• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    Pinkfloweer skrev 2022-02-13 12:26:39 följande:
    Ja men precis :) för jag blev ju inte heller fertilitetsutredd nu, jag fick enbart hjälp för min mens som jag sökte för att jag hade problem med, och om du har väldigt långa oregelbundna cykler så kan du ju ta upp det med de tänker jag , däremot sa jag ju där att vi försöker skaffa vårt andra barn med , de gjorde vul och cellprov och sen fick jag primolut nor utskrivet att ta i 10 dagar i 3 månader i rad och om det inte gör mensen mer regelbunden och tar bort mina småblödningar innan mens skulle jag kontakta de igen, så jag tycker absolut du ska ringa och prata me dem om din situation ! Skadar aldrig att rådgöra :) tack! Och lycka till!! :)
    Det ska jag faktiskt göra då, tack för peppen! Hoppas det blir vår tur att plussa snart <3
  • Pinkfloweer
    LJM91 skrev 2022-02-13 12:45:38 följande:
    Det ska jag faktiskt göra då, tack för peppen! Hoppas det blir vår tur att plussa snart <3
    Hoppas du får bra svar/hjälp :) ja det får vi hålla tummarna för <3 
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-02-13 10:50:16 följande:
    Funderar också på att prova det, men jag tror att det bästa jag kan göra för min fertilitet är att gå ner i vikt tyvärr. Eller tyvärr är väl fel ord att använda, men det är ju ingen quick fix utan något som kommer ta tid. Jag vet inte exakt vad jag väger men skulle tro att mitt BMI är på runt 32-33, så jag skulle ju förmodligen gynnas av att gå ner ett gäng kilon.

    Håller med dig om att det var oväntat att det skulle kännas såhär tufft. Sen var jag ju tvärsäker på att vi skulle lyckas första månaden också :P tänk om man hade vetat liksom. Det är ju absolut inte kört för din del denna månaden, håller tummarna för att du plussar! Har du några symtom?
    Ja mycket med fertiliteten handlar nog bara om att ha en god balans i livet rent generellt :) Hoppas din cykel rättar till sig snart! 

    Ja men visst, första månaden kändes bara super pirrig och förväntansfull, nu börjar katastroftankarna komma mer och mer tyvärr. Försöker dock tänka positivt och intala mig att det snart blir våran tur :) Vad glad jag blir att du säger att det inte är kört för mig än! Blev så nedslagen av att det inte ens fanns en tillstymmelse till streck på stickan men försöker hålla modet uppe några dagar till.

    Ja alltså denna månad har jag haft väldigt annorlunda symtom mot innan. T.ex haft mensvärk/molvärk i 4 dagar, brukar annars börja strax före mensen kommer. Även haft så otroligt ont i brösten och bröstvårtorna som svullnat och är alldeles röda. Också varit ovanligt hungrig och äter som en häst haha... Kan ju iof vara PMS bara men man hoppas ju så innerligt! 
  • LJM91
    Sophiee92 skrev 2022-02-13 15:51:36 följande:
    Ja mycket med fertiliteten handlar nog bara om att ha en god balans i livet rent generellt :) Hoppas din cykel rättar till sig snart! 

    Ja men visst, första månaden kändes bara super pirrig och förväntansfull, nu börjar katastroftankarna komma mer och mer tyvärr. Försöker dock tänka positivt och intala mig att det snart blir våran tur :) Vad glad jag blir att du säger att det inte är kört för mig än! Blev så nedslagen av att det inte ens fanns en tillstymmelse till streck på stickan men försöker hålla modet uppe några dagar till.

    Ja alltså denna månad har jag haft väldigt annorlunda symtom mot innan. T.ex haft mensvärk/molvärk i 4 dagar, brukar annars börja strax före mensen kommer. Även haft så otroligt ont i brösten och bröstvårtorna som svullnat och är alldeles röda. Också varit ovanligt hungrig och äter som en häst haha... Kan ju iof vara PMS bara men man hoppas ju så innerligt! 
    Hur många dagar efter ägglossning är du? Vissa plussar ju inte förrän mensen är ett par dagar sen, så hoppet är absolut inte ute :) att symtomen är annorlunda är ju också ett gott tecken tänker jag, hoppas verkligen du får ett plus om ett par dagar!
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-02-13 19:40:39 följande:
    Hur många dagar efter ägglossning är du? Vissa plussar ju inte förrän mensen är ett par dagar sen, så hoppet är absolut inte ute :) att symtomen är annorlunda är ju också ett gott tecken tänker jag, hoppas verkligen du får ett plus om ett par dagar!

