• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • malva90
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-23 16:22:21 följande:

    Grattis till alla plus! :)

    Börjar känna mig rätt nere nu. Känns precis som förra perioden innan det blev negativt resultat. Lite hugg i ena äggstocken ibland, flytningar som inte är så där genomskinliga som de nog borde vara om det vore något. Vill bara ge upp allt på något sätt. Livet känns tungt. Inget känns särskilt roligt.


    Åh förstår dig så väl, känner precis likadant. Är bara inne på andra försöket och sa till mig själv och sambon när jag tog ut spiralen att det säkert skulle ta ett tag, "inte ovanligt att det tar i alla fall ett år". Men så fort vi faktiskt började försöka så försvann alla goda intentioner om att inte stressa, testa för mycket osv.

    Det känns som att man blir lite knäpp när man går och väntar på mensen. Känner efter och tolkar varenda symtom som att det ändå kan betyda att man är gravid (häromdagen var jag övertygad om att mina livliga drömmar var ett tydligt graviditetstecken Drömmer) och så tar man ett för tidigt test och blir besviken när det är negativt. Har BIM 27/10 men har ganska mycket PMS och tog ett testa tidigt-test som var negativt så är övertygad om att det inte blivit något denna månaden heller.

    Jag tror att den där deppigheten är naturlig och kanske lite av en försvarsmekanism..? Hellre att se det pessimistiskt än att bli besviken typ. Men jag tänker att det är okej att tillåta sig själv att tycka att det är jobbigt och vara nere ett litet tag. Och sen (om mensen skulle dyka upp) tänka att även om det inte gick denna gången så har man ju som tur var en ny chans nästa månad! :)
  • Värphönan
    dujagochbebisen skrev 2021-10-24 09:46:36 följande:

    Hej alla<3 jag förstår er alla som tycker det känns hopplöst, känner med er. Jag kände exakt så innan och denna stress och längtan som äter upp en. Det är ju enklare sagt än gjort att försöka slappna av och inte stressa, men något som hjälpte mig med att få lite ?goda tankar? var att ha detta mantra i huvudet så fort hopplösa tankar eller en extrem längtan kom:

    min tid kommer, förr eller senare kommer det bli vår tur, när det är menat för det så kommer det ske, blir det inte nu så kommer det bli sen, det är okej att det inte tar sig denna månad för då är det kanske större chans att det tar sig nästa..

    Och idag är jag på ÄL+12 / BIM-3 och vaknade med ca 0.2 tempdipp, så kände mig nere direkt när jag vaknade men tog ett till gravtest, vilket blev starkare idag än igår:

    Vågar inte riktigt tro på det först BIM-dagen har passerat, ska även gå och köpa ett digitalt test. Men min sambo när han såg det: ?det är ju så svagt, man ser det knappt, det där kan inte betyda någonting, jag tror inte på det?..

    Så det får mig lite osäker än, men jag ser ju två streck?

    Och det är ju dessutom starkare gårdagens?


    Å det är ju mycket starkare än igår! Absolut positivt skulle jag säga =D Grattis!
  • dujagochbebisen
    piiiggeliiin skrev 2021-10-24 09:51:00 följande:

    Han vill nog vara skydda sig själv och inte ta ut något i förskott, min sambo skulle nog vara likdan. Jag ser strecket super tydligt och håller tummarna att det håller sig kvar!

    Har du haft några symtom och vilka förberedelser har du gjort?


    Ja han är verkligen en sån som inte tar ut något i förskott, så du har nog helt rätt i det!

    Symptomen jag har/haft:

    - Extremt svullna bröst (brukar ha det mellan ÄL & mens men denna gång upplevs det ännu mer fylliga/svullna)

    - Rikliga flytningar

    - Lite molvärk (men haft svårt att avgöra om det varit det)

    - Extreeeeem trötthet och känt mig oerhört fysiskt svag

    Förberedelser jag gjort:

    - Inte druckit något med koffein eller alkohol

    - Tagit 30 000 IU med d-vitamin dagen innan ÄL

    - Haft en fertilily kopp efter sex

    - Tränar 3-4 gånger i veckan (ingen förändring sen innan, men kört mer styrka och ingen jogging/spinning)

    - Haft relativt strikt kostschema bestående av att äta för att boosta kvinnliga kroppen med alla vitaminer och mineraler som behövs, som bl.a. ohomogeniserade mejeriprodukter.

