• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lemoon

    Min temp är nu på 37,7, men det hade jag förra månaden också dagarna innan mens, innan ägglossning har jag 36,7.

    Dag 23 idag, molande värk och bröstvärk till och från.

    Menscykel på 23-26 dagar, temphöjning cykeldag 14.

    Sexade dag 13 och 15 :)

  • Emmissss
    Semlan3 skrev 2021-10-29 08:53:55 följande:

    Vad använder ni er av för kalendrar för att hålla koll på cykeln? Jag har kört en kalender ett tag som jag känner mig tjenis med. Skaffade sen ytterligare en bara för skojs skull. La in exakt samma data som i den första kelendern. Men den nya säger att äl är helt andra dagar än min första. Hur kan det skilja så åt? Jag vet ju att den första kelendern stämmer eftersom jag vet mina symptom på äl. Men ändå.


    Jag har maya. Tycker den är bra! :)
  • Semlan3
    Emmissss skrev 2021-10-29 09:59:42 följande:

    Jag har maya. Tycker den är bra! :)


    Det är maya jag laddade ner nu som säger att äl är på cd 10-13 medan min andra app säger dag 15-16....
  • Bez
    Semlan3 skrev 2021-10-29 10:16:59 följande:
    Det är maya jag laddade ner nu som säger att äl är på cd 10-13 medan min andra app säger dag 15-16....
    Har oxå Maya och NC maya visar alltid för tidigt för mig cd 10-13 men har enligt äl tester och temphöjning äl typ 16 så skulle inte gå helt på den
  • Semlan3
    Bez skrev 2021-10-29 10:31:15 följande:

    Har oxå Maya och NC maya visar alltid för tidigt för mig cd 10-13 men har enligt äl tester och temphöjning äl typ 16 så skulle inte gå helt på den


    Tack! Nej jag vet att jag har äl runt 15-16. Då jag får ont i äggstockarna och får positivt ältest.så litar på min första app ????
  • Emmissss
    Bez skrev 2021-10-29 10:31:15 följande:

    Har oxå Maya och NC maya visar alltid för tidigt för mig cd 10-13 men har enligt äl tester och temphöjning äl typ 16 så skulle inte gå helt på den


    Brukar vara samma här! Men lägger in och försöker hjälpa lite så nu tycker jag ändå symptom o annat brukar stämma. Så brukar man ju märka rätt bra om man har äl eller inte :)
  • Lemoon
    Bez skrev 2021-10-29 10:31:15 följande:

    Har oxå Maya och NC maya visar alltid för tidigt för mig cd 10-13 men har enligt äl tester och temphöjning äl typ 16 så skulle inte gå helt på den


    Jag har också Maya, men det stämmer inte med ägglossningen, blivit lurad hela tiden, den säger äl på dag 10, min menscykel pendlar från 23-26, men även om jag haft mens på dag 23 så har jag fått positivt ältest på dag 13-14 + temphöjning på dag 14!!
  • piiiggeliiin
    Semlan3 skrev 2021-10-29 10:42:38 följande:
    Tack! Nej jag vet att jag har äl runt 15-16. Då jag får ont i äggstockarna och får positivt ältest.så litar på min första app ????
    Fertilyfriend kompletterar jag till NC :) 
  • Dalarna91
    Värphönan skrev 2021-10-29 08:09:40 följande:

    Jag brukar få äl ca 2 dagar efter positivt test och har en lutealfas på 11 dagar. 14 dagar är bara en generell siffra som skrivs för att förenkla, då de flesta med en 28 dagars cykel har äl runt 14 dagar innan mens. 

    Ex får jag positivt ältest den 15/10 sker min äl den 17/10 och sen får jag mens den 28/10. Sen är det ingen exakt vetenskap. Hormoner kan påverka och flytta lite men de flesta cykler stämmer det för mig iaf. 


    Första månaden jag kör med tester. Så får se hur nästa månad blir :) men jag hade negativ ägglossningstest 16/10. Kan man fortsatt ha ägglossning då?
  • Dalarna91
    Wave Mother skrev 2021-10-29 08:37:27 följande:

    Så här har jag också fattat det, dvs. att man har ÄL ett eller två dygn efter LH-peaken.

    Jag hade positivt CD 12 och CD 13 den här månaden, och räknar med att jag hade ÄL CD 14. Men eftersom jag inte tempar utan utgår från sekret och andra symptom för att avgöra när ÄL var så kan jag förstås inte vara helt säker.

    Brukar sedan få mens på ÄL+11 eller ÄL+12 (eller, kanske lite mer objektivt eftersom jag inte vet exakt när ÄL är, alltid 13-14 dagar efter att jag börjar se allra första stegringen på LH-stickorna). 


    Försöker också lära mig om hur sekretet är. Har bara gjort i en månad samt det är svårt tycker jag. Känner inte jag ser någon skillnad alltid :/
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?