• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-17 20:29:45 följande:

    Va borti det förra sommaren. Blev så ledsen att man inte fick positivt på ÄL testet. Men den gången och som har också hänt efteråt så va ÄL 7 dagar senare än vad jag brukade ha. Tänkte det kanske händer dig också nu, så ge inte upp hoppet <3


    Det märkliga är att jag ser faktiskt en tydlig stegring på de billiga testerna. Den var i eftermiddags. Sen blev det helt blankt nästan. Ändå blinkande test. Tror något inte stämmer och orkar inte försöka mer på ett tag.
  • Meemelie
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-17 19:04:51 följande:

    Kan också få såna tankar, att det är så märkligt egentligen att det kan bli ett barn för att två personer har intimt umgänge och så där. Och att den sen bor där i en och lever av en. Också haft en deppig dag, men mår något bättre nu. Har fortfarande blinkande gubbe. Fick lite mer ökning på billig sticka nu på eftermiddagen (starkast hittills), men sen för en halvtimme sen så tog jag nytt streck och såg i princip inget streck alls. Hade dock druckit mycket och kissat mycket innan, det borde väl påverka? Men vet varken från eller till. Förra gången fick jag fast gubbe 20:e, men den här månaden tycker ena appen att den borde kommit igår och den andra i förrgår, igår eller idag. Vet att man vissa månader inte får ägglossning. Kan det vara så för mig? Får ju ändå svaga streck på de billiga testen. Snart gått sex dagar med blinkande smiley.


    Rekommenderar att börja tempa, då vet du åtminstone om ÄL skett eller inte!
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-17 21:58:31 följande:

    Det märkliga är att jag ser faktiskt en tydlig stegring på de billiga testerna. Den var i eftermiddags. Sen blev det helt blankt nästan. Ändå blinkande test. Tror något inte stämmer och orkar inte försöka mer på ett tag.


    Kanske den tydliga stegringen var ägglossningen som var på gång? Jag har aldrig lyckats få ett postivit ägglossningstest med stickor trots att jag använde dem regelbundet för några år sedan när jag använde NC som preventivmedel. Men det är ju inte heller helt ovanligt att ägglossningen uteblir en månad utan att det behöver vara något fel. Förstår att det är jobbigt, hoppas att det ordnar upp sig <3
  • Lövsångerska1991
    LJM91 skrev 2021-09-18 00:13:13 följande:

    Kanske den tydliga stegringen var ägglossningen som var på gång? Jag har aldrig lyckats få ett postivit ägglossningstest med stickor trots att jag använde dem regelbundet för några år sedan när jag använde NC som preventivmedel. Men det är ju inte heller helt ovanligt att ägglossningen uteblir en månad utan att det behöver vara något fel. Förstår att det är jobbigt, hoppas att det ordnar upp sig <3


    Önska ni kunde se bild, provar igen. Blev många tårar igår. Det är så stressigt på jobbet också. Blir ledsen när jag tänker att det inte blev någon ägglossning för vi hade liksom tänkt ut en så bra plan den här gången. Ni vet, det är det enda man tänker på och sen blir det så här. Funderar på om man ska ha sex måndagar, onsdagar och lördagar varje vecka (utom mens) månad efter månad istället. Spermierna överlever ju tre dagar minst. Slipa testen. Sen tänker jag på att bara strunta i allt. Förneka mig själv det jag velat ha så länge. Orkar inte bli så besviken bara.:,(
  • Lövsångerska1991
    Meemelie skrev 2021-09-17 22:23:42 följande:

    Rekommenderar att börja tempa, då vet du åtminstone om ÄL skett eller inte!


    Men jag såg ju tydlig ägglossning de två tidigare cyklarna. Kanske bra dock med temp för då slipper man samla urin och tänka på hur mycket vätska man får i sig.
  • Lövsångerska1991

    Fick ett synligt streck nu på morgonen, nästan lika starkt som igår eftermiddag. Inte lika starkt som kontrollinjen, men ser liksom ut som en till stegring. Vad är det som händer? Känner mig galen.

  • Avokado92
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-18 07:15:29 följande:

    Fick ett synligt streck nu på morgonen, nästan lika starkt som igår eftermiddag. Inte lika starkt som kontrollinjen, men ser liksom ut som en till stegring. Vad är det som händer? Känner mig galen.