    Mer ingående så åt jag varje morgon 2 kokta ägg rikligt med jod-salt, sen till mellanmål fet grekisk yoghurt med honung, linfrön, valnötter, paranötter (viktigt med selen innan ÄL), solroskärnor, pumpafrön och chiafrön. Till lunch & middagar mycket tallriksmodellen med köttfärs/kyckling/lax/skaldjur (och feta ost till allt) och kolhydrater i form av ris/potatis/quinoa, och fett som avokado och olivolja till allt. Vid stekning av allt så rikligt med riktigt fett smör hehe och sen försökt undvika gluten och socker, samt försökt äta två frukter per dag. Har även undvikit ingefära och andra starka livsmedel som driver på kroppen. Sen ätit mycket rödbetor och ca en vecka innan ÄL + 2 dgr efter har jag druckit ett glas grapefruktjuice. Undvikit fluor-produkter (munskölj för min del, har fortfarande tandkräm med fluor).

    Nu vart det här väldigt långt men hade nog själv uppskattat att läsa liknande innan. Detta har jag googlat och läst i forskningsstudier att det ska bidra till fertiliteten. Sen om det är slump vet jag inte, men jag har åtminstone kunnat göra allt i min makt för att bidra och boosta fertiliteten.. Så hoppas jag nu bara att de två sträckor betyder att det tagit sig och att man vågar hoppas på detta på riktigt snart <3
  • Wave Mother
    dujagochbebisen skrev 2021-10-24 09:46:36 följande:

    Hej alla<3 jag förstår er alla som tycker det känns hopplöst, känner med er. Jag kände exakt så innan och denna stress och längtan som äter upp en. Det är ju enklare sagt än gjort att försöka slappna av och inte stressa, men något som hjälpte mig med att få lite ?goda tankar? var att ha detta mantra i huvudet så fort hopplösa tankar eller en extrem längtan kom:

    min tid kommer, förr eller senare kommer det bli vår tur, när det är menat för det så kommer det ske, blir det inte nu så kommer det bli sen, det är okej att det inte tar sig denna månad för då är det kanske större chans att det tar sig nästa..

    Och idag är jag på ÄL+12 / BIM-3 och vaknade med ca 0.2 tempdipp, så kände mig nere direkt när jag vaknade men tog ett till gravtest, vilket blev starkare idag än igår:



    Vågar inte riktigt tro på det först BIM-dagen har passerat, ska även gå och köpa ett digitalt test. Men min sambo när han såg det: ?det är ju så svagt, man ser det knappt, det där kan inte betyda någonting, jag tror inte på det?..

    Så det får mig lite osäker än, men jag ser ju två streck?

    Och det är ju dessutom starkare gårdagens?


    Det är ju absolut positivt. Så där kan inte testen se ut om det inte finns hcg. Så jag vågar mig på ett stort grattis :) Sedan förstår jag att du vill vänta till efter BIM och inte vill ta ut något i förskott, men ändå! 
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-10-23 18:39:10 följande:

    Vissa känner så och dom är gravida. När jag känner det så är mensen på väg, men när jag blev gravid så hade jag dom känningarna också. Så blir inte riktigt klok på något idag.. får hoppas det är positivt för oss.


    Tycker det är sååå störigt när känns liknande! Varför är det så? :/ dock kände jag symtom igår eftermiddag och kväll som jag inte brukar få. Det var som små hugg i underlivet lite då och då och även en molvärk nere i magen som strålade ut i underlivet. Men vette katten om det är tecken på begynnande graviditet?
    malva90 skrev 2021-10-24 10:17:47 följande:

    Åh förstår dig så väl, känner precis likadant. Är bara inne på andra försöket och sa till mig själv och sambon när jag tog ut spiralen att det säkert skulle ta ett tag, "inte ovanligt att det tar i alla fall ett år". Men så fort vi faktiskt började försöka så försvann alla goda intentioner om att inte stressa, testa för mycket osv.

    Det känns som att man blir lite knäpp när man går och väntar på mensen. Känner efter och tolkar varenda symtom som att det ändå kan betyda att man är gravid (häromdagen var jag övertygad om att mina livliga drömmar var ett tydligt graviditetstecken ) och så tar man ett för tidigt test och blir besviken när det är negativt. Har BIM 27/10 men har ganska mycket PMS och tog ett testa tidigt-test som var negativt så är övertygad om att det inte blivit något denna månaden heller.

    Jag tror att den där deppigheten är naturlig och kanske lite av en försvarsmekanism..? Hellre att se det pessimistiskt än att bli besviken typ. Men jag tänker att det är okej att tillåta sig själv att tycka att det är jobbigt och vara nere ett litet tag. Och sen (om mensen skulle dyka upp) tänka att även om det inte gick denna gången så har man ju som tur var en ny chans nästa månad! :)


