• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LillaSam
    Zandra35 skrev 2021-11-02 21:25:09 följande:

    Min upplevelse är att vården inte vill hjälpa till med typ nånting vad gäller fertilitet utan hänvisar till att söka till fertilitetskliniken efter 1år. Har verkligen armbågat mig fram i månader för att ens få en gynundersökningen. Vad betyder post pill? Hur länge sedan var det du slutade med p-piller? Hoppas verkligen du får hjälp!


    Har verkligen samma erfarenhet. Gick provat och betalade 1800kr för att inte få hjälp med något alls? men har tillslut efter att ha mailat runt typ alla kliniker i Skåne fått prata med en jättetrevlig kvinna som bokade in oss, får hoppa att gynekologen på samma ställe också är bra. Jag slutade med p-piller vid årskiftet, så 10 månader sedan. Även om

    Vi inte ville börja försöka fören vid midsommar så ska vi säga att vi ville direkt när jag slutade för då har vi nästan försökt i ett år. Post pill PCO menas att det är p-pillerna som skapat obalans i hormonerna och att det är det som är problemet, inte något naturligt problem med kroppen. Många av våra hormoner rubbas tydligen när vi går på p-piller. Tex fick jag ca 6 månader efter jag slutade jättemycket problem med acne som jag aldrig haft förut. Det beror på att testosteron som varit nerkört i botten med yaz tex som jag tog, återhämtar sig efter några månader utan p-piller och skjuter då i höjden. Detta kan också leda till utebliven ägglossning mm
  • Emmissss

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    6-7/11 MommyA (33år, tredje försöket efter MF, tredje barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet)

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet)

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöket efter mf, andra barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    30/11 nomina (38 år, första försöket, första barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

  • Zandra35
    LillaSam skrev 2021-11-03 07:09:57 följande:

    Har verkligen samma erfarenhet. Gick provat och betalade 1800kr för att inte få hjälp med något alls? men har tillslut efter att ha mailat runt typ alla kliniker i Skåne fått prata med en jättetrevlig kvinna som bokade in oss, får hoppa att gynekologen på samma ställe också är bra. Jag slutade med p-piller vid årskiftet, så 10 månader sedan. Även om

    Vi inte ville börja försöka fören vid midsommar så ska vi säga att vi ville direkt när jag slutade för då har vi nästan försökt i ett år. Post pill PCO menas att det är p-pillerna som skapat obalans i hormonerna och att det är det som är problemet, inte något naturligt problem med kroppen. Många av våra hormoner rubbas tydligen när vi går på p-piller. Tex fick jag ca 6 månader efter jag slutade jättemycket problem med acne som jag aldrig haft förut. Det beror på att testosteron som varit nerkört i botten med yaz tex som jag tog, återhämtar sig efter några månader utan p-piller och skjuter då i höjden. Detta kan också leda till utebliven ägglossning mm


    Jag läste på lite igår just om det, efter att ha läst hos Jenny Koos kommer jag aldrig mer äta p-piller. Det är ju rent av förjävligt hur man ställer in unga tjejer på detta som medicin för oregelbunden mens, acne osv. Så var det för mig. Dem glömmer att berätta om biverkningarna liksom. När jag ringde en barnmorska i sthlm i höstas och frågade om jag skulle sluta med p-piller tidigare iomed att man hört att kroppen kan ta lång tid på sig för att komma tillbaka så sa hon bestämt nej! Du ska sluta när du vill bli gravid. Snällt gjorde jag som hon sa. Tycker dock den borde ha kommit igång nu eftersom det är 1år sedan. Men men... har också bokat in mig på privat ultraljud för att få se om jag har ett pärlband som med PCO eller hur det ser ut generellt. Synd att det ska kosta så mkt bara. Tyvärr måste vi även vänta 6mån efter mitt MF innan vi får hjälp med en utredning via fertilitetsklinik. Tack för svar & lycka till!
  • LillaSam
    Zandra35 skrev 2021-11-03 08:23:27 följande:

