• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    toughshit skrev 2021-11-13 13:41:54 följande:

    Vad jag känner med dig nu! Jag fick också svamp under min förra cykel. Det var jättejobbigt och jag hade ont och min pojkvän verkade inte förstå hur ont det gör, och frågade typ varje dag om det var bättre, för han ville ju såklart ligga och pricka äl :?) Jag kände mig så stressad över att läka..

    Vad skönt att det känns bättre för dig nu. Jag tror att ibland så råkar vi börja innan jag har blivit riktigt våt och då kan det ju bli som små sprickor i huden som gör att man lättare får svamp och sveda :/

    Haha, känner mig som en torr tant när jag skriver det där, men jag får lätt irritation där nere om jag inte först är väldigt våt eller har glidmedel. Måste sluta slarva :)


    Ja, det är så jobbigt! :,( sen har jag inte fått konstaterar att det är svamp, men vad skulle det annars kunna vara? Klåda, kli, torrhetskänsla, rött (dock bättre nu, vet inte vilken färg man ska ha på slemhinnan?), tidigare svullet runt de inre blygdläpparna. Ingen illaluktande flytning. Kunde ni ligga till slut? Hur lång tid fick du dras med svampen? Det är viktigt det där med att vara våt. Min sambo kan få skav också om jag inte är tillräckligt våt, så det är skönast för båda att vara våt. Vi är duktiga på det, men tror att det kan ha varit nya glidmedlet som orakade svampen, eller så var det att jag just haft mens.
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-13 14:47:00 följande:

    Ja, det är så jobbigt! :,( sen har jag inte fått konstaterar att det är svamp, men vad skulle det annars kunna vara? Klåda, kli, torrhetskänsla, rött (dock bättre nu, vet inte vilken färg man ska ha på slemhinnan?), tidigare svullet runt de inre blygdläpparna. Ingen illaluktande flytning. Kunde ni ligga till slut? Hur lång tid fick du dras med svampen? Det är viktigt det där med att vara våt. Min sambo kan få skav också om jag inte är tillräckligt våt, så det är skönast för båda att vara våt. Vi är duktiga på det, men tror att det kan ha varit nya glidmedlet som orakade svampen, eller så var det att jag just haft mens.


    Låter riktigt jobbigt det där med svampen, håller tummarna att det blir bra snart så ni hinner få till det runt ÄL :) Annars får ni försöka tänka att det kommer fler chansen, men förstår att det känns frustrerande.

    Enligt NC hade jag BIM i måndags vilket jag inte tror stämmer, i min egen tolkning av tempkurvan sätter jag BIM till imorgon eller måndag. Jag brukar alltid få rejält ömma bröst ett par dagar innan mensen kommer, och dagen innan brukar jag få ganska mycket mensvärk. Nu har jag känt molvärk i ungefär en vecka, känner dock absolut ingenting i brösten. Jag hoppas att det är ett gott tecken, jag har dock hamnat i en känsla av att jag inte vågar testa? Känns jätteskumt, men jag är så rädd för känslan när det blanka testet stirrar mig rakt upp i facet liksom. Om jag inte testar så har jag fortfarande hopp.. Någon som känner igen den känslan?
  • Lövsångerska1991
    LJM91 skrev 2021-11-13 20:19:16 följande:

    Låter riktigt jobbigt det där med svampen, håller tummarna att det blir bra snart så ni hinner få till det runt ÄL :) Annars får ni försöka tänka att det kommer fler chansen, men förstår att det känns frustrerande.

    Enligt NC hade jag BIM i måndags vilket jag inte tror stämmer, i min egen tolkning av tempkurvan sätter jag BIM till imorgon eller måndag. Jag brukar alltid få rejält ömma bröst ett par dagar innan mensen kommer, och dagen innan brukar jag få ganska mycket mensvärk. Nu har jag känt molvärk i ungefär en vecka, känner dock absolut ingenting i brösten. Jag hoppas att det är ett gott tecken, jag har dock hamnat i en känsla av att jag inte vågar testa? Känns jätteskumt, men jag är så rädd för känslan när det blanka testet stirrar mig rakt upp i facet liksom. Om jag inte testar så har jag fortfarande hopp.. Någon som känner igen den känslan?


