• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Pinkfloweer skrev 2021-09-29 15:35:42 följande:

    Hej!

    Skulle gärna också vilja haka på här och följas åt om det är okej!

    Sett i tråden att flera plussat med, grattis! :)

    Jag och min sambo försöker få till en ny graviditet, vi har ett barn sen innan, vi är på tredje försöket nu men den här månaden är allt konstigt, trots att ägglossning testerna bör vara positiva nu så är de inte det , vilket känns märkligt...förra månaden va det superstark lh ökning, tillochmed starkare än kontrollstrecket, är det någon som vart med om samma utan att det är nåt konstigt ?


    Varmt välkommen hit! :)hur gammalt är ert barn? äl kommer inte alltid samma dag i cykeln. Det kan vara lite lurigt det där. Min ägglossning var lite sen sist och jag nojade, men till slut kom den, bara några dagar senare. Ett så starkt äl-test som du haft är väl bara positivt :)

    Själv väntar jag på BIM (är imorgon eller fre enligt apparna) och tror att jag har graviditetssymtom, men vågar inte tror på det ändå. Så rädd för besvikelsen jag kände förra cykeln. Vågar inte ta test för tidigt.
  • Wave Mother
    Dalarna91 skrev 2021-09-29 15:14:57 följande:

    Bra start på dagen.. börjar med hugg på höger äggstock som blir intensivare under dagen. Efter många samtal får jag komma in. De är i princip omöjligt att få tag i tex kvinnokliniken då dom inte har telefon tider osv. Får kolla komma in på akuttid. Precis kommit hem. Hcg nivå är 170, nya prover på fredag. Gjorde ett vul och allt såg bra ut. Sjukt pinsamt då jag är ny där jag är. Positiva är att allt av missfall är ute och de är bara gammalt blod igen i fiffi. Så har tagit på mig pyjamas och ser på serie och hoppas på en bättre dag imorgon. Har räknat ut att nästa vecka kommer hcg vara kring 20 på tisdag.

    Så frågar är nu; hur låg måste hcg vara för att ägglossningen ska komma igång?


    Jag tror att ägglossning och mens kan komma igång trots rätt högt hcg. Eller i alla fall har jag läst att man kan plussa i upp till 9 veckor efter lite senare missfall, men det normala är att mensen kommer igång efter 4-6 veckor. För mig var det positivt på känsliga stickor efter min första mens, fast allt var ute efter missfallet (hade varit på VUL och fått det konstaterat). Så jag TROR att det inte behöver vara jättelågt hcg innan cykeln kan komma igång i alla fall. 
  • Wave Mother
    Jenek18 skrev 2021-09-29 17:35:29 följande:
    Hej, tack för ditt svar. Trist men skönt att höra att jag inte är ensam om att missat ÄL. Men du har helt rätt det kommer en ny cykel! En månad hit eller dit i det stora hela spelar ju ingen roll. Hoppas på nästa gång, när har du nästa ÄL?
    Ja, i längden blir det ju inte så stor skillnad med att missa en månad. Jag tror nästa ÄL blir runt 25 oktober för mig, fast jag har inte haft så många cykler sedan jag slutade med p-piller så jag är lite osäker på hur regelbundet det kommer att vara. Nu blev det ju tre dagar tidigare än jag trodde, så den här cykeln kanske bli kortare än jag tänkte mig. När har du nästa?
  • LJM91
    hurtänktedunu skrev 2021-09-29 18:39:05 följande:

    Jag fick positivt på ett digitalt med ett svagare streck än det där. Så det får du säkert


    Fick negativt på digitalt ikväll, dock hade jag bara hållt mig i 2,5 timme så hoppas det var därför :P ska försöka slappna av och inte testa mer på ett par dagar nu och hoppas att det blir positivt. Mensen är flera dagar sen och 2,5 vecka sedan ÄL så tycker att testen borde visa rätt vid det här laget..
  • Dalarna91
    Värphönan skrev 2021-09-29 19:29:35 följande:

    Normal hcg är upp till 5 som ickegravid så jag gissar att det är siffran att sträva efter?


    Ja de är det denna gången. Läste att man får tillbaka ägglossning under 50. Skunkar hälften varannan dag. Så hamnar där till helgen.
  • Pinkfloweer
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-29 20:10:14 följande:

    Varmt välkommen hit! :)hur gammalt är ert barn? äl kommer inte alltid samma dag i cykeln. Det kan vara lite lurigt det där. Min ägglossning var lite sen sist och jag nojade, men till slut kom den, bara några dagar senare. Ett så starkt äl-test som du haft är väl bara positivt :)

    Själv väntar jag på BIM (är imorgon eller fre enligt apparna) och tror att jag har graviditetssymtom, men vågar inte tror på det ändå. Så rädd för besvikelsen jag kände förra cykeln. Vågar inte ta test för tidigt.


    Tack snälla ! ???? vår son är 4 och nu kände vi oss båda redo för att försöka få till ett syskon???? vad skönt att höra att man inte är ensam om lite opålitlig ägglossning! Åh vad spännande!! Jag håller verkligen tummarna för dig! Men jag förstår hur du tänker, man vågar inte testa för tidigt för å eventuellt bli besviken sen . Men hoppas din magkänsla stämmer denna gång!????
  • Dalarna91
    Wave Mother skrev 2021-09-29 20:12:48 följande:

    Jag tror att ägglossning och mens kan komma igång trots rätt högt hcg. Eller i alla fall har jag läst att man kan plussa i upp till 9 veckor efter lite senare missfall, men det normala är att mensen kommer igång efter 4-6 veckor. För mig var det positivt på känsliga stickor efter min första mens, fast allt var ute efter missfallet (hade varit på VUL och fått det konstaterat). Så jag TROR att det inte behöver vara jättelågt hcg innan cykeln kan komma igång i alla fall. 


    Jag läste att under 50 hade folk blivit gravid. Så är där till helgen. Så håller kryssat fingrarna att ägglossningen händer nästa vecka. Tar ältest varje dag för att hålla koll. Vet inte om jag kan lita på det helt. Just nu är det positivt men de är pga hcg. Men jag hoppas det blir negativt snart för att sen bli positivt när den riktiga ägglossningen är. Detta är bara en teori, så får se hur den går :)
  • Pinkfloweer
    Pinkfloweer skrev 2021-09-29 20:41:20 följande:

    Tack snälla ! ???? vår son är 4 och nu kände vi oss båda redo för att försöka få till ett syskon???? vad skönt att höra att man inte är ensam om lite opålitlig ägglossning! Åh vad spännande!! Jag håller verkligen tummarna för dig! Men jag förstår hur du tänker, man vågar inte testa för tidigt för å eventuellt bli besviken sen . Men hoppas din magkänsla stämmer denna gång!????


    Tydligen kunde man inte använda emojis här...haha, blev bara massa frågetecken !
  • snøflinga

    Vad roligt att se mer plus i tråden :)

    Idag dök den absolut inte efterlängtade mensen upp. Ändå skönt att få det bekräftat och satsa på nästa ägglossning istället.

  • snøflinga

    Vad roligt att se mer plus i tråden :)

    Idag dök den absolut inte efterlängtade mensen upp. Ändå skönt att få det bekräftat och satsa på nästa ägglossning istället.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?