• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Pommii
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-20 14:04:10 följande:
    Testade mig bara en gång för könssjukdomar när jag var ung och har insett att klamydia t.ex känner de flesta inga symtom av. Jag var självdestruktiv och hade en del tillfälliga förbindelser och det var ofta vi inte använde skydd. Därför är jag orolig att jag ska ha haft något som lett till en tyst äggledarinflammation som gjort mig infertil.

    Sedan känner jag symtom nu på ont i äggstockar och magen som jag inte känner igen. Blir rädd att ha cystor och cancer. Och rädd att min stress förstört allt, har fått glesare menstruationer sedan jag tog ut spiralen, även glesare än innan spiralen sattes in. Ena ägglossningstestet (clearblue) visade på ägglossning, men inte RFSU, höll mig dock inte fyra timmar. Men det skapar noja. Gjorde också fel när jag använde clearblue, först hade jag t.o.m. cirkel. Sen kissade jag på eftermiddagen (hade hållt mig några timmar) och då fick jag blinkande. Man ska testa på morgonen ju. Blir rädd att den fasta gubben då inte ska vara pålitlig och att jag inte längre har ägglossning.

     Angående tid för tester så ta det med en nypa salt...


    Jag har inte testat på morgon varken med ältest eller gravtest... när jag testade positivt med gravtest var det under eftermiddagen detsamma med ältest...


    Andra lögnen är att båda stecken ska vara lika starka på ältester...vadå lika starka?? När jag blev gravid var inte mitt streck lika starkt som det andra, men ändå starkt, och ja, gravid blev jag ju. 


    Så nej bli inte frustrerad över det

  • Lövsångerska1991
    Pommii skrev 2021-11-20 15:06:36 följande:

    Man kan beställa klamydiatest anonymt via nätet, via 1177 tror jag...enkel testning...

    Var inte orolig, det tar av din energi, vet dock det är svårt..ibland behöver man stöd och hjälp...

    Hur är din menscykel annars? 

    När har du ont i äggstockarna? 

    Är det under några dagar kan det ju vara ägglossningen.. Alla känner så olika...

    Sedan är det också ett ställningstagnade på hur ont man har, är det att man måste ta smärtstillande så smärtsamt det gör, man kan inte utföra vardagssysslor osv....  

    Är det ert fjärde försök? Ta det lugnt...det är inget konstigt, ibland tar det bara tid... Mycket som ska stämma... är trots allt 

    Jag vet hur känslorna kan tära på en... Det ska nog gå bra ska du se! Kram

     

     


    Ja, men isf så har jag burit på klamydian i flera år och då ger det ändå inte svar på om jag har haft äggledarinflammation eller inte. Vill göra en gynundersökning och prata med gynekolog, men så svårt att få tag i någon. De har så dumma telefontider och ont om platser. Ska försöka hinna ringa på mina raster på måndag. Menscykeln är regelbunden, kan diffa en dag eller två ibland. Har ont i äggstockarna nu, flera dagar efter ägglossning. Behöver inte värktabletter, är som små hugg i kombination med smärta under naveln, som ibland känns mer när jag anstränger mig, t.ex krystar. Tack för att du tog dig tid och svarade, kram! <3
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-11-20 15:11:56 följande:

    Du kanske ska inte testa dig med tester kring ägglossningen om det är sådan stress. Kan ni inte ha sex varannan dag? För då träffar man ägglossningen väldigt bra. Hur blev folk gravida innan det fanns ägglossningstest? Jag blev gravid och då körde vi inte med ägglossningstest. Jag använde det bara nu pga missfallet för att se när ägglossningen är tillbaka. Så får jag mens nästa vecka, så blir det inga fler ägglossningstest för våran del. Har du någon ex kurator att prata med? För de är inte så bra att tänka så mycket tankar. Om du gör utredning så kan nog dom hjälpa till att svara om ni får bekostad IVF och hur det går till väga.


    Jag tog inte tester förra cykeln men nu har jag ju svampen så vill inte ligga för ofta. Har en kurator, pratade med den igår. Känns lite bättre. Accepterar faktiskt läget mer nu även om det inte låter så. Behövde skriva av mig, men har kunnat fokusera på annat i vardagen. Är så tacksam för att ni här lyssnar och svarar. <3
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-20 15:42:46 följande:

    Jag tog inte tester förra cykeln men nu har jag ju svampen så vill inte ligga för ofta. Har en kurator, pratade med den igår. Känns lite bättre. Accepterar faktiskt läget mer nu även om det inte låter så. Behövde skriva av mig, men har kunnat fokusera på annat i vardagen. Är så tacksam för att ni här lyssnar och svarar. <3


