• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Bez skrev 2021-09-30 11:09:57 följande:

    Upplever inte heller tydliga flytningar inte ens nu när jag försöker tänka på de, skönt att höra att man inte är ensam om de


    Själv har jag i princip inga flytningar heller så fick upp å ?gräva? För att veta status. Då kom alltid lite sekret man kunde läsa av.
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-30 16:31:23 följande:

    Kunde inte låta bli att ta ett test nu precis och det var helt negativt. Känner mig dum som gjorde det. Sitter och gråter. Livet är svårt just nu. Trivs inte på jobbet för det är sådan press och stress hela tiden. Hade varit en sådan tröst om jag bara fick bli med barn, veta att snart får jag göra något som känns riktigt meningsfullt för mig själv. Känner samtidigt för att bara ge uppe. Jag orkar faktiskt inte försöka mer. Känner verkligen att jag nått botten och bara fortsätter kravla runt där. På jobbet är inget jag gör för mig själv. Jag jobbar en massa obetalda timmar, har inte särskilt hög lön. Och knappt någon fritid. Ska livet vara så här?


    Så tråkigt å höra <3 vet inte vad jag ska skriva för att det ska bli bättre. Skickar massa kramar, vin och god mat.
  • snøflinga
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-30 16:31:23 följande:

    Kunde inte låta bli att ta ett test nu precis och det var helt negativt. Känner mig dum som gjorde det. Sitter och gråter. Livet är svårt just nu. Trivs inte på jobbet för det är sådan press och stress hela tiden. Hade varit en sådan tröst om jag bara fick bli med barn, veta att snart får jag göra något som känns riktigt meningsfullt för mig själv. Känner samtidigt för att bara ge uppe. Jag orkar faktiskt inte försöka mer. Känner verkligen att jag nått botten och bara fortsätter kravla runt där. På jobbet är inget jag gör för mig själv. Jag jobbar en massa obetalda timmar, har inte särskilt hög lön. Och knappt någon fritid. Ska livet vara så här?


    Vad tråkigt att höra <3 det kommer bli bättre
  • hurtänktedunu
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-30 16:31:23 följande:

    Kunde inte låta bli att ta ett test nu precis och det var helt negativt. Känner mig dum som gjorde det. Sitter och gråter. Livet är svårt just nu. Trivs inte på jobbet för det är sådan press och stress hela tiden. Hade varit en sådan tröst om jag bara fick bli med barn, veta att snart får jag göra något som känns riktigt meningsfullt för mig själv. Känner samtidigt för att bara ge uppe. Jag orkar faktiskt inte försöka mer. Känner verkligen att jag nått botten och bara fortsätter kravla runt där. På jobbet är inget jag gör för mig själv. Jag jobbar en massa obetalda timmar, har inte särskilt hög lön. Och knappt någon fritid. Ska livet vara så här?


    Usch för att du känner så. Kan inte vara kul. Din tid kommer. Blir ju sån stress med allt att bli gravid. Hoppas det tar sig snart för dig. Skickar några kramar.
  • snøflinga

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    22/9 EIJ90 30 år (2:a försöket, 2:a barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    26/9 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet)

    4/10 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    6/10 Beckizen (27 år, tredje försöket, första barnet)

    9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    9/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet)

    10/10 ollebollen (23 år, första försöket, första barnet)

    10/10 Hurtänktedunu (31 år, andra försöket efter ma, tredje barnet)

    11/10 Sophiee92 (29 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    14/10 AllieP (27 år, andra försöket med första barnet)

    16/10 Wave mother (37 år, tredje försöket efter ma, första barnet)

    21/10 bez (31 år 3:a försöket, 1:a barnet)

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    ?/10 toughshit (28 år, andra försöket, andra barnet)

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • Avokado92
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-30 17:23:23 följande:

    Tack för dina fina ord <3 Det är en svår avvägning att försöka släppa på besattheten samtidigt som man bara

    kan bli gravid ett fåtal dagar per cykel. Min sambo är inte en sådan som vill ligga varje eller varannan dag heller utan helst bara på helgen egentligen. Har du något tips på hur man kan tänka där?

    Grejen är att livet i övrigt är inte så bra just nu. Det är svårt att hitta positiva saker att fokusera på. Men det finns förstås saker jag gillar att göra på fritiden. Får försöka göra mer av det. Vad fint att ni till slut fick ert barn. :)


    Skickar massor av kärlek och hoppas verkligen att det vänder för dig. Som flera har skrivit så är det vanligare att det tar längre tid och er tid kommer också. Jag är faktiskt också sån som inte vill ligga så ofta, vill hellre köra sällan och högre kvalitet - haha låter kanske lite märkligt, men ja ni fattar. Den gången jag blev gravid så låg vi bara en gång den månaden och det var dagen som jag hade ett positivt äl-test. Denna månad låg vi 2 ggr runt äl, så kanske kan vara en idé att inte börja för tidigt utan att våga ha is i magen tills du får positivt äl-test så ni inte tappat lusten när det väl blir skarpt läge. Det är ju såklart olika för alla, men det funkar bra för oss.