    12 eller 13 dagar efter ÄL. Vad gullig du är! Tack för lite pepp <3

  • LJM91
    Sophiee92 skrev 2022-02-13 20:56:44 följande:

    12 eller 13 dagar efter ÄL. Vad gullig du är! Tack för lite pepp <3


    När jag var gravid sist fick jag inte ett svagt svagt sträck förrän på BIM, vilket för mig är 16 dagar efter ägglossning, dagarna innan var det helt blanka test. Så håll hoppet uppe ett tag till :)

    Idag var tempen hög igen och jag blir tokig på min kopp :P har googlat en massa och det verkar som att man kan få en fallback rise (kan inte hitta någon svensk motsvarighet) två dagar efter ägglossning, så jag hoppas verkligen att det var det som hände och att tempen håller sig hög nu.
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-02-14 07:31:57 följande:
    När jag var gravid sist fick jag inte ett svagt svagt sträck förrän på BIM, vilket för mig är 16 dagar efter ägglossning, dagarna innan var det helt blanka test. Så håll hoppet uppe ett tag till :)

    Idag var tempen hög igen och jag blir tokig på min kopp :P har googlat en massa och det verkar som att man kan få en fallback rise (kan inte hitta någon svensk motsvarighet) två dagar efter ägglossning, så jag hoppas verkligen att det var det som hände och att tempen håller sig hög nu.
    Åh men det låter ju lovande! När jag fick ett förmodat tidigt missfall så plussade jag svagt först på BIM dagen också och dagarna före var testet helt blankt. Jag har hållit mig från att testa idag, vågar nog testa igen antingen imorgon eller allra helst på onsdag :P

    Men då låter det ju nästan som att du hade din ÄL där i fredags då :D Håller alla tummarna för det! Jag kan säga själv att jag aldrig gått över linjen om jag inte haft ÄL, har ibland varit uppe och nosat på "linjen" men aldrig över. 
  • LJM91
    Sophiee92 skrev 2022-02-14 07:45:20 följande:
    Åh men det låter ju lovande! När jag fick ett förmodat tidigt missfall så plussade jag svagt först på BIM dagen också och dagarna före var testet helt blankt. Jag har hållit mig från att testa idag, vågar nog testa igen antingen imorgon eller allra helst på onsdag :P

    Men då låter det ju nästan som att du hade din ÄL där i fredags då :D Håller alla tummarna för det! Jag kan säga själv att jag aldrig gått över linjen om jag inte haft ÄL, har ibland varit uppe och nosat på "linjen" men aldrig över. 
    Håller alla tummarna för att det blir ett plus! Jag tror inte heller jag har varit ovanför linjen utan att ha ägglossat tidigare, förutom om jag har varit sjuk men det räknas ju inte :P
  • Emmissss
    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT
    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT
    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT
    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT
    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT
    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT
    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT
    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT
    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT
    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT
    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT
    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT
    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT
    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT
    21/11toughshit (28 år, andra barnet) PLUSSAT
    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet) PLUSSAT
    2/12 Jolka (34 år första försöket efter missfall, tredje barnet) PLUSSAT
    3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT
    12/12 Jenek18 (30 år, första försöket efter MF med 1:a barnet) PLUSSAT
    21/12 Wave mother (37 år, sjätte försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT
    30/12 LillaSam (28år, första försöket efter cykeln kommit igång efter p-piller stopp Jan2021. Första barnet) PLUSSAT
    12/1 BounceBambi (28 år, 6:e försöket, första barnet) PLUSSAT
    16/1 bez (31 år, 6:e försöket, första barnet) PLUSSAT
    26/1 Solskensdag (30 år, tredje försöket efter
    mf, första barnet)
    4/2 MommyA (34år, 7e försöket efter mf, tredje barnet)
    16/2 Sophiee92 (29 år, 5:e försöket, första barnet)
    18/2 Emmissss (30 år, fjärde försöket efter mf, andra barnet)
    21/2 Dalarna 91 (30 år, 8e försöket, 5e försöket efter MF, första barnet)
    25/2 LJM91 (31 år, femte försöket, ett tidigt mf, första barnet)
    5/3 z anonym z (28 år, 7e försöket, andra barnet
    6/3 evelinagra1 (14:e försöket. första barnet)
    7/3 sofiaa90 (31år, 8:e försöket, första barnet)
    8/3 kanelkringla (27 år, fjärde försöket, första barnet) 
  • Emmissss

    Uppdaterar med listan. Nu har jag haft molvärk från & till i flera dagar, hur mår ni andra som snart har bim? Jag brukar ha molvärk men har inte haft det de senaste cyklerna när min cykel har krånglat.
    Vi är ju ett helt gäng som har bim nu i dagarna! 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?