etc. så det var en konstig mens på så sätt och den "kom liksom inte igång" när jag trodde att den skulle göra det. Jag blödde ungefär som normalt sen när den väl kom däremot (inte mer i alla fall).

    Nu har jag haft massor av tecken på äl i den här cykeln (är på CD16 idag), så jag hoppas att det är tillbaka till någon sorts normalitet. Svårt att veta vad som är normalt för mig dock, för jag hade inte riktigt fått igång cykeln efter minipiller när jag plussade i våras och när jag tog dem hade jag ingen mens alls på typ fem år.
  • Summertime

    Är det någon som inte fått båda Corona vaccinen än? Jag får nu boka dos nr 2 och har ägglossning idag och hoppas ju verkligen att jag blir gravid. Visst kan jag ta vaccinet ändå? Så rädd att det ska påverka på något sätt..

  • ChilliChoklad
    Avokado92 skrev 2021-09-06 10:06:18 följande:

    Är det någon annan som erfarenheter av missfall? Jag har inte fått mens sedan mitt missfall (startade 7 aug), men min kropp är verkligen konstig. Sen jag hade ägglossning har jag haft bruna flytningar, rätt så rikliga. Det är inte en nidblödning då det nu hållit på sedan typ 28 augusti. Men det är inte som mens heller. Någon som haft liknande? Har läst att kroppen kan bete sig underligt såhär efter ett missfall. Den kanske kommer ?i fas? efter en riktig mens. Jag trodde först att det var en mens som började, men den drar liksom aldrig igång på riktigt - haha om ni fattar.


    När vi försökte skaffa barn första gången (1:a försöket, ja helt otroligt) blev jag gravid. Jag fick dock missfall i slutet på vecka 5, dvs. ett tidigt missfall.

    Cirka 2 veckor efter missfallet kom min ägglossning igång, det bekräftades med stickor. Mensen kom efter 4 veckor. Det var alltså som att kroppen återställde sig jättesnabbt för mig och bara hoppade tillbaka i sin vanliga menscykeln igen. Men jag tror det är väldigt olika för alla. Har läst att det kan ta 2-3 månader innan menscykeln är återställd igen.

    Jag är nu inne på tredje försöket från mitt missfall (dvs. 4 försök totalt) och jag har haft ägglossning varje månad.
  • ChilliChoklad
    Summertime skrev 2021-09-06 13:22:11 följande:

    Är det någon som inte fått båda Corona vaccinen än? Jag får nu boka dos nr 2 och har ägglossning idag och hoppas ju verkligen att jag blir gravid. Visst kan jag ta vaccinet ändå? Så rädd att det ska påverka på något sätt..


    Jag har fått båda. Men jag hade samma känslor som dig för en månad sedan, funderade på om det var värt att ta nu när man försöker bli gravid. Dock tog jag ändå. Jag tycker att risken att bli sjuk i Corona när man är gravid är värre helt enkelt. Så det är bättre att vara vaccinerad innan om du kan.
  • Summertime
    ChilliChoklad skrev 2021-09-06 13:27:00 följande:

    Jag har fått båda. Men jag hade samma känslor som dig för en månad sedan, funderade på om det var värt att ta nu när man försöker bli gravid. Dock tog jag ändå. Jag tycker att risken att bli sjuk i Corona när man är gravid är värre helt enkelt. Så det är bättre att vara vaccinerad innan om du kan.


    Ja så tänker jag också. Fick du något av dom under tiden du försökte bli gravid?
  • Kiwikiwi
    Summertime skrev 2021-09-06 13:22:11 följande:

    Är det någon som inte fått båda Corona vaccinen än? Jag får nu boka dos nr 2 och har ägglossning idag och hoppas ju verkligen att jag blir gravid. Visst kan jag ta vaccinet ändå? Så rädd att det ska påverka på något sätt..


    Jag tog andra dosen två dagar innan ägglossning och fick ägglossning som planerat efter det :)
  • Avokado92

    Tusen tack för era svar och att ni delar med er av era upplevelse, hittar många likheter - vilket blir lugnande på något sätt. Jag vet inte heller vad som är normalt för min del, jag tog p-piller länge utan att ha mens. Sen hade jag en cykel på 32 dagar och en på 28, sen blev jag gravid. Så vet inte riktigt när jag kan förvänta mig mens nu heller - men vi får se helt enkelt.

  • Summertime
    Kiwikiwi skrev 2021-09-06 13:31:18 följande:

    Jag tog andra dosen två dagar innan ägglossning och fick ägglossning som planerat efter det :)


    Okej tack för svar! :) ska försöka att inte oroa men man oroar ju sig för allt möjligt just nu känns det som haha.
  • ChilliChoklad
    Summertime skrev 2021-09-06 13:22:11 följande:

    Är det någon som inte fått båda Corona vaccinen än? Jag får nu boka dos nr 2 och har ägglossning idag och hoppas ju verkligen att jag blir gravid. Visst kan jag ta vaccinet ändå? Så rädd att det ska påverka på något sätt..


    Jag har fått båda. Men jag hade samma känslor som dig för en månad sedan, funderade på om det var värt att ta nu när man försöker bli gravid. Dock tog jag ändå. Jag tycker att risken att bli sjuk i Corona när man är gravid är värre helt enkelt. Så det är bättre att vara vaccinerad innan om du kan.
    Summertime skrev 2021-09-06 13:28:24 följande:

    Ja så tänker jag också. Fick du något av dom under tiden du försökte bli gravid?


    Japp! Tror till och med att jag tog en två dagar innan ägglossning. Jag tänkte inte så mycket på om det påverkar chansen att bli gravid, tänkte mest att jag hellre tar de så fort som möjligt.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?