• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92
    Pinkfloweer skrev 2022-02-08 11:22:17 följande:

    Sophiee92: de sa inte varför det kunde underlätta bli gravid ? När man läser om det är det ju sånt fejk hormon som i preventivmedel...ser inte hur det ska gynna mina ägglossningar alls faktiskt :/ eftersom progesteron kommer av ägglossning så antar jag att man inte har nån vidare bra ägglossning alls om man nu har progesteronbrist .....allt känns skit bara just nu.


    Nja det sa hon nog inte direkt utan sa mer att det hjälper att bli gravid efter man reglerat mensen så den kommer som den ska igen. Men som sagt, jag hade ju ett lite annorlunda problem med kraftiga blödningar som behövde fixas. Hoppas verkligen det ordnar upp sig för dig :/ förstår att det känns tungt just nu. Tänker bara om det inte går att förbättra sin progesteronbrist med ett naturligt läkemedel istället?
  • Pinkfloweer
    Sophiee92 skrev 2022-02-09 17:04:28 följande:
    Nja det sa hon nog inte direkt utan sa mer att det hjälper att bli gravid efter man reglerat mensen så den kommer som den ska igen. Men som sagt, jag hade ju ett lite annorlunda problem med kraftiga blödningar som behövde fixas. Hoppas verkligen det ordnar upp sig för dig :/ förstår att det känns tungt just nu. Tänker bara om det inte går att förbättra sin progesteronbrist med ett naturligt läkemedel istället?
    Jag började med vulverines kosttillskott för att främja fertiliteten, samt försökt tänka på min kost, hittils vet jag ju inte hur det hjälper eller inte, men hade vart spännande att se denna månad innan man trycker i sig primolut nor för att kolla om det faktiskt gjort nån skillnad om spottings försvinner eller blir bättre ..
  • Sophiee92
    Pinkfloweer skrev 2022-02-09 21:43:21 följande:
    Jag började med vulverines kosttillskott för att främja fertiliteten, samt försökt tänka på min kost, hittils vet jag ju inte hur det hjälper eller inte, men hade vart spännande att se denna månad innan man trycker i sig primolut nor för att kolla om det faktiskt gjort nån skillnad om spottings försvinner eller blir bättre ..
    Men skulle du inte kunna avvakta den här månaden då och se om det fått någon effekt? Förstår verkligen att du inte vill ta Primolut i 3 månader just nu... :/
  • Pinkfloweer
    Sophiee92 skrev 2022-02-10 18:05:12 följande:
    Men skulle du inte kunna avvakta den här månaden då och se om det fått någon effekt? Förstår verkligen att du inte vill ta Primolut i 3 månader just nu... :/
    Jag tänkte på det först med. Men idag ringde jag tillbaka till gynmottagningen jag hade varit på och fått dessa utskrivna på och frågade om dessa tabletter, vad som gäller egentligen, om den tar bort ägglossning och enligt läkaren där så gör den inte det, utan vi kan fortsätta försöka bli gravida även på primolut nor , att den bara ska reglera mensen och inget annat. Trodde verkligen den skulle ta bort min ägglossning men tydligen inte. Frågade även om fosterskador som jag läst om finns risk för med dessa tabletter om man nu skulle bli gravid men det sa de inte var någon fara eftersom tabletterna bara ska tas i 10 dagar och att risken är om man redan är gravid och tar tabletterna. Fick du aldrig veta detta när du fick primolut ? Tycker det e så konstigt att de säger olika isåfall ? Men jag får väl lita på detta nu då och ta tabletterna på måndag ..
  • Sophiee92
    Pinkfloweer skrev 2022-02-10 19:23:17 följande:
    Jag tänkte på det först med. Men idag ringde jag tillbaka till gynmottagningen jag hade varit på och fått dessa utskrivna på och frågade om dessa tabletter, vad som gäller egentligen, om den tar bort ägglossning och enligt läkaren där så gör den inte det, utan vi kan fortsätta försöka bli gravida även på primolut nor , att den bara ska reglera mensen och inget annat. Trodde verkligen den skulle ta bort min ägglossning men tydligen inte. Frågade även om fosterskador som jag läst om finns risk för med dessa tabletter om man nu skulle bli gravid men det sa de inte var någon fara eftersom tabletterna bara ska tas i 10 dagar och att risken är om man redan är gravid och tar tabletterna. Fick du aldrig veta detta när du fick primolut ? Tycker det e så konstigt att de säger olika isåfall ? Men jag får väl lita på detta nu då och ta tabletterna på måndag ..
    Ja men det var ju jätte bra nyheter! Jag tror du kan känna dig lugn med det svaret du fick. Menar du om jag aldrig fick veta att Primolut inte tar bort ägglossningen? Som sagt så var infon jag fick att den skulle reglera min blödning och att chansen att bli gravid efter behandling snarare kunde gynnas :) Jag tog ju dessa innan vi började försöka få barn så frågade inget om ägglossning eller risk vid en graviditet.
  • Pinkfloweer
    Sophiee92 skrev 2022-02-10 20:15:53 följande:
    Ja men det var ju jätte bra nyheter! Jag tror du kan känna dig lugn med det svaret du fick. Menar du om jag aldrig fick veta att Primolut inte tar bort ägglossningen? Som sagt så var infon jag fick att den skulle reglera min blödning och att chansen att bli gravid efter behandling snarare kunde gynnas :) Jag tog ju dessa innan vi började försöka få barn så frågade inget om ägglossning eller risk vid en graviditet.
    Ja jag får försöka tro och hoppas det nu iallafall :) Tack för att du berättade din erfarenhet kring dessa tabletter ! 
  • Emmissss
    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT
    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT
    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT
    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT
    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT
    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT
    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT
    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT
    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT
    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT
    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT
    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT
    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT
    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT
    21/11toughshit (28 år, andra barnet) PLUSSAT
    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet) PLUSSAT
    2/12 Jolka (34 år första försöket efter missfall, tredje barnet) PLUSSAT
    3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT
    12/12 Jenek18 (30 år, första försöket efter MF med 1:a barnet) PLUSSAT
    21/12 Wave mother (37 år, sjätte försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT
    30/12 LillaSam (28år, första försöket efter cykeln kommit igång efter p-piller stopp Jan2021. Första barnet) PLUSSAT
    12/1 BounceBambi (28 år, 6:e försöket, första barnet) PLUSSAT
    16/1 bez (31 år, 6:e försöket, första barnet) PLUSSAT
    19/1 Junii91 (30 år, 6e försöket, första barnet)
    26/1 Solskensdag (30 år, tredje försöket efter
    mf, första barnet)
    4/2 MommyA (34år, 7e försöket efter mf, tredje barnet)
    16/2 Sophiee92 (29 år, 5:e försöket, första barnet)
    18/2 Emmissss (30 år, fjärde försöket efter mf, andra barnet)
    21/2 Dalarna 91 (30 år, 8e försöket, 5e försöket efter MF, första barnet)
    25/2 LJM91 (31 år, femte försöket, ett tidigt mf, första barnet)

