• Fri 23 Jul 2021 13:18
    795213 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    795213

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sat 25 Jun 2022 11:21
    evelinagra1 skrev 2022-06-25 10:54:30 följande:

    Hur funkar det med pogrestronkrämen? när kan jag börja med den? Den lär ju inte hinna komma tills min mens har slutat men gör det något om jag börjar med den lite senare? 


    hur lång tid tog det innan din kom dalarna? Jag beställde den du länkade nu för jag orkade inte vänta på deras svar haha, men läste lite om dom och den såg ju mest passande ut 


    Jag misstänker du ska ha den som heter march 20, kan hända du måste börja med march 100 vid pluss (är osäker). Jag har bra lutealfas men problem med att behålla graviditet, så ska jag börja smörja morgon och kväll från jag får ett pluss med match 100.
    Jag är ingen läkare men detta har jag förstått och läst mig till; 
    Du ska börja smörja när du har haft ägglossning, osäker dos men det kommer du få svar på. Viktigt du är 100 % säker du haft ägglossning, annars tror kroppen du haft det och då får du ingen den månaden. Sen ska man sluta strax innan BIM. Men jag skulle ha tagit graviditets test på BIM. Skulle du inte bara gravid så slutar du med krämen, du borde få mens ca 2 dagar efter du slutat smörja och börja smörja igen efter ägglossning. 
    Slutar man med progrestron kräm så sjunker det i kroppen och du får mens. Skulle du vara gravid och sluta med krämen kan det bli ett missfall. Man ska smörja fram till vecka 12 och då måste man trappa ned. Men jag har läst det är många som fortsätter med progrestron nästan fram till förlossningen. 

    Jag har läst man kan få lite gravid symtom när man smörjer tex ömma bröst m.m. jag ska läsa på lite mer om det. 
  • Sat 25 Jun 2022 17:30

    Åh hej alla! Varit offline här några dagar men läst ikapp i tråden :)

    Först och främst, välkommen hit Rewner! Alltid kul med nya som hittar hit, speciellt som du (dessvärre) verkar ha genomgått en lika lång resa som vi har med start förra hösten. Tråkigt att höra att du fått genomgå både missfall och utomkveds :( måste varit riktigt tufft att behöva genomgå en akutoperation och dessutom förlora graviditeten... 

    Fyrklövern, vad ledsen jag blev av att läsa att du också fått utomkveds...! Jag förstår verkligen att det känns jobbigt att inte kunna försöka på 6 mån, samtidigt måste ju kroppen få återhämta sig. Känns fint att du ändå vill hänga kvar i tråden med oss <3

    Evelinagra, fasiken då att mensen kom! För mig tog det också extra hårt förra gången just, det är liksom en besvikelse man inte riktigt är beredd på även om man försöker ställa in sig på mens... Hoppas du mår lite bättre idag och att du och din kille tar nya tag snart igen <3

    Men alltså WOW vilken lång cykel denna månad LJM! Får säga grattis till att ÄL äntligen kom :'D...

    Själv lyckades jag givetvis pricka ÄL med midsommarhelgen (fick fast glad gubbe imorse) så jag och min man måste åka tillbaka till stan för att få till det åtminstone en gång denna månad, men det blir först imorgon. Vi är ute på ett landställe med hans släkt och vi sover inte själva så det är uteslutet att få till på något annat sätt. Känns trist att vi inte kommer få till det något innan dagen före ÄL men det är ju helt klart bättre än inget.

  • Sat 25 Jun 2022 22:13

    Tack för välkomnandet, Sophiee! Det är ju trist att vi fortfarande hör hemma här, men fint att få ventilera lite om dessa upplevelser.

    Angående att inte ge upp efter att man fått mens så var det just så vid min senaste graviditet. Jag fick mens som vanligt på rätt dag och allt. Hade sedan dagliga blodiga flytningar som fick mig att testa till slut. Nu gick det ju som det gick och jag kommer nog att i fortsättningen testa när jag beräknat mensen oavsett om den kommer eller inte. När (väljer att vara positiv och inte skriva om) jag blir gravid igen så behöver jag så tidigt som möjligt kolla upp att det sitter på rätt ställe. Vill ju inte vara med om samma sak igen.

