• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Madelen21

    Nyss pratat med en barnmorska. Hon sa att hon tyckte det lät som klassiska gravid symtom på mig. Hon gick även bilder på testet. Får vänta nån dag å se.

  • LJM91
    BounceBambi skrev 2021-10-26 09:01:01 följande:

    Idag kom mensen och jag känner mig lite uppgiven. Vet att vi inte försökt så länge men är orolig för att något är fel. Sen jag tog ut min p-ring har menscykeln varit 28, 26 och nu 25 dagar. Som jag förstår det räknas det som normalt men blir orolig för att cykeln ska bli kortare och kortare och att något inte stämmer. Har låg temperatur och mamma och mormor som tar levaxin. När jag ringde vårdcentralen och sa att jag ville kolla sköldkörteln så kändes det som att de inte tog det på allvar. Fick iaf en läkartid 30 november för att följa upp att jag tidigare haft låga järnvärden. Kan jag inte övertala dom att ta prover på sköldkörteln då får jag betala werlabs antar jag. Blir bara så less på allt.

    Har varit väldigt stressad i 1.5 månad pga trög lägenhetsförsäljning och det kan ju såklart också vara en faktor. Tycker heller inte att jag får äggviteflytningar innan ägglossning endast vattniga. Är så många tankar på en gång och jag känner mig typ sviken över att min kropp inte samarbetar med mig. Ursäkta långt och deppigt inlägg får försöka ta nya tag när mensen är över.


    Jag känner också igen mig i det du skriver, får också känslan av att något kan vara fel även om jag och sambon inte heller har försökt länge. Precis som du kan jag inte heller märka av äggviteflytningar, men tempar och har en väldigt tydlig kurva så jag hoppas att mina ägglossningar ändå funkar som de ska. De borde absolut ta prover på sköldkörteln eftersom både din mamma och mormor tar medicin för det, kan inte tänka mig att de skulle neka det. Håller tummarna för att du får bra besked och att det snart är din tur att plussa!
  • LJM91


    Ägglossningen bekräftad av NC och vi lyckades pricka in ganska bra denna månaden, nu är det bara att vänta och hoppas..
  • Junii91

    Behöver er hjälp! Vet inte vad jag ska tro..

    Jag har alltid väldigt regelbunden cykel, i princip alltid 28 dagar. De 2 senaste cyklarna har jag tagit LH test samt använt NC i 3 år så jag har bra koll. Min ÄL brukar vara dag 13-15 men oftast 14. Jag hade mens 5/9 (Exakt 3 veckor sedan). Ska ha mens om 1 vecka. I morse fick jag rosa blödning och har varit så varje gång jag gått på toa idag. Hade lite molvärk/mensvärk när jag vaknade som blev lite mer ju tiden gick, tog Alvedon kl 8.30 eftersom jag är på jobbet och vill inte riskera få jätteont om det är mensen.

    Till saken hör också att denna månad har jag inte tagit LH test och NC flyttade min ÄL. Min temp har också sjunkit och varit låg några dagar. Allt känns väldigt skumt!! Skickar bilder på allt så ser ni, lättare än att förklara i ord.

    Vet inte vad jag ska tro? Är det nidblödning? Är det mens?

  • LJM91
    Junii91 skrev 2021-10-26 12:27:12 följande:

    Behöver er hjälp! Vet inte vad jag ska tro..

    Jag har alltid väldigt regelbunden cykel, i princip alltid 28 dagar. De 2 senaste cyklarna har jag tagit LH test samt använt NC i 3 år så jag har bra koll. Min ÄL brukar vara dag 13-15 men oftast 14. Jag hade mens 5/9 (Exakt 3 veckor sedan). Ska ha mens om 1 vecka. I morse fick jag rosa blödning och har varit så varje gång jag gått på toa idag. Hade lite molvärk/mensvärk när jag vaknade som blev lite mer ju tiden gick, tog Alvedon kl 8.30 eftersom jag är på jobbet och vill inte riskera få jätteont om det är mensen.

    Till saken hör också att denna månad har jag inte tagit LH test och NC flyttade min ÄL. Min temp har också sjunkit och varit låg några dagar. Allt känns väldigt skumt!! Skickar bilder på allt så ser ni, lättare än att förklara i ord.