    5/3 z anonym z (28 år, 7e försöket, andra barnet
    6/3 evelinagra1 (14:e försöket. första barnet)
    7/3 sofiaa90 (31år, 8:e försöket, första barnet)
    8/3 kanelkringla (27 år, fjärde försöket, första barnet) 
  • LJM91

    Fortfarande ingen ägglossning här, CD36 idag så antingen blir det nytt rekord eller ingen ägglossning alls denna cykeln :(

  • Pinkfloweer
    LJM91 skrev 2022-02-11 12:34:28 följande:

    Fortfarande ingen ägglossning här, CD36 idag så antingen blir det nytt rekord eller ingen ägglossning alls denna cykeln :(


    Gud vad jobbigt det låter ...lider med dig ! När brukar din ägglossning vara i cykeln ? Jag har senaste när jag fått 36 dagars menscyklar fått på dag 22 ungefär vilket jag tyckt kännts sent men får se om primolut nor kan rättta till det sen 
  • Emmissss
    LJM91 skrev 2022-02-11 12:34:28 följande:

    Fortfarande ingen ägglossning här, CD36 idag så antingen blir det nytt rekord eller ingen ägglossning alls denna cykeln :(


    Fy vad jobbigt! Hoppas det löser sig snart för dig. Det är ju hemskt när man får gå och vänta! Jag har varit utan ppiller ett år nu och de sista cyklerna har varit nästan en vecka längre :( 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?