    Jag läste på lite igår just om det, efter att ha läst hos Jenny Koos kommer jag aldrig mer äta p-piller. Det är ju rent av förjävligt hur man ställer in unga tjejer på detta som medicin för oregelbunden mens, acne osv. Så var det för mig. Dem glömmer att berätta om biverkningarna liksom. När jag ringde en barnmorska i sthlm i höstas och frågade om jag skulle sluta med p-piller tidigare iomed att man hört att kroppen kan ta lång tid på sig för att komma tillbaka så sa hon bestämt nej! Du ska sluta när du vill bli gravid. Snällt gjorde jag som hon sa. Tycker dock den borde ha kommit igång nu eftersom det är 1år sedan. Men men... har också bokat in mig på privat ultraljud för att få se om jag har ett pärlband som med PCO eller hur det ser ut generellt. Synd att det ska kosta så mkt bara. Tyvärr måste vi även vänta 6mån efter mitt MF innan vi får hjälp med en utredning via fertilitetsklinik. Tack för svar & lycka till!


    Kommer heller ALDRIG någonsin ta p-piller igen!! Håller med, är helt förtvivlad över att ingen har informerat mig om biverkningarna som fortsätter efter man har slutat. Har varit så ledsen över sett att jag liksom ?förstört? min kropp på det sättet. Och att vården fortfarande fnyser åt problemen. Tråkigt att du inte fick bättre hjälp av BM. Beklagar missfallet <3

    Tack själv och hoppas du får hjälp med allt du behöver!
  • Sophiee92
    Zandra35 skrev 2021-11-02 20:23:13 följande:
    Jag åt från dagen jag fick mens och 14 dagar framåt. Köpte hem både RR och Inositol som också ska vara bra för ägglossningen. Har dock inte testat den sistnämnda och vet inte om jag vill nu när hela cykeln blev helt åt fanders. Hört talas om Inositol? Det är såklart upp till var och en men om du har en regelbunden och fin cykel så. Förstår att man vill att det ska ta sig så fort som möjligt men när kroppen fungerar som den ska kanske du bara få ha lite tålamod med den hehe. Jag skyller på att jag kände mig desperat efter 11mån ; )
    Ah okej. Nej aldrig hört om Inositol, ska den verka på ungefär samma sett? Ja jo det blir ju lätt så att man vill "påskynda" processen men man kanske ska ha lite is i magen istället och låta kroppen sköta jobbet på egen hand :) har ju trots allt en regelbunden cykel med ÄL varje månad verkar det som. Förstår din frustration dock! Får se hur jag gör nu, kommer garanterat läsa på lite mer innan/om jag bestämmer mig för att testa 1 månad framöver.
  • Avokado92

    Hejsan allihopa! Jag har varit tyst här nu ett tag, men är inne och läser varje dag hur det går för er och blir alltid jätteglad när jag läser om ett plus. Jag känner jättemycket med er som kämpar på - men er tid kommer också.

    Sist jag skrev så hade jag precis fått blödningar strax efter mitt plus. De har fortsatt lite till och från, så har fått rådet av bm att ta det lugnt och inte röra för mycket på mig - inte lätt då vi precis flyttat och jag brukar löpträna. Jag hade ju ett mf precis innan jag blev gravid så är jättenojig för ma nu - men helt omöjligt att få tid för vul, har ringt runt till alla privata kliniker här i Stockholm. En av klinikerna skrattade bara och sa - ja det finns tid i januari 2022, kul -.- så jag har helt enkelt bara fått acceptera att jag får inget veta fram till vecka 12 då jag ska göra kub, är i vecka 8 nu. Håller tummarna för att den lille lever där i och att mina blödningar jag haft av och till inte innebär det värsta. Jag vet inte om ni vill ha en update från mig, förstår att det kan sticka i ögonen - då håller jag mig till att läsa om er istället :)

    I övrigt är mina symptom helt annorlunda den här graviditeten jämfört med den förra när jag fick mf. Så jag håller fast vid att det är ett positivt tecken.

