• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Bez
    evelinagra1 skrev 2021-09-10 09:48:11 följande:

    Har sån ångest att vi inte fått till det mer, men hoppas att detta räcker ändå..


    Tror de räcker :) kommer ha typ samma. De sägs ju att varannan dag ska va räcka :)
  • evelinagra1
    Bez skrev 2021-09-10 10:00:48 följande:

    Tror de räcker :) kommer ha typ samma. De sägs ju att varannan dag ska va räcka :)


    Håller tummarna!!
  • Avokado92

    Nu kom mensen, känns faktiskt jättebra - första mensen efter mitt missfall. Kroppen verkar helt ha gått tillbaka till cykeln jag hade tidigare. Häftigt ändå hur kroppen funkar. Känner mig positiv och hoppfull inför kommande period. Superkul att läsa om alla som plussat - stort grattis! Nu är det dags för resten av oss också :D Jag fick i veckan reda på att min lilla ponny blivit dräktig, hon hade lite svårt att ta sig under sommaren (som man säger på hästspråk). Så fick ju faktiskt en positiv babynyhet under veckan. Försöker hålla fast vid allt som gör mig glad, som ni såklart vet så är det ju så himla lätt att bli helt uppslukad av det här med att bli gravid - eller det är väl typ oundvikligt. Jaja, fredag idag - laddar upp inför kommande fertila period här hemma! Uppdaterar listan också! Bäst är ni - kom ihåg det!

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    18/9 AllieP (27 år, första försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    19/9 Wave mother (37 år, andra försöket efter ma, första barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    22/9 EIJ90 30 år (2:a försöket, 2:a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet)

    4/10 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    6/10 Beckizen (27 år, tredje försöket, första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • nomina

    Så skönt @avokado92 att kroppen återhämtar sig!

    Jag har ju varit gravid två gånger tidigare men då aldrig planerat.

    Nu förbereder vi oss inför att få barn och jag har kört ÄL-stickor nu, lite för att se om jag känner min kropp väl utifrån hur den är och känns.

    Idag testade jag positivt, SÅ...om vi nu ska ha störst chans så är det väl dagarna som man testar positivt?

    Kan det spela någon roll om morgontempen inte har varit hög?

    Nu har jag bara tempat i 2 dagar men testat negativt de andra dagarna och då samma temp...

    Hoppas någon vänlig själ orkar förklara detta för mig :)

  • BounceBambi
    Avokado92 skrev 2021-09-10 11:11:56 följande:

    Nu kom mensen, känns faktiskt jättebra - första mensen efter mitt missfall. Kroppen verkar helt ha gått tillbaka till cykeln jag hade tidigare. Häftigt ändå hur kroppen funkar. Känner mig positiv och hoppfull inför kommande period. Superkul att läsa om alla som plussat - stort grattis! Nu är det dags för resten av oss också :D Jag fick i veckan reda på att min lilla ponny blivit dräktig, hon hade lite svårt att ta sig under sommaren (som man säger på hästspråk). Så fick ju faktiskt en positiv babynyhet under veckan. Försöker hålla fast vid allt som gör mig glad, som ni såklart vet så är det ju så himla lätt att bli helt uppslukad av det här med att bli gravid - eller det är väl typ oundvikligt. Jaja, fredag idag - laddar upp inför kommande fertila period här hemma! Uppdaterar listan också! Bäst är ni - kom ihåg det!


    Åh vilken härlig energi du kom med denna fredag :) Tycker också det är kul och känns hoppfullt med många plus!

    Fick hem termometer igår så börjar tempa från och med imorse. Min sambo tyckte det kändes kul och spännande och som att det händer mer. Har tidigare varit lite orolig över att han ska känna sig pressad eller stressad men så verkar inte fallet vara. Laddar upp inför nästa vecka då det är beräknad ägglossning nästa helg. Känner mig glad och hoppfull  om att lära känna kroppen oavsett om det tar sig denna period eller senare :)
  • Flizz

    Uppdaterar mitt datum, både älgjakt och riktigt jobbig förkylning hos oss båda har kommit mellan försöken denna månad. Har förmodligen ägglossningen imorgon och mannen kommer hem sent ikväll och börjar jobba tidigt imorgon och jobbar 12 timmar så förhoppningarna är låga denna månad.