    Jag kan inte se bilden tyvärr. Gud vad frustrerande för dig, man blir ju helt galen av allt det här - så om det är till någon tröst så är du inte ensam. När jag blev gravid då hade jag väldigt tydligt positivt ägglossningstest. Jag tog inte CB, utan något annat (inte billigaste dock) och då var teststrecket tydligare än kontrollstrecket. Nu innan min mens kom, hade visserligen precis fått missfall, så fick jag aldrig något tydligt positivt streck. Jag kunde se ett streck och en stegring men det var verkligen inte lika tydligt som den gången jag blev gravid. Och sen kom mensen. Så jag funderar på om det kanske var så att jag inte hade ägglossning eftersom jag nu faktiskt vet att jag lätt blir gravid. Så det kanske var något liknande för dig? Jag bara spekulerar här dock, är ingen läkare. Kanske inte största uppmuntran, men förhoppningsvis finns det någon tröst i att det finns fler som varit med om liknande! I vilket fall som helst - det är tufft nu och det suger att vi behöver vara med i den här berg-och-dalbanan av känslor. MEN jag vet att det kommer vara värt det till slut och vår lycka kommer också <3
  • Lövsångerska1991
    Avokado92 skrev 2021-09-18 07:29:29 följande:

    Jag kan inte se bilden tyvärr. Gud vad frustrerande för dig, man blir ju helt galen av allt det här - så om det är till någon tröst så är du inte ensam. När jag blev gravid då hade jag väldigt tydligt positivt ägglossningstest. Jag tog inte CB, utan något annat (inte billigaste dock) och då var teststrecket tydligare än kontrollstrecket. Nu innan min mens kom, hade visserligen precis fått missfall, så fick jag aldrig något tydligt positivt streck. Jag kunde se ett streck och en stegring men det var verkligen inte lika tydligt som den gången jag blev gravid. Och sen kom mensen. Så jag funderar på om det kanske var så att jag inte hade ägglossning eftersom jag nu faktiskt vet att jag lätt blir gravid. Så det kanske var något liknande för dig? Jag bara spekulerar här dock, är ingen läkare. Kanske inte största uppmuntran, men förhoppningsvis finns det någon tröst i att det finns fler som varit med om liknande! I vilket fall som helst - det är tufft nu och det suger att vi behöver vara med i den här berg-och-dalbanan av känslor. MEN jag vet att det kommer vara värt det till slut och vår lycka kommer också <3


    Tack för ditt svar <3 Tråkigt att du upplevt liknande. :/ Hoppas att det ska ta sig för dig vid nästa försök!

    För mig blir det som att jag pendlar mellan bottenlös sorg och sen lite mer hopp. Låter nog överdrivet, men är lite skör just nu också.

    Mina två förra cykler var min linje stegring inte riktigt lika stark som kontrollstrecket, men nära, och när jag läser på hemsidan för testlagret är detta normalt, det är stegringen man letar efter. Då jag inte har hundra procent regelbunden mens känner jag en liten gnutta hopp idag ändå, för ett sånt här streck som idag brukar jag inte ha vanligtvis, t.ex när jag testat långt ifrån ägglossningen, då är det blankt.

    Jag funderar på det här med att jag kissar ofta också, igår drack jag en massa läsk. Det spär ju ut. Kanske tempa är bättre, eller ha sex tre gånger i veckan. Något i mig vill ändå inte ge upp. Har dessutom läst om de som blivit gravida fastän de bara fått blinkande.
  • Juli1990
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-18 08:00:16 följande:

    Tack för ditt svar <3 Tråkigt att du upplevt liknande. :/ Hoppas att det ska ta sig för dig vid nästa försök!

    För mig blir det som att jag pendlar mellan bottenlös sorg och sen lite mer hopp. Låter nog överdrivet, men är lite skör just nu också.

    Mina två förra cykler var min linje stegring inte riktigt lika stark som kontrollstrecket, men nära, och när jag läser på hemsidan för testlagret är detta normalt, det är stegringen man letar efter. Då jag inte har hundra procent regelbunden mens känner jag en liten gnutta hopp idag ändå, för ett sånt här streck som idag brukar jag inte ha vanligtvis, t.ex när jag testat långt ifrån ägglossningen, då är det blankt.

    Jag funderar på det här med att jag kissar ofta också, igår drack jag en massa läsk. Det spär ju ut. Kanske tempa är bättre, eller ha sex tre gånger i veckan. Något i mig vill ändå inte ge upp. Har dessutom läst om de som blivit gravida fastän de bara fått blinkande.


    Förstår att det är jobbigt men ge inte upp! <3. Har du testat flera gånger per dag med CB digitala? Kanske du även kan testade senare idag med det? Förra cykeln (när jag blev gravid) behövde jag köpa fler test för att få till det. Jag tempar med NC och kan verkligen rekommendera det, tycker det är bra att veta hur kroppen fungerar och man lär sig hur det funkar med temperaturerna. Tror absolut inte något är fel utan enbart att kroppen spelar dig ett spratt denna gång (skjuter på ägglossningen), alt att du faktiskt haft ägglossning och dessutom kan du blivit gravid, då du kan ha missat stegringen om den varit väldigt kort!
  • Trean93
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-17 19:05:22 följande:

    Stort grattis! :) kramar!


    Tack så jätte mycket! Fick gravid 1-2 på clearblue oxå så nu känns det ännu mer verkligt!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?