    Efter att jag fick missfall så har jag faktiskt fått en mycket lättare inställning till graviditet. Det är liksom så mycket som kan skita sig så det är ingen idé att stressa upp sig. Just nu går jag på aw, tar ett glas vin till maten, dricker en kopp kaffe om dagen och så vidare. Jag kan liksom inte pausa hela mitt liv, då skulle jag bara bli besviken. Men sen tar jag folsyra och håller koll på min äl (anledningen är just den jag skrev ovan) - det ska jag inte sticka under stolen med. Men i övrigt kör jag på som vanligt och blir jag gravid så är det en jättekul bonus! Är jag inte gravid inom ett år - ja men då får vi se vad vi gör då. Men då tar jag det då.
  • Lövsångerska1991

    Tack alla fina som svarar så fint! Det känns bättre nu. Era inlägg har hjälpt en massa. Känner mig inte lika ensam. Min sambo är hemma nu och tar hand om mig. Vi har ätit pizza. Försöker att inte glömma bort den fina relation vi har. Min sambo är alltid så snäll och omtänksam. Om en månad har jag en vecka ledigt, kanske min sambo också, han har ansökt om ledighet. Vi har pratat om att resa inom Sverige eller till Danmark, och köpa förlovningsringar. Försöker tänka på sånt istället. När vi var nykära tänkte jag ju inte på att skaffa barn på det sättet, var bara så tacksam över att ha hittat kärleken.

  • Lövsångerska1991
    Avokado92 skrev 2021-09-30 19:10:20 följande:

    Skickar massor av kärlek och hoppas verkligen att det vänder för dig. Som flera har skrivit så är det vanligare att det tar längre tid och er tid kommer också. Jag är faktiskt också sån som inte vill ligga så ofta, vill hellre köra sällan och högre kvalitet - haha låter kanske lite märkligt, men ja ni fattar. Den gången jag blev gravid så låg vi bara en gång den månaden och det var dagen som jag hade ett positivt äl-test. Denna månad låg vi 2 ggr runt äl, så kanske kan vara en idé att inte börja för tidigt utan att våga ha is i magen tills du får positivt äl-test så ni inte tappat lusten när det väl blir skarpt läge. Det är ju såklart olika för alla, men det funkar bra för oss.

    Efter att jag fick missfall så har jag faktiskt fått en mycket lättare inställning till graviditet. Det är liksom så mycket som kan skita sig så det är ingen idé att stressa upp sig. Just nu går jag på aw, tar ett glas vin till maten, dricker en kopp kaffe om dagen och så vidare. Jag kan liksom inte pausa hela mitt liv, då skulle jag bara bli besviken. Men sen tar jag folsyra och håller koll på min äl (anledningen är just den jag skrev ovan) - det ska jag inte sticka under stolen med. Men i övrigt kör jag på som vanligt och blir jag gravid så är det en jättekul bonus! Är jag inte gravid inom ett år - ja men då får vi se vad vi gör då. Men då tar jag det då.


    Jag vill inte heller ligga för ofta, men kanske lite oftare än min sambo. Stressiga veckor som denna orkar jag verkligen inte. Fredagskvällar brukar inte heller gå nu för tiden, somnar på soffan vid halv nio typ.

    Låter som du har en sund inställning till graviditet och att försöka bli gravid. Ska försöka få det. Men jag kan bli stressad av äl-tester också. Så vet inte riktigt hur vi ska göra. För har alltid haft ägglossning mitt i veckan (mensen kommer alltid till helgen, härlig timing för romantiken XD). Då behöver vi planera för sex på veckodagar, typ varannan dag i en vecka. Har ju koll på ungefär när äl är genom appar.
  • Lövsångerska1991
    LJM91 skrev 2021-09-30 18:22:26 följande:

    Jag tror att man besparar sig själv mycket känslor om man väntar med att testa till i alla fall ett par dagar efter BIM, när mensen redan är sen. Men jag vet ju själv hur oerhört svårt det är att vänta!

    Låter klurigt med jobbsituationen, vet inte riktigt om jag har något tips att komma med annat än att försöka stå ut? Kanske ge det några månader och om det fortfarande känns likadant kanske du kan testa på något nytt :)

    Detta är också vårt andra försök, missade dock ÄL med typ en vecka förra månaden, så vet inte om det räknas egentligen :P


    Jag borde verkligen ha väntat så som vi planerat, men gjort är gjort. Tyckte liksom att jag hade så mycket symtom som jag inte brukar ha vid PMS.

    Jag får se lite med jobbet, känner att jag har vissa saker jag måste slutföra där, men tar all kraft slut så får jag sjukskriva mig. Får ibland som början på pankikångestattacker på jobbet, det är ju en varningsklocka.

    Okej, hoppas att ni lyckas med detta försök :) <3
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-30 20:00:52 följande:

    Jag borde verkligen ha väntat så som vi planerat, men gjort är gjort. Tyckte liksom att jag hade så mycket symtom som jag inte brukar ha vid PMS.

    Jag får se lite med jobbet, känner att jag har vissa saker jag måste slutföra där, men tar all kraft slut så får jag sjukskriva mig. Får ibland som början på pankikångestattacker på jobbet, det är ju en varningsklocka.

    Okej, hoppas att ni lyckas med detta försök :) <3


    Får kan fråga vad du jobbar med?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?