    Vet inte vad jag ska tro? Är det nidblödning? Är det mens?


    Svårt att säga tycker jag, det kan ju absolut vara nidblödning och din temp ser inte ut att vara under linjen heller. Det tråkiga svaret är väl att du får avvakta ett par dagar och se vad som händer. Det verkar ju onekligen tidigt att du får mens redan nu, eftersom lutealfasen inte ändras så mycket månad för månad så skulle du isåfall haft ägglossning en vecka tidigare vilket i princip är direkt efter mensen om jag inte tolkar dina bilder fel?
  • Junii91
    LJM91 skrev 2021-10-26 12:42:19 följande:

    Svårt att säga tycker jag, det kan ju absolut vara nidblödning och din temp ser inte ut att vara under linjen heller. Det tråkiga svaret är väl att du får avvakta ett par dagar och se vad som händer. Det verkar ju onekligen tidigt att du får mens redan nu, eftersom lutealfasen inte ändras så mycket månad för månad så skulle du isåfall haft ägglossning en vecka tidigare vilket i princip är direkt efter mensen om jag inte tolkar dina bilder fel?


    Ja NC säger att ÄL troligtvis varit nånstans mellan dag 9-14 med dag 11 som troligaste dag. Men känns märkligt. Ja jag får helt enkelt avvakta. Kan ju inte ta gravtest nu heller om jag egentligen ska ha mens om 1 vecka. Jobbigt att vänta men vad göra.. :)
  • BounceBambi
    malva90 skrev 2021-10-26 10:11:44 följande:

    Ja, men då så! Då funkar det säkert som det ska :) Tänker mer om man lägger massa tid på att fundera på om man har ägglossning eller inte, då kan det ju vara bra att kolla för att sen kunna släppa det. Men det är nog sant som du säger att det bara blir ytterligare en sak att noja över. Är nog bra att försöka ha något annat att fokusera på under tiden man försöker eftersom det ju kan ta ett litet tag oavsett hur fertil man är. Är själv en "projektperson" eller vad man ska säga, som går helt in i grejer och nu har det blivit så med att försöka få till en graviditet vilket nog inte är helt sunt haha. Tänker knappt på något annat :P. Så jag tänkte försöka hitta något annat att mål att ha samtidigt, typ med träning eller kanske någon ny hobby :)


    Ja bara tänker att det hjälper inte att ha ägglossning om inte spermierna inte tar sig till ägget, förstår det som att det behöver vara rätt sorts flytningar för det men vet egentligen inte. Känner igen att vara en projektperson och även om man vet att det kan ta tid så hoppas man ju att det ska gå snabbare än det har gjort. Bra att försöka tänka på annat, har du hittat någon ny hobby eller mål än? :)
  • BounceBambi
    LJM91 skrev 2021-10-26 11:33:11 följande:

    Jag känner också igen mig i det du skriver, får också känslan av att något kan vara fel även om jag och sambon inte heller har försökt länge. Precis som du kan jag inte heller märka av äggviteflytningar, men tempar och har en väldigt tydlig kurva så jag hoppas att mina ägglossningar ändå funkar som de ska. De borde absolut ta prover på sköldkörteln eftersom både din mamma och mormor tar medicin för det, kan inte tänka mig att de skulle neka det. Håller tummarna för att du får bra besked och att det snart är din tur att plussa!


    Tack snälla för svar och pepp <3! Skönt att höra att inte alla får sådär tydliga äggviteflytningar. Får fortsätta öva tålamodet och hoppas att du också får ett plus snart!
  • Värphönan
    Junii91 skrev 2021-10-26 12:55:09 följande:
    Ja NC säger att ÄL troligtvis varit nånstans mellan dag 9-14 med dag 11 som troligaste dag. Men känns märkligt. Ja jag får helt enkelt avvakta. Kan ju inte ta gravtest nu heller om jag egentligen ska ha mens om 1 vecka. Jobbigt att vänta men vad göra.. :)
    Hde du äl den 11/10 så är det ju över två veckor sen. Då skulle absolut ett gravtest kunna visa på något nu. Fick du äl tidigare än vanligt så har du ju också bim tidigare än vanligt :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?