• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • BounceBambi
    Avokado92 skrev 2021-09-23 08:25:21 följande:

    Positivt äl-test imorse. Väldigt stor skillnad jämfört med mina tester direkt efter missfallet (innan min första mens). Nu är teststrecket starkare än kontrollstrecket. Så känns kul att min kropp nu verkar var tillbaka på banan igen :D

    Jag tänker att det kommer gå bra, nu är det vår tur. Det känner jag på mig, bra känsla i kroppen. Jag försöker alltid hålla fast vid det positiva, jag känner inte att jag blir ?mer? besviken då om det inte går bra. Det värsta som kan hända är att jag var glad i onödan. MEN det är ju såklart olika för alla och jag förstår om det kan sticka i ögonen på någon som mår kasst. Det är verkligen INTE min mening! Jag hoppas på att kunna sprida lite hopp och positivitet - det behöver vi alla som hoppat på försöka-bli-gravid-tåget.


    Jag tycker det är jättehärligt att du är så positiv, det smittar av sig :) Bra att få en påminnelse om att ha roligt under processen, känner mig också förhoppningsfull för egen del. Känns som att vi borde prickat in ÄL bra och hoppas att det har tagit sig, hoppas på många fler plus i tråden snart :D
  • Willow89

    Är på Äl +9 idag. Vill inget hellre än att göra ett test då jag har ihållande symptom! Tiden sniglar sig verkligen fram. Ska dock hålla mig några dagar till. HELST till BIM. Vet dock inte riktigt hur jag ska räkna där. Min "genomsnittscykel" är 29 dagar (vilket då skulle vara den 27:e), men eftersom min ÄL var så himla sen den här månaden har appen flyttat BIM till den 29:e, vilket är en cykel på 33 dagar. Vad jag vet har jag aldrig haft så lång cykel innan!

    Hade ni testat 27:e eller väntat till 29:e?

  • slo92

    Hej!

    Liten uppdatering från mig, mensen är nu fyra dagar sen och kunde för första gången sen i måndags se till ett suuuupersvagt streck på rfsu stickan imorse, de övriga har varit blanka. Har nu bestämt mig för att ta ett digitalt test imorgonbitti för att få det svart på vitt. Känns jättenervöst och så ovisst alltihop. Nästan lite illamående av all ovisshet och väntan.

  • Willow89
    slo92 skrev 2021-09-23 10:48:01 följande:

    Hej!

    Liten uppdatering från mig, mensen är nu fyra dagar sen och kunde för första gången sen i måndags se till ett suuuupersvagt streck på rfsu stickan imorse, de övriga har varit blanka. Har nu bestämt mig för att ta ett digitalt test imorgonbitti för att få det svart på vitt. Känns jättenervöst och så ovisst alltihop. Nästan lite illamående av all ovisshet och väntan.


    Förstår din känsla, så nervöst! Ibland får man inte plus förrän några dagar över BIM! Låter positivt att du fått ett svagt plus också. Ta ett digitalt imorgon och håll oss uppdaterade, håller tummarna!
  • LJM91
    Willow89 skrev 2021-09-23 10:43:26 följande:

    Är på Äl +9 idag. Vill inget hellre än att göra ett test då jag har ihållande symptom! Tiden sniglar sig verkligen fram. Ska dock hålla mig några dagar till. HELST till BIM. Vet dock inte riktigt hur jag ska räkna där. Min "genomsnittscykel" är 29 dagar (vilket då skulle vara den 27:e), men eftersom min ÄL var så himla sen den här månaden har appen flyttat BIM till den 29:e, vilket är en cykel på 33 dagar. Vad jag vet har jag aldrig haft så lång cykel innan!

    Hade ni testat 27:e eller väntat till 29:e?


    Jag hade nog försökt hålla mig till den 29e, men förstår om det är svårt :P om du testar den 27e och det är negativt kan du ju hålla hoppet uppe ändå eftersom det kan vara för tidigt för att det ska visa något :)
  • LJM91
    slo92 skrev 2021-09-23 10:48:01 följande:

    Hej!

    Liten uppdatering från mig, mensen är nu fyra dagar sen och kunde för första gången sen i måndags se till ett suuuupersvagt streck på rfsu stickan imorse, de övriga har varit blanka. Har nu bestämt mig för att ta ett digitalt test imorgonbitti för att få det svart på vitt. Känns jättenervöst och så ovisst alltihop. Nästan lite illamående av all ovisshet och väntan.


    Håller tummarna för att det digitala visar positivt!
  • Avokado92
    slo92 skrev 2021-09-23 10:48:01 följande:

    Hej!

    Liten uppdatering från mig, mensen är nu fyra dagar sen och kunde för första gången sen i måndags se till ett suuuupersvagt streck på rfsu stickan imorse, de övriga har varit blanka. Har nu bestämt mig för att ta ett digitalt test imorgonbitti för att få det svart på vitt. Känns jättenervöst och så ovisst alltihop. Nästan lite illamående av all ovisshet och väntan.


    Gud vad spännande! Håller tummarna!
  • Dalarna91

    Har pratat med barnmorskan nu om mitt 3 dagars missfall och knappt blödit mot vad de ska vara det jag har läst om.

    De kan förekomma 3 dagar missfall, men hon tyckte de va ovanligt att jag inte blödit så mycket. Ska ta ett grav test om 2 veckor. Men jag kommer garanterat ta tidigare och oftare :p tänker strecket borde bli svagare och svagare.

  • Ollebollen
    slo92 skrev 2021-09-23 10:48:01 följande:

    Hej!

    Liten uppdatering från mig, mensen är nu fyra dagar sen och kunde för första gången sen i måndags se till ett suuuupersvagt streck på rfsu stickan imorse, de övriga har varit blanka. Har nu bestämt mig för att ta ett digitalt test imorgonbitti för att få det svart på vitt. Känns jättenervöst och så ovisst alltihop. Nästan lite illamående av all ovisshet och väntan.


    Men guuuuud vad pirrig ja blev!!!
  • Ollebollen
    snøflinga skrev 2021-09-23 08:44:18 följande:

    Hejsan! Jag har följt med i tråden ett litet tag då jag och min man planerar vårt andra barn nu. Så spännande och fint av alla som delar med sig av sina resor tycker jag! Också otroligt skönt att inte känna sig ensam med alla funderingar och tankar kring allt. :)

    Jag hade min första ägglossning 14-16 september ungefär, efter att jag tagit ut kopparspiralen 10e. Jag har haft konstiga mensliknande smärtor sen några dagar tillbaka, varit ovanligt trött och ömma bröst sen igår. Jag testade med graviditetkollens testa tidigt (7 dagar efter befruktning) idag, men det var negativt.

    Jag ska ha mens på tisdag eller onsdag nästa vecka så tänker att testet borde visa något nu om jag skulle va gravid. Men jag känner att jag har så dålig koll på hela den här biten med ägglossning osv. Man blir ju tokig av att vänta till bim! Ni andra som använt testa tidigt test, när har ni fått positivt i relation till både äl och bim? :)


    Som tidigast kan ju ägget fästa efter 5 dagar, men det kan också ta längre tid, det är inte kört till 100% förens mensen kommit!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?