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    18/9 AllieP (27 år, första försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    19/9 Wave mother (37 år, andra försöket efter ma, första barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    22/9 EIJ90 30 år (2:a försöket, 2:a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    23/9 Flizz (30 år, 7:e försöket, 3:dje barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet)

    4/10 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    6/10 Beckizen (27 år, tredje försöket, första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • Jenek18
    nomina skrev 2021-09-10 12:10:24 följande:

    Så skönt @avokado92 att kroppen återhämtar sig!

    Jag har ju varit gravid två gånger tidigare men då aldrig planerat.

    Nu förbereder vi oss inför att få barn och jag har kört ÄL-stickor nu, lite för att se om jag känner min kropp väl utifrån hur den är och känns.

    Idag testade jag positivt, SÅ...om vi nu ska ha störst chans så är det väl dagarna som man testar positivt?

    Kan det spela någon roll om morgontempen inte har varit hög?

    Nu har jag bara tempat i 2 dagar men testat negativt de andra dagarna och då samma temp...

    Hoppas någon vänlig själ orkar förklara detta för mig :)


    Ja precis ägglossning skrev ca 1-3 dagar efter positivt ÄL-test så nu är det dina mest fertila dagar. Själva ägglossningsdagen är också en av de mest fertila dagarna.

    Temperaturen stiger efter ägglossningen. Den stiger i och med att kroppen börjar producera progesteron. Temperatur-kartläggning är bra för att få reda på (i efterhand) när ägglossningen ägde rum. Under min förra cykel fick jag positivt ÄL på två dagar och sen steg temperaturen på tredje dagen efter sista positiva ÄL-testet. Men det är lite individuellt hur långt det är emellan och beroende på när man testar.

    Hoppas det var förståligt annars fråga igen!
  • Jenek18
    BounceBambi skrev 2021-09-10 12:37:09 följande:

    Åh vilken härlig energi du kom med denna fredag :) Tycker också det är kul och känns hoppfullt med många plus!

    Fick hem termometer igår så börjar tempa från och med imorse. Min sambo tyckte det kändes kul och spännande och som att det händer mer. Har tidigare varit lite orolig över att han ska känna sig pressad eller stressad men så verkar inte fallet vara. Laddar upp inför nästa vecka då det är beräknad ägglossning nästa helg. Känner mig glad och hoppfull  om att lära känna kroppen oavsett om det tar sig denna period eller senare :)


    Kul att du har börjat tempa! Som du säger kul att få koll på kroppen oavsett liksom!
  • Jenek18
    Jenek18 skrev 2021-09-10 13:29:26 följande:

    [quote=81368265][quote-nick]Avokado92 skrev 2021-09-10 11:11:56 följande:[/quote-nick]

    Nu kom mensen, känns faktiskt jättebra - första mensen efter mitt missfall. Kroppen verkar helt ha gått tillbaka till cykeln jag hade tidigare. Häftigt ändå hur kroppen funkar. Känner mig positiv och hoppfull inför kommande period. Superkul att läsa om alla som plussat - stort grattis! Nu är det dags för resten av oss också :D Jag fick i veckan reda på att min lilla ponny blivit dräktig, hon hade lite svårt att ta sig under sommaren (som man säger på hästspråk). Så fick ju faktiskt en positiv babynyhet under veckan. Försöker hålla fast vid allt som gör mig glad, som ni såklart vet så är det ju så himla lätt att bli helt uppslukad av det här med att bli gravid - eller det är väl typ oundvikligt. Jaja, fredag idag - laddar upp inför kommande fertila period här hemma! Uppdaterar listan också! Bäst är ni - kom ihåg det!


    Tack för fin fredagspepp!! Jag laddar också inför nästa ÄL-period! Ska njuta av lite god mat och vin ikväll och kanske även lite sex, även fast jag är långt ifrån ÄL haha.

    Tack för att ni finns här!
  • knyttets

    Idag kom mensen 4 dagar sen. Fyfan. Känns ärligt talat förjävligt efter att ha fått upp förhoppningarna med svaga positiva test och sen mens. Har massa kul program inplanerat över helgen men nu känns allt bara motbjudande. Skulle helst bara vilja ligga i sängen hela helgen och tycka synd om mig själv. Det är sjukt hur de här känslorna kan ta över en såhär då man hoppats och längtat :(

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?