• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-09-22 12:33:34 följande:

    Min mens brukar vara 4 dagar, väldigt lite bruna flytningar.


    Det kanske inte va ett mf ändå? Kanske ett blodkärl som gått sönder bara?
  • Dalarna91
    Värphönan skrev 2021-09-22 14:31:13 följande:

    Det kanske inte va ett mf ändå? Kanske ett blodkärl som gått sönder bara?


    Får vänta ett par dagar och ta gravtest. Konstiga att det kom ut något i måndags. Får ha tålamod som alla andra :p
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-09-22 14:56:05 följande:
    Får vänta ett par dagar och ta gravtest. Konstiga att det kom ut något i måndags. Får ha tålamod som alla andra :p
    Det kan va en bit slempropp eller koagulerat blod, eventuellt en tvilling som inte utvecklades helt och kroppen gjorde sig av med den delen av graviditeten. Håller tummarna att testet fortsätter visa starkt positivt.
  • Dalarna91
    Värphönan skrev 2021-09-22 15:46:36 följande:

    Det kan va en bit slempropp eller koagulerat blod, eventuellt en tvilling som inte utvecklades helt och kroppen gjorde sig av med den delen av graviditeten. Håller tummarna att testet fortsätter visa starkt positivt.


    Är också inne på tvilling som inte klarade sig. Ska ringa in till barnmorska imorgon och höra vad dom tänker. Skulle varit fint med en VUL.
  • Bez

    Gah blir tokig, BIM idag och testade negativt igår morse på äl+10. Igår eftermiddag började jag blöda lätt så tänkte att de är mensen som kommer men när jag skulle lägga in de i NC regerade appen på att tempen va så hög, den hade gått upp lite Tillochmed tänkte att de va nått enstaka bara. Idag är tempen fortsatt hög dock tillbaka som den brukar ligga i lutealfas. Blöder fortfarande superlite men har inte heller några mens symptom riktigt??

    Kan de vara nidblödning som kommer nu och därför man inte plussat innan? Gud va man blir knäpp av det här haha

  • LJM91
    Bez skrev 2021-09-22 18:30:48 följande:

    Gah blir tokig, BIM idag och testade negativt igår morse på äl+10. Igår eftermiddag började jag blöda lätt så tänkte att de är mensen som kommer men när jag skulle lägga in de i NC regerade appen på att tempen va så hög, den hade gått upp lite Tillochmed tänkte att de va nått enstaka bara. Idag är tempen fortsatt hög dock tillbaka som den brukar ligga i lutealfas. Blöder fortfarande superlite men har inte heller några mens symptom riktigt??

    Kan de vara nidblödning som kommer nu och därför man inte plussat innan? Gud va man blir knäpp av det här haha


    Det kan säkert vara nidblödning eller genombrottsblödning, det är ju inte alla som plussar förrän efter BIM :)

    Jag har börjat få lätt molvärk nu 5 dagar innan BIM vilket jag brukar få innan mens, så magkänslan säger att mensen förmodligen är på gång :(
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-22 08:19:15 följande:

    Jag brukar alltid få molande värk cirka en vecka innan BIM. Men hade det också molande värk en vecka innan jag plussade. Så det kan verkligen vara vad som helst, vilket är väldigt frustrerande. Får bara invänta BIM. Innan vi starta med barn så tänkte jag inte hur kroppen va. Men efteråt så märker man varenda liten känning. Sen börjar man googlar och får alla möjliga svar och man blir inte smartare utan mer galnare.


    Jag tror inte jag brukar ha den här smärtan så kort efter ägglossningen, samtidigt borde ju inte ägget ha fäst än, så jag vet inte vad jag kan ha känt. Kanske är ägget som släppts och liksom är på väg, vet inte hur lång tid det tar. Eller så är det något helt annat. Försöker att vara inställd på att det kanske inte blir något, vara negativt inställd så jag kanske kan bli positivt överraskad. Men det är svårt för blir deppig av att tänka att det säkert inte blir något. Och blir jag väldigt hoppfull så blir det ett högt fall sen. :/

    Att googla kan nog göra vem som helst galen :P
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-22 20:45:20 följande:

    Jag tror inte jag brukar ha den här smärtan så kort efter ägglossningen, samtidigt borde ju inte ägget ha fäst än, så jag vet inte vad jag kan ha känt. Kanske är ägget som släppts och liksom är på väg, vet inte hur lång tid det tar. Eller så är det något helt annat. Försöker att vara inställd på att det kanske inte blir något, vara negativt inställd så jag kanske kan bli positivt överraskad. Men det är svårt för blir deppig av att tänka att det säkert inte blir något. Och blir jag väldigt hoppfull så blir det ett högt fall sen. :/

    Att googla kan nog göra vem som helst galen :P


    Jag tänkte sist också att de inte gick denna gången heller. Är också en som heller tänker att de gick inte, bättre lycka nästa gång. Men denna gången ser jag fram emot att pröva igen. Enligt google xD så är det lite lättare att blir gravid efter mf då är kroppen redan igång och har hormoner i kroppen.
  • Avokado92

    Positivt äl-test imorse. Väldigt stor skillnad jämfört med mina tester direkt efter missfallet (innan min första mens). Nu är teststrecket starkare än kontrollstrecket. Så känns kul att min kropp nu verkar var tillbaka på banan igen :D

    Jag tänker att det kommer gå bra, nu är det vår tur. Det känner jag på mig, bra känsla i kroppen. Jag försöker alltid hålla fast vid det positiva, jag känner inte att jag blir ?mer? besviken då om det inte går bra. Det värsta som kan hända är att jag var glad i onödan. MEN det är ju såklart olika för alla och jag förstår om det kan sticka i ögonen på någon som mår kasst. Det är verkligen INTE min mening! Jag hoppas på att kunna sprida lite hopp och positivitet - det behöver vi alla som hoppat på försöka-bli-gravid-tåget.

  • snøflinga

    Hejsan! Jag har följt med i tråden ett litet tag då jag och min man planerar vårt andra barn nu. Så spännande och fint av alla som delar med sig av sina resor tycker jag! Också otroligt skönt att inte känna sig ensam med alla funderingar och tankar kring allt. :)

    Jag hade min första ägglossning 14-16 september ungefär, efter att jag tagit ut kopparspiralen 10e. Jag har haft konstiga mensliknande smärtor sen några dagar tillbaka, varit ovanligt trött och ömma bröst sen igår. Jag testade med graviditetkollens testa tidigt (7 dagar efter befruktning) idag, men det var negativt.

    Jag ska ha mens på tisdag eller onsdag nästa vecka så tänker att testet borde visa något nu om jag skulle va gravid. Men jag känner att jag har så dålig koll på hela den här biten med ägglossning osv. Man blir ju tokig av att vänta till bim! Ni andra som använt testa tidigt test, när har ni fått positivt i relation till både äl och bim? :)

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?