    Tack <3 ännu inte fått fast smiley så vi avvaktar med att ligga tills åtminstone imorgon. Går det inte pga smärta så får vi ju strunta i det. Ringer troligtvis gyn på måndag om jag inte får bukt med det här.

    Jag känner verkligen igen känslan att inte våga testa. Känns för mig nästan som att man blir slagen eller utskrattad när man tar ett test. Typ som att testet säger: haha trodde du verkligen att du var gravid? Klart det bara är mensen som väntar.

    Men låter som att du skulle kunna vara gravid, om du inte alls känner igen symtomen, eller avsaknaden på symtom. Sen kan sånt variera. Jag har hittat nya symtom varje månad jag inte trodde jag brukade ha före mens. Men om nc BIM stämmer så är ju mensen nästan en vecka sen. Men det skadar ju inte att avvakta. Är nästan bäst tycker jag. För är det då negativt är man närmare nästa BIM än om man testat tidigare. Plus att man kan ha lite hopp som du säger.
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-13 20:41:05 följande:

    Tack <3 ännu inte fått fast smiley så vi avvaktar med att ligga tills åtminstone imorgon. Går det inte pga smärta så får vi ju strunta i det. Ringer troligtvis gyn på måndag om jag inte får bukt med det här.

    Jag känner verkligen igen känslan att inte våga testa. Känns för mig nästan som att man blir slagen eller utskrattad när man tar ett test. Typ som att testet säger: haha trodde du verkligen att du var gravid? Klart det bara är mensen som väntar.

    Men låter som att du skulle kunna vara gravid, om du inte alls känner igen symtomen, eller avsaknaden på symtom. Sen kan sånt variera. Jag har hittat nya symtom varje månad jag inte trodde jag brukade ha före mens. Men om nc BIM stämmer så är ju mensen nästan en vecka sen. Men det skadar ju inte att avvakta. Är nästan bäst tycker jag. För är det då negativt är man närmare nästa BIM än om man testat tidigare. Plus att man kan ha lite hopp som du säger.


    Det låter klokt att vänta in den fasta smileyn :)

    Exakt den känslan får jag också, känner mig nästan skamsen som testar? Aldrig hade jag väl trott att den här resan mot en bebis skulle bjuda på så otroligt mycket känslor redan innan bebisen är tillverkad :P

    Jag har varit gravid en gång tidigare (gjorde då abort i vecka 6) och mitt första symtom var just avsaknad av de vanliga PMS-symtomen, så jag känner en gnutta hopp trots allt. Sen har jag förstått att olika graviditeter kan ge helt olika symtom så det behöver ju inte betyda någonting egentligen. Har mensen inte kommit på onsdag så får det nog bli ett test trots allt :)
  • Pinkfloweer
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-13 14:47:00 följande:

    Ja, det är så jobbigt! :,( sen har jag inte fått konstaterar att det är svamp, men vad skulle det annars kunna vara? Klåda, kli, torrhetskänsla, rött (dock bättre nu, vet inte vilken färg man ska ha på slemhinnan?), tidigare svullet runt de inre blygdläpparna. Ingen illaluktande flytning. Kunde ni ligga till slut? Hur lång tid fick du dras med svampen? Det är viktigt det där med att vara våt. Min sambo kan få skav också om jag inte är tillräckligt våt, så det är skönast för båda att vara våt. Vi är duktiga på det, men tror att det kan ha varit nya glidmedlet som orakade svampen, eller så var det att jag just haft mens.


