• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wave Mother

    Mensen är på ingång här, så jag uppdaterar BIM-listan. 

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) Plussat

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    6-7/11 MommyA (33år, tredje försöket efter MF, tredje barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet)

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet)

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöker efter mf, andra barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

  • Sophiee92

    Hej alla,
    Ville bara dela några tankar med er. Känns så skönt att vi har ett sånt här forum där vi kan dela allt och lite till kring våra försök att få barn. Jag har inte skrivit något på väldigt länge men är inne här varje dag och läser era inlägg :) det är verkligen tröstande att kunna se att det finns så många fler med samma tankar och erfarenheter som än själv.
    Jag och min man är inne på vårt tredje försök nu. Han har ett barn sen innan och jag har läääänge uttryckt min längtan till att Vi ska börja försöka få ett barn tillsammans. Han tyckte i mer än 2 år att jag "tjatade" och tillslut satte han själv startdatumet till hösten 2021. Så nu är vi äntligen här! Tyvärr går jag också ibland i tankar att "vi skulle börjat tidigare..." och "tänk om det är något fel på mig...", men försöker verkligen till det yttersta att skjuta undan dom tankarna just nu då det ju faktiskt inte finns något att oroa sig för i stunden. Som många av er redan skrivit här så finns alltid IVF och så skulle behövas. Tror att allt löser sig tillslut på något vis.
    Jo, häromdagen var jag inne i "den stora Rosenrots tråden" och läste så många solskenshistoria att jag kände att jag bara måste prova detta jag med. Ge min ägglossning en liten skjuts liksom. Börjar nu när mensen kommer (om jag inte är gravid). Får se om det gör något skillnad!

  • evelinagra1

    Tror denna frågan har kommit upp i gruppen tidigare och det är säkert helt normalt men när jag och min sambo och sex och han kommer i mig så känns det som att all sperma åker ut? Sorry för TMI men direkt jag ställer mig och så åker allt ut på golvet känns det som blir liksom en stor pöl haha?? Kan inte minnas att det blivit så med tidigare sex partners men man kanske inte tänkte på det på samma sätt då?

  • 986247391

    Hur avgör man vad som är mycket/lite vid en ev nidblödning?

    Började blöda igår fm, hade samma binda i 11h utan att det syntes särskilt mycket i och kommit ungefär lika mycket under natten. Däremot när jag torkar mig känns det som det kommer en massa blod på pappret? Det är över 10år sen jag hade mens sist, så har ingenting och jämföra med direkt.

  • Värphönan
    evelinagra1 skrev 2021-11-02 08:23:39 följande:

    Tror denna frågan har kommit upp i gruppen tidigare och det är säkert helt normalt men när jag och min sambo och sex och han kommer i mig så känns det som att all sperma åker ut? Sorry för TMI men direkt jag ställer mig och så åker allt ut på golvet känns det som blir liksom en stor pöl haha?? Kan inte minnas att det blivit så med tidigare sex partners men man kanske inte tänkte på det på samma sätt då?


    Tänker spontant att du kanske inte är på rätt ställe i cykeln då? För mig rinner det inte ut alls lika snabbt och lätt när jag är nära äl. 
    Alternativt att du får ligga kvar lite efteråt? Har läst att även om det känns som att allt rinner ut så är det ändå tillräckligt många som hinner simma åt rätt håll och blir kvar. 

  • nomina

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) Plussat

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    6-7/11 MommyA (33år, tredje försöket efter MF, tredje barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet)

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet)

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöker efter mf, andra barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    30/11 nomina (38 år, första försöket, första barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

  • Lövsångerska1991
    Sophiee92 skrev 2021-11-02 07:09:54 följande:

    Hej alla,

    Ville bara dela några tankar med er. Känns så skönt att vi har ett sånt här forum där vi kan dela allt och lite till kring våra försök att få barn. Jag har inte skrivit något på väldigt länge men är inne här varje dag och läser era inlägg :) det är verkligen tröstande att kunna se att det finns så många fler med samma tankar och erfarenheter som än själv.

