• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Pinkfloweer
    Dalarna91 skrev 2022-09-16 08:46:37 följande:

    Pinkflower; hoppas verkligen det inte är missfall. Såklart kan du skriva :) 
    Det är en helt annan sak när du skriver än någon random person som lyckats snabbt :p 


    Tack<3 är du nära nån ny ägglossning nu eller väntar du bim?
  • Chilins
    Pinkfloweer skrev 2022-09-16 10:06:37 följande:
    Tack<3 är du nära nån ny ägglossning nu eller väntar du bim?
    Håller tummarna pinkflower att det Går bra Hjärta
  • LJM91

    Har gyn ringt upp dig idag Pinkflower? Hoppas att du kan få en kontroll riktigt snabbt så du slipper oroa dig <3 intressant att ni lyckades bli gravida i en cykel med tidigare ägglossning, jag rullade tillbaka i mina appar och den gången jag blev oplanerat gravid för flera år sedan ägglossade jag på CD 17, och förra hösten när jag förmodligen hade tidigt missfall eller kemisk graviditet ägglossade jag på CD 22. Alla andra misslyckade försök har ju varit betydligt senare ägglossningar, så det kanske ligger något i det ändå.

    Tog sista tabletten letrozol i morse, så nu ska jag börja med ägglossningstest imorgon bitti. Vågar knappt hoppas på att kuren fungerar direkt, det känns som att det är för mycket att hoppas på..

  • Dalarna91

    Pinkflower; jag väntar på ägglossningen. Har köpt mer bisolvon till mig och killen, så ska testa det nu. 
    Ägglossning kring onsdag, börjat med tester idag. 
    Hur går det med dig? Har flytningarna upphört? 
    Har gyn ringt dig? 

    Ljm; håller verkligen tummarna du får ägglossning till veckan! Men förstår att man vill inte ha hoppet uppe för mycket. Bättre att bli positivt överraskad:) 

    Hur går det för resten? 

  • Rewner

    Fyrklövern: Du frågade om oro och rädsla för nytt utomkvedshavandeskap. För mig har det definitivt ändrat perspektivet. Absolut en ökad oro för att få ett till, men också lite allmänt en större rädsla för att så mycket kan gå fel och även hota min egen hälsa. Det vet man ju att det inte är ofarligt att vara kvinna och vara gravid och föda barn, men det har inte funnits riktigt närvarande i mitt medvetande ändå så som det är nu. 

    Hoppas ju att man en dag får lägga det bakom sig och veta att det gick bra och istället få oroa sig för hur det ska gå för ens barn.

  • Pinkfloweer

    Tack alla<3 har fortfarande molvärk så känner mig fortfarande väldigt orolig att det ska blöda igen men de där småblödningarna/bruna flytningarna har upphört för iallafall, mem får se hur länge det varar...men istället för att få ökade vanliga flytningar igen så är det torrt bara nu...gyn ringde upp och efter vad jag beskrev sa de att det var vanligt under tidig graviditet men att jag skulle vila och återkomma om det blir värre, ökad blödning och ökad smärta. Med andra ord får jag ingen koll. Så nu ska jag leva i ovisshet i flera veckor, om det inte blir värre förstås så jag blir berättigad en kontroll. Men...jag fick bekräftat genom vul att fostret levde i vecka 7, men det är ju 2 veckor sen så vad som helst kan ju ha hänt nu iochmed detta...

  • J3nnif3r
    Pinkfloweer skrev 2022-09-16 17:48:58 följande:

    Tack alla<3 har fortfarande molvärk så känner mig fortfarande väldigt orolig att det ska blöda igen men de där småblödningarna/bruna flytningarna har upphört för iallafall, mem får se hur länge det varar...men istället för att få ökade vanliga flytningar igen så är det torrt bara nu...gyn ringde upp och efter vad jag beskrev sa de att det var vanligt under tidig graviditet men att jag skulle vila och återkomma om det blir värre, ökad blödning och ökad smärta. Med andra ord får jag ingen koll. Så nu ska jag leva i ovisshet i flera veckor, om det inte blir värre förstås så jag blir berättigad en kontroll. Men...jag fick bekräftat genom vul att fostret levde i vecka 7, men det är ju 2 veckor sen så vad som helst kan ju ha hänt nu iochmed detta...


    Förstår din frustration. Går igenom samma just nu fast utan blödningar och konstanta smärtpr. Trots jag sökt vård får jag ingen hjälp och måste vänta på min ultraljudstid. Haft ont i äggstoclen sen jag plussa i första graviditeten innan sommaren. Konstanta plus sen dess
  • LJM91

    Usch vad jobbigt att inte få någon undersökning, men skönt ändå att gyn bekräftade att det är vanligt med små blödningar i början. Har du möjlighet att boka ett privat ultraljud om oron blir för stor att bära?

  • Pinkfloweer
    LJM91 skrev 2022-09-16 18:59:27 följande:

    Usch vad jobbigt att inte få någon undersökning, men skönt ändå att gyn bekräftade att det är vanligt med små blödningar i början. Har du möjlighet att boka ett privat ultraljud om oron blir för stor att bära?


    Ja det finns privat att boka isåfall, tror dock det är rätt dyrt men ska absolut kolla upp det 

    J3nnif3r: varför har du inte fått bekräftat graviditet genom ultraljud ? Vilken vecka är du i?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?