• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-11 19:50:49 följande:

    Hej!

    Jag har börjat med ägglossningstester från testlagret och jag ska enligt mina appar ha ägglossning kring den 16:e. Så förstår inte varför det ser ut så här, hade tjockare streck igår än idag. :/ kan min ägglossning ha kommit för tidigt och att jag missat den? Isf borde den ha kommit bara några dagar efter mensen slutade. Känner mig orolig.


    Jag har också testat med samma stickor från testlagret och mina streck har också varierat i styrka men inget har varit positivt än så länge. Tror det handlar om att hormonnivåerna varierar lite upp och ner och säkert också hur mycket vätska man har druckit timmarna innan testet. Tempar också med natural cycles så är ganska säker på att jag inte har missat ägglossningen :)
  • Lövsångerska1991
    Babyfeber skrev 2021-09-11 22:25:40 följande:

    Tack :) jaa sambon är så sugen på en liten. Ja nu väntar jag bara på att blödningen ska sluta och att strecket på stickan ska bli smalare :) tack snälla <3

    Hur länge har ni försökt? Första?


    Vad roligt :) vi har bara gjort ett försök, börjar vårt andra nu i dagarna, har ägglossning den 16:e enligt mina appar och fått blinkande smiley på ägglossningstestet nu på morgonen :) det blir första barnet. Jag har velat längre än min sambo, men nu vill också han.
  • Lövsångerska1991
    LJM91 skrev 2021-09-11 23:35:48 följande:

    Jag har också testat med samma stickor från testlagret och mina streck har också varierat i styrka men inget har varit positivt än så länge. Tror det handlar om att hormonnivåerna varierar lite upp och ner och säkert också hur mycket vätska man har druckit timmarna innan testet. Tempar också med natural cycles så är ganska säker på att jag inte har missat ägglossningen :)


    Fick blinkande smiley på clearblue idag så tror nog strecken blir allt starkare nu. Tempa verkar bra, vad kostar en sån termometer?
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-12 05:56:55 följande:

    Fick blinkande smiley på clearblue idag så tror nog strecken blir allt starkare nu. Tempa verkar bra, vad kostar en sån termometer?


    Vad kul att ägglossningen närmar sig, håller tummarna för er denna månaden :)

    Man kan köpa Natural cycles på Apotea för 469, då ingår termometern och 6 månaders prenumeration. I appen kan man välja om man vill använda den som preventivmedel eller som hjälp för att bli gravid. Jag har använt den som preventivmedel för flera år sedan och man lär verkligen känna sin cykel, dock blev jag oplanerat gravid så rekommenderar den egentligen inte. Men som hjälp att bli gravid hoppas jag den funkar bättre!

    Blev faktiskt lite nojig över att ha missat ÄL denna månaden, fick en temphöjning i morse upp till 36,42 och ligger på runt 36,10 innan ÄL och runt 36,60 efter. Tycker inte jag har haft några symtom på ÄL och alla teststickor har varit negativa, men har aldrig använt teststickor ?på allvar? förr så vet inte heller om jag har gjort helt rätt. Om tempen fortsätter gå upp så var ÄL igår (lördag) och vi hade sex i torsdags, tror ni det är kört denna månaden isåfall? :(
  • Lövsångerska1991
    LJM91 skrev 2021-09-12 07:38:02 följande:

    Vad kul att ägglossningen närmar sig, håller tummarna för er denna månaden :)

    Man kan köpa Natural cycles på Apotea för 469, då ingår termometern och 6 månaders prenumeration. I appen kan man välja om man vill använda den som preventivmedel eller som hjälp för att bli gravid. Jag har använt den som preventivmedel för flera år sedan och man lär verkligen känna sin cykel, dock blev jag oplanerat gravid så rekommenderar den egentligen inte. Men som hjälp att bli gravid hoppas jag den funkar bättre!

    Blev faktiskt lite nojig över att ha missat ÄL denna månaden, fick en temphöjning i morse upp till 36,42 och ligger på runt 36,10 innan ÄL och runt 36,60 efter. Tycker inte jag har haft några symtom på ÄL och alla teststickor har varit negativa, men har aldrig använt teststickor ?på allvar? förr så vet inte heller om jag har gjort helt rätt. Om tempen fortsätter gå upp så var ÄL igår (lördag) och vi hade sex i torsdags, tror ni det är kört denna månaden isåfall? :(


    Okej, lät som rimligt pris. Tycker att det funkar bra med ägglossningstest för mig, förutom att behöva tajma in så att man inte kissar för sent på natten så att man inte har samlat urin till morgonen. Får se om jag börjar med temp istället i framtiden.

