• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Bez

    Hur känns molnvärk ni som vart med om de? Har sen igår äl+4/5 känns spänningar runt livmodern typ, ilar och typ kliar på på ett konstigt sätt.

    När jag letat symptom tidigare har jag bara känt nått liknande stundvis men nu har de vart konstant sen igår på dagen. Kan de va ett symptom?

  • Bez
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 13:33:37 följande:

    Dum fråga så om jag hade peak idag så kan jag räkna jag har ägglossning om 24-36 timmar? Är lite trög när det kommer till detta xD


    Ja ibland sägs de väll 48-72 timmar oxå men skulle försöka koncentrera sig på den första tiden, men va vet jag inte gravid än :P
  • Jenek18
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 13:33:37 följande:

    Dum fråga så om jag hade peak idag så kan jag räkna jag har ägglossning om 24-36 timmar? Är lite trög när det kommer till detta xD


    Jag håller med, tycker också att det är förvirrande med peak och när ÄL inträffar. Under min senaste cykel hade jag peak på kvällen CD20, på morgonen CD21 var ÄL-test neg och även neg på kvällen. På CD22 hade jag en temphöjning. Så i mitt fall tänker jag att ÄL inträffade på CD21 när testerna visade neg, så någon gång inom 24 h efter peakens slut. Dock vet jag inte hur länge peaken höll i sig då jag började testa sent. Jag kan ju ha haft peak från dagen innan.
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 06:35:18 följande:

    Skulle ni säga att dom två sista är positiv? Tycker de är inte lika stark som kontroll men tror inte det blir starkare.


    Ja, starkare har jag aldrig fått. :)
  • Avokado92
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 13:33:37 följande:

    Dum fråga så om jag hade peak idag så kan jag räkna jag har ägglossning om 24-36 timmar? Är lite trög när det kommer till detta xD


    Jag tycker också det där är svårt att förstå och det är nog tyvärr svårt att säga mer exakt! Men mina tester såg ut som dina, dvs inte starkare än teststrecket men ändå nära. I mitt fall så hade vi sex den dagen och jag blev gravid båda gångerna. Det låter kanske lite märkligt men jag gillar inte att ha sex för ofta hehe, men det har räckt med en gång i månaden ändå! Då har jag tagit äl-test dagen efter, på morgonen, och sett att testet varit svagare.
  • Lövsångerska1991

    Hej! Upptäckte att mina billiga ägglossningstester från testlagret var slut. Köpte RFSUs äl-tester och där står att man ska hålla sig i fyra timmar. Det klarar inte jag, om jag inte har tur och sover gott fyra timmar eller mer i streck innan jag ska upp (alltså inte vaknar på natten). Är det så himla noga?

  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 13:33:37 följande:
    Dum fråga så om jag hade peak idag så kan jag räkna jag har ägglossning om 24-36 timmar? Är lite trög när det kommer till detta xD
    12-48h är det vanliga från peak på äl-test :) verkar vara Individuellt från person till person och även mellan gånger hur snabbt efter testet ägget lossar. För mig va det vanligen 48h men en gång va det nästan 3 dygn men det tillhör ovanligheterna har jag förstått.
  • Värphönan
    Jenek18 skrev 2021-11-12 17:32:26 följande:
    Jag håller med, tycker också att det är förvirrande med peak och när ÄL inträffar. Under min senaste cykel hade jag peak på kvällen CD20, på morgonen CD21 var ÄL-test neg och även neg på kvällen. På CD22 hade jag en temphöjning. Så i mitt fall tänker jag att ÄL inträffade på CD21 när testerna visade neg, så någon gång inom 24 h efter peakens slut. Dock vet jag inte hur länge peaken höll i sig då jag började testa sent. Jag kan ju ha haft peak från dagen innan.
    Man ska utgå från när testet först visar som starkast. Får man lika starkt på nästa test så är det ändå det första man ska utgå ifrån.
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-12 18:38:49 följande:

    Hej! Upptäckte att mina billiga ägglossningstester från testlagret var slut. Köpte RFSUs äl-tester och där står att man ska hålla sig i fyra timmar. Det klarar inte jag, om jag inte har tur och sover gott fyra timmar eller mer i streck innan jag ska upp (alltså inte vaknar på natten). Är det så himla noga?


    Hormonet blir ju mer utspätt då så svaret blir inte lika tillförlitligt, eller ja man kanske inte får så starkt streck som man skulle fått annars. men kan man inte hålla sig så länge så är det ju bättre att testa med det man har än inte alls :) Tror säkert det är samma med de flesta äl-test att det är önskvärt att hålla sig x antal timmar innan. Sen ska man ju med många inte testa med morgonurinen heller utan först efter kl 8 på morgonen men det har jag struntat fullkomligt i och har ändå fått positivt resultat (dock aldrig testat med rfsu för jag gillar inte deras gravtest så bojkottat dom med alla tester för det). 
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-11-12 18:58:11 följande:

    Hormonet blir ju mer utspätt då så svaret blir inte lika tillförlitligt, eller ja man kanske inte får så starkt streck som man skulle fått annars. men kan man inte hålla sig så länge så är det ju bättre att testa med det man har än inte alls :) Tror säkert det är samma med de flesta äl-test att det är önskvärt att hålla sig x antal timmar innan. Sen ska man ju med många inte testa med morgonurinen heller utan först efter kl 8 på morgonen men det har jag struntat fullkomligt i och har ändå fått positivt resultat (dock aldrig testat med rfsu för jag gillar inte deras gravtest så bojkottat dom med alla tester för det). 


    Okej. :) ja jag får väl göra mitt bästa bara. Känner mig rätt nere just nu dock. Rädd att inte kunna ha sex pga svampen och den skörhet som medlet nog bidragit till. Har googlat runt en massa igen. Rädd att det ska göra så att jag får ont vid varje samlag under lång tid, verkar kunna bli så av någon anledning. Känner mig så missnöjd med mitt liv just nu, eller framför allt med jobbet och en del psykiskt, och en graviditet hade kunnat göra mig lycklig, jag känner det. Men känns som allt bara gå fel hela tiden.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?