    Ja, det är nog en försvarsmekanism som du säger. Tror att jag hamnar som i en konflikt med mig själv på något sätt också. Förstår rent logiskt att det kan ta tid, men vill verkligen inte vänta längre (ingen vill det, jag vet!). Får panik för varje gång det inte funkar för då tolkar jag det som att någon av mig och min sambo är sterila och att all ansträngning då ändå är helt i onödan och att vi bara slösar tid, och borde ha sökt privat vård direkt. Och sen blir jag som nästan arg på min sambo för jag ville börja flera månader tidigare. Han verkade inte förstå att det troligtvis tar tid och att det därför är bra att börja i god tid. Tror jag hade varit mer avslappnad då för då hade vi haft längre till på oss. Fertiliteten sjunker ju hela tiden. Men nu är det ju som det är.
    Ollebollen skrev 2021-10-23 18:50:00 följande:

    Kan känna igen mig! Jag var jättedeppig förra veckan för det kändes så himla omöjligt att allt skulle kunna klaffa, det är så mycket som ska bli rätt för att en grav ska ske. Och det kändes omöjligt att jag ens ska få bli mamma. Varför skulle jag få det liksom?

    Det jag gjorde då var att jag klickade hem en pyjamas till mig själv, OCH ett matchande bebis-set i randigt/beige. Jag kanske tar ut mycket i förskott men det gjorde mig glad. Det fick mig att känna att jag också kan få den här lyckan. Jag la liksom ut det i universum att det kommer att ske!! Haha kalla mig galen/vidskeplig men det gjorde mig glad iallafall!

    Jag antar att man får hitta olika knep i denna resan så man inte blir helt galen på vägen. Eller ja, det är jag kanske redan då. *fniss*


    Tänker precis samma, varför skulle just jag? Men varför skulle inte du och jag få bli mamma egentligen? :) <3 mysigt med bebis-pyjamas. :) Jag klarar inte av att köpa något före en graviditet, men man är ju så olika. Får det dig att må bra är det bara positivt. Jag skulle bara bli mer nedstämd faktiskt.
  • Lövsångerska1991
    Wave Mother skrev 2021-10-24 12:14:37 följande:

    Det är ju absolut positivt. Så där kan inte testen se ut om det inte finns hcg. Så jag vågar mig på ett stort grattis :) Sedan förstår jag att du vill vänta till efter BIM och inte vill ta ut något i förskott, men ändå! 


    Håller med, helt klart positivt! Grattis :)
  • Dalarna91

    Lövsångerska 1991; har också ha lite strålande mot underliv nu när jag körde bil. Sen tidigare idag har jag haft typ känning i höger ljumske. Svårt att förklara känslan men typ kanske lite träningsvärk eller sträckt någon muskel känsla. Det va lite obehagligt. Ingen aning om det är tecken på graviditet eller inbillning eller jag har sträckt något xD känner nu att jag är galen...

  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-10-24 13:17:45 följande:

    Lövsångerska 1991; har också ha lite strålande mot underliv nu när jag körde bil. Sen tidigare idag har jag haft typ känning i höger ljumske. Svårt att förklara känslan men typ kanske lite träningsvärk eller sträckt någon muskel känsla. Det va lite obehagligt. Ingen aning om det är tecken på graviditet eller inbillning eller jag har sträckt något xD känner nu att jag är galen...


    Haha känner mig också galen, mest hela tiden faktiskt! Hoppas att det är tecken på att det ska bli eller redan är en graviditet. Vi har väl BIM samtidigt? Kanske kan man känna ägget fästa på något sätt och att det är något sånt? Hoppas ju det förstås. Men kanske är det för tidigt med något tecken alls.
  • dujagochbebisen

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) Plussat

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 Solnel (22 år, första försöket, första barnet)

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    27/10 ttcjuliaa (33 år, elfte försöket med första barnet)

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    28/10 BounceBambi (28 år, tredje försöket första barnet)

    29/10 Dalarna 91 (30 år, första försöket efter MF med första barnet)

    31/10 Lövsångerskan1991 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    1/11 Wave mother (37 år, fjärde försöket efter ma, första barnet)

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    2/11 Junii91 (30 år, fjärde försöket, första barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    6-7/11 MommyA (33år, tredje försöket efter MF, tredje barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet)

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    13/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med första barnet)

    16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöker efter ma, andra barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

    Uppdaterar listan här, jag hoppas verkligen ni alla får era efterlängtade plus. Kom ihåg att ni har ert ljus, väg och sanning inom er <3

  • EIJ90
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-24 13:31:17 följande:

    Haha känner mig också galen, mest hela tiden faktiskt! Hoppas att det är tecken på att det ska bli eller redan är en graviditet. Vi har väl BIM samtidigt? Kanske kan man känna ägget fästa på något sätt och att det är något sånt? Hoppas ju det förstås. Men kanske är det för tidigt med något tecken alls.


    Jag tror absolut att man kan känna när det fäster eller försöker fästa. Har fått som riktiga hugg båda gångerna jag blivit gravid och dagen efter fått rosa flytningar. I samband med huggen känt mig lite illamående också. Håller tummarna för er båda!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?