    Vi alla har våra upp och ned gångar. Och alla har olika erfarenheter med tester osv vilket är skönt att höra att det inte bara finns ett rätt svar.
  • Pommii
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-20 15:40:55 följande:
    Ja, men isf så har jag burit på klamydian i flera år och då ger det ändå inte svar på om jag har haft äggledarinflammation eller inte. Vill göra en gynundersökning och prata med gynekolog, men så svårt att få tag i någon. De har så dumma telefontider och ont om platser. Ska försöka hinna ringa på mina raster på måndag. Menscykeln är regelbunden, kan diffa en dag eller två ibland. Har ont i äggstockarna nu, flera dagar efter ägglossning. Behöver inte värktabletter, är som små hugg i kombination med smärta under naveln, som ibland känns mer när jag anstränger mig, t.ex krystar. Tack för att du tog dig tid och svarade, kram! <3

    Mm det kan vara lite klurigt att hitta någon bra gyn! 


    Ibland kan vårdcentralen remittera vidare eller iallafall ge förslag, även mödravårdcentraler, kvinnokliniker.


    Är det första månaden du fått ont i äggstockarna? Usch jobbigt....hoppas det släpper snart! Hjärta  Vilken dag är du på...? När har du bim...? 


    Jag ska ta ett gravtest imorgon...bim på tisdag...  Förvånad

  • Junii91

    Är det nåt av er som brukar få spotting eller typ rosa flytning innan mens? Jag brukar inte få det. Min mens brukar i princip alltid börja på morgonen. Vaknar upp med mensvärk och mensen är igång.

    I morse fick jag rosa flytning (eller hur jag nu ska beskriva det) när jag torkade mig. Trodde då att mensen skulle komma igång under förmiddag iaf men nu är det kväll och har inte haft nån mer rosa flytning och ingen mens än.

    Ni förstår säkert mina tankar.. är mensen på G, är det nidblödning eller.. ja tankarna snurrar. Har BIM på tisdag enligt NC.

  • Pommii
    Junii91 skrev 2021-11-20 21:57:15 följande:

    Är det nåt av er som brukar få spotting eller typ rosa flytning innan mens? Jag brukar inte få det. Min mens brukar i princip alltid börja på morgonen. Vaknar upp med mensvärk och mensen är igång.

    I morse fick jag rosa flytning (eller hur jag nu ska beskriva det) när jag torkade mig. Trodde då att mensen skulle komma igång under förmiddag iaf men nu är det kväll och har inte haft nån mer rosa flytning och ingen mens än.

    Ni förstår säkert mina tankar.. är mensen på G, är det nidblödning eller.. ja tankarna snurrar. Har BIM på tisdag enligt NC.


    Hmm...kan vara nidblödning...om inte mensen kommit imorgon, om du har möjlighet så köp ett gravtest! Det är inte så att du nyligen slutat med p-medel?


    Är din mens regelbunden? Hoppas du är gravid :)

  • Junii91
    Pommii skrev 2021-11-20 22:08:41 följande:

    Hmm...kan vara nidblödning...om inte mensen kommit imorgon, om du har möjlighet så köp ett gravtest! Det är inte så att du nyligen slutat med p-medel?

    Är din mens regelbunden? Hoppas du är gravid :)


    Nej slutade med p-piller för flera år sedan. Har egelbunden mens förutom förra månaden då den var 1 v kortare. Men alltid 28 eller 29 dagar annars.

    Har gravtest hemma men väntar till mån eller tis tror jag. Vill så gärna ta men rädd bli besviken också. Är inställd på att mensen kommer men man vill hoppas in i det sista.. ni förstår mig säkert :)

    Alltid denna ovisshet varje månad, man känner sig lite galen haha
  • Emmissss
    Solskensdag skrev 2021-11-19 11:43:34 följande:

    Hoppa verkligen våra mens kommer snart! Hade ändå inte trodd dagen skulle komma där man längtade så efter mens? ;)


    Mensen kom på dag 30, brukar ha 27 dagar. Har såååå mycket mensvärk. Hur mår du? Har du fått tillbaka din mens?
  • Avokado92

    Hallå! Såg att ni skrev lite om blödningar/eventuella nidblödningar etc. Jag skrev ned lite minnesanteckningar nu när jag plussade under min cykel. Jag har en 28 dagarscykel och såhär såg det ut för mig:

    10 sep: första dagen på sista mensen

    24 sep: positivt äl-test

    1 okt: missfärgade flytningar, rosa/bruna (nidblödning)

    6 okt: positivt graviditetstest

    12-13 okt: bruna flytningar igen, mer än vid nidblödningen men de upphörde sen. Vet ej vad dessa berodde på.

    Pga tidigare mf så blir jag väldigt nojig över missfärgade flytningar, men än så länge har det inte varit någon fara. Men här kan ni se hur många dagar det gått mellan test/nidblödning etc.

    Om 2 veckor ska jag göra KUB, så då får vi se om den lille lever där i och hur den mår!

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?