• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    AllieP skrev 2021-09-06 21:09:38 följande:

    Hej!Har följt tråden ett tag och väntat på att veta vart jag är i min cykel innan jag skrev in mig här :) Spännande att läsa era historier och tycker det är kul att vara med här och följas åt. Har inga nära vänner som har barn och inte heller försöker för den delen, så är skönt att läsa om och dela tankar som känns igen. Vi bestämde oss nu i slutet av sommaren att testa så jag plockade ut min hormonspiral i slutet av augusti (haft den i 11 år). Varit tillsammans med min man i 12 år, gifta 2 år. Studerar till läkare där vi just nu läser om graviditeter vilket gör det extra kul men får mig också att längta tills jag själv får plussa :) Skriver in mig på listan nedan. BIM26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    18/9 AllieP (27 år, första försöket med första barnet)19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet) 7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)


    Hej och välkommen :) vad spännande att ni läser till läkare. Då kanske du besitter massa extra kunskap om graviditet och att försöka bli gravid? :) Önskar er lycka till med det första försöket!
  • Lövsångerska1991
    Wave Mother skrev 2021-09-06 21:48:03 följande:

    Ja, och det är ju nånting med det här som är så frustrerande, att tidsintervallen är så långa. Då går man och väntar och väntar och hinner läsa och tänka mycket på vad man kan göra för att förbättra chanserna osv. Lätt att vilja prova allt.


    Ja det är hemskt, det är som en enda lång väntan! Men samtidigt vill man ju inte att livet ska gå för fort, nu har vi det fina framför oss och inte bakom oss. Det är ju positivt.
  • Dalarna91

    [quote=81360959][quote-nick]AllieP skrev 2021-09-06 21:09:38 följande:[/quote-nick]Hej!Har följt tråden ett tag och väntat på att veta vart jag är i min cykel innan jag skrev in mig här :) Spännande att läsa era historier och tycker det är kul att vara med här och följas åt. Har inga nära vänner som har barn och inte heller försöker för den delen, så är skönt att läsa om och dela tankar som känns igen. Vi bestämde oss nu i slutet av sommaren att testa så jag plockade ut min hormonspiral i slutet av augusti (haft den i 11 år). Varit tillsammans med min man i 12 år, gifta 2 år. Studerar till läkare där vi just nu läser om graviditeter vilket gör det extra kul men får mig också att längta tills jag själv får plussa :)

    God morgon. Tycker de är roligare med fler som är med här.

    Jag känner inte heller någon som har barn eller försöker skaffa. Jag kan faktiskt känna mig väldigt ensammen. Har ibland lite tankar eller frågor. Kan absolut prata med min sambo men han kan ju inte alla svar. Ibland vill man bara prata med en annan kvinna.

  • AllieP
    Dalarna91 skrev 2021-09-07 06:36:46 följande:

    [quote=81360959][quote-nick]AllieP skrev 2021-09-06 21:09:38 följande:[/quote-nick]Hej!Har följt tråden ett tag och väntat på att veta vart jag är i min cykel innan jag skrev in mig här :) Spännande att läsa era historier och tycker det är kul att vara med här och följas åt. Har inga nära vänner som har barn och inte heller försöker för den delen, så är skönt att läsa om och dela tankar som känns igen. Vi bestämde oss nu i slutet av sommaren att testa så jag plockade ut min hormonspiral i slutet av augusti (haft den i 11 år). Varit tillsammans med min man i 12 år, gifta 2 år. Studerar till läkare där vi just nu läser om graviditeter vilket gör det extra kul men får mig också att längta tills jag själv får plussa :)

    God morgon. Tycker de är roligare med fler som är med här.

    Jag känner inte heller någon som har barn eller försöker skaffa. Jag kan faktiskt känna mig väldigt ensammen. Har ibland lite tankar eller frågor. Kan absolut prata med min sambo men han kan ju inte alla svar. Ibland vill man bara prata med en annan kvinna.


    Men ellerhur! Min man är expert på att inte oroa sig, medans jag funderar och reflekterar över allt. Så får nästan alltid till svar att "vi tar det om det kommer", "det löser sig då". haha kan bli galen över hans lugn samtidigt som jag förstår att han inte kan tänka/sätta sig in i tankarna på någon som vill/är gravid. Så håller med, är skönt att prata med kvinnor ibland!
    Jag undrar en sak till er som kanske är vana vid en normal menscykel, är det vanligt att man får ont i brösten direkt efter ägglossning eller brukar det komma strax innan mens? Fick ömma bröst dagen efter ägglossning! 
  • Bez
    AllieP skrev 2021-09-07 08:47:22 följande:
    Jag undrar en sak till er som kanske är vana vid en normal menscykel, är det vanligt att man får ont i brösten direkt efter ägglossning eller brukar det komma strax innan mens? Fick ömma bröst dagen efter ägglossning! 
    Jag fick de förra cykeln (har en regelbunden på 28dagar) både de och lite molnvärk kom typ direkt efter, Vet inte om de var för att man tänkte på det mer än vanligt? Var iaf inte gravid :( 
    Tar ju typ 5 dagar för ägget att fästa så som jag förstått de är de först efter de man får gravidsyptom om det vart något
  • Semlan3
    Bez skrev 2021-09-07 09:28:46 följande:

    Jag fick de förra cykeln (har en regelbunden på 28dagar) både de och lite molnvärk kom typ direkt efter, Vet inte om de var för att man tänkte på det mer än vanligt? Var iaf inte gravid :( 

    Tar ju typ 5 dagar för ägget att fästa så som jag förstått de är de först efter de man får gravidsyptom om det vart något


    Jag tä ker att gravsymptom ofta är lite liknande pms. Jag vet att när vi började försöka med första barnet fick jag plötsligt ont i brösten inna mens. Hade aldrig haft det innan så trodde såklart att jag var gravid varje månad. Knäppt hur sådant kan ändras!
  • Willow89

    Igår började ÄL-perioden enligt appen. Jag har ju köpt ÄL-stickor men min kropp är verkligen inte nära än, så väntar någon dag till innan jag börjar testa!

    Har haft migrän i flera dagar men lyckades ändå med "bebisverkstad" (haha vad ska en kalla det?) igår. Alla andra månader har vi kört varannan dag, men nu när det gått ett halvår och inget hänt så hoppas jag vi kan försöka varje dag!! Det ska ju tydligen inte spela någon roll, men nu börjar jag bli lite desperat, tänker inte lämna något åt slumpen.

    Äter även folsyra denna månaden, som jag tänkt börja med hur länge som helst. Det känns väldigt bra att ändå "göra nåt" aktivt dagligen. Har ni andra börjat med det?

  • Lövsångerska1991
    AllieP skrev 2021-09-07 08:47:22 följande:

    Men ellerhur! Min man är expert på att inte oroa sig, medans jag funderar och reflekterar över allt. Så får nästan alltid till svar att "vi tar det om det kommer", "det löser sig då". haha kan bli galen över hans lugn samtidigt som jag förstår att han inte kan tänka/sätta sig in i tankarna på någon som vill/är gravid. Så håller med, är skönt att prata med kvinnor ibland!

    Jag undrar en sak till er som kanske är vana vid en normal menscykel, är det vanligt att man får ont i brösten direkt efter ägglossning eller brukar det komma strax innan mens? Fick ömma bröst dagen efter ägglossning! 


    Är lite samma för min sambo och mig, han tänker att det kommer gå snabbt och tar det tid eller blir problem så får vi ta det då. Och egentligen håller jag med, finns ingen anledning att oroa sig i förväg. Men det går ju inte att hjälpa att oroliga tankar dyker upp.

    Jag brukar få ömma bröst vid tiden för ägglossning, börjar lite innan och håller i sig lite efter skulle jag tro.
  • Dalarna91
    AllieP skrev 2021-09-07 08:47:22 följande:

    Men ellerhur! Min man är expert på att inte oroa sig, medans jag funderar och reflekterar över allt. Så får nästan alltid till svar att "vi tar det om det kommer", "det löser sig då". haha kan bli galen över hans lugn samtidigt som jag förstår att han inte kan tänka/sätta sig in i tankarna på någon som vill/är gravid. Så håller med, är skönt att prata med kvinnor ibland!

    Jag undrar en sak till er som kanske är vana vid en normal menscykel, är det vanligt att man får ont i brösten direkt efter ägglossning eller brukar det komma strax innan mens? Fick ömma bröst dagen efter ägglossning! 


    Min är också väldigt lugn. Jag vill googla osv men gärna med honom. Men är enig att kanske ska vara lite försiktig med Google också. Jag har ganska regelbunden mens +-2 dagar. Jag tar inga ÄL test (kanske ska börja) men ville gärna testa först utan. Skulle ha haft ÄL onsdag 2/9 och försöker lära mig ÄL sekret osv. Men söndag kväll och måndag morgon märkte jag en skillnad. Känner har ingen man kan kontakt och höra om de kanske va ÄL och killen har ju ingen koll på just det.
  • Kiwikiwi
    Willow89 skrev 2021-09-07 09:49:41 följande:

    Igår började ÄL-perioden enligt appen. Jag har ju köpt ÄL-stickor men min kropp är verkligen inte nära än, så väntar någon dag till innan jag börjar testa!

    Har haft migrän i flera dagar men lyckades ändå med "bebisverkstad" (haha vad ska en kalla det?) igår. Alla andra månader har vi kört varannan dag, men nu när det gått ett halvår och inget hänt så hoppas jag vi kan försöka varje dag!! Det ska ju tydligen inte spela någon roll, men nu börjar jag bli lite desperat, tänker inte lämna något åt slumpen.

    Äter även folsyra denna månaden, som jag tänkt börja med hur länge som helst. Det känns väldigt bra att ändå "göra nåt" aktivt dagligen. Har ni andra börjat med det?


    De rekommenderas att man börjar med folsyra innan man blir gravid så de låter jättebra att du börjat med det, de gjorde jag också innan sommaren :) lycka till under den här ägglossningen <3
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?