• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91

    Fina ni, tack för stödet <3 känns ändå hyfsat okej denna gången, räknar med att mensen är igång imorgon bitti och skulle den mot förmodan inte vara det så tar jag ett test.

    Vad tråkigt att mensvärken gör sig påmind Signe :( håller tummarna för att det är växtvärk och inte mensvärk! Signe är förresten ett av mina favoritnamn på listan över namnförslag till mitt eventuella framtida barn :)

  • evelinagra1

    Tack snälla ni för hjälpen! jag får fundera på hur jag ska göra.. det känns läskigt att sluta med den samtidigt som det hade varit väldigt skönt att inte behöva tänka på det och sen blir det ju också ganska dyrt och onödiga pengar om man ändå klarar sig utan.. kanske kan trappa ner och bara smörja en gång om dagen så går det inte lika mycket kräm iallafall.

    men vad tråkigt ljm :( jag hoppas att det inte kommer något mer <3

  • SigneSE

    av en slump började jag fundera på en sak nu när jag skulle sova, ph-balansen i slidan är vad jag förstått viktig för spermier att ta sig fram och för att trivas där inne.

    någon av er som tänkt i samma banor? Ska man kanske börja använda en viss tvål, behöver man köra nån kur med pH balans bara för att gynna miljön?

    denna tanke bara dök upp, hoppas inte den är knasig såhär på kvällen :)

  • LJM91

    Mensvärken är här med full kraft, bara ett par minuter efter att jag skrev förra inlägget slog den till. Så det är nog kört på riktigt tyvärr.

    Förstår att det känns läskigt evelina, om jag har förstått det rätt så tar moderkakan över progesteronproduktionen från vecka 12, så det är därför det ska vara säkert att trappa ner och sluta däromkring. Kan ha fel för mig dock. Visst var det denna veckan du skulle på nytt ultraljud?

    Signe, det har jag inte tänkt på men det är absolut ingen knasig tanke :) ph-balansen känns viktig men tänker spontant att om man inte upplever något problem så är balansen förhoppningsvis bra?

  • LJM91

    Mensen kom igång i natt, tog också ett test i morse som var tvärnegativt så är tyvärr ute ur leken helt denna gången. Känns ändå okej, inte lika deppigt som tidigare cykler. Dock inte kul såklart. Jag funderar på att ta en paus från ägglossningstest och tempning och bara försöka tänka på annat, men är samtidigt rädd för att inte ha den kollen som allt testande innebär? Någon annan som tänker i samma banor? Hur mår ni andra? <3

  • evelinagra1

    Ja så kanske det är ljm! Jag har dålig koll faktiskt.. jag ska på ultraljud på måndag :)

    så himla tråkigt att mensen kom :( <3

  • Dalarna91

    Ljm; va tråkigt att mensen kom :'( 
    Hoppades på någon av oss, helst alla skulle plussa denna månad. 
    Jag har tänkt hoppa över förut, men jag tror jag inte klarat det, har för stort kontroll behov samt är rädd att denna månad är kanske den månaden kan plussar och då kanske man bommar. 
    Vi har fått hem självtestet till sambon nu. Ska läsa hur kan gör. Tror han inte ska ha utlösning 2-7 dagar innan man tar test, men ska dubbel kolla. 

    Är nu barnvakt åt mina syskonbarn, 3 år och 1 år. Lite sömn inatt (delar säng med syster). De är bokstavligen full rulle precis när man vaknar. Är helt slut på nu. Varit vaken sen 6:30 och varit ute och lekt med dom. Vill hem och sova nu 

  • Rewner

    LJM: Så trist att mensen kom, men skönt att det ändå känns ok. Förstår din tanke om att ta lite paus från testande/tempande. Jag fick ju en ofrivillig paus en cykel och på sitt vis så var det också skönt. Fick lite perspektiv på saker och ting och framför allt så behövde jag nog återhämta mig både fysiskt och mentalt från försökandet. Mycket därför jag inte börjat tempa heller utan håller mig till bara ägglossningstest. För mycket att analysera och stressa över för mig. 

    Ett alternativ kanske också kan vara att låta bli i perioder iaf. Exempelvis tempa så att ägglossningen bekräftas, men pausa sedan tills mensen kommer (eller allra helst inte förstås). Vet inte om det funkar att göra så?

    I slutändan så är det ju inte testandet och tempandet som kommer göra oss gravida och kanske är lusten större om man släpper på den fixeringen lite så att det snarare får en positiv effekt på barnagörandet.

  • Rewner

    Av någon konstig anledning så tog jag ett vanligt test imorse på ägglossning+10. Så klart väntat att det inte syntes något på det. Mycket önsketänkande att få ett positivt och samtidigt lite dämpning av besvikelsen när ett negativt test inte betyder 0% chans. Det är egentligen inget som får mig att tro att jag är mer gravid denna månad än förra oavsett. Får se om jag väntar in söndagen då mensen bör komma eller om jag ändå testar på lördag som jag hade tänkt.

  • Rewner

    Signe: Tänker att om man ska förändra ph-balansen där till det bättre så behöver man ju först veta om den är för sur eller för basisk i dagsläget så tror att det kan vara svårt att experimentera själv. Däremot så har jag hört talas om fertilitetsglidmedel som ska hjälpa spermierna på plats. Det kanske kan vara en idé att prova?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?