• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-19 08:55:45 följande:

    Superdupermegagrattis till dig och er! <3 :D


    Tack <3 lycka till denna helgen nu när det har blivit stark gubbe :)
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 10:32:40 följande:

    Tack <3 lycka till denna helgen nu när det har blivit stark gubbe :)


    Tack! Vi fick till det ett par timmar innan jag testade och fick den fasta gubben. Tänkte få till det ikväll också, så borde vi har prickat in det rätt bra. Eller borde man försöka ligga även imorgon?
  • EIJ90

    Tyvärr kom mensen idag. Bim-3 enligt NC. Så blir nytt försök i oktober.

    Verkar ha kort lutealfas på ca 9 dagar. Fler som upplevt det och ev problem?

    När jag blev gravid med sonen smorde jag med progesteronkräm... Kanske borde göra igen..

  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

    Jag har så svårt att tro på detta. Men jag är gravid!

    Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

    Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

    Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.


    Grattis!
  • Värphönan
    Blomman223344 skrev 2021-09-19 09:50:05 följande:

    Ja de är första barnet.

    Vet liksom inte vilken ände man ska börja i, man trodde inte att man skulle hamna i denna sitsen själv då alla mina kompisar har blivit gravida så enkelt om man får uttrycka sig så.

    Bor i Skåne, är det någon som har erfarenhet av någon privat klinik där som ni hade kunnat rekommendera?


    Har ni pratat om det, alltså hur lång tid det tagit att bli gravida? Eller har de bara meddelat att de är gravida? Min erfarenhet är att det är först när man själv tar upp sin krokiga resa som andra öppnar sig om sin.

    För oss tog det 9 försök med första barnet. Betalade för privat utredning och allt visade sig fint utom mina äggrecerver som va låga så vi fick rådet att inte vänta för länge med syskon.
  • Ollebollen
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

    Jag har så svårt att tro på detta. Men jag är gravid!

    Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

    Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

    Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.


    Men jösses!!!! Grattis!!!! Hur långt efter ÄL testade du??
  • Wave Mother
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-18 20:27:38 följande:
    Okej :) hur lång tid tog det att bli gravid den gången? Är så trött på testerna nu. Jag har dessutom tvångssyndrom så det kanske inte är så bra kombo. Jag hakar lätt upp mig.
    Jag slutade hade första blödningen efter p-pillerstopp i mitten av april och plussade i slutet av maj, så det borde ha tagit sig vid första eller andra ägglossningen (om den kom tillbaka fort KAN jag ju kanske ha hunnit ha två. Men jag har lite dålig koll på exakt när befruktningen var eftersom det blev MA sedan, så vi vet ju bara att jag blev gravid någon gång innan 31 maj, i princip.

    Jag har faktiskt också haft en del problem med tvång så jag känner igen hur det kan vara <3

    En grej som är bra att tänka på är ju vad som fungerar i vardagen. Om det blir jobbigt med toalettbesök och att passa hela tiden att kunna ta testet vid rätt tillfälle så bidrar ju det till stress som man inte behöver, och styr kanske på ett sätt som inte blir så hälsosamt, nödvändigtvis. Jag tror inte jag ska fortsätta med äl-testerna så mycket när jag börjar jobba på kontoret igen. Nu när jag jobbat hemma har det gått utan att det blir så mycket påverkan. Tänker nog mest utgå från äl-sekret och varannan-dag i den relevanta perioden sedan, just för att det inte ska bli så mycket detaljstyrning. Men vi får se :) Hoppas du hittar ett sätt som passar för dig utan att göra att du mår dåligt (för din skull med, inte bara för att vara en bra partner <3).
  • Wave Mother
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

    Jag har så svårt att tro på detta. Men jag är gravid!

    Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

    Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

    Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.


    Åh vad kul! Stort grattis! 
  • Blomman223344
    Värphönan skrev 2021-09-19 12:45:19 följande:

    Har ni pratat om det, alltså hur lång tid det tagit att bli gravida? Eller har de bara meddelat att de är gravida? Min erfarenhet är att det är först när man själv tar upp sin krokiga resa som andra öppnar sig om sin.

    För oss tog det 9 försök med första barnet. Betalade för privat utredning och allt visade sig fint utom mina äggrecerver som va låga så vi fick rådet att inte vänta för länge med syskon.


    Mina kompisar har blivit gravida efter typ så 2-4 månader och när de har berättat om det, så har de varit den, ? vi trodde inte de skulle gå så fort, eller vi va inte beredda på de ?

    Och det sticker så klart ännu mer i mina ögon när jag får höra de.

    Jag o min sambo har valt att hålla hela grejen med att försöka bli gravida för oss själva då vi inte vill ha någon press på oss.

    Ju längre tiden går ju jobbigare blir det.
  • Blomman223344
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-19 10:18:33 följande:

    Tror inte någon kollar det. Tänker att hade du tagit ut spiral då syns det rätt tydligt i din journal när en läkare sen har tid med dig. Men bara för du hämtat ut p piller behöver du inte ha tagit dem. Man kan ju hämta dem och sen ångra dig, det har inte någon annan med att göra. :) Annars finns det så klart privata kliniker, vet inte vad det kan kosta. Tycker det är okej med en vit lögn annars, när man ligger hyfsat nära ett år och är orolig och vill ha svar och ev hjälp snabbare. Men du ska bara göra det som känns rätt för dig/er. Sen menar inte jag att det skulle vara något fel. Många här har lyckats efter omkring ett år utan att behöva söka hjälp. Men tänker att om det stillar oron och man känner att man liksom gör något som kan leda framåt så är det ju bra att söka hjälp.


    Det är ju faktiskt sant, dem kan aldrig kolla upp ifall man tagit p-pillerna eller ej. Men är så rädd för att bli nekad hjälp, och de är det som gör att jag lite drar mig för att ringa någon om det här.

    Just som du säger, så hade de varit skönt för o stilla oron och känna att man e på rätt väg eller vad man ska säga.

    Min sambo tycker att går de inte nu på detta försöket att vi ska börja med och kontakta barnmorska på vårdcentralen och ta de därifrån. Men jag är som sagt lite osäker, och för att man som tjej känner sig misslyckad?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?