    En till som fått svamp här! Suger verkligen...måste köpa behandlingskräm imorgon, minns inte vad som funkar bäst, pevaryl eller canesten, vad hade du nu ? Jag läste faktiskt att sperma kan störa balansen / pH värdet i underlivet så antagligen därför jag fått det nu med efter frekventa försök under ägglossning som kom nu suuuupersent 1,5 vecka för sent.
  • toughshit
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-13 14:47:00 följande:

    Ja, det är så jobbigt! :,( sen har jag inte fått konstaterar att det är svamp, men vad skulle det annars kunna vara? Klåda, kli, torrhetskänsla, rött (dock bättre nu, vet inte vilken färg man ska ha på slemhinnan?), tidigare svullet runt de inre blygdläpparna. Ingen illaluktande flytning. Kunde ni ligga till slut? Hur lång tid fick du dras med svampen? Det är viktigt det där med att vara våt. Min sambo kan få skav också om jag inte är tillräckligt våt, så det är skönast för båda att vara våt. Vi är duktiga på det, men tror att det kan ha varit nya glidmedlet som orakade svampen, eller så var det att jag just haft mens.


    Jag tror inte att vi låg på 8 dagar.. Slemhinnan ska väl vara typ rosa.. min var röd. Jag fick inte heller bekräftat att det var svamp, men jag har fått det förut så jag tror att det var det.. Seglivat iallafall. Jag använde Canesten tablett och kräm från apoteket och det gick ju över till slut ändå :)
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Lövsångerska1991
    Pinkfloweer skrev 2021-11-13 22:32:19 följande:

    En till som fått svamp här! Suger verkligen...måste köpa behandlingskräm imorgon, minns inte vad som funkar bäst, pevaryl eller canesten, vad hade du nu ? Jag läste faktiskt att sperma kan störa balansen / pH värdet i underlivet så antagligen därför jag fått det nu med efter frekventa försök under ägglossning som kom nu suuuupersent 1,5 vecka för sent.


    Inte roligt alls! Jag tog Pevaryl vagiator och sen provade jag krämen, men den gjorde så ont. Jag bytte därför till Canesten kräm. Så jag skulle rekommendera Canesten, både kräm och vaginator så att du får samma märke på båda. Man verkar kunna få svamp av allt möjligt. Jag kommer att göra vissa förändringar i livet för att undvika det i framtiden. Alltid tvätta med olja t.ex och inte använda trosskydd alls förutom vid mens.
  • Lövsångerska1991
    toughshit skrev 2021-11-14 00:02:06 följande:

    Jag tror inte att vi låg på 8 dagar.. Slemhinnan ska väl vara typ rosa.. min var röd. Jag fick inte heller bekräftat att det var svamp, men jag har fått det förut så jag tror att det var det.. Seglivat iallafall. Jag använde Canesten tablett och kräm från apoteket och det gick ju över till slut ändå :)


    Vi har inte legat på nio dagar tror jag. Min är också röd fast mindre röd nu iaf, typ mörkrosa. Känner att det här är bland det värsta jag varit med om i underlivsväg, iom att det kommer mitt under ägglossningen och därför gör mig så orolig samtidigt som det gjort så ont :/
  • Dalarna91
    Pinkfloweer skrev 2021-11-13 22:32:19 följande:

    En till som fått svamp här! Suger verkligen...måste köpa behandlingskräm imorgon, minns inte vad som funkar bäst, pevaryl eller canesten, vad hade du nu ? Jag läste faktiskt att sperma kan störa balansen / pH värdet i underlivet så antagligen därför jag fått det nu med efter frekventa försök under ägglossning som kom nu suuuupersent 1,5 vecka för sent.


    Jag använde pevaryl. Körde både med kräm och slidpiller, kollegorna sa att pevarylen är bäst. Jobbar inom vården.
  • Dalarna91

    Ni vet säkert om detta. Men vill bara nämna att man ska använda kräm i 2 veckor efter det har blivit bra. Jag gjorde inte det och det kom tillbaka. Har patienter som har svamp i ex ljumskar och vi kör alltid behandling 2 veckor efter det blivit bra, annars får dom det tillbaka

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?