    Om ni hade sex i torsdags så har ni absolut en god chans :) spermierna ska överleva åtminstone upp till fem dagar. Jag tycker att mensappar är väldigt bra komplement, då vet man ungefär när äl borde inträffa. Har du provat såna? De är oftast gratis.
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-12 08:00:06 följande:

    Okej, lät som rimligt pris. Tycker att det funkar bra med ägglossningstest för mig, förutom att behöva tajma in så att man inte kissar för sent på natten så att man inte har samlat urin till morgonen. Får se om jag börjar med temp istället i framtiden.

    Om ni hade sex i torsdags så har ni absolut en god chans :) spermierna ska överleva åtminstone upp till fem dagar. Jag tycker att mensappar är väldigt bra komplement, då vet man ungefär när äl borde inträffa. Har du provat såna? De är oftast gratis.


    Får hoppas att det räcker isåfall, eller att det var en tillfällig temphöjning och att ÄL fortfarande är framför oss :P jag använder P tracker men vågar inte riktigt lita på den än, har använt kopparspiral, hormonspiral och minipiller i flera år så min cykel har varit väldigt annorlunda pga det. Detta är bara andra cykeln helt utan preventivmedel så tror inte att appen förutspår ÄL helt hundra än :)
  • toughshit
    Dalarna91 skrev 2021-09-11 10:35:25 följande:

    Det finns massor av appar och hjälp på internet som kan räkna ut åt dig. :)


    Jo, jag har en app men måste nog registrera några cykler innan den stämmer :)

    Just nu står det att mensen är 224 dagar sen, haha

    Brukade tidigare ha en väldigt punktlig cykel på 28 dagar. Jag får se hur det blir. Man blir ju så ivrig, haha

    Neg test idag på bim..
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Bez

    Nu är äl över för denna gång mådde så skit igår för fick inte alls till de så mycket som jag velat och kände typ att de redan va avgjort att de inte blir nått den här gången.

    I morse hade NC ställt om äl från lördag till fredag så kändes lite bättre då vi myste tisdag och torsdag.

    Hur gör ni andra för att de ska kännas bra under äl veckan? Killen blir superstressad och anti av att känna tvång och jag blir superledsen och stressad av att inte få till de så mycket som jag tänkt. Vi är bara andra månaden in i försök så känns inte som de kommer vara hållbart om de här kommer ta tid? hur gör ni för att få de att kännas kul men samtidigt prick in äl utan ?tjat??

  • hurtänktedunu
    Babyfeber skrev 2021-09-11 22:23:47 följande:

    Tack <3 vad tråkigt att höra! Hoppas du snart får ett plus :)

    Precis, det blir första gemensamma och sambons första :)


    Tack. Ja det hoppas jag med. Båda tidigare graviditeterna har gått på första försöket så vi hoppas det går smidigt denna gång också. Gjorde ett halvhjärtat försök direkt efter mf men då hade man dålig koll på äl och så. Men nu efter mensen så får vi se om vi lyckas få till det när kroppen är med i matchen igen.

    Vad spännande med första gemensamma.
  • Dalarna91
    Bez skrev 2021-09-12 11:01:41 följande:

    Nu är äl över för denna gång mådde så skit igår för fick inte alls till de så mycket som jag velat och kände typ att de redan va avgjort att de inte blir nått den här gången.

    I morse hade NC ställt om äl från lördag till fredag så kändes lite bättre då vi myste tisdag och torsdag.

    Hur gör ni andra för att de ska kännas bra under äl veckan? Killen blir superstressad och anti av att känna tvång och jag blir superledsen och stressad av att inte få till de så mycket som jag tänkt. Vi är bara andra månaden in i försök så känns inte som de kommer vara hållbart om de här kommer ta tid? hur gör ni för att få de att kännas kul men samtidigt prick in äl utan ?tjat??


    Jag har köpt sexiga underkläder och outfit från vuxen.se som jag använder.

    Han vill att jag ska säga ifrån när jag har ÄL men handling säger mer än ord, tänker jag.

    Sen brukar jag ge han avsugning innan så han känner att det spelar ingen roll om han får utlösning i mig (men suger bara några dagar innan, så det inte krockar med ÄL). Så att han inte känner som press.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?