  • Sun 26 Jun 2022 08:19

    Hög temp idag också så NC bekräftade ägglossningen till CD49. I fredags kände jag mig enormt hoppfull och började genast kolla upp när BF skulle vara, vid vilket datum jag skulle passera vecka 12 och kunde berätta för alla och fundera på vilken färg jag ville måla den blivande barnkammaren i. Igår och idag har allt hopp lämnat mig och jag känner mig bara likgiltig, varför skulle det ha gått vägen denna gången när det inte har funkat innan? Känner mig riktigt deppig..

  • Sun 26 Jun 2022 08:54
    LJM91 skrev 2022-06-26 08:19:30 följande:

    Hög temp idag också så NC bekräftade ägglossningen till CD49. I fredags kände jag mig enormt hoppfull och började genast kolla upp när BF skulle vara, vid vilket datum jag skulle passera vecka 12 och kunde berätta för alla och fundera på vilken färg jag ville måla den blivande barnkammaren i. Igår och idag har allt hopp lämnat mig och jag känner mig bara likgiltig, varför skulle det ha gått vägen denna gången när det inte har funkat innan? Känner mig riktigt deppig..


    Så glad du fått bekräftat ägglossningen. Jag fick positivt äl test igår så borde ha ägglossning idag. Sambon har varit duktig och vi har fått till det i några dagar nu. Låg också igår och tänkte när man passerar vecka 12 och tänk om man blir gravid så blev det till på midsommar. 
    Känner hoppet ligger där men försöker få bort det då man inte vill bli besviken igen.. 
  • Sun 26 Jun 2022 10:42

    Hej!

    Jag har varit offline, dels pga jobb och en massa strul inom min familj (ej i min egna lilla fanilj) och sedan dog min telefon och har behövt skaffa en ny och ni vet ju vad det innebär att behöva återställa allt förlorat i en ny. Dessutom har min man jobbat hela midsommar och jag har skött firandet med dottern själv. Nu har jag äntligen (!) fått lite ensamtid, dottern och maken är och badar hela dagen! Försökt läsa ikapp och vill sammanfatta det med : heja alla er, det är kämpigt, frustrerande men ni alla kämpar på och försöker hålla hoppet uppe. Håller med om det där med stress och utebliven ÄL, alltså kan tänka mig att vid akutstressreaktion kan ÄL rubbas, men annars känns det märkligt att det ska påverkas? Det skulle vara evolutionärt väldigt ofördelaktigt och efter alla tusentals år så borde det inte vara något som bör påverka?

    Jag själv sitter och funderar över min clearblue fertilitetsmonitor advance, blir inte klok på den eller min cykel. Svårt att få ett vettigt resonemang med sig själv eller bara genom att googla? Tänker att jag bollar med er kloka kvinnor, men känn inte att ni måste svara, jag har själv inte bidragit med mycket.

    Jag har haft två cykler utan ppiller, inte mycket. Brukar ha lite längre (tidigare cyklar utan ppiller) på ca 35 dagar, nämnas bör att jag då var rätt smal och är mer kvinnlig och "normal" nu. Min första cykel utan ppiller denna gång var 33 dagar, den andra 27. Började ta tester på dag 6, då var den låg. Sedan dag 7 blev det hög (östrogenökning) sedan dess har den varit på hög, i 9 dagar. Ingen LH ökning. För ca 4 dagar sedan började jag få hala flytningar och trådiga (äggvita), har haft sex på dag 9 och 12, har väldigt svårt att få till det när dottern är hemma och mannen jobbar natt. Men tänker att var tredje dag borde räcka? Det blir inte riktigt tre dagar heller, snarare 2.5. Enligt appen skulle ÄL varit igår, men då övergick mina flytningar till att bli klibbiga och det är ganska torrt, inte så svullen osv. Är alltså på cykeldag 15 nu (vi ska försöka få till det ikväll när vi har barnvakt). Jag tänkte igår att min ÄL redan varit, eftersom det blev vita gryniga flytningar, men monitorn visar fortfarande hög och har de senaste två sista dagarna börja se två ganska starka sträck på pinnen (även om de inte är ämnade att läsas av på så vis, så ser jag en skillnad). Men har lite molvärk och idag  (nyss) började mina flytningar bli mer trådiga men sparsamma? Brukar det vara så, att man först har i tre dagar rikligt med äggvitefärgade flytningar, för att sedan bli väldigt klibbigt mjölkiga, för att sedan öka igen? Nackdelen med Cb är att man ska ta dagens första urin, men rent generellt är ju LH lägre på morgonen? Har tänkt att den missats av monitorn, läst att det är rätt vanligt. Men nu börjar jag tveka lite? Hade jag haft tid hade jag köpt vanliga älstickor också, men får ta det till nästa cykel.

    Vart vill jag komma? Jag vet inte. Undrar mest om ÄL skett eller om det fortfarande är på g? Min man har väldigt svårt att komma på beställning så får inte riktigt till det alla gånger heller. Det stressar mig och jag tycker synd om honom brukar aldrig vara ett problem annars. Det här med att planera in sex är inte så bra för oss. Önskar på ett sätt att ÄL skedde nör jag hade alla flytningar men har ju inte fått utslag på ÄL test. Dessutom jobbar min man natt hela nästa vecka och jag måste planera in sex, vilket inte känns bra. Förlåt för att jag gnäller men det känns liksom lite frustrerande. Läst på om insemination, kanske skulle göra det hemma, så slipper jag pressa på. Någon som testat det? Eller har ni andra tips, jag försöker verkligen inte pressa själv, men låsning är jobbigt. Vill hjälpa honom....

    Har ni några tankar, tips eller ideer? Obestämd

  • Sun 26 Jun 2022 11:25

    Jag har inte några sekret flytningar vid ägglossning. Enda tipset jag har är börja ta temp. Då får man på svart och vitt om man haft ägglossning. Jag önskar jag började det tidigare. 
    Förstår din frustration att inte killen inte kan komma lätt. Mitt ex hade det problemet. Ville bara skrika på honom "hur svårt kan det vara?!" 

    Jag känner också på tappen. Då får man också en indikation hur ägglossningen ligger till. Jag gör det och då får man ett ungefär hur det ligger till. Tex är den hård som nästippen är det stängd. 
    Har aldrig använt sån monitor och känner ingen som gör det. Och insemination hemma är ingen dum idé. Han kan runka och sen ordnar du resten. Kanske släpper en del stress och press för honom. 

  • Sun 26 Jun 2022 11:45

    Skönt att ni har fått till det så pass bra Dalarna, håller tummarna för oss båda nu <3

    Tösen01, kan också rekommendera att börja tempa för att få svart på vitt om ägglossningen har skett eller inte.

  • Sun 26 Jun 2022 23:33

    Härligt att du ägglossat LJM och att det är på gång för Dalarna :) Jag är så glad för din skull att ni fick till det så ofta denna månaden. Hoppas det ger resultat nu!

    Sophie, kör hårt när ni är tillbaka i stan! Testet kan ju ge utslag upp till 48h innan ägget släpper och sedan lever det också i upp till ett dygn. Så försök få till det i några dagar är ni kommit hem så kommer ni säkert pricka in ett färskt ägg :)

    Tösen skönt att du fått lite egentid! Tyvärr innebär det också ofta att man har tid att överanalysera haha! Det kan komma flera slängar med fertilt sekret även om det är klibbigt däremellan, förmodligen är det LH som laddar flera gånger. Kör på så länge monitorn visar hög fertilitet. Ibland så släpper ägget senare än vad man tror, jag har till och med haft den förvirringen trots att jag tempar eftersom tempen stigit väldigt långsamt vissa cykler. Kan absolut rekommendera som de andra tjejerna sagt att du börjar tempa, man lär sig mycket om sin cykel på så vis och får hjälp att bekräfta ägglossningen. Oftast visar det väldigt tydligt när man ägglossat :)
    Insemination är ett bra verktyg för att vara på den säkra sidan. Däremot om ni har tid och utrymme nån gång så hade jag också rekommenderat att du gör det hela till en upplevelse, klär dig sexigt, gör sådant som han gillar, sätter på en porrfilm som ni kan se tillsammans, suger av honom innan. På så vis aktiverar du alla hans sinnen så att det kan underlätta o komma. 

  • Mon 27 Jun 2022 06:57

    Jaha i morse var tempen nere på 36,08 så har väl inte ägglossat ändå, fan fan fan :(

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?