• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-09-03 12:13:02 följande:
    Tänkte ta ett tidigt test imorgon. Är det negativt så funderar jag på att sluta med den. Då faller progrestron och jag får mens. 
    Men det är lite ångest laddat för tänk om man är gravid, då framkallar jag ett missfall..

    Är inte den 5e nu på måndag? 
    Förstår känslan, vad händer om man väntar någon extra dag och fortsätter med progesteronet? Tänker om man är en låghormonare som inte plussar förrän det har gått någon extra dag.

    Haha jo du har såklart rätt, det är den 12e jag ska dit och inte den 5e xD var tvungen att dubbelkolla kalendern, så virrig.
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-09-03 12:45:47 följande:
    Förstår känslan, vad händer om man väntar någon extra dag och fortsätter med progesteronet? Tänker om man är en låghormonare som inte plussar förrän det har gått någon extra dag.

    Haha jo du har såklart rätt, det är den 12e jag ska dit och inte den 5e xD var tvungen att dubbelkolla kalendern, så virrig.
    man får bara längre lutealfas. Men jag har alltid plussat svagt vid bim. Så tänker det borde vara säkert att ta ett tidigt test imorgon, då är jag på äl+13 ä.

    Inte lätt att hålla koll på alla datum, haha
  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-09-03 13:51:36 följande:
    man får bara längre lutealfas. Men jag har alltid plussat svagt vid bim. Så tänker det borde vara säkert att ta ett tidigt test imorgon, då är jag på äl+13 ä.

    Inte lätt att hålla koll på alla datum, haha
    Det borde ju vara säkert då, håller tummarna för att det blir ett plus imorgon!

    Idag ömmar brösten inte alls. Minns att det var precis såhär förra cykeln, och att det var det som fick upp mina förhoppningar om att vara gravid. Hade varit spännande att veta vad det är som gör att symtomen innan mens kan ändras så mycket varenda cykel.
  • Chilins
    Dalarna91 skrev 2022-09-03 10:13:06 följande:
    Vilket datum har du ultraljud? Hoppas veckan går fort för dig så man kan slappna av lite :) 
    Har en kollega som är i vecka 13 nu. Hon har inga symtomer alls. Försökt förhöra henne lite :p 
    På måndag! Så det är väldigt snart ändå 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-09-03 14:01:37 följande:
    Det borde ju vara säkert då, håller tummarna för att det blir ett plus imorgon!

    Idag ömmar brösten inte alls. Minns att det var precis såhär förra cykeln, och att det var det som fick upp mina förhoppningar om att vara gravid. Hade varit spännande att veta vad det är som gör att symtomen innan mens kan ändras så mycket varenda cykel.
    Ja det hade varit intressant och veta. Och varför vi inte blir gravida... Funderar på att göra ett fertilitets test/utredning. 
  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-09-03 14:08:51 följande:
    Ja det hade varit intressant och veta. Och varför vi inte blir gravida... Funderar på att göra ett fertilitets test/utredning. 
    Ja verkligen. Mycket är nog slumpen, när man tänker efter är det ju enormt mycket som måste klaffa för att det ska bli någon graviditet. Såg en film på youtube som visade hur det går till när ägg blir befruktade och kände verkligen att det är ett mirakel att det ens kan gå till så. Det är väl därför det räknas som normalt även när det tar lite tid. Men såklart finns det problem man kan ha som skapar svårigheter. Jag tyckte det var skönt att göra fertilitetskollen jag gjorde via werlabs, den visar såklart inte alla parametrar men i alla fall det man kan avläsa ur ett blodprov.

    Hur mår ni allihop idag? <3
  • Rewner

    Med mig är det bra. Jag är ju mittimellan ägglossning och BIM (11/9). Känner inte så mycket åt något håll egentligen. Någon liten molvärk ibland, men inget som tyder på något särskilt. Just nu känns det ganska chill att vänta en vecka tills vi vet hur det gått med detta försök. Min plan är att testa på lördag.

    Egentligen ganska konstigt att det känn så bra och lugnt just denna helgen. Det är exakt på dagen ett år sedan vi plussade första gången. I veckan har jag tänkt mycket inför den här dagen och hur mycket som kunde ha varit annorlunda nu om det hade gått vägen den gången. Nu blev jag faktiskt lite deppig bara av att skriva det så det var ju dumt.

    Jag fortsätter att hoppas på att det blir tre fina plus för er här imorgon eller början av nästa vecka, LJM, Sophie och Dalarna. 

  • LJM91

    Fick upp hoppet rejält idag, ingen värk i brösten men en molande, tung känsla ner mot tjejmagen i princip hela dagen, mådde också svagt illa till och från. Kände hopp, så halva eftermiddagen har jag googlat på gravidveckor, kollat upp telefonnummer till barnmorskemottagningen, läst om föräldraledighet och plötsligt inser jag att så fort jag inte tänker på illamåendet så försvinner det. Klassisk inbillning. Går på toa och passar på att klämma lite på brösten och jomenvisst, de ömmar ju definitivt. Efter toalettbesöket försvann också den tunga känslan i magen, så det var uppenbarligen ingenting annat än normala tarmgrejer. Förstår inte varför jag låter mig själv sväva iväg, det är härligt under tiden men fallet blir hårt när man kommer tillbaka till verkligheten :(

  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-09-03 20:23:53 följande:

    Fick upp hoppet rejält idag, ingen värk i brösten men en molande, tung känsla ner mot tjejmagen i princip hela dagen, mådde också svagt illa till och från. Kände hopp, så halva eftermiddagen har jag googlat på gravidveckor, kollat upp telefonnummer till barnmorskemottagningen, läst om föräldraledighet och plötsligt inser jag att så fort jag inte tänker på illamåendet så försvinner det. Klassisk inbillning. Går på toa och passar på att klämma lite på brösten och jomenvisst, de ömmar ju definitivt. Efter toalettbesöket försvann också den tunga känslan i magen, så det var uppenbarligen ingenting annat än normala tarmgrejer. Förstår inte varför jag låter mig själv sväva iväg, det är härligt under tiden men fallet blir hårt när man kommer tillbaka till verkligheten :(


    Jag har också svävat iväg hela dagen. Vill bara morgon dagen ska komma så jag kan tempa mig och ta ett test. Hatar detta!! 
  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-09-03 20:31:06 följande:
    Jag har också svävat iväg hela dagen. Vill bara morgon dagen ska komma så jag kan tempa mig och ta ett test. Hatar detta!! 
    Skönt att jag i alla fall inte är ensam om att sväva iväg <3 hur var tempen idag? Tog du test?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?