    Jag och min man är inne på vårt tredje försök nu. Han har ett barn sen innan och jag har läääänge uttryckt min längtan till att Vi ska börja försöka få ett barn tillsammans. Han tyckte i mer än 2 år att jag "tjatade" och tillslut satte han själv startdatumet till hösten 2021. Så nu är vi äntligen här! Tyvärr går jag också ibland i tankar att "vi skulle börjat tidigare..." och "tänk om det är något fel på mig...", men försöker verkligen till det yttersta att skjuta undan dom tankarna just nu då det ju faktiskt inte finns något att oroa sig för i stunden. Som många av er redan skrivit här så finns alltid IVF och så skulle behövas. Tror att allt löser sig tillslut på något vis.

    Jo, häromdagen var jag inne i "den stora Rosenrots tråden" och läste så många solskenshistoria att jag kände att jag bara måste prova detta jag med. Ge min ägglossning en liten skjuts liksom. Börjar nu när mensen kommer (om jag inte är gravid). Får se om det gör något skillnad!


    Spännande med rosenrot! Uppdatera gärna hur det känns eller hur det går. :) Det är jobbigt att inte veta om man kan få barn eller inte. Som du säger, oftast går det med ivf i alla fall. Tycker också att den här tråden är väldigt fin, ingen är taskig mot någon utan bara peppande vilket är så skönt. På vissa andra trådar kan det ibland finnas en del som är dömande eller hackar på andra. Är glad att jag har er! :)
  • Lövsångerska1991
    evelinagra1 skrev 2021-11-02 08:23:39 följande:

    Tror denna frågan har kommit upp i gruppen tidigare och det är säkert helt normalt men när jag och min sambo och sex och han kommer i mig så känns det som att all sperma åker ut? Sorry för TMI men direkt jag ställer mig och så åker allt ut på golvet känns det som blir liksom en stor pöl haha?? Kan inte minnas att det blivit så med tidigare sex partners men man kanske inte tänkte på det på samma sätt då?


    Jag tycker att det är lite olika. Tycker att det vanligtvis tar 15-30 min och sen åker säden ut, ibland läcker lite ut när jag kissar precis efter. Någon gång har det åkt ut direkt. Beror lite på ställningen kanske, och kanske också på glidmedel. Jag gissar bara nu, för att det varierar så. Men det är väl framför allt vätska och sånt som åker ut. Spermierna försöker hitta till ägget och har liksom i raketfart skjutits upp och in, som jag förstår det.
  • LJM91
    evelinagra1 skrev 2021-11-02 08:23:39 följande:

    Tror denna frågan har kommit upp i gruppen tidigare och det är säkert helt normalt men när jag och min sambo och sex och han kommer i mig så känns det som att all sperma åker ut? Sorry för TMI men direkt jag ställer mig och så åker allt ut på golvet känns det som blir liksom en stor pöl haha?? Kan inte minnas att det blivit så med tidigare sex partners men man kanske inte tänkte på det på samma sätt då?


    Jag har förstått det som att det inte spelar någon roll ens om man har sex stående och det rinner ut direkt, spermierna får en sån skjuts så de tar sig in i livmodern ändå. Så det ska inte göra någon skillnad om man ligger kvar en stund eller inte :)
  • Semlan3
    evelinagra1 skrev 2021-11-02 08:23:39 följande:

    Tror denna frågan har kommit upp i gruppen tidigare och det är säkert helt normalt men när jag och min sambo och sex och han kommer i mig så känns det som att all sperma åker ut? Sorry för TMI men direkt jag ställer mig och så åker allt ut på golvet känns det som blir liksom en stor pöl haha?? Kan inte minnas att det blivit så med tidigare sex partners men man kanske inte tänkte på det på samma sätt då?


    Jag tror att en del av sperman kommer så pass högt upp att den inte rinner ut. När jag blev gravid sex sprang jag direkt på toa efter sexet och det rann ut. Blev gravid ändå :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?