    Stort lycka till alla därute - jag tänker på er och hoppas hela tiden att det ska gå bra för er <3

  • Värphönan
    LillaSam skrev 2021-11-03 12:09:22 följande:

    Kommer heller ALDRIG någonsin ta p-piller igen!! Håller med, är helt förtvivlad över att ingen har informerat mig om biverkningarna som fortsätter efter man har slutat. Har varit så ledsen över sett att jag liksom ?förstört? min kropp på det sättet. Och att vården fortfarande fnyser åt problemen. Tråkigt att du inte fick bättre hjälp av BM. Beklagar missfallet <3

    Tack själv och hoppas du får hjälp med allt du behöver!


    Tänk va olika man kan känna. Själv kommer jag absolut börja med p-piller igen efter bf. Den här pms-en jag fått efter jag fått barn är inte rolig alls så slipper jag den med p-piller igen är jag mer än nöjd.
  • Värphönan
    Avokado92 skrev 2021-11-04 06:08:58 följande:

    Hejsan allihopa! Jag har varit tyst här nu ett tag, men är inne och läser varje dag hur det går för er och blir alltid jätteglad när jag läser om ett plus. Jag känner jättemycket med er som kämpar på - men er tid kommer också.

    Sist jag skrev så hade jag precis fått blödningar strax efter mitt plus. De har fortsatt lite till och från, så har fått rådet av bm att ta det lugnt och inte röra för mycket på mig - inte lätt då vi precis flyttat och jag brukar löpträna. Jag hade ju ett mf precis innan jag blev gravid så är jättenojig för ma nu - men helt omöjligt att få tid för vul, har ringt runt till alla privata kliniker här i Stockholm. En av klinikerna skrattade bara och sa - ja det finns tid i januari 2022, kul -.- så jag har helt enkelt bara fått acceptera att jag får inget veta fram till vecka 12 då jag ska göra kub, är i vecka 8 nu. Håller tummarna för att den lille lever där i och att mina blödningar jag haft av och till inte innebär det värsta. Jag vet inte om ni vill ha en update från mig, förstår att det kan sticka i ögonen - då håller jag mig till att läsa om er istället :)

    I övrigt är mina symptom helt annorlunda den här graviditeten jämfört med den förra när jag fick mf. Så jag håller fast vid att det är ett positivt tecken.

    Stort lycka till alla därute - jag tänker på er och hoppas hela tiden att det ska gå bra för er <3


    Tänker att vi är här för att stötta varandra oavsett var vi befinner oss i processen? Din oro är ju inte mindre befogad än någon annans <3

    För min del får du gärna uppdatera. Hoppas allt går bra!
  • Wave Mother
    Avokado92 skrev 2021-11-04 06:08:58 följande:

    Hejsan allihopa! Jag har varit tyst här nu ett tag, men är inne och läser varje dag hur det går för er och blir alltid jätteglad när jag läser om ett plus. Jag känner jättemycket med er som kämpar på - men er tid kommer också.

    Sist jag skrev så hade jag precis fått blödningar strax efter mitt plus. De har fortsatt lite till och från, så har fått rådet av bm att ta det lugnt och inte röra för mycket på mig - inte lätt då vi precis flyttat och jag brukar löpträna. Jag hade ju ett mf precis innan jag blev gravid så är jättenojig för ma nu - men helt omöjligt att få tid för vul, har ringt runt till alla privata kliniker här i Stockholm. En av klinikerna skrattade bara och sa - ja det finns tid i januari 2022, kul -.- så jag har helt enkelt bara fått acceptera att jag får inget veta fram till vecka 12 då jag ska göra kub, är i vecka 8 nu. Håller tummarna för att den lille lever där i och att mina blödningar jag haft av och till inte innebär det värsta. Jag vet inte om ni vill ha en update från mig, förstår att det kan sticka i ögonen - då håller jag mig till att läsa om er istället :)

    I övrigt är mina symptom helt annorlunda den här graviditeten jämfört med den förra när jag fick mf. Så jag håller fast vid att det är ett positivt tecken.

    Stort lycka till alla därute - jag tänker på er och hoppas hela tiden att det ska gå bra för er <3


    Jag tycker bara att det är roligt att fint att få höra hur det går. Det är så bra gemenskap i gruppen, så jag hoppas nästan att man får fortsätta så att man kan följas åt lite grann även efter